نویدنو:30/04/1390  

 

 نویدنو  30/04/1390

 

 

پالیزدار: دولت احمدی نژاد به هیچ‌وجه، انگیزه مبارزه با فساد را نداشت

گروه آنها از همه فاسدتراست:

 جــرس: عباس پالیزدار، کارشناس سابق مرکز پژوهشهای مجلس و چهره جنجالیِ بهار سال ٨٧، که به دلیل سخنرانی ها و افشاگری هایش پیرامون فساد برخی مقامات سیاسی و مذهبی کشور، و سپس بازداشتش، موجب جنجال و تایید و تکذیب های فراوان قرار گرفته بود، اینک با بیان اینکه توسط دولت احمدی نژاد از او "استفاده ابزاری شده و خودِ همین دولت خواستار بازداشت وی شده است"، می گوید "اگر روزی قرار باشد از جریان انحرافی تحقیق و تفحص كنیم به مراتب فساد اینها بیشتر است. من چندین مورد از فساد این جریان مانند همان هتل هفت ستاره رامسر كه چندین هزار متر زمین و جنگل سفید تمشك رامسر در حال تخریب هستند را جمع كرده‌ام. برای كارشان اسم ساخت هتل گذاشته‌اند تا اراضی كه عتیقه‌جات در آن بوده را به تاراج ببرند." 

پالیزدار که علاوه برعضويت در هيأت تحقيق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائيه‌، مقام سخنگویی و دبيری هيأت امنای خانه صنعت‌کاران ايران، و ریاست «دفتر مطالعات زيربنايی» در مرکز پژوهش‌های مجلس هفتم را نیز بر عهده داشت، بهار سال ۸۷ طی سخنرانی های جنجال برانگیزی در دانشگاههای شیراز و همدان، ۴۴ تن از مقامات بلندپایه و سران مذهبی – سیاسی جمهوری اسلامی را متهم به فساد مالی شدید کرد و بلافاصله بازداشت شد و بنا به قول خودش، اکنون بعد از ماهها زندان، چندیست که با قرار وثیقه موقتا آزاد است.  

عباس پالیزدار در گفتگو با روزنامه شرق گفته است "بارها گفته‌ام كه دولت احمدی نژاد به هیچ‌وجه، انگیزه مبارزه با فساد را نداشت. این امر برای دولت فقط یك نردبانی برای بالا رفتن بود. برای مردم در مقطعی مهم این بود كه یك نفر حق‌شان را از گلوی مفسدان دربیاورد. با این شعاری كه توسط دولت سر داده شد، مردم گمراه شدند. امثال پالیزدار‌ها هم ابزار شدند كه مردم بپذیرند قرار است با فساد مبارزه شود."  

وی در این گفتگو می گوید "من مدت طولانی با مجلس همكاری داشتم. این همكاری از مجلس چهارم خیلی جدی‌تر شد. به عنوان مشاور در كمیسیون‌ها و كارشناس در مركز پژوهش‌های مجلس در تحقیق و تفحص‌ها حضور داشتم. نمایندگان هم خیلی به دیدار ما می‌آمدند. من نكاتی را به عنوان دبیرخانه صنعت درخصوص گلوگاه‌های مشكلات صنعت به تمام مسوولان نوشته و ارایه داده بودم. از یك باب متاسفانه و از یك باب خوشبخانه فقط هاشمی‌رفسنجانی موضوع را متوجه شد. "

وی افزود "این مجموعه شناخته شده بودند. اما شاید راضی نباشند اسم آنها برده شود. بهتر است اسم آنها را نگوییم. زمانی كه در جریان دستگیری ما همه آنها رفتند كنار، معنایش این است كه دوست ندارند ما اسمشان را ببریم. اسم بردن از آنها مشكلی از ما كم نمی‌كند بلكه شاید مشكلی برای آنها ایجاد كند كه صلاح نیست بگوییم."  

عباس پالیزدار که بلافاصله بعد از بازداشتش، مورد عدم حمایتِ پشتیبانانِ قبلی خود شده و حتی مورد انکار آنان قرار گرفته بود گفت "‌در آن زمان در مجلس مطرح شد كه خانم آجرلو نماینده كرج شما را به كمیته تحقیق و تفحص آورده است. اما ما خودمان خانم آجرلو را آوردیم. آمدن خانم آجرلو توسط بچه‌های جبهه و جنگ بود. همسر خانم آجرلو قاضی هستند. آن زمان قاضی دادگاه انقلاب كرج بود. ما از طریق دو تا از اخوی‌های ایشان حاج داوود و حاج احمد كه از فرمانده‌هان جنگ بودند و شهید شده‌اند این خانواده را می‌شناختیم. برادرهای شهید ایشان همسنگر و رفقای ما بودند. بچه‌های جنگ به حاج احمد به خصوص ارادت خاص داشتند. ما ابتدا سراغ عباس برادر جانباز خانم آجرلو رفتیم. گفت من نمی‌توانم. خواهرشان را پیشنهاد كرد. اتفاقا علی زاكانی هم كه رییس بسیج دانشگاهی دانشگاه تهران بود، خانم آجرلو را از زمان ریاست بسیج خواهران می‌شناخت. این آشنایی موجب شد خانم آجرلو انتخاب شوند."  

وی در خصوص اولین دیدارها با این نماینده اصولگرای مجلس و حامی دولت گفت "‌در آن زمان كمیته تحقیق و تفحص شكل گرفته نبود اما در برنامه‌های ما بود. از جمله مواردی كه وقتی خواستیم خانم آجرلو را بیاوریم با ایشان مطرح شد. این بود كه خانم آجرلو گفت شرط من این است كه شماها هم باشید، گفتند این‌گونه نشود كه من آبروی حاج احمد و داوود را ببرم. ما از ایشان سوال كردیم شما اهل مبارزه هستید؟ گفتند بله هستم. به ایشان گفتیم اصل برنامه ما مبارزه با فساد است. گفت شما در همه مراحل با من باشید، من هم همكاری می‌كنم. این عین حرف‌هایی است كه در باغی در چهاردانگه با هم نشستیم و زدیم. زمانی كه كار را شروع كردیم ما همانطور كه وعده داده بودیم، عمل كردیم.
در ابتدای امر ما شروع به یك تحقیق و تفحص خودسرانه كردیم. البته شاید خودسرانه نشود گفت به دلیل آنكه هر نماینده مجلس خودش یك جایگاه قانونی دارد و می‌تواند به تنهایی تحقیق و تفحص و نظارت بر دستگاه‌های دیگر داشته باشد. ما از همان اختیار كه قانون به یك نماینده داده بود خانم آجرلو را به عنوان اهرم جلو قرار دادیم و شروع به تحقیق و تفحص در مورد فساد كردیم. "

وی افزود "آدم‌ها از نظر من گزینش شده نبودند. ولی شاید كسانی كه به من می‌گفتند مثلا خبر ‌داری فلان فرد هم مشكل دارد و روی آن كار كنید، با انگیزه می‌گفتند. واقعیت این است كه برای من مهم نبود آن فرد كیست؟ برای من مهم این بود كه هر چه فرد دم كلفت‌تر، عشق من بیشتر بود تا دنبال جمع‌آوری اطلاعات بروم. چپ و راستش برای من اهمیت نداشت.  من بدون در نظر گرفتن زاویه فكری وارد این ماجرا شدم. در شروع كار هم كسی به من جهت فكری نمی‌داد. اما در دل كار این اتفاق افتاد. من وقتی وارد یك كارزار شده بودم دنبال این بودم كه نیروهای خودم را قوی‌تر كنم. پشتوانه‌های قوی‌تری بیاورم به دلیل آنكه وارد یك كارزار شدم. ناچارا پیش احمدی‌نژاد رفت و آمد ما زیاد شد."
وی در خصوص "سوء استفاده" محمود احمدی نژاد از وی و موضوع مورد بحث گفت "جلسات متعددی با مجموعه ریاست‌جمهوری و شخص احمدی‌نژاد داشتیم. وی در شعارهایش همیشه مبارزه با فساد را مطرح می‌كرد و ما فكر می‌كردیم حتما این شعار‌ها قرار است به عمل تبدیل شود. بنابراین سمت ایشان زیاد رفتیم و نماینده‌هایی هم در وسط كار وقتی دیدند ما جدی هستیم، كم‌كم به ما پیوست."

این عضو هيأت تحقيق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائيه‌ در خصوص ورود به حوزه دستگاه قضایی و سپس تحقیق و تفحص از آن گفت "با وجود اینكه مصوبه مجلس را داشتیم، خیلی تلاش كردیم تا به قوه قضاییه ورود كنیم. اجازه ورود به دستگاه قضایی را نداشتیم. عنوان می‌شد قوه قضاییه زیر نظر رهبری است و اجازه ورود نداریم. تا اینكه نمایندگان ملاقاتی با رهبری داشتند و مجلس با رهبری برای انجام این كار هماهنگی انجام دادند. دستور اكید رهبری اجازه ورود به قوه قضاییه را داد.   ‌در این مراحل احمدی‌نژاد حضور نداشت . فقط مجلس و همان كمیته ٢۴ نفره تحقیق و تفحص و حدادعادل بودند." 

پالیزدار افزود "ما در آن مراحل با خانم آجرلو، پیش احمدی‌نژاد رفتیم.  تضمینی به ما داده شد كه با پیگیری این پرونده‌ها مشكلی برای شما پیش نمی‌آید . بدین گونه كه داوود احمدی‌نژاد لایحه‌ای را به من نشان داد كه این لایحه یا در زمان محمد خاتمی تهیه شده و مسكوت مانده یا در دوره خود احمدی‌نژاد استارت خورده است. بر اساس این لایحه، هر فردی كه در دستگاه خودشان نسبت به رییس‌شان به فسادی برمی‌خورد و گزارش به دستگاه امنیتی و نظارتی می‌دهد، مورد حمایت قرار می‌گرفت و حتی مجهز به اسلحه می‌شد. رییس سازمان حق برخورد سازمانی نداشت و اگر برخوردی می‌شد، ریاست‌جمهوری حمایت می‌كرد. داوود احمدی‌نژاد به من گفت: ما این‌گونه به دنبال مبارزه با فساد هستیم و حمایت می‌كنیم. این لایحه فقط برای شما تهیه نشده است. ما دنبال این هستیم همه مردم، همه جمعیت هفتاد میلیونی تبدیل به نیروهای امنیتی در مبارزه با مفاسد شوند." 

وی افزود "در ابتدا نگرانی نداشتم. وقتی كار استارت خورد، سعی می‌كردم به خودم بقبولانم با قانون محكم و قوی مشكلی پیش نمی‌آید. اما در اواخر كار و پایان ماجرا به این یقین رسیدم كه حتما با من برخورد خواهد شد." 

کارشناس سابق مرکز پژوهشهای مجلس می گوید "بارها گفته‌ام كه دولت احمدی نژاد به هیچ‌وجه، انگیزه مبارزه با فساد را نداشت. این امر برای دولت فقط یك نردبانی برای بالا رفتن بود. مردم هم از اینكه فساد در كشور بیداد می‌كرد به ستوه آمده بودند. برای مردم مهم نبود چه كسی می‌خواهد با فساد مبارزه كند. مهم این بود كه یك نفر حق‌شان را از گلوی مفسدان دربیاورد. با این شعاری كه سر داده شد، مردم گمراه شدند. امثال پالیزدار‌ها هم ابزار شدند كه مردم بپذیرند قرار است با فساد مبارزه شود." 

پایزدار با بیان اینکه "در حال حاضر با وثیقه، موقت آزاد هستم"، افزود "بخشی از این باند پالیزدار كه عنوان می شد، خانواده من بودند. همسرم، برادرم و برادر همسرم و باجناقم بودند كه همگی بازداشت شدند و افراد دیگری كه هیچ دخالتی در افشاگری‌ها نداشتند. مجموعه كسانی كه در این پرونده مورد آسیب قرار گرفتیم شكایتی را از عوامل بازداشت تهیه كردیم. شكایت ما در حال رسیدگی است... اگر روزی قرار باشد از جریان انحرافی تحقیق و تفحص كنیم به مراتب فساد اینها بیشتر است. من چندین مورد از فساد این جریان مانند همان هتل هفت ستاره رامسر كه چندین هزار متر زمین و جنگل سفید تمشك رامسر در حال تخریب هستند را جمع كرده‌ام. برای كارشان اسم ساخت هتل گذاشته‌اند تا اراضی كه عتیقه‌جات در آن بوده را به تاراج ببرند."
وی افزود "جریان انحرافی دنبال زدن ریشه و اصل اسلام است. مفسدان شاید فقط چپاولگر بیت‌المال از باب شكم خود و خانواده‌هایشان باشند اما نگاه جریان انحرافی زدن اصل اسلام است. من جریان انحرافی را بسیار خطرناك‌تر از همه مشكلات و مصایب دیگر نظام می‌دانم. حتی جریان انحرافی خطرش بیشتر از سازمان منافقین و مجاهدین است. به نظرم منافق واقعی، بالفطره و ذاته همین جریان انحرافی است. شاید منافقین یك عده جوان را گول زده و در واقع فریب دادند اما این جریان انحرافی به ذات منافق و فریب‌دهنده است. از ریشه با نفاق جلو آمده‌اند. با چهره دیگری روی كار آمده‌اند اما در عمل كار دیگری را در جامعه اجرا می‌كنند. " 

پالیزدار در مورد طیف دولتی ها و کسانی که متهم به "جریان انحرافی" شده اند می گوید "‌این بحث جن‌گیری و رمالی كه این روزها مطرح است و عنوان می‌شود بخشی از دولت و جریان انحرافی مدعی استفاده از آن هستند، كاملا صحیح است. من موثق اطلاع دارم. از نزدیك با آدمای موثرشان ارتباط داشتم و می‌توانم تایید كنم كه مدعی ارتباط با عالم ماوراالطبیعه هستند. اصلا ما چنین چیزهایی در تاریخ نداشتیم. مطالب جدیدی است. اینها می‌خواهند بگویند امام زمان  ظاهر است و وقتی امام زمان ظاهر است، دیگر ولی‌فقیه معنی ندارد. "
وی می افزاید "من حتی معتقدم خواست دولت بود كه با من برخورد شود. اگر پالیزدار بیرون بود، پی برده بود جریان از چه قرار است! و آنها به هدفی كه می‌خواستند نمی‌رسیدند. ممكن بود من افشاگری‌های دیگری انجام بدهم و بگویم اینها هیچ حمایتی از مبارزه با فساد نكرده‌اند. به همین دلیل به نتیجه‌ای كه می‌خواستند، نمی‌رسیدند. من می‌گویم خواست آنها بازداشت من بود. "
پالیزدار با بیان اینکه "زمانی كه مناظره‌های انتخاباتی از تلویزیون پخش می‌شد، من زندان بودم"، گفت "وقتی مناظره احمدی‌نژاد با یكی از كاندیداها را دیدم، زنگ زدم به دفتر احمدی‌نژاد. پشت تلفن تشخیص نمی‌دادم چه كسی است اما مطمئن هستم كه وقتی گفتند پالیزدار پشت خط است، یكی از افراد موثر در دفتر مشایی یا یك فرد تصمیم‌گیر پشت خط آمدند. به آن فرد گفتم؛ این بازی را تمام كنید. گفتم اسامی بقیه مفسدان را هم بگویید. گفتم من می‌بینم برخی از مفسدان اطراف شما هستند و شما اعتراضی نمی‌كنید."
وی افزود "‌در آن مقطع از جریان انحرافی سند و گزارشی درباره تخلفات‌شان نداشتیم، البته كم‌كم به شك افتادیم و به این رسیدیم كه اینها هم در حال تخلف هستند، اما چون یقین نداشتیم، ناچار بودیم بی‌تفاوت باشیم... مطمئن باشید اگر همان زمان متوجه می‌شدیم- با اینكه فكر می‌كردیم احمدی‌نژاد حامی ماست- برای ما فرقی نداشت و با اطرافیان وی برخورد می‌كردیم. شاهد ادعای من داوود احمدی‌نژاد است. در همان مقطع من از مشایی تخلف داشتم. اما تخلفی نبود كه به قوه قضاییه رسیده باشد و در تحقیق و تفحص ما نبود. اما از طریق دستگاه امنیتی شنیده بودیم. "
پالیزار در ادامه اضافه کرد "همان مساله‌ای را كه گلپور مطرح كرده من سال ٨۶مطرح كردم. گفتم آقا داوود (احمدی نژاد)، این مساله جنگل دالخانی باید بررسی شود. وی خود شما با احمدی‌نژاد مطرح كنید، بهتر است. از من باور نمی‌كند و من به احمدی‌نژاد گفتم، من از آن زمان می‌دانستم كه این مشكل وجود دارد، اما پرونده و سند نداشتیم. یا مثلا یكی از روزنامه‌ها با من تماس گرفت كه چرا سراغ بقیه افراد نرفتید، گفتم من سندی نداشتم. گفتند بیاید ما سند می‌دهیم..." 

گفتنی است چندی پیش ناگفته هایی از این عضو کمیتۀ تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائیه، توسط روزنامه همشهری منتشر شده بود، که وی طی این گفتگو خاطرنشان کرد: حامیان احمدی نژاد "خیلی فشار می آوردند تا درباره خانواده هاشمی رفسنجانی و شخص وی و همچنین ناطق نوری حرف بزنم؛ و من هم متاسفانه تحت تاثیر القائات همین آدم‌ها سخنانی بی سند در مورد آنها گفتم. به همین دلیل از هاشمی عذرخواهی کردم چرا که وی حتی از من شکایت هم نکرد." 

حمید رضا تکاپو

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter