نویدنو:14/08/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  14/8/1389

 


 

5پرسش از 5 تحلیلگر: روز انتخابات چه رخ داد ، معنی آن چیست؟

لینداگورو- برگردان: آرش

 

خبر یاهو از 5تحلیلگر سیاسی در خواست کرد آنچه در روز انتخابات رخ داد را ارزیابی کنند ومعانی پی آمد آن را برای احزاب سیاسی، رئیس جمهور وکنگره پیش بینی کنند.

پرسش: انتخاب کنندگان در روز سه شنبه چه پیامی فرستادند؟

جنیفر دافی ، سردبیر ارشد کوک پلتیکال ریپورت :رای دهندگان از آن خشمگین هستند که آنچه ما در 15ماه گذشته از آن صحبت می کردیم توهم وخیال نبود.پیام عصبی رای دهندگان به کنگره ورئیس جمهوراوباما آن است که آنچه را که آنها ( رئیس جمهور وکنگره) در طی دوسال انجام داده اند نمی پسندند.آنها خواهان دولتی کوچکتر، مقداری انظباط مالی و دادن اهمیت  بیشتر به ترمیم اقتصاد هستند.

بیل والن ، محقق موسسه هوور ومشاور مطبوعاتی حزب جمهوری خواه : این انتخابات " سه برای سه " بود – سومین بار متوالی ، در سه دور متناوب انتخابات کنگره ، که انتخاب کنندگان علامت بسیار خشمگینانه ای به واشنگتن ارسال کردند: کنگره ضد جنگ /ضد جمهوری خواهان در 2006، ضد بوش / ضد جمهوری خواهان در 2008، ضد پلوسی /ضد استقرار در 2010

لاری ساباتو، مدیرمرکز سیاسی در دانشگاه ویرجینیا:رای دهندگان دعوت ناخوشایند بیدار باشی برای اوباما ارسال کردند ، پیامی که اگر او مایل به جهش برای پیروزی در انتخابات 2012 باشد دولت او باید بدان توجه کند. موضوع کلیدی آشکارا اقتصاد بود، وبدون بهبود در تعداد بیکاران در طی دوسال آینده ، انتخاب مجدد اوباما به طور جدی در مخاطره است .

اریک بلک ، نویسنده مشترک "امریکای تقسیم شده" ودانشمند سیاسی در دانشگاه رایس هوستون: پیام بنیادی رای دهندگان این دوره متوقف کردن دستور کار دوره اوباما بود.

لیندا فولر،استاد دولت کالج دارت موث : من فکر می کنم خیلی تعبیر کردن این انتخابات اشتباه است .رای دهندگان ناخوشنود، آشفته ونیازمند یک بلاگردان هستند. دوام چنین حد بالایی از بیکاری خیلی آزارنده است ، واین بهبود بیکاری بخشی از گرایش بزرگ تری است که منجر به ناامنی فزاینده طبقه متوسط شده است . آرا نهایی دموکرات ها بدتر از تغییردر کرسی های مجلس نیست .همانطور که در سال 1994تغییرات نسبتا کوچک در حوزه های زیاد ی نتایج بزرگی تولید کرد.

پرسش:بزرگترین شگفتی انتخابات چه بود:

دافی:جمهوری خواهان کرسی ها زیادی به دست آوردند. آنها در مقایسه با سال 2006 و2008 نسبت به  دموکرات ها کرسی بیشتری کسب کردند. از سال 1938 تاکنون هیچ حزبی این تعداد کرسی کسب نکرده بود.

والن: هری راید به سادگی در نوادامعلق شد. با تمام نشانه ها به نظر می رسید دچار زحمت عمیقی باشد.(شاهد آنچه بر پسر او در مسابقه فرمانداری نواداد رخ داد ) در عین حال نجات پیدا کرد. فاکس نیوز اورا کاندیدای: تند راس مسابقات در کالفرنیا نامید.فاکس نیوز پیروزی اورا در کمتر از یک دقیقه پس از بسته شدن رای گیری برای دموکرات ها فرا خواند.

بلک: شگفتی واقعی وجود نداشت . همچنان که انتظار می رفت کنگره به تسخیر جمهوری خواهان درآمد.جمهوری خواهان برای کسب سنا تلاش کردند اما در بدست آوردن آن شکست خوردند.

ساباتو: دو شگفتی بزرگ وجود داشت . یکی اندازه موج حزب جمهوری خواه ، به ویژه در کنگره بود. چند ماه پیش ، حتی پیروزی در کنگره زیر علامت سوال به نظر می رسید.همراه با بلوکی از تازه واردان واعضا رده دوم دموکرات ، برخی از دموکرات های ارشد کنار گذاشته شدند، از جمله جان اسپرات در کارولینای جنوبی ، ایک اسکلتون در میسوری ، وجیم اوبرستار در مینه سوتا. شگفتی بزرگ دیگر عملا خبرهای خوبی برای دموکرات ها بود ، همان طور که هاری رید رهبر اکثریت دموکرات توانست یک پیروزی نجات بخش سنا راکسب نماید.

فولر: شگفتی واقعی وجود نداشت . من فکر می کنم همه می دانستند که تغییر بزرگی وجود خواهد داشت وآن که جمهوری خواهان شانس خودرا برای کسب سنا باد کرده بودند. روی هم رفته بزرگترین شگفتی پیروزی جری براون در مسابقه فرمانداری کالیفرنیا بود.نظر سنجی ها اورا در راس نشان می دادند ، اما من به سختی قبول داشتم که اوبا ایجاد عدم تعادل عظیم در هزینه ها بتواند پیروز شود .

بوهنر( رهبر اکثریت جمهوری خواهان در کنگره) وجمهوری خواهان در صد روز اول کنگره جدید غیر از " نه " گفتن چه می توانند بکنند؟

دافی: شاید دقیق ترباشد پرسیده شود که : جمهوری خواهان چه تلاشی برای انجام دادن می توانند بکنند؟ آنها برای تغییر دادن تمام محرک های باقی مانده و وجوه برنامه رفع دارایی های مزاحم ( تراپ) اختصاص داده شده به  کسرپرداخت ها، لغو تمام بخش های اصلاح بیمه بهداشت ، راندن میله ای به قلب انتشار سهام ورای به پایان دادن تخصیص ها تلاش خواهند کرد.آنها به برخی از این تلاش ها نایل خواهند شد اما نه همه آنها.

والن:تقریبا خیلی اندک.هر چیزی که جمهوری خواهان در کنگره تصویب کنند که مورد تایید رئیس جمهور نباشد در سنا خواهد مرد ، اگر دموکرات ها چنین تمایلی داشته باشند. بنا بر این واشنگتن– که اگر دو طرف خواهان معامله باشند- دوباره به مرکز" بیائید معامله کنیم " تبدیل می شود و آن مستلزم وجود مقداری عرصه عمومی در بین دو حزب  است . در این شرایط در مورد آن چه کنگره جمهوری خواهان می تواند بکند، تصور من آن است که آنها با برخی قطعنامه های سمبلیک به چالش کشنده قطع مالیات رئیس جمهور وپرداخت های کسر بودجه ظاهر خواهند شد .   

بلک: گفته می شود آنچه آنها مایل به انجام آن هستند واقعی نیست. آنها می توانند رای به لغو بیمه درمانی را برنامه ریزی کنند وتمام افراد مجلس نمایندگان جدید را به مذاکره درباره آن موضوع درگیر نمایند.  

ساباتو: امریکا به دوره دیگری از دولت تقسیم شده رسیده ، که به مدت 38سال از64سال گذشته حاکم بوده است .اوباما هنوز قلم وتو را برای محدود کردن فرصت های جمهوری خواهان برای بازبینی ، به ویژه در رابطه با دست آورد امضا شده اصلاح بیمه درمانی در اختیار دارد .

فولر: من فکر می کنم ما باید منتظر باشیم وببینیم هیئت رئیسه چه کسانی هستند وکنگره از کار افتاده با مالیات ها چه می کند.

پرسش: آیا حزب چای ( تی پارتی) از انتخابات سه شنبه محکم تر یا ضعیف تر بیرون می آید؟  

دافی: علیرغم کسب کنگره ، به نظر می رسد که تی پارتی برای کرسی های سنای جمهوری خواهان در نوادا، دلاویر وشاید کلرادو هزینه داشت .سخت است که آن را یک پیروزی برای تی پارتی شمرد.در تحلیل نهایی ، ممکن است چنین نتیجه گیری شود که جنبش تی پارتی نه تحکیم یافت ونه ضعیف تر شد .

والن : تقویت شد . جنبش دموکرات ها را تنبیه کرد . جمهوری خواهان در صورتی که مستقیم وتنگاتنگ متابعت نکنند احساس قهر خواهند کرد . ببینید تمام شرکت کنندگان جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2012برای جنبش تی پارتی واسطه گی می کنند. واجازه دهید ببینیم ، درصورتی که جنبش در انتظار نوبت خویش باشد، منتظر حرکت سارا پلین باشیم ، یا این که  جنبش به دسته بندی های مختلفی بشکند ومحبوبیت جدیدی پیدا کند .تی پارتی باید به خاطر قاپیدن شکست از پیروزی یهودیان در دلاویر ونوادا سرزنش را بپذیرد. 

بلک: نتایج ترکیبی. نامزدهای ضعیف تی پارتی قطعا به جمهوری خواهان در برخی از کرسی های سنا آسیب رساندند، و شاید در سایر موارد به تلاش های ریشه ای کمک کردند.

ساباتو: تی پارتی به انشعاب رسید.کنار گذاشتن آنها پس ازآن که جمهوری خواهان یک جا ازقوه مقننه ومجالس محلی برای سنا وکنگره بهره می برند می تواند احمقانه باشد .به طور همزمان ، آنها ممکن است برای اکثریت سنای جمهوری خواهان هزینه داشته باشند همانگونه که  نامزدهای تی پارتی به نحو دیگری شانس قوی جمهوری خواهان در دلاویر ونوادا را مورد حمله قرار دادند.

فولر: من می توانم بگویم که یک مساوی بود.

برای رئیس جمهور در شرایط حفظ  اجرای دستور کار خود چه پیش خواهد آمد؟

دافی: رئیس جمهور می تواند اجرای برنامه کارخود را حفظ نماید ، اما ممکن است مجبور به مهندسی مجددبخش هایی از آن باشد .قانون انرژی ممکن است نگاه متفاوتی پیدا کند وممکن است  برای اجرایی کردن اصلاح بیمه درمانی روش تفاضلی آهسته تری مورد نیاز باشد .

والن:زمان اصلاح میانه راه . به نظر می رسد او شکسته نفسی می کند، جستجوی عرصه میانه ، ایجاد روابط کاری با جمهوری خواهان کنگره . این امر ساده نخواهد بود. مردم فراموش کردند که زمانی که بیل کلینتون پس ازشکست میان دوره ای مجبور به خوردن کلوچه فروتنی شد، از قبل مزه آن را می شناخت، چون بعنوان فرماندار ارکانزاس پس از یک دوره از فرمانداری بیرون انداخته شده بود. اوباما نمی داند که باخت او به چی شبیه است ، مارک او خیلی کم رد شده است .  

بلک: دستور کار رئیس جمهور در حال پروازاست و تصمیم به بازگشت ندارد. رئیس جمهور اوباما با توجه به این حقیقت که مخالف متعصب او یکی از نهاد های کنگره را اداره می کند، مثل بسیاری از روسای جمهور دیگر مجبور به معامله خواهد شد. این به معنای آن است که او هیچ چیزی بزرگی را انجام نخواهد داد.

ساباتو: اوباما عزمی دارد. آیا او در تصویب قوانین  اساسا محافظه کارانه جمهوری خواهان مصالحه ومشارکت خواهد کرد ، آنچنان که بیل کلینتون متعاقب گوشمالی اش در 1994انجام داد؟ یا بر تعقیب راه هاری ترومن که با کلمات خود ، جهنم را به مخالفان جمهوری خواه خود در کنگره پس از آن که پیروزی بزرگی دراولین انتخابات میان دوره ای او کسب کردند حواله کرد اصرار خواهد نمود ؟ ما به زودی به اندازه کافی مطلع خواهیم شد ، چون قانون کاهش مالیات های بوش ، که تا پایان سال جاری زمان آن به سر خواهد آمد، اولین آزمون قانو گذاری را برای اوباما فراهم خواهد نمد. 

فولر: او اقلام بزرگی را در دستور کار خود کامل کرد، واز قبل آشکار بود که لایحه انرژی واصلاح مهاجرت حتی اگر دموکرات ها کنگره را حفظ می کردند به جایی نمی رسید.او به تدارک دیدن برای یک دور بزرگ شنیدن اشتباه نظری نیاز دارد.

سرچشمه: یاهو


 

 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter