نویدنو:12/09/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  12/9/1389

 


 

شانزدهم آذر در شرایط حاکمیت نظامیان وظایف مبرم جنبش دانشجویی در مرحله دشوار کنونی!

 

شانزدهم آذرماه، روز تاریخی تولد جنبش دانشجویی کشور، روز شعار ”اتحاد، مبارزه، پیروزی“، سالروز مبارزه متحد دانشجویان، با اندیشه های متفاوت، بر ضد استبداد، در شرایط حاکمیت نظامیان و تشدید جو فشار و اختناق فرا می رسد.

میر حسین موسوی در پیامی که به مناسبت 16 آذر فرستاد ضمن اشاره به بیش از پیش محدود شدن پایگاه مستبدان حاکم در زمینه وظایف جنبش دانشجویی در شرایط کنونی اعلام کرد: ”یاد و یادآوری مبارزان در بند از زن و مرد و آگاه کردن مردم از ایستادگی زندانیان سیاسی و رسیدگی به خانواده های شهدا و آسیب دیدگان جزو وظایف همه ماست. در این میان جا دارد در ماه آذر، ”ماه دانشجو“، از دانشجویان در بند یاد شود؛ دانشجویانی که راه سه شهید اهورائی ۱۶ آذر را فراموش نکرده و نشان داده اند که در راه نیل به جامعه ای عادلانه و آزاد و متعلق به همه ایرانیان، از هیچ خطری نمی هراسند و دلیرانه مقاومت می کنند. و سرانجام آن که چه کسی است که نداند سه میلیون دانشجوی آگاه کشور بزرگترین سرمایه جنبش سبز است؟ جنبشی که همراهان آن بی شمارند و هریک به نوعی رهبر این جریان عظیم مردمی هستند.“
با نزدیک شدن روز دانشجوارتجاع حاکم و دولت ضد ملی کودتا به نحو چشم گیری بر میزان اعمال فشار خود بر جنبش دانشجویی افزوده اند. بازداشت ۴ عضو دفتر تحکیم وحدت طی هفته های اخیر، یکی از نمونه های بارز این امر قلمداد می شود. اخبار و گزارشات متعدد نشان می دهد که، هیچ دانشگاه و مرکز عالی آموزشی یی از عواقب توطئه کودتاچیان در امان نیست، و نهادها و ارگان های مختلف از قبیل بسیج دانشجویی، کمیته انضباطی، حراست و جز این ها، محیط دانشگاه را به عرصه تاخت و تاز خود بدل ساخته اند و به گمان خود مانع بروز واکنش و اقدام دانشجویان می شوند.
از هنگامی که نماینده ولی فقیه درامور دانشگاه های سراسر کشور اعلام کرده بود که، بیش از صد دفتر نمایندگی ولی فقیه در مراکز دانشگاهی ایجاد خواهد شد، ابعاد فشار و سرکوب در مراکز آموزش عالی گسترش بی سابقه ای یافته است. در هفته های اخیر ده ها دانشجو براساس احکام کمیته های انضباطی از حق تحصیل محروم و یا حکم تعلیق دریافت داشتند. پایگاه اطلاع رسانی دانشجونیوز،۱۱ آبان ماه، در گزارشی از دانشگاه بین المللی قزوین، از جمله نوشت: ”... دانشگاه بین المللی قزوین که تنها دانشگاه سراسری استان قزوین می باشد نیز با آغاز سال تحصیلی جدید عرصه تاخت و تاز مجدد نیروهای امنیتی و مسئولین بعضا غیر دانشگاهی قرار گرفته است. این دانشگاه که در جریان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ و نیز حوادث پس از آن یکی از فعال ترین دانشگاه های کشور بوده است هم اینک به یکی از مراکز اصلی سرکوب تبدیل شده است، بطوریکه دانشجویان و اساتید این دانشگاه تحت شدیدترین فشارهای ممکن قرار دارند. ...“
این پایگاه اینترنتی درخبردیگری، ۱۲آبان ماه ، گزارش داد که، شورای صنفی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به دلایل سیاسی منحل شد. درگزارش آمده است: ”... جو دانشگاه فردوسی (مشهد) به شدت امنیتی است و درهر گوشه ی این دانشگاه نیروهای حراست و انتظامات به وفور درحال گشت زنی هستند که این فضای امنیتی از زمستان سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است ... در مهر ماه سال جاری، احکام انضباطی جدیدی صادر گردید که جهت مشخص نبودن رای تجدید نظر از اعلام آن خودداری می شود ... در سال ۸۸ قریب به ۳۰ حکم محرومیت از تحصیل و بیش از ۲۰ حکم انضباطی در جریان اعتراضات سال ۸۸ صادر شده است ... بطور کلی از اردیبهشت ماه ۸۹ به منظور کنترل بیشتر دانشگاه و پس از پشت سر گذاردن ناآرامی های سال ۸۸، مسئولین قصد داشتند با حربه های مختلف، ضمن اعمال فشار بردانشجویان منتقد، زمینه را برای اعمال سلطه و پیشگیری از هر نوع حرکت اعتراضی آماده کنند ... در آغاز سال تحصیلی جدید در کمال ناباوری، دانشجویان شاهد تفکیک جنسیتی برخی کلاس های درس برای ورودی های جدید بودند که این عمل مسئولین دانشگاه، با اعتراض گسترده دانشجویان همراه بود ... دراین بین بسیج و جامعه اسلامی دانشگاه نیز بیکار ننشسته و با راه اندازی جنگ روانی، سعی کردند این اعتراضات به خشونت کشیده شود. ...“
مشابه همین وضع در دانشگاه های اصفهان، تبریز، سنندج، رشت، یزد، دانشگاه ملی (شهید بهشتی تهران)، دانشگاه علم و صنعت تهران، شیراز و اهواز جریان داشته و دارد. دفترهای انجمن های اسلامی در دانشگاه های اصفهان، شیراز و مازندران پلمپ و فعالیت این تشکل ها زیر فشار ارگان های امنیتی قرار دارد.
کودتاچیان در سالروز ۱۳ آبان بخش اصلی واحدهای نظامی و امنیتی را در مجاورت دانشگاه ها و در برخی از مراکز تحصیلی و در محوطه آن ها متمرکز و مستقر کردند. اعلام حکومت نظامی پنهان در دانشگاه ها در سیزدهم آبان ماه با اعتراض جنبش دانشجویی همراه بود. دانشجو نیوز، ۱۲ آبان ماه، یادآور شد: ”افزایش فشارها بر دانشگاه در آستانه ۱۳ آبان ماه. چندین تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) درآستانه ۱۳ آبان به دادگاه انقلاب احضار شدند.“ دانشجو نیوز همچنین با تاکید نوشت: ”تعداد نامعلومی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیر کبیر در آستانه سالروز تسخیر سفارت آمریکا به همراهی فعالین دانشجویی چپ گرا به دادگاه انقلاب اسلامی احضار شده اند ... این احضارها به منظور ایجاد جو ترس و رعب در میان دانشجویان درآستانه ۱۳ آبان و همچنین پیشاپیش مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته است ....“
در این زمینه باید به اعتراضات به حق و دلیرانه دانشجویان و گروهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد که در پی اعلام انحلال این مرکز آموزشی صدای اعتراض خود را بلند کرده و دولت ضد ملی کودتا را عامل این حرکت می دانند.
آنچه مورد اشاره قرار گرفت، جو حاکم بر دانشگاه های کشور و توطئه هدفمند کودتاچیان برای مهار و سرکوب جنبش دانشجویی را نشان می دهد. درچنین وضعیتی ادامه مبارزه جنبش دانشجویی و تقویت صفوف آن از اهمیت اساسی برخوردار است.
کلیه اخبار و گزارشات حاکی از آن است که به رغم اعمال فشار و پیگرد و سرکوب، فعالان و مبارزان پرشور جنبش دانشجویی، با تکیه بر تجربیات چند سال اخیر و سنت های تاریخی درخشان این جنبش، به پیکار با استبداد و ارتجاع ادامه داده، و روحیه مقاومت و مبارزه در مجموعه جنبش دانشجویی با وجود فشارها ، زندان و شکنجه دانشجویان در بند، بسیار بالاست. بی شک با نزدیک شدن به روز دانشجو- ۱۶ آذر- شاهد انواع توطئه ها از سوی تاریک اندیشان خواهیم بود. هدف کودتاچیان ایجاد تفرقه و پراکندگی درصفوف جنبش دانشجویی و حذف آن از صحنه مبارزه است. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف مبارزان جوان در لحظه کنونی، پرهیز از این دام و تاکید بر اتحاد و همبستگی میان طیف های مختلف فکری- سیاسی است. به علاوه، تاثیر گذاری، جذب و فعال ساختن توده های وسیع دانشجو، به ویژه دانشجویان جدید، با تنظیم و اعلام برنامه و اهداف صنفی و سیاسی واقع بینانه ومنطبق بر اوضاع و خواستِ جوانان، از نکات مهم در دوران فعلی مبارزه است.
یکی دیگر از مقاصد کودتاچیان درافزایش اعمال فشار بردانشگاه ها، تحمیل انزوا و گسستن پیوند میان مردم با جنبش دانشجویی است. جنبش دانشجویی فقط با تکیه بر توده ها و برقراری پیوند عمیق با آنان قادر خواهد بود فشارها و سرکوب را تحمل و به مبارزه خود ادامه دهد. بنابر این، با استناد به تجربه جنبش سبز در سال ۸۸ ، و مبارزه دلیرانه توده ها با کودتای انتخاباتی، تحکیم رابطه و پیوند با توده های محروم جامعه از اولویت های انکار ناپذیر جنبش دانشجویی در وضعیت سرکوب و اعمال فشار شدید ارتجاع است.
جنبش دانشجویی به عنوان یک گردان تاثیر گذار و موثر اجتماعی، بخشی از جنبش مردمی ست در برابر استبداد ولایی. تجربه چند سال اخیر گواه بر این واقعیت است که، جنبش دانشجویی زمانی می تواند به ارتقاءِ نقش خود در مجموعه مبارزات سراسری مردم موفق گردد که با حفظ ویژگی ها و مختصات خاصِ خود، توان ، امکانات و نیروی خویش را در چارچوب جنبش مردمی ارزیابی و ارائه کند. به بیان دقیق تر، جنبش دانشجویی ضمن پرهیز از افتادن در دام نیرنگ های ارتجاع حاکم، می باید همواره به دور از واکنش های شتابزده و یا اقدام های زود هنگام، انطباق با جنبش مردمی، سطح، توان و امکانات آن را در مرکز توجه خود قرار دهد. علاوه بر این ها، تحکیم و تقویت رابطه با جنبش های اجتماعی -خصوصا زنان ، کارگران و زحمتکشان - رمز کامیابی در اوضاع دشوار کنونی است.
در همین رابطه انتشار بیانیه تحلیلی شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، در اواخر آبان ماه امسال، پیرامون راهبرد جدید فعالیت های دانشجویی، اقدامی درست و لازم در وضعیت کنونی به شمار می آید، به ویژه اینکه بر نکاتی مهم در آن پافشاری می شود. دراین بیانیه از جمله آمده است: ”... هزینه زمانی باید پرداخت شود که در چارچوب اهداف آرمان گرایانه، منافع و نتایج فعالیت ها، ارزش لازم را داشته باشد و منجر به تغییرات مثبت و ملموس گردد ... استفاده از پتانسیل شبکه های غیر رسمی (منظور از شبکه های غیر رسمی در این بیانیه مجموعه روابط موجود در زندگی روزمره نظیر شبکه روابط افراد یک خوابگاه با هم، گروه های کوهنوردی، ورزشی، هنری، روابط دانشجویان سال های مختلف با هم و نظایر آن است) ... شبکه فعالان دانشجویی هر دانشگاه بایستی بر تقویت هر چه بیشتر شبکه های غیر رسمی موجود در دانشگاه ها اهتمام ورزند ... علاوه بر شبکه های غیر رسمی موجود در دانشگاه ها، دانشجویان از طریق خانواده، محل زندگی، دوستان ... با شبکه های متنوع و کلان اجتماعی دیگر از قبیل فرو دستان، کارگران، اقوام و حاشیه نشینان در ارتباط هستند. این ارتباط ها ... با شبکه های متنوع اجتماعی می تواند پل های ارتباطی ... با دیگر گروه های اجتماعی باشد ... دانشجویان نشان داده اند که فرزند زمانه خود هستند ... استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاه ها ... جهت متشکل شدن بیشتر دانشجویان. ...“ این موارد و به طور کلی راهبردها و رویکردهای ارایه شده در جنبش دانشجویی، بیانگر زنده بودن و خلاقیت این جنبش پرتوان اجتماعی است.
به رغم تلاش مزدوران تاریک اندیشی، جنبش پرتوان دانشجویی همان گونه که در سال ۸۸ با افتخار و سربلندی ثابت کرد، در صحنه مبارزه حضور جدی داشته و خواهد داشت. با زور، شکنجه، اعدام و سرکوب نمی توان طنین پر شکوه شعار اتحاد، مبارزه، پیروزی را از فضای میهن ما زدود.

به نقل از نامه مردم شماره 856، 1 آذرماه 1389

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter