نویدنو:06/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  06/11/1389

 

  

پایان دوران دیکتاتوری در جهان عرب؟ قطعا آنها درسراسر خاورمیانه در تخت هایشان می لرزند، شیوخ وامیران ثروتمند ، وشاهان ، از جمله پیر مردی کهنسال در عربستان سعودی وجوانی در اردن ، وروسای جمهور – یکی بسیارکهنسال در مصر وجوانی در سوریه- چون انتظار نمی رفت تونس رخ دهد. شورش قیمت مواد غذایی در الجزیره ، و نیز، تظاهرات علیه افزایش قیمت ها در عمان. نه برای یادآوری چوب خط مرده های بیشتر در تونس ، که مستبد خود تونس در جستجوی پناه درریاض است – دقیقا همان شهری که مردی که ایدی امین خوانده می شد پیش از این بدانجا گریخت . 

اگر این اتفاق می تواند در تعطیلات تونس رخ دهد ، می تواند هر جای دیگر هم رخ دهد، نمی تواند؟ تونس از سوی غرب به خاطر " ثباتش"زمانی که زین العابدین بن علی در راس کار بود ستوده بود. فرانسوی ها والمانی ها وبریتانیایی ها ، ما را به خاطر این یاد اوری به مبارزه می طلبند، همیشه دیکتاتورها را به خاطر "دوست" اروپای متمدن بودن ، وحفظ دست آهنین بر سر تمام آنهایی که اسلامیست هستند ستایش کردند.  

 تونسی ها این تاریخ کوچک را فراموش نخواهند کرد، حتی اگر ما مایل به فراموش کردن آن باشیم . عرب ها عادت دارند بگویند که دوسوم از کل جمعیت تونس – هفت میلیون از 10میلیون ، واقعا تمام جمعیت بالغ – به شیوه خود یا دیگری برای پلیس مخفی بن علی کار می کردند.آن ها می بایست در خیابان ها هم می بودند، پس ، بر علیه مردی اعتراض کردند که ما تاهفته قبل دوستش داشتیم. اما خیلی عصبانی نشوید.آری، جوانان تونس اینترنت را برای جمع کردن یک دیگر به کار گرفته اند – در الجزایر هم – وانفجارنفوس ( متولدین 18ونوزده ساله ها، بدون کار وادامه دانشگاه )جوان در خیابان ها است . اما دولت " متحد" باید توسط محمد غنوشی، یک علاقمند تقریبا بیست ساله بن علی ، یک جفت امن دستانی که مورد علاقه ما خواهد بود – مرجح تر از علاقه مردم خود- در قلب آن تشکیل گردد. 

ترس من از آن است که امر جاری همان داستان قدیمی باشد. آری ، ما دموکراسی در تونس را دوست داریم- اما نه دموکراسی خیلی زیاد. به یاد می آورید که اوایل دهه نود چگونه  ما مایل بودیم الجزیره یک باز گشت به دموکراسی داشته باشد ؟ 

 سپس ، زمانی که به نظر می رسید اسلام گرا ها ممکن است دور دوم انتخابات را ببرند،  ما با معلق کردن انتخابات ، وحمله به اسلامگراها وبه راه انداختن جنگ داخلی ای که طی آن 150هزار نفر کشته شدند از دولت مورد حمایت ارتش پشتیبانی کردیم.  

 نه، در جهان عرب ، ما خواهان قانون و نظم وثبات هستیم. حتی درمصرغیر اخلاقی وفاسد حسنی مبارک، آن همان چیزی است که ما می خواهیم وآن رابدست خواهیم آورد. 

 حقیقت ، البته، آن است که دنیای عرب بسیارمتفرق ، در خود تنیده ، فاسد،جریحه دار وبی باک – وبه یاد داشته باشید که اقای بن علی معترضین تونسی را همین هفته پیش " تروریست" می خواند- ونهایتا برای هر پیشرفت اجتماعی یا سیاسی  بسیار بی عرضه است ، شانس پدیداری یک سری از دموکراسی های موثرازهرج ومرج خاورمیانه در حوالی صفر درصد می ایستد. 

 کار فرمانروایان عرب همان خواهد بود که همیشه بوده است – اداره کردن مردم خود، کنترل کردن آنها،حفظ اقایی ، دوست داشتن غرب ونفرت از ایران . 

 در واقع هیلاری کلینتون هفته پیش زمانی که تونس سوخت چه می کرد؟ او داشت به شاهزاده های فاسد خلیج ( فارس) می گفت که کار آنها حمایت از تحریم ها علیه ایران ، مقابله کردن با جمهوری اسلامی ، تدارک حمله دیگری علیه دولت های مسلمان پس از دو فاجعه ای که  ایالات متحده امریکا وبریتانیای کبیر پیش از این بر منطقه تحمیل کرده اند بود.   

 جهان اسلام – حداقل،آن بخش واقع بین هندوستان ومدیترانه – به طرز تاسف آوری اشفته است .عراق نوعی از حکومت را دارد که اکنون استاندار ایران است ، حامد کرزای چیزی بیش از شهردار کابل نیست ، پاکستان برلبه بی پایان بد بختی ایستاده است، مصر به تازگی از یک انتخابات جعلی بیرون آمده است .

 ولبنان ... خوب ، لبنان فقیر قدیمی حتی دولت ندارد. سودان جنوبی – اگر انتخابات بی طرفانه است – باید یک شمع نازکی باشد ، اما آن را نذر نکنید.

 برای ما در غرب همان مشکل قدیمی وجود دارد. ما کلمه " دموکراسی" را به زبان می اوریم وتمام انتخابات های ما بی طرفانه است – تدارک آرا اعراب برای کسانی که مایلیم رای بیاورند.

 بیست سال پیش در الجزایر، آنها رای ندادند. در فلسطین رای ندادند. ودر لبنان ، به دلیل به اصطلاح موافقت دوحه رای ندادند. از این رو آنها را تحریم می کنیم ، می ترسانیم ودر باره ایران هشدارمی دهیم وانتظارداریم دهان هایشان راوقتی که اسرائیل سرزمین های  فلسطینیان بیشتری را برای کلنی های ساحل غربی اش می دزدد ببندند.

 طعنه وحشتناکی وجود داشت که پلیسی که میوه تولیدی فارغ التحصیلی را به سرقت برد – واو در تونس خودکشی کرد-  بتواند به تمام این خاتمه دهد ، نه حداقل به خاطر آن که آقای بن علی تلاش شکست خورده ای را برای جمع آوری حمایت ملی از سوی ملاقات کنندگان جوان مرده در بیمارستان انجام داد. 

 سال ها، این مرد پست به سخنرانی در باره " آزاد سازی ارام " کشور خود ادامه داد. اما همه دیکتاتورها می دانند وقتی که رها کردن میهن پرستان ستم دیده رااززنجیرهایشان  آغاز می کنند در خطر بزرگی قرار می گیرند .

و عرب ها همین طور رفتار کردند. نه چندان قبل ازآن که بن علی سراز تبعید در آورد روزنامه های عربی که کت خز اورا نوازش وکفش هایش را برق می انداختند وسال ها پول های اورا دریافت می کردند باعث بدنامی انسان بودند. روزنامه نگاران انها اکنون از " سوء اداره " ، "فساد" ، سلطنت استبدادی" ، " فقدان کامل حقوق بشر" دم می زنند. به ندرت کلمات خلیل جبران شاعر لبنانی این چنین غمگنانه پژواک درستی داشته است : " دریغ بر مردمی که حاکمان جدید خودرا با آواز دهل استقبال می کنند و صرفا به خاطر استقبال دوباره ازحاکمی دیگر همراه با آواز دهل ، اورا با هو کردن بدرقه می کنند" ممکن است محمد غنوشی ؟ 

البته ، همه اکنون در حال پایین آوردن قیمت ها- یا در حال قول دادن آن هستند. روغن آشپزی ونان کالای اصلی توده ها است . بنابراین قیمت ها در تونس والجزایر ومصر کاهش خواهد یافت . اما چرا آن قیمت ها در وحله اول چنین بالا بودند؟  

 الجزایر می تواند ثروتمند تر از عربستان سعودی باشد – نفت وگاز دارد- اما الجزایر بدترین نرخ بیکاری را درخاورمیانه دارد، بدون تامین اجتماعی ، بدون مزایا ، بدون چیزی برای مردمش چون ژنرال هایش ثروت کشورشان را در سویس در نمک خوابانده اند.

 وبیرحمی پلیس. تالارهای شکنجه ادامه خواهد داشت . ما روابط خوبمان را با دیکتاتورها حفظ خواهیم کرد.ما به مسلح کردن ارتش آنها ادامه خواهیم داد وبه آنها می گوییم به دنبال صلح با اسرائیل باشند.

 وآنها آنچه را که ما می خواهیم انجام خواهند داد. اما علی فرار کرد. جستجو الان برای دیکتاتور قابل انعطافی در تونس است – آن جنان که آزانس های خبری دوست دارند این مردان مخوف را بنامند یک " مرد نیرومند نیکخواه". 

 تیر اندازی ها پایان خواهد یافت – همچنان که دیروز در تونس خاتمه یافت – تا زمانی که " ثبات" اعاده شده باشد .

نه ، در موازنه ، من فکر نمی کنم دوران دیکتاتورهای اعراب به پایان رسیده باشد . ما آن را خواهیم دید .

http://www.zcommunications.org/the-brutal-truth-about-tunisia-by-robert-fisk

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter