نویدنو:12/01/1390  

 

 نویدنو  12/01/1390

 

متعاقب خون ریزی

عربستان سعودی بحرین را مورد تجاوز قرار می دهد

نویسنده : رانیه امیری – برگردان: مهرگان

رانیا علی بحرینی سنی ساکن سیتراچگونگی هجوم پلیس پس از پناه گرفتن غیر نظامی ها را چنین شرح می دهد،" من انها را در حال تعقیب شیعیان دیدم مثل آن که در حال  شکارکردن بودند"

 

نورافکن رسانه ها در خاورمیانه تقریبا به طور انحصاری بر انقلاب (ظاهرا شکست خورده) لیبی متمرکز شده است . اما مهمترین قیام منطقه – اکنون مطمئنا خود به انقلابی تبدیل می شود- در کوچکترین کشور عربی است : بحرین

چه کسی می توانست فکر کند که  ملت یک جزیره کوچک با کمتر از 1.2 میبلیون جمعیت وتنها 530.000شهروند ( حداقل 70درصد آنها شیعه هستند اما بیش از 200سال تحت حاکمیت دودمان سنی بوده اند ) بتواند چنین تهدیدی را برای حکومت های سلطنتی خلیج فارس مطرح نماید؟

تنها با 16 مایل فاصله در امتداد موازی گدرگاه ملک فهد از استان شرقی شیعه نشین سرشار از نفت عربستان ، سرایت  آزادی جرقه خورده  از سوی بحرینی ها ، با درخواست اصلاحات جامع سیاسی واجتماعی – اقتصادی ، ممکن است مانند ماده قابل اشتعالی در سراسر شبه جزیره عربستان منتشر شده وحاکمیت تمام خاندان های سلطنتی را به خطر اندازد.

البته انهایی که از نزدیک تحولات درخلیج را پیگیری می کنند می دانند که ساکنان قطیف وسایر جاها در استان شرقی قبلا با برگزاری اعتراض هایی خواهان پایان دادن به تبعیض های فرقه گرایانه وآزادی زندانی های سیاسی بودند.

در واقع ، یک موفقیت قابل اثبات معمولا موفقیت دیگری را پیش می برد ، همان طور که موفقیت انقلاب تونس برای مصر انجام داد ، و(موفقیت) انقلاب مصر تقریبا برای لیبی عملی کرد. وقتی که عملی شد، یک شهروند ناراضی هنوز خاموش ، به اندازه کافی برای درخواست آن چه همسایگانشان در دسترسی بدان موفق بوده اند شجاعت پیدا می کند. چنین رفتاری در حکومت های سلطنتی مطلقه ، که پول بیش ازتحقیق دلایل ریشه ای نارضایتی وبرآمدن از عهده آن جفتک پرانی می کند،  قابل تحمل نیست.

پس از یک ماه بست نشینی واعتراض های مسالمت آمیز وبدون خشونت تا حد زیادی محدود به میدان مروارید منامه از سوی بحرینی های غیر مسلح – عینا مانند همان یکی که شاهد یورش نیروی امنیتی وارداتی رژیم در سراسر میدان در 17 فوریه بود که 7نفر را کشتند وصدها نفر را زخمی کردند – عربستان سعودی به اندازه کافی تحمل کرده بود..  

آری ، عربستان سعودی

گزارش ها ممکن است اعلام کنند که بحرین از سربازان سعودی  بعنوان بخشی از به اصطلاح نیروی " سپر شبه جزیره " شورای همکاری های خلیج فارس خواستار دخالت شد . آن درخواست ، اگر چه، احتمالا به دنبال اعلام پیشین عربستان سعودی که بحرین را  سرپرستی می کرد  مطرح شد .

  وزیر دفاع امریکا ، رابرت گیتس در روز شنبه به تازگی ار منامه دیدار کرد ، واز خانواده سلطنتی خواست تا بیشتر از صرفا "گام های کودکانه" به سمت اصلاح گام  بردارند. هر چند گیتس محکم پشت حکومت  آل خلیفه ایستاد واعلام کرد که با نمایندگان مخالفان دیدار نخواهد کرد. در عوض ، آنها را به خاطر سکوت در پذیرش پیشنهاد گفتگوی شاهزاده سرزنش کرد ( که روز بعد حامیان او کسانی را که در فوریه در میدان مروارید خفته بودند بیرون کردند)

 علیرغم ریا کاری گیتس ، او تلاش کرد این را بگوید : " من این نقطه نظر را توضیح دادم که ما هیچ شاهدی دال بر آن که اظهار کنیم ایران هر یک از این انقلاب های مردمی یا اعتراض ها در سراسر منطقه را اغاز کرده است ، نداریم "

وقتی که رژیم ال خلیفه دادن  امتیاز ها ی اندک را مطرح کرد، بحرینی ها حرکت به فراتر از میدان مروارید را آغاز کردند ورهسپار کاخ سلطنتی شدند. آنها توسط هواداران آدمکش دولت حامل چماق ، چوب وشمشیر مورد ضرب قرار گرفتند.

 پس از آن هزاران نفر از انها  در رور یکشنبه بخش مالی را با تظاهرات وراه بندان فلج کردند. خوش اقبال ها با گاز اشک آور مواجه شدند. دیگران مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفتند.  

روز دوشنبه ، 1000سربازسعودی با ماشین های مسلح ، به دنبال 5000سرباز از امارات متحده عربی عازم بحرین شدند.

به تعبیر بیانیه ائتلاف هفت گروه اصلی اپوزیسیون :" ما هر نیروی نظامی یا تجهیزات نظامی عبور کننده از مرزهای - هوایی ، دریایی یا زمینی – بحرین را اشغال وتوطئه ای علیه مردم بحرین ... وتهدید آنها با جنگی اعلام نشده از سوی سربازان مسلح تلقی می کنیم"

 روز بعد ، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه وضع فوق العاده اعلام کرد وبه طور موثری بحرین را تحت قانون حکومت نظامی قرار داد .

جوانه زدن بر خورد ها در منامه وروستاهای شیعه نشین دور افتاده زیاد طول نکشید . صد ها تن زخمی به بیمارستان سلیمانیه وبیمارستان های دیگر پایتخت سرازیر شدند.امبولانس ها زخمی ها را در حالی که به سوی آنها شلیک می شد و همچنان که پرستاران وپزشکان در داخل آمبولانس ها مشغول مداوا بودند، عبور می دادند. چاپخانه الوسط ، روزنامه اصلی اپوزیسون ، توسط  اوباش طرفدار حکومت ، که  چاپخانه را بالوله وچکش درهم شکستند غارت شد . 

بزرگترین خشونت برای روز سه شنبه ذخیره شده بود. نیروهای امنیتی بحرین ( 90درصد آنها سنی ها غیر بحزینی هستند) تقویت شده با حضور باز هم بیشتر چهره های خارجی میدان مروارید را پاکسازی کردند.تانک ها وبولدوزرها طومار آنجا را درهم پیچیدند ، پلیس ضد شورش به چادرها شلیک کرد وهلی کوپترها در بالای سر شان شناور شد وبه خانه ها شلیک کرد.زخمی ها دوباره به سرعت به صدها نفر با سه کشته قطعی تا هنگام نوشتن این متن- رقمی که قطعا افزایش می یابد بالغ شد. رابطه روستا های شیعه نشین ، در حالی که با نا امیدی نیازمند دسترسی به مراقبت های پزشکی بودند به کلی با پایتخت قطع شد . خدمات تلفن به حال تعلیق در آمد. گزارش شد که تنها در سیترا ، یک روستای شیعه نشین در جنوب منامه 200نفز مورد اصابت تیر قرار گرفتند.  

بیمارستان ها دوباره مسدود شدند وپزشکانی که مراقب زخمی ها بودند مورد ضرب قرار گرفتند. 
دکتر نبیل حمید پزشک معالج گفت ،" تمام آنها از فاصله نزدیک مورد اصابت قرار گرفته بودند . آری ، آنها برای کشتن شلیک می کردند."

با این حال ، پرزیدنت اوباما با ناتوانی در خواست  " نهایت خویشتن داری " کرد.

درخواست اولیه ومعتدل اعتراض کننده ها استعفای نخست وزیر کشور بود ، که 40سال در قدرت بوده است . پس از آن در خواست انتقال بحرین به پادشاهی مشروطه با بخش اجرایی آزادانه انتخاب شده ، دادگستری مستقل ومجلس نمایندگی مطرح شد که تو سط شاه یا شورای دست چین او بر کنار نشود. یک تعداد نه چندان قابل توجهی خواهان منسوخ شدن پادشاهی بودند. با حضور نیروهای سعودی وسخت گیری شریرانه در حال اجرا ، بدون شک بیشترین ( نیرو) به سمت درخواست دومی متمایل خواهد شد . 

یکی از بهانه های عربستان سعودی برای ورود به بحرین باز داشتن عناصر خارجی مشهور ( اشاره به ایران) از فضولی در امور داخلی بحرین بود. این امر توسط گیتس ( وزیر دفاع امریکا) و افشا گری اسناد ویکی لیکس که معلوم می کند به قول معروف دخالت ایرانیان یک ادعای ثابت نشده ای باشد رد شده بود. در واقع ، تنها دخالت از طرف شورای همکاری خلیج ( فارس) به طور کلی وعربستان سعودی به طور خاص در تلاش نهایی برای حفظ حکومت دودمانی انجام گرفته است .

برای جنی (غولی) که ازبطری رها شده است وبدان باز نخواهد گشت خیلی دیر است . بسیاری با پرداخت بهای جانشان ادامه خواهندداد، اما روزهای سلطنت به شماره افتاده اند. در خلیج فارس ، این امر با بحرین ، با عملی کردن مهمترین همه انقلاب ها، آغاز خواهد شد

 

رانیه امیری مفسر مستقل خاورمیانه

 سرچشمه : http://www.counterpunch.org/amiri03182011.html


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter