نویدنو:26/03/1390  

 

 نویدنو  26/03/1390

 

 

چرا؟

برای کسانی که از "مخالفان" لیبیایی حمایت می کنند.
نویسنده :تیموتی بانکرافت - هینچی –برگردان: مهرگان

ماجرای این مقاله : پیشگفتار برگرداننده

مقاله حاضر از سوی پراودا- انگلیسی چاپ شد . بسیاری از نشریات مخالف جریان حاکم رسانه ای غرب آن را به نقل از پراودا درج کردند. پس از خواندن آن تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم. من از همکاران مطبوعاتی نویدنو هستم . بعضی وقت ها که اولویتی در انتشار ترجمه ها داشته باشم آن ها را به دلیل آن که نوید نو اغلب با فاصله زیادی به روز می شود، به تارنگاشت های محدودی هم ارسال می کنم. همین کار را با این مقاله هم کردم وآن را به تارنگاشتی ارسال کردم. رفیق عزیزی که مدیریت آن تارنگاشت را به عهده دارند ، پس از دریافت مقاله شاید به درستی در پاسخ نوشتند:" سلام مهرگان عزيز

دو خط توضيح بالای مطلب چيزی را عوض نمی کند. اين مقاله در دفاع کامل از معمر قذافی نوشته شده است. آيا ما نمی توانيم ناتو را محکوم کنيم بدون اين که از حکومت ليبی دفاع کنيم؟

با مهر"

مقاله را برای تعدادی از رفقا نیز فرستادم .آنها نیز به نوبه خود برای تعداد دیگری ارسال کردند. تقریبا اکثر آنها نظرشان بر آن بود که مقاله در دفاع از قذافی است ولی در باید ، نباید انتشارش هم داشتان نبودند . همه نیز کم وبیش می دانند ومی دانستند که من نیز نه تنها میانه ای با قذافی بلکه با هیچ دیکتاتوری دیگری هم نداشته وندارم وبرخی اندک شمارهم از ترجمه این مقاله تعجب کرده بودند. نشستم وکلاه خودرا قاضی کردم که آیا این شیوه از بر خورد با یک دیدگاه صحیح است ؟ آیا نباید افکار عمومی ما اطلاع پیدا کند که گروهی هم وجود دارند که در باره لیبی چنین می اندیشند؟ آیا صرف ترجمه مطلبی به معنای تایید تام وتمام آن است ؟ آیا این نوعی سانسور محترمانه دیدگاه های مخالف ما نیست ؟ آیا ما بعنوان یک نشریه ونشریاتی که وظیفه داریم برای روشن شدن حقایق بکوشیم ، حق داریم این چنین بی رحمانه خلط مبحث کنیم وبه این بهانه دیدگاه های بسیاری را به انکار بنشینیم؟ آیا این امر ادامه انکار گرایی دیرینه چپ ما نیست ؟ وتاکی باید این تناقض بین دموکراسی وخود رایی را تحمل کنیم؟ وبه این پرسش رسیدم که آیا بخش اعظم مشکل اجتماعی – سیاسی ما در همین انکار ها نهفته نیست ؟که مثلا حتی منجر به آن می شود که هواداران یک جریان ، ارگان جریان دیگر را نخوانند ویا مقالات مختلف در باره یک واقعه یا شرایط را نا دیده رد نمایند و...؟

به نظرم دوست یکی از رفقا توجه خوبی کرده بود که در پاسخ نظر خواهی ایشان نوشته بود " ماجرا این است که چپ جهان وقتی با مسئله حمله نظامی امپریالیسم به کشوری دیکتاتورزده مواجه می شود دچار تناقض می گردد. از سوی دیگر، واقعیت این است که سرنوشت لیبی پس از این جنگ نمی تواند از دو حال خارج باشد، یا کشور به دو قسمت تقسیم خواهد شد و یا به طور کلی سرنوشتی چون عراق نصیبش خواهد شد. به نظر شما داشتن کشوری نسبتا مستقل با دیکتاتوری مثل قذافی یا صدام بهتر است یا وضعیت کنونی عراق و سرنوشت بیرحمانه ای که در پیش روی لیبی ست؟ من با این بخش از سخن شما موافقم که نباید از دیکتاتورها حمایت کرد، اما در هر صورت، مقابله با حمله نظامی، به اجبار یعنی دفاع از دولت حاکم. سخنی که در پایان این مقاله می اید، بسیار گویاست. راه حل های لیبیایی برای مسائل لیبیایی" من البته با تمام استدلال ایشان موافق نیستم اما می بینم که نکته ظریفی در این جمله نهفته است . کاش ما هم می توانستیم " راه حل ایرانی برای مسائل ایرانی " پیدا کنیم .

از طولانی شدن کلام عذر خواهی می کنم واز همه عزیزانی که پیش از انتشار آن را مطالعه واظهار نظر کردند سپاسگذارم .تصمیم نهایی انتشار یا عدم انتشار آن را به تحریریه محترم نوید نو وا می گذارم .

 

 

پیش گفتاربر گرداننده : همه آنچه در این نوشتار آمده است ، نافی دیکتاتوری ورفتار دد منشانه معمر قذافی ودولت او بر علیه بخشی از مردم لیبی نیست .

چرا؟

برای کسانی که از "مخالفان" لیبیایی حمایت می کنند.
نویسنده :تیموتی بانکرافت - هینچی –برگردان: مهرگان


ممکن است کسانی که از تروریست نامیدن اپوزیسیون لیبی خودداری می کنند ودر عوض به متهم کردن نیروهای دولت لیبی درحمله به غیر نظامیان بی گناه – عکس های ضمیمه شده به این مقاله را مشاهده کنید- ادامه می دهند بتوانند به سوال های  مطرح شده در این نوشتارپاسخ گویند. اگر نمی توانند ، پس شاید از خودشان بپرسند که چرا از تروریست های اسلامگرا حمایت می کنند.

تحت کدام قطع نامه سازمان ملل ناتو حق کشتار غیر نظامیان را کسب کرد؟ چرا ناتو پسر سرهنگ قذافی را کشت در صورتی که گسیل آنها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از غیر نظامیان بود ؟  چرا ناتو سه نفر از نوادگان سرهنگ قذافی را کشت ؟ چرا هیچ گونه پاسخگویی در برابر کشتار کودکان بی گناه وجود نداشته است ؟ چرا هیچ کس کامرون ، سارکوزی یا اوباما رایک کودک کش خون سرد نمی نامد؟  

چرا ناتو برای کشتن سرهنگ قذافی تلاش می کند؟ چرا رهبران این آدم کشی لحن خودرا تغییر دادند ، وبا آغاز به اظهار آن که " هدف این عملیات سرنگونی قذافی نیست " ( کامرون) اکنون اورا بعنوان هدفی مشروع توصیف می کنند؟ چرا ناتو ساختار های غیر نظامی را همان گونه که در عراق انجام داد ، با سخت افزار های نظامی هدف قرار می دهد؟  

چرا "انقلاب " لیبی در مرزهایی که قبلا انقلاب هایی در تونس ومصر ودر میسراتا رخ داده بود جایی که افراد نظامی ناتو در سراسربندر مستقر بودند شروع شد؟ چرا پرسنل ناتو در خاک ( لیبی ) هستند ، زمانی که ناتو اجازه استقرار سربازها را ندارد؟ چرا مزدوران غربی در داخل لیبی مستقر شده اند؟

چرا ناتو در یک جنگ داخلی جبهه گیری می کند؟ آیا ناتو نمی داند که دخالت در یک ستیزه داخلی غیر قانونی است ؟ آیا ناتو نمی داند که سازمان ملل متحد تحت هیچ شرایطی نمی تواند اجازه استفاده از زور علیه ملتی مستقل را جز این که در حال حمله به  کشور همسایه اش باشد صادر کند؟ چرا ناتو دولت لیبی را به استفاده از بمب های خوشه ای علیه جمعیت خود متهم می کند زمانی که :   

http://www.youtube.com/watch?v=-yL7tAWLNyA&feature=player_detailpage 

چرا 90درصد قبایل لیبی در طرف سرهنگ قذافی هستند؟ چرا تروریست های مستقر در بنغازی از سوی مردم لیبی " موش صحرایی" خوانده می شوند؟ چرا بخش اعظم آنها ناشناس هستند؟ چرا آنها از ناتو بمباران ساختمان هایی را طلب می کنند که (اسناد) پیشینه های فساد آنهارا نگه داری می کنند؟

نقش عبدل حکیم ال حسیدی در داخل قیام چیست ؟ آیا ناتو می داند که او ارتباط هایی با القاعده دارد؟ آیا ناتو می داند اوبه خاطر مبارزه هم دوش با القاعده علیه نیروهای امریکایی وبریتانیایی در افغانستان دستگیر شد ؟ آیا ناتو می داند که او برای بمب های انتحاری در عراق تروریست اجیر می کرد ؟ آیا ناتو اطلاع دارد که اکثر بمب گذاران انتحاری در عراق اهل کجایند؟  پاسخ : بنغازی . 

چرا وکلای فرانسه در حال تدارک به راه انداختن پرونده ای علیه سارکوزی به (اتهام ) جنایت علیه بشریت هستند؟

اولین رهبر جهانی که حکم کتبی دستگیری عثامه بن لادن وال قاعده را صادر کرد چه کسی بود؟ پاسخ : معمرقذافی. کدام رهبر افریقایی بود که ماهواره های افریقایی را برای این که افریقایی ها زیر بار قرضی با پرداخت سالانه 500 مییون دلار امریکا ، هر سال ،  برای استفاده از ماهواره های غربی نروند تامین مالی کرد؟ پاسخ : معمر قذافی. کدام رهبر افریقایی پشت سر اتحادیه افریقا بود برای این که افریقا بتواند برای مشکلات خود راه حل پیدا کند؟ پاسخ : معمر قذافی

کدام رهبر افریقایی بود که برنامه ارتباطات راه دوررا که به سود تمام افریقایی ها است به راه انداخت وپیش برد؟ پاسخ : معمر قذافی. کدام رهبر افریقایی بود که برنامه آموزش قاره ای را اجرا کرد ؟ پاسخ : معمر قذافی .  چه کسی فقیر ترین ملت را به ارث برد وآن را به غنی ترین ملت در افریقا تبدیل کرد؟ پاسخ : معمر قذافی .

چه کسی مردم خودرا تحصیل کرده ،سیر وخانه دارکرد؟ آیا کامرون ، سارکوزی یا اوباما یا هر یک از آنهایی که ازتروریست های اسلامگرایی که خودرا " شورشیان" می خوانند حمایت می کنند یک برنامه مسکن رایگان اجرا کرده اند ؟ چرا نه؟ اگر آنها ارشد تر از سرهنگ قذافی هستند به این پرسش پاسخ دهند. چرا مردم لیبی از مسکن رایگان بر خوردارند وشهروندان شما بر خوردار نیستند؟

چرا ناتو چیزی در باره برنامه های عظیم اجتماعی که سرهنگ قذافی اجرا کرده است نگفته است ؟ چرا ناتو چیزی در باره برنامه آموزش سرهنگ قذافی در داخل لیبی نگفته است ؟ چرا ناتو چیزی در باره حمایت مالی قذافی از گروه های ترقی خواه هوادار افریقا نگفته است ؟ همین طور گروه های فر هنگی ؟ 

چرا همه در مورد حملات قذافی به غیر نظامیان دروغ می گویند؟ چرا ماهواره روسی در زمانی که ناتو در باره بمباران مردم لیبی توسط قذافی دروغ می گفت  فاش کرد که یک پروازهم ثبت نشده بود .  چرا اسکای نیوز سیف الاسلام قذافی را در حال بازدید از محل بمباران شده ای نشان داد که چنین محلی وجود نداشت ؟

چرا ناتو حقیقت را نمی گوید ، که شورش مسلحانه ای از خارج  مورد پشتیبانی  وتقویت قرار گرفته  بود ، که تروریست های مسلح ( عکس ها را ببینید) برای ایجاد ویرانی به  لیبی اعزام شده بودند ، که نیروهای دولتی در ابتدا برای  مذاکره تلاش کردند وتنها پس از(شکست مذاکرات) علیه آنها اسلحه به کار بردند ونه با غیر نظامیان بلکه با تروریست ها جنگیدند؟ 

چرا ناتو هیچ یک از پیشنهاد های آتش بس ارائه شده از سوی دولت لیبی را نمی پذیرد؟

این جنگ غیر قانونی است . ناتو مرتکب جنایت جنگی است . ناتو باید اکنون (به جنگ ) خاتمه واجازه دهد مردم لیبی خودشان مشکلشان را حل کنند . (شرکت ) ناتو باید در روند باز سازی ممنوع باشد. ناتو باید از افریقا اخراج  شود.قاره افریقا باید در موضع خود نسبت به کسانی که فرزند افریقا رامی کوبند تجدید نظر نماید وبا اعضا ترقی خواه جامعه جهانی قرار داد هایی امضاکند.  

این افتضاح تام به ویران کردن اتحادیه افریقا واجراکردن افریکام – غلبه بر افریقا ومنابع آن توسط امریکا ویافتن بازار های جدید برای گروه های فشارآن ، نزدیک است . کسانی که از شورشیان علیه سرهنگ قذافی حمایت می کنند در قلاب حیله ماهیگری گیر افتاده اند .

وقت آن است که اتحادیه افریقا تهاجم دیپلماتیک در گیر کننده ای را آغاز نماید. ناتو از لیبی خارج شود. راه حل های لیبیایی برای مسائل لیبیایی به اجرا گذاشته شود.  

سرچشمه : پراودا

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter