نویدنو:15/01/1390  

 

 نویدنو  15/01/1390

 

 

رزمندگان آزادی لیبی چه کسانی هستند واربابان آنها کیانند؟

 مقدمه برگرداننده: آنچه در لیبی می گذرد ، خود حکایتی از پیچیدگی دوران ماست.نگاه های کاملا متفاوتی به این عرصه شده است . کج فهمی ها وافراط وتفریط های متفاوتی را سبب شده است . به ویژه در ایران به سبب فقدان تبادل اطلاعات آگاهی بخش این امر پیچیدگی های بیشتری یافته است .

از یک سو بخشی از چپ که هنوز در هوای جنگ سرد به سر می برد وحتی نیم گامی هم به همراهی زمان بر نداشته ، به عادت مالوف از "لیبی ضد امپریالیست" دفاع می کند، واز سوی دیگر چپ "دموکرات شده" یکسره به نیروهای خارجی برای "جلوگیری از کشتار غیر نظامیان" اجازه دخالت صادر می نماید. اما آنچه مایه دلگرمی است این است که جهان مترقی علیرغم بمباران خبری جریان مسلط رسانه های شرکتی توانسته است صدای خودرا در مخالفت با این "جنگ " نوع جدید به گوش جهانیان برساند. صدها مقاله در تارنماهای مختلف ظاهرا دارای خوانندگانی محدود، عملا توانسته اند افکار عمومی تحت تسلط رسانه های شرکتی را متاثر ساخته وطرفین متجاوز را وادار به موضع گیری های ضد ونقیض نمایند.

مقاله حاضر از پرفسور دیل اسکات یکی از معدود مقالاتی است که به ریشه اپوزیسیون لیبی پرداخته است . این مقاله ای طولانی است که در سه بخش مستقل عرضه خواهد شد. آن چه در باب این مقاله گفتنی است این است که علیرغم مستند بودن ریشه یابی اپوزیسیون لیبی وصحت آن ، از یک نکته مرکزی غفلت نموده است ، وآن حضور مردم لیبی در میدان برای کسب آزادی ، رهایی از دیکتاتوری بدوی وعدالت اجتماعی است . اگر بخش سازمان یافته اپوزیسیون لیبی دارای اهمیت است ، پرداختن به بخش مردمی آن هم نیازمند تامل وتفکر بیشتری است . 

رزمندگان آزادی لیبی چه کسانی هستند واربابان آنها کیانند؟

پیتر دیل اسکات - برگردان: هاتف رحمانی

 

 

 

 

پیتر دیل اسکات دیپلمات سابق کانادایی واستاد انگلیسی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا ، نویسنده کتاب های بسیار از جمله "مواد مخدر ،  نفت وجنگ ، جاده ای به یازده سپتامبر، توطئه جنگ وسیاست های عمیق جنگ " می باشد .

 
 

مقدمه

جهان باشرایط بسیار غیر قابل پیش بینی وبالقوه خطرناکی در شمال آفریقا وخاورمیانه مواجه است .آنچه بعنوان یک نوید دهنده حایز اهمیت ،که با موفقیت سیاست های جدید نسبتا غیرخشونت آمیز– انقلاب های تونس ومصر- آغاز شد ، به سرعت به بازگشت عادت های قدیمی تبدیل شده است : امریکا پیش از این در طول یک دهه در منجلاب جنگ در عراق وافغانستان ، وحملات هوایی گاه وبیگاه در یمن ، وسومالی فرو رفته بود، اکنون ، باز هم یک کشور جهان سومی ، و در این مورد لیبی ، را بمباران می کند.

هدف اعلام شده اولیه این بمباران ها کاهش تعداد زخمی های غیر نظامی لیبی بود. اما شخصیت های بلند پایه بسیاری در واشنگتن، از جمله پرزیدنت اوباما، نشان داده اند که امریکا عزم خودرا برای یک جنگ کاملا متفاوت برای تغییر رژیم جزم کرده اند، جنگی که ممکن است طولانی مدت بوده وبه آسانی به فراتر از لیبی گسترش یابد .(1)اگر این جنگ گسترش یابد امید برای یک گذار مسالمت آمیز به دولت غیر نظامی در تونس ومصر وسایر کشورهای خاورمیانه که نا آرامی سیاسی راتجربه می کنند، ممکن است به سود یک دولت سر سخت نظامی ، به ویژه در مصر بازنده شود.همه ما ، نه تنها مصری ها ، ریسک عمده ای در مشاهده آن که این امر رخ ندهد داریم.

مقاله حاضر در تلاش ارائه راه حل ها یا مسیر عمل برای امریکا ومتحدانش ، یا برای مردم خاورمیانه نیست . این بیشتر تلاشی است برای آزمون طبیعت نیروهایی که در لیبی در طی 4 دهه گذشته پدیدار شده اند که در حال حاضرتا پایان بازی حضور دارند. 

برای این پایان من به جمع آوری مجموعه ای از واقعیت های مرتبط که زمینه بحران جاری را نشان می دهد، که آن هارا یادداست های لیبی ام می خوانم ، آغاز کردم. این یادداشت ها با داوری همراه خواهند بود ، به این خاطر که من در جمع کردن حقایقی که رسانه های امریکایی تمایل به انکار آنها دارند تعصب دارم ، حقایقی که در بسیاری از نمونه های تحقیقی نتیجه می شوند ، که گسیختگی ها در قلب روابط قدرت ، ساختارهای عمیق، ومنافع اقتصادی در منطقه ، از جمله ( منافع) امریکا ، اسرائیل، ودولت های عربی را به موازاتی که این ها در طی دهه ها تا پایان کار ایفای نقش کرده اند وبیشتراز آن را  نشان می دهند . من امیدوارم که این مقاله به طور سودمندی عاقلانه وبازبماند، وبه دیگران اجازه دهد تا استنتاج های متفاوتی را از همان مجموعه واقعیت ها ترسیم نمایند.  (2)

من مایلم با دو موضوع بد فهمیده شده آغاز کنم:

 1- اپوزیسیون لیبی چه کسانی هستند؟

 2- سلاح های شورشیان لیبی از کجا تامین می شود؟


اپوزیسیون لیبی کیانند

1- از نظر تاریخی

"اگر معمر قذافی رفتار پارانویایی دارد ، دلیل خوبی دارد .خیلی از 27سالگی اونگذشته بود که گروه کوچکی از افسران دون پایه ارتش را در کودتای بدون خونریزی علیه ملک ادریس در اول سپتامبر 1969هدایت کرد ، که با تهدید هایی -  ازسوی  سلطنت طلبان ، موساد اسرائیل ، بی میلی فلسطینی ها ، امنیت سعودی ، جبهه ملی آزادیبخش لیبی، کنفرانس ملی اپوزیسیون لیبی ، اداره جاسوسی بریتانیا، آشتی نا پذیری ایالات متحده ، وجدی تر از همه ، اقدام به ترورگروه مبارزان اسلامی القاعده مانند لیبی ، معروف به جماعت اسلامی مقاتله با لیبی در سال 1995- برای قدرت او همراه بود وزنده ماند. سرهنگ با تبعید یا کشتار کسانی که می ترسید علیه او باشند عکس العمل وحشینه ای نشان داد ."(3)

2- جبهه ملی برای رهایی لیبی

" با هدف سر نگونی مرد قدرتمند لیبی معمر قذافی ، اسرائیل وامریکا شورشیان ضد لیبیایی را در تعدادی از کشورهای غرب ومرکز افریقا تربیت کردند.خبرنامه محرمانه افریقا مستقر در پاریس در پنجم ژانویه 1989گزارش داد که امریکا واسرائیل زنجیره ای از پایگاه ها را در چاد و سایر کشورهای همسایه لیبی برای اموزش 2000شورشی لیبیایی دستگیر شده توسط ارتش چاد تاسیس کرده اند. گروه ، معروف به جبهه ملی برای رهایی لیبی ، در چاد مستقر بود." (4)  

" بایگانی  مقامات امریکایی نشان می دهد که تامین مالی جنگ سری مستقر در چاد علیه لیبی نیز از سوی عربستان سعودی، مصر، مراکش ، اسرائیل وعراق تامین می شد . بعنوان مثال ، سعودی ها 7میلیون دلار به یک گروه اپوزیسیون ، جبهه ملی برای رهایی لیبی( همچنین مورد حمایت اطلاعات فرانسه وسیا) هدیه کردند. اما نقشه ای برای ترور قذافی وبر انداختن رژیم او در هشتم ماه می 1984شکست خورد. در سال بعد، امریکا از مصر خواستار تهاجم به لیبی وسر نگونی قذافی  شد اما پرزیدنت مبارک از پذیرش آن سر باز زد. واشنگتن پست در پایان سال 1985، پس ازمخالفت رهبران کنگره دراعتراض به پرزیدنت ریگان طرح را افشا کرد."(5)

" جبهه ملی برای رهایی لیبی بخشی از کنفرانس ملی برگزار شده برای اپوزیسیون لیبی در لندن در سال 2005 بود، ومنابع بریتانیایی برای حمایت از جبهه ... وسایر « اپوزیسیون » در لیبی به کار گرفته شده بودند ... جبهه .. کنگره ملی خودرا در جولای 2007 در امریکا بر گزار کرد. گزارش خشونت ها ومرگ غیر نظامیان ناشی ازعملیات، دررسانه های غربی در واشنگتن دی سی کانالیزه شده بودند ، و جبهه ...مخالف ظاهرا در حال سازمان دادن مقاومت وحملات نظامی از داخل وخارج لیبی نشان داده می شد . "(6)

3- کنفرانس ملی اپوزیسیون لیبی

" گروه اصلی هدایت کننده شورش کنفرانس ملی اپوزیسیون لیبی است که جبهه .. را در بر می گیرد. جبهه ... که هدایت خشونت را به عهده دارد ، یک نیروی نظامی مورد حمایت امریکا متشکل از لیبیایی های تبعیدی و قبایل مخالف با قذافی است ."7 

4- الجماعت الاسلامی المقاتل بلیبی (جماعت اسلامی مبارزه با لیبی)

" جماعت اسلامی در سال 1995 از سوی گروهی از مجاهدین قدیمی که علیه اشغال شوروی در افغانستان جنگیده بودند بنیان گذاری شد . به محض باز گشت آنها به لیبی از آنچه بعنوان فساد وبی دینی رژیم لیبی مشاهده کردند بر آشفتند وجماعت .. رابرای ایجاد دولتی که بتواند کاراکتر واقعی مردم لیبی را بر اساس اعتقاد آنها نشان دهد تشکیل دادند. 
عمده ترین حمله جماعت ...تلاشی در سال 1996 برای ترور قذافی بود که اعضا جماعت ...به رهبری والید الشاطه بمبی را به سوی کاروان موتوری قذافی پرتاب کردند. گروه همچنین به مبارزات چریکی علیه نیروهای امنیتی دولت از پایگاه های کوهستانی خود اقدام کرد . بیشتراعضا جماعت... نیزاکیدا وقف سرنگونی قذافی هستند، گزارش های اطلاعاتی نشان می دهد که برخی از آنها برای برپاکردن جهاد علیه لیبی ومنافع جهانی غرب به القاعده پیوسته اند. "(8)

" در روزهای اخیر مقامات لیبی سندی امنیتی را توزیع کرده اند که جزئیاتی را در باره  صوفیان ال کومی ، که گفته می شود راننده عثامه بن لادن ، ویکی از جنگ طلبان معروف در گیر در "امارت اسلامی " در درنا، شهر اکنون آزاده شده شرق لیبی باشد بیان می کند.سند نشان می دهد که کومی در سپتامبر 2010بعنوان بخشی ازابتکار " اصلاح وتوبه "سازماندهی شده توسط سیف ال اسلام پسر قذافی... آزاد شده بود. 

 جماعت... تاسیس شده در دهه 1990در افغانستان، ده ها نفر از سربازان وپلیس لیبی را به قتل رسانده است. در سال 2009،برای توجه نشان دادن به چهلمین سال حاکمیت قذافی در قدرت ، جماعت ... به خاطر تلاش برای کشتن او عذر خواهی کرد وبا به زمین گذاشتن اسلحه موافقت کرد . ام 16( اطلاعات بریتانیا) در گذشته به حمایت از جماعت ... متهم شده بود . شش رهبردرحال حاضر زندانی جماعت ... ، ، شیوه های گذشته خودرا رد نموده وتوضیح دادند که چرا مبارزه با قذافی دیگر مجوز " مشروعیت" جهاد نیست. عبدالحکیم الحسدی ، عضو آزاد شده دیگر جماعت...، ادعاهای رسمی را تکذیب کرد. او به الجزیره گفت " قذافی برای متفرق کردن مردم تلاش می کند ، او ادعا می کند که در درنا یک امیر نشین اسلامی وجود دارد ومن امیر آن هستم . او ازاین واقعیت که من یک زندانی سیاسی سابق هستم بهره برداری می کند."

درنا در کشور به خاطر تعداد قابل توجهی بمب گذار انتحاری در عراق مشهور است . درنا همچنین عمیقا با قذافی دشمنی دارد. دیپلمات های امریکایی بنا به اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس در سال 2008گفته بودند" ساکنان شرق لیبی به طور عام ودرنا به طور خاص به  قذافیه ( قبیله قذافی) بعنوان بیسواد،فضولان ناهنجار از یک بخش بی اهمیت کشورکه حق حاکمت را در لیبی« دزدیده اند» می نگرند. "

آخرین 110عضو جماعت ... در 16فوریه ، روز پس از آغاز قیام در لیبی آزاد شدند. عبدل محمد قاید یکی از این آزاد شدگان ، برادر ابو یحیی اللیبی ، یکی از مبلغین برجسته القاعده است . کومی از لیبی گریخت وگفته می شود سرانجام در افغانستان برای بن لادن کار می کرد.در پاکستان دستگیر وتحویل امریکا شد و در سال 2002به زندان گوانتانامو فرستاده شد. در سال 2009به لیبی باز پس فرستاده شد (9). کارشناسان ضد تروریست اظهار نگرانی کرده اند که القاعده بتواند از خلا سیاسی در صورت سرنگونی قذافی بهره برداری نماید . اما اکثر تحلیل گران می گویند که ، اگر چه ایدئولوژی اسلامی طنین قدرتمندی در شرق لیبی دارد ، اما هیچ نشانه ای از آن که معترضین توسط انان ربوده شوند وجود ندارد .( 10)

" تندترین بر خورد بین نیروهای امنیتی ( قذافی) وچریک های اسلامی در بنغازی در سپتامبر1995جوانه زد، وده ها کشته از هر دو طرف به جا گذاشت . هفته ها پس از مبارزه شدید ، گروه مبارزان اسلامی لیبی موجودیت خودرا رسما طی بیانیه ای با اعلام دولت قذافی  بعنوان " رژیم مرتد ی که علیه مقدسات ایمانی قادر مطلق کفر گویی کرده است "  واعلام ضرورت سرنگونی آن " بعنوان اولین وظیفه پس ازایمان به خدا" اعلام کرد.(3)این اعلامیه واعلامیه های بعدی جماعت...از سوی لیبیایی های افغانی که در بریتانیا  پناهندگی سیاسی گرفته بودند منتشرمی شد... که مسئله درگیری دولت بریتانیا در کارزار جماعت...علیه قذافی همچنان موضوع مجادله گسترده ای باقی ماند.عملیات بزرگ بعدی جماعت ...، تلاش نا موفقی برای ترور قذافی در فوریه 1996بود که طی ان چندین محافظ اوکشته شدند،  طبق گفته بعدی دیوید شیلر افسر سابق ام 15 عملیات از سوی سازمان اطلاعات بریتانیا به میزان 160.000دلار تامین مالی شده بود .(4) هر چند منابع مستقل ادعای شیلر را تایید نمی کنند، اما آشکار است که بریتانیا اجازه تاسیس یک پایگاه پشتیبانی لجستیک وکسب درآمد در خاک خود را به حماعت داد. در هر صورت ، به نظر می رسد تامین مالی از سوی بن لادن خیلی مهم تربوده باشد . بنا بر یک گزارش ، جماعت ....بیش از 50.000دلار از نابغه تروریست سعودی برای هر یک از ستیزه گران کشته شده در عرصه نبرد دریافت می کرد " {2005} (11)

" امریکایی ها ، بریتانیایی ها وفرانسوی ها خودشان را درمسلح کردن جماعت ...شورشی ، عنصرریشه ای تر در شبکه القاعده (برای سرنگونی قذافی) همراه می یابند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا خطر اتحاد نا مقدس را در یک گزارش به کنگره ، با اظهار آن که اپوزیسیون لیبی احتمالا ضد امریکایی تر از معمر قذافی است  پذیرفت. یک دهه قبل ، عین این سوء تفاهم  خیلی یکسان  شراکت غربی – اسلامی در کوزوو، بوسنی وچچن ناگهان با حمله 11سپتامبر پایان یافت . " (12)

5- شورای ملی انتقالی

" به نظر می رسد تاسیس یک دولت انتقالی رقیب معمر قذافی رهبر رزیم لیبی برای کسب پشتیبانی امریکا و جهان جهت شتاب بخشیدن به برکناری دیکتاتور دراز مدت برنامه ریزی شده است .

کلینتون وزیر امور خارجه امریکا دیروز تاکید کرد که دولت اوباما با مخالفین سرهنگ قذافی در تماس بوده است . اوگفت امریکا به ارائه " هر نوع کمکی " به برداشتن او از قدرت تمایل دارد . 

رهبران اعتراض ها که کنترل شهرهای شرق لیبی را در دست دارند ادعا می کنند یک " شورای ملی" انتقالی را تاسیس کرده اند که در بر گیرنده مجموعه ای برای حکومت رقیب است . آنها از ارتش خواسته اند که برای تدارک حمله ای به تریپولی ، پایتخت ،  که کنترل آن در دست رهبر لیبی است به آنها بپیوندد .

مطمئنا حاکمیت 42ساله رهبر لیبی به انتهای خود نزدیک است ، خانم کلینتون دیروز گفت :" ما هنوز در ابتدای آن چیزی هستیم که قذافی را تعقیب خواهد کرد "(13)

6- فیس بوک

" او ( عمر الحریری فرمانده نیروهای مسلح شورای ملی انتقالی) تا 17فوریه ، زمانی که انقلاب آغاز شد ، تحت مراقبت شدید نیروهای امنیتی باقی ماند. او گفت ، انقلاب ابتکار اشخاص برجسته نسل قدیمی تر نبود. اما زمانی که تونس ومصر به جوانان الهام بخشید خودبه خود آغاز شد، اوبه انگلیسی با خنده بلندی آنها را « بچه های فیس بوک» اعلام نمود"(14)

7-نفت

" شورشیان لیبی در بنغازی می گویند شرکت ملی نفت جدیدی را برای جایگزینی شرکت تحت اداره رهبری معمر قذافی که دارایی های آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل بلوکه شده بود تاسیس کرده اند.

شورای ملی انتقالی با انتشار بیانیه ای تصمیم های اتخاذ شده در همایش 19مارس برای تاسیس «شرکت نفت لیبی بعنوان مقام نظارتی بر تولید نفت وسیاست های کشوری ، با استقرار موقت ی در بنغازی ، وتعیین یک مدیر کل موقت " برای شرکت را اعلام نمود.

شورا همچنین اعلام کرد "بانک مرکزی بنغازی را بعنوان مقام پولی دارای صلاحیت در سیاست های پولی لیبی منصوب ومدیری را برای بانک مرکزی لیبی ، با ستاد مرکزی موقتا مستقر در بنغازی تعیین کرد."(15)  

 

 

پانوشت ها:

1 “Defense Secretary Gates, who recently warned against any further protracted US ground war, said on March 23 that the end of military action in Libya is unknown and could last longer than a few weeks. ‘I think there are any number of possible outcomes here and no one is in a position to predict them,’ Gates told reporters in Egypt” (C-Span, March 24, 2011).

2 Interested readers may wish to consult my first exploration, “Googling ‘Revolution’ in North Africa.”

3 Dan Lieberman, “Muammar Al Gaddafi Meets His Own Rebels,” CounterCurrents.org, March 9, 2011.

4 Joel Bainerman, Inside the Covert Operations of the CIA & Israel's Mossad (New York: S.P.I. Books, 1994), 14.

5 Richard Keeble, “The Secret War Against Libya,” MediaLens, 2002.

6 "Petroleum and Empire in North Africa. NATO Invasion of Libya Underway," By Keith Harmon Snow, 2 March 2011.

7 Ghali Hassan, “U.S. Love Affair with Murderous Dictators and Hate for Democracy.” Axis of Logic, Mar 17, 2011.

8 Center for Defense Information, “In the Spotlight: The Libyan Islamic Fighting Group (LIFG),” January 18, 2005

9 Qadhafi was concerned about Al Qaeda terrorism in Libya, and in 1996 Libya became the first government to place Osama bin Laden on Interpol’s Wanted List (Rohan Gunaratna, Inside Al Qaeda: Global Network of Terror [New York: Columbia UP, 2002], 142). Thereafter American and Libyan intelligence collaborated closely for some years against Al Qaeda. Beginning when?

10 Ian Black, “Libya rebels rejects Gaddafi's al-Qaida spin,” Guardian, March 1, 2011.

11 Gary Gambill, "The Islamic Fighting Group (LIFG), Jamestown Foundation," Terrorism Monitor, May 5, 2005,; citing Al-Hayat (London), 20 October 1995 [“communiqué”]; "The Shayler affair: The spooks, the Colonel and the jailed whistle-blower," The Observer (London), 9 August 1998; Jean-Charles Brisard and Guillaume Dasquié, Ben Laden: La Verite interdite (Bin Ladin: The Forbidden Truth). Cf. also Annie Machon, Spies, Lies and Whistleblowers: MI5, MI6 And the Shayler Affair (Book Guild Publishing, 2005) [Shayler].

12 Yoichi Shimatsu, “Attack on Libya: Why Odyssey Dawn Is Doomed,” New America Media, March 20, 2011.

13 “US reaches out to Libyan insurgents,” The Australian, March 1, 2011,

14 “How a onetime friend to Gadhafi became his rival,” Globe and Mail [Toronto], March 4, 2011.

15 Libyan Rebel Council in Benghazi Forms Oil Company to Replace Qaddafi’s,” Bloomberg, March 22, 2011.

 

سرچشمه : http://japanfocus.org/-Peter_Dale-Scott/3504

 


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter