نویدنو:29/12/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  29/12/1389

 

حملات هوایی و موشکی گسترده به لیبی

• پایتخت لیبی بمباران شده است. تلویزیون دولتی این کشور «قربانیان حمله‌ی نیروهای بین‌المللی» را به تصویر می‌کشد. رهبر لیبی از «آغاز جنگ‌های صلیبی» سخن گفته و برخی کشورها از حمله به این کشور ابراز تاسف کرده اند ...


بی بی سی: آمریکا و بریتانیا روز شنبه بیشتر از یکصد موشک کروز به سوی مواضع ارتش لیبی شلیک کردند و جنگنده های فرانسوی و بریتانیایی به پایگاه های دفاع هوایی و بعضی از یگان های زمینی حمله کردند.
این حملات با واکنش هایی رو به رو شده و چین از حمله هوایی و موشکی ائتلاف بین المللی به مواضع ارتش لیبی ابراز تاسف کرده است.
جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد پکن با کاربرد نیروی نظامی در روابط بین المللی مخالف است.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفته است این حملات تا زمانی که نیروهای سرهنگ قذافی به غیرنظامیان حمله کنند، ادامه خواهد داشت. او خواهان عقب نشینی نیروهای رهبر لیبی شده و گفته است او باید به مردم کشورش اجازه دهد تا خواسته های دموکراتیک خود را بیان کنند.

حملات و واکنش ها
شبکه خبری سی بی اس آمریکا از حمله سه فروند بمب افکن رادارگریز
B-۲ این کشور به یک پایگاه هوایی اصلی لیبی خبر داد.
این حملات برای وادار کردن حکومت معمر قذافی برای توقف حملات سنگین نظامی علیه مخالفان صورت گرفت.
تلویزیون دولتی لیبی از کشته شدن چهل و هشت نفر در حملات خبر داده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد آرامش به زودی به لیبی برگردد و مناقشه گسترش پیدا نکند.
چین یکی از پنج عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی رای نداد.
معمر قذافی، رهبر لیبی پس از حملات روز شنبه اعلام کرد کل منطقه مدیترانه و شمال آفریقا به منطقه جنگی تبدیل شده است و غیرنظامیان و اهداف نظامی مورد حمله قرار خواهند گرفت.
لیبی همچنین اعلام کرد قطعنامه
۱۹۷٣ شورای امنیت را دیگر به رسمیت نمی شناسد.
همزمان، اتحادیه آفریقا خواهان توقف فوری همه حملات در لیبی شده است.
هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا هم با انتقاد شدید از غرب، هدف از حمله به لیبی را تسلط بر منابع نفتی این کشور اعلام کرده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد علت حمله به لیبی این بود که گزینه دیگری برای دفاع از غیرنظامیان در این کشور باقی نمانده بود.
ژاپن از اقدام نظامی علیه حکومت لیبی حمایت کرده است. دولت این کشور روز یکشنبه از معمر قذافی خواست "تصمیم گیری درست" را انجام دهد.

آغاز حمله
وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا بیش از
۱۱۰ موشک کروز به حداقل ۲۰ مرکز نظامی لیبی که اکثر آنها درسواحل شمالی لیبی واقع اند شلیک کرده اند.
یک مقام نظامی فرانسه نیز روز شنبه تایید کرد که جنگنده های این کشور چند تانک و خودروی زره ای نیروهای دولتی را در نزدیکی شهر بنغازی در شرق لیبی نابود کرده اند.
پنتاگون می گوید در کل
۲۵ کشتی نظامی کشورهای ائتلاف علیه لیبی، از جمله سه زیردریایی آمریکایی در مدیترانه مستقر شده اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا از آسیب شدید به سیستم پدافند هوایی لیبی خبر داد.
تلویزیون دولتی لیبی هم از سرنگون شدن چند هواپیمای جنگنده ناتو بر فراز این کشور خبر داده است.
این گزارش از سوی ناتو تایید نشده است.
تلویزیون لیبی همچنین به نقل از ارتش این کشور از کشته شدن حداقل چهل و هشت نفر و مجروح شدن یکصد و پنجاه نفر در حملات روز شنبه خبر داد.
به گفته ارتش لیبی، بخش عمده ای از تلفات زنان، کودکان و افراد مسن هستند. تلویزیون این کشور تصویر عیادت مقام های این کشور از چند مجروح حملات هوایی را نشان داده است.
معمر قذافی از مردم لیبی خواست که برای "انقلاب" خود را مسلح کنند
ائتلاف بین المللی گفته است مواضع ارتش و پایگاه های پدافند هوایی را هدف قرار داده است و گزارش تلویزیون لیبی از سوی منابع مستقل تایید نشده است.
خبرگزاری رویترز همچنین از شنیده شدن آتش باری توپ های ضدهوایی برفراز طرابلس در طول شب خبر داده است.

"جنگ با صلیبی ها"
سرهنگ قذافی، رهبر لیبی در واکنش به این حملات، منطقه مدیترانه و شمال آفریقا را میدان جنگ اعلام کرده است.
او از مردم لیبی خواست که برای "انقلاب" خود را مسلح کنند و بر مقابله با تهاجم "استثمارگران صلیبی" تاکید کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در برزیل بسر می برد دقایقی پس از آغاز عملیات اعلام کرد: "امروز من به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور دادم که یک عملیات نظامی محدود را در لیبی آغاز کنند."
آقای اوباما گفت آمریکا نمی توانست خاموش بنشیند در حالی که یک دیکتاتور مردم خود را تهدید می کرد که به آنها رحم نخواهد کرد.
او گفت علت حمله به لیبی، فقدان گزینه دیگری برای دفاع از غیرنظامیان این کشور بود.
پنتاگون می گوید که در مرحله اول، هدف جلوگیری از حمله نیروهای حکومتی به مردم غیرنظامی و از بین بردن سیستم دفاع هوایی لیبی است.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کماندو به داخل لیبی نفرستاده و هواپیماهای این کشور وارد آسمان لیبی نشده اند.
بر اساس گزارش ها، آمریکا بر اهدافی که در حوالی طرابلس، پایتخت و شهر مصراته واقع اند تمرکز کرده است.
ناو یو اس اس مانت ویتنی، حملات نیروهای آمریکا به لیبی را هدایت می کند.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته است که عملیات نیروهای کشورش در لیبی آغاز شده است. او جزئیاتی این در خصوص اعلام نکرد.
گزارش ها حاکیست که هزاران نفر از ساکنان بنغازی در حال فرار از این شهر هستند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در پاریس پس از مذاکره با دبیرکل سازمان ملل متحد، رهبران فرانسه، بریتانیا و نیز نمایندگان اتحادیه عرب و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پایان تمام حملات به غیرنظامیان لیبیایی و توقف پیشروی نیروهای دولتی به سوی شهر بنغازی، مرکز اصلی مخالفان را خواهان شد.
وی همچنین بر خروج نیروهای حکومت از شهرهای مصراته، اجدابیا و مصراته، تامین آب، برق و گاز تمام نواحی لیبی و موافقت با ارسال کمک های بشردوستانه به مردم لیبی تاکید کرد.

"قابلیت های ویژه"
خانم کلینتون گفت که آمریکا از قابلیت های نظامی "ویژه" خود برای اجرای قطعنامه
۱۹۷۳ استفاده خواهد کرد.
یک مقام نظامی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است که سه زیردریایی این کشور که به موشک کروز توماهاک مسلح اند از دریای مدیترانه در عملیات علیه لیبی شرکت خواهند کرد.
دولت روسیه با صدور بیانیه ای از آغاز عملیات نظامی در لیبی ابراز تاسف کرده است. روسیه مانند چین و آلمان به دومین قطعنامه شورای امنیت علیه لیبی رای ممتنع داده بود.
رئیس جمهوری آمریکا گفته است: "باید از مردم لیبی محافظت شود. اگر خشونت ها علیه غیرنظامیان فورا پایان نیابد، ائتلاف ما آماده است که بدون معطلی اقدام کند."
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود که پیش از اعمال منطقه پرواز ممنوع، نیروهای ائتلاف ابتدا باید سیستم دفاع هوایی لیبی را نابود کنند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داده است که در صورت بروز جنگ در لیبی، تمام طرفین باید بر اساس قوانین بین المللی با اتخاذ تدابیر احتیاطی، تا آنجایی که امکان دارد از صدمه زدن به غیرنظامیان اجتناب کنند.
مارک روته، نخست وزیر هلند پیش بینی کرده است که جنگنده های کانادا، بریتانیا و فرانسه طی چند ساعت آینده اولین دور حملات را آغاز کنند.
استفن هارپر، نخست وزیر کانادا نیز گفت که علیه لیبی در دریای مدیترانه محاصره دریایی اعمال خواهد شد.
ایتالیا موافقت کرده است که از شش پایگاه نظامی ناتو در این کشور برای عملیات علیه لیبی استفاده شود.
اوباما رهبر لیبی را مسوول این واقعه دانسته است
در پایان نشست روز شنبه در پاریس، سازمان ملل متحد، آمریکا و کشورهای اروپایی و عرب با صدور بیانیه ای گفته اند که قصد اشغال خاک لیبی را ندارد و بر استقلال و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرده اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش می دهد که پنج جت جنگنده نیروی هوایی فرانسه در اولین مرحله از عملیات شرکت داشته اند.
خبرگزای آسوشیتدپرس هم به نقل از منابع خود گزارش می دهد که آمریکا قصد ندارد هواپیماهایی به آسمان لیبی بفرستد و از دریای مدیترانه در عملیات بین المللی شرکت خواهد کرد.

هشدار سارکوزی
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه پیش از این گفته بود هواپیماهای جنگی کشورش در حال دفاع از شهروندان بنغازی در برابر حملات نیروهای رهبر لیبی هستند.
او تاکید کرد که نیروی هوایی فرانسه مانع حملات به بنغازی شده است.
یک منبع نظامی هم گفت نیروی هوایی فرانسه در سراسر لیبی نیز عملیات تجسس و شناسایی را آغاز کرده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که جنگنده های رافائل این کشور به هیچ مشکلی برنخورده اند و احتمالا ماموریت آنها تا چند ساعت ادامه خواهد داشت.
مخالفان مسلح سرهنگ قذافی از حمله هوایی به نیروهای رهبر لیبی حمایت می کنند
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته است معمر قذافی، قول خود در باره آتش بس را نقض کرده است.
او افزود زمان آن رسیده که جامعه جهانی دست به اقدام عاجل بزند.
معمر قذافی، رهبر لیبی به غرب هشدار داده که این کشورها از دخالت نظامی در لیبی پشیمان خواهند شد.
او قطعنامه سازمان ملل در باره برقراری منطقه ممنوعه پروازی را رد کرده است.


قذافی: دور جدید جنگ‌های صلیبی آغاز شده است
دویچه وله: گزارش‌ها از بمباران پایتخت لیبی حکایت دارند. تلویزیون دولتی این کشور «قربانیان حمله‌ی نیروهای بین‌المللی» را به تصویر می‌کشد. رهبر لیبی از «آغاز جنگ‌های صلیبی» سخن می‌گوید و مقام‌های چین از آغاز حمله ابراز تأسف می‌کنند.
یک ماه پس از آغاز اعتراضات مردمی به دولت معمر قذافی در لیبی، آسمان این کشور شاهد حضور جنگنده‌های فرانسوی و انگلیسی بود. در روز شنبه (
۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند) نیروهای آمریکایی و بریتانیایی از ناوها و شناورهای جنگی خود مواضع هواداران قذافی، به ویژه در مناطق ساحلی مدیترانه را هدف حملات موشکی قرار دادند. جنگنده‌های فرانسوی هم از آسمان حمله کردند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده،
۱۱۲ موشک نیروهای بین‌المللی به سوی ۲۰ هدف مختلف شلیک شده‌اند. این اهداف عموما در سواحل شمالی و در اطراف طرابلس، پایتخت لیبی، و شهر مصراته بوده‌اند. هم‌چنین بامداد یکشنبه بریتانیا تأیید کرد که جنگنده‌های تورنادوی این کشور در حمله‌ی هوایی به اهداف یادشده شرکت کرده‌اند. خبرنگار شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره نیز صدای شلیک و انفجار بر فراز بنغازی را حاصل حمله‌ی جت‌های جنگی نیروهای خارجی دانست. این شبکه از متلاشی‌شدن ۴ تانک دولت لیبی در این شهر خبر داد. بنغازی مقر اصلی نیروهای مخالف رژیم لیبی‌ست.
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا قصد دارد ابعاد تأثیر حمله‌های یادشده را بررسی کند. به گفته‌ی مقام‌های این وزارتخانه، این بررسی از صبح یکشنبه امکان‌پذیر خواهد بود. از سوی دیگر مقام‌های دولتی آمریکا به خبرگزاری فاکس‌نیوز این کشور گفته‌اند که نیروی هوایی لیبی در حملات ساعات گذشته به شدت آسیب دیده است.
محافل دولتی لیبی از کشته‌شدن
۴۸ تن و زخمی‌شدن ۱۵۰ نفر در حمله‌های هوایی و موشکی خبر می‌دهند. تلویزیون دولتی این کشور نیز تصاویری از مجروحان در بیمارستان منتشر کرد. این اخبار از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌اند.
یک سخنگوی مخالفان دولت لیبی پیش‌تر هشدار داده بود که رژیم قذافی از حملات نیروهای خارجی بهره‌برداری تبلیغاتی خواهد کرد. او گفته بود که هواداران رهبر لیبی قربانیان حملات نظامی خود به مواضع مخالفان را در برابر دوربین‌ها به نمایش خواهند گذاشت، با این توضیح که این افراد قربانی حمله‌ی نیروهای بین‌المللی هستند.

«دومین دور از جنگ‌های صلیبی»
معمر قذافی، رهبر لیبی، تهدید کرد که حملات نیروهای بین‌المللی بدون تلافی نخواهند ماند. او این حمله را «آغازگر دومین دور جنگ‌های صلیبی» خواند. قذافی شامگاه شنبه در پیام کوتاهی که از او در تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، گفت: «دریای مدیترانه به میدان جنگ تبدیل خواهد شد. مردم لیبی آماده‌ی مبارزه هستند. ما انبارهای مهمات و تسلیحات خود را به روی تمام مردم لیبی خواهیم گشود.»
وزارت امور خارجه‌ی لیبی در طرابلس نیز خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. یک سخنگوی دولتی این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی که از تلویزیون دولتی پخش شد، از آغاز حمله‌ی نظامی به لیبی به شدت انتقاد کرد و آن را دخالت در امور داخلی کشورش خواند.

ابراز تأسف چین و کمک غیرمستقیم آلمان
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین روز یکشنبه (
۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند) در پکن گفت: «چین ناظر بر تحولات جاری در لیبی‌ست و از حمله‌ی نظامی به این کشور متأسف است.» خبرگزاری دولتی شین‌هوای چین به نقل از این مقام دولتی گزارش داد که پکن همچون همیشه مخالف به‌کارگیری خشونت در مناسبات بین‌المللی بوده و امیدوار است که ثبات هر چه سریع‌تر به لیبی بازگردد تا از افزایش شمار قربانیان غیرنظامی پیشگیری شود.
چین، هم‌چون روسیه و آلمان، روز پنجشنبه (
۲۶ اسفند) در نیویورک به قطعنامه‌ی ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای منطقه‌ی پرواز ممنوع بر فراز لیبی رأی ممتنع داد. روسیه و چین به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌توانستند با وتو کردن این قطعنامه، آن را از اعتبار ساقط کنند.
این قطعنامه و حملات نظامی در پی آن، با هدف منع معمر قذافی از ادامه‌ی حمله به مردم لیبی به اجرا درآمده‌اند. هم‌چنین نیروی هوایی لیبی باید از کار بیافتد تا طرح منطقه‌ی پرواز ممنوع بر فراز این کشور عملی شود.
همزمان با اقدامات نظامی، یک رشته اقدامات سیاسی برای افزایش فشارهای بین‌المللی بر لیبی آغاز شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شامگاه شنبه گفت که کشورش با وجود عدم شرکت در حمله‌ی نظامی، از هر گونه تصمیم بین‌المللی برای فشار دیپلماتیک بر سران لیبی کاملا حمایت می‌کند. او از رایزنی‌ها برای تحریم واردات نفت از لیبی خبر داد؛ موضوعی که در صورت تصویب نهایی می‌تواند فشارهای اقتصادی بر رژیم لیبی را افزایش دهد.

سرچشمه :اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter