نویدنو:12/07/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

1389/7/12:نویدنو

 

 


 

کودتای اکوادور و انگشت‌های اتهام به سوی آمریکا

 

به دنبال بروز کودتا در اکوادور بار دیگر انگشت‌های اتهام به سوی عامل اصلی کودتاهای اخیر در آمریکای لاتین‌ یعنی آمریکا نشانه رفت. قرائن و شواهد نشان می دهد که با توجه به سابقه واشنگتن‌، احتمال دست داشتن آمریکا در کودتا در اکوادور بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه اینترنتی ” پیپل ویس( people voice)، در گزارشی نوشت:‌

« پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ واشنگتن عامل چهار کودتا بود که دو کودتای موفقیت آمیز سال ۲۰۰۹ در هندوراس علیه مانوئل زلایا و سال ۲۰۰۴ در هائیتی علیه ژنرال برتراند آریسیتد بود. دو کودتای دیگر تحت حمایت آمریکا نیز ناکام ماند – کودتای سال ۲۰۰۲ علیه هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۰۲ و کودتای ۳۰ سپتامبر سال جاری علیه رئیس جمهور اکوادور.از این چهار کودتا دو کودتا توسط جورج بوش و دو کودتا توسط باراک اوباما حمایت شد.آمریکا که سابقه اشغال کشورهای جهان از جمله عراق و افغانستان را دارد و در کشورهایی همچون پاکستان،‌ یمن‌، سومالی‌، فلسطین،‌ لبنان،‌ کره شمالی و چند کشور دیگر ماموریت‌های مخفیانه توسط سازمان سیا انجام می دهد در حداقل ۷۵ کشور جهان سابقه انجام فعالیت‌های ترور،‌ حملات هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر ماموریت های مخرب را نیز دارد.ادامه…

از جمله مناطقی که آمریکا نگاه ویژه‌ای به آن پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما داشته؛ منطقه آمریکای لاتین است.

آمریکای لاتین چند رهبر مخالف سیاست های واشنتگن را به خود دیده است و کاخ سفید نگران است که ائتلاف این چند رهبر به منافع ملی‌اش صدمه بزند.

اخیرا در اکوادور کودتایی ناکام انجام شد که بار دیگر انگشت اتهام به سوی آمریکا نشانه رفت. در این کودتا نیروهای اکوادوری به یک بیمارستان پلیس حمله کردند جایی که رافائل کورآ، رئیس جمهور این کشور در بند شورشیان بود. در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام شد و حامیان کودتا فرودگاه‌ها و بزرگراه ها را بستند. این کودتاچیان حتی به یک پایگاه هوایی، ساختمان پارلمان و خیابان‌های پایتخت نفوذ کردند.

در حقیقت ایفای نقش واشنگتن در کودتایی دیگر در آمریکای لاتین را نمی توان انکار کرد. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این زمینه گفت: ما به دقت اوضاع را در اکوادور تحت نظر داریم. کراولی به هیچ وجه در این اظهار نظر خود کودتا در اکوادور را رد نکرد و به جای محکوم کردن آن از تمامی طرف‌های سیاسی و اجتماعی در اکوادور خواست که خویشتن دار باشند.

این اظهار نظر کراولی بسیار شبیه اظهار نظر وی پس از کودتای هندوراس بود،‌ جایی که پس از مدتی مشخص شد آمریکا در این کودتا دست داشته است.

یکی از دلایل احتمال ایفای نقش آمریکا در کودتای اکوادور را می‌توان مخالفت‌های کورآ ‌با سیاست‌های آمریکا و همراهی وی با رهبرانی همچون هوگو چاوز‌ و ائتلاف بولیواریایی کشورهای آمریکای لاتین(ALBA)آلبا دانست.

اعضای ائتلاف آلبا مخالفت خود را با هژمونی آمریکا آشکارا اعلام کرده‌اند.

خبر کودتا در اکوادور در راس اخبار رسانه های مختلف قرار گرفت و برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که بار دیگر در یکی از کشورهایی که دولتش با آمریکا مخالف است، کودتا شده است.

کور آ پس از آزاد شدن توسط سربازان اکوادوری در جمع حامیانش حضور یافت و برای آنها سخنرانی کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود در مورد کودتا در اکوادور اعلام کرد: رئیس جمهور اکوادور از کودتای پلیس نجات یافت و پیروزمندانه به کاخ ریاست جمهوری بازگشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در مورد کودتای اخیر در اکوادور نوشت:‌ این بزرگترین آزمون طی چهار سال اخیر دوران ریاست جمهوری رافائل کورآ بود.

پیشتر هوگو چاوز و اوو مورالس، رئیسان جمهور ونزوئلا و بولیوی آمریکا را به طرح ریزی برای کودتا در کشورهای آمریکا لاتین متهم کرده بودند.

آدام ایساکسون، از دفتر واشنگتن آزاد، یک اندیشکده آمریکای لاتین گفت: شما نمی توانید این احتمال را رد کنید که برخی از مخالفان در جریان این کودتا بودند و از آن حمایت کردند اما باید پذیرفت که این یک کودتای آماتوری بود.

پس از آرام شدن اوضاع در اکوادور کور آ ۱۰ دقیقه با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو بر احیای نظم و حاکمیت قانون به صورت مسالمت آمیز و فوری تاکید کرد.

مایکل شیفتر، از اندیشکده مذاکره میان کشورهای قاره آمریکا گفت: کورآ هرگز کنترل دولتش را از دست نداد و هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه فردی در حال طرح ریزی کودتا برای جانشینی وی است.

این موضوع نیز رد شده است که حامیان لوسیو گوتیرس که در کودتای سال ۲۰۰۰ شرکت داشت، در این کودتا دست داشته است.

گوتیرس شخصا دخالتش در این کودتا را رد کرده است؛ شهردار شهر گوآیاکیل نیز که یک رقیب جدی کور آ بود از دولت حمایت کرد. ژنرال‌های ارتش نیز حامی کورآ بودند. کورآ از ۷۳ درصد محبوبیت در میان مردم برخوردار است.

قطعا گذر زمان مشخص خواهد کرد که چه کسی یا کسانی در این کودتا نقش داشته‌اند.»

سرچشمه:

پایگاه اینترنتی ” پیپل ویس( people voice) - خبرگزاری دانشجویان ایران


 

 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter