نویدنو:08/07/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

1389/7/08:نویدنو

 

 


 

نویدنو: انتخابات مجلس ونزوئلا با پیروزی قاطع ائتلاف هوادار چاوز ، رئیس جمهور ونزوئلا ، متشکل از حزب سوسیالیست ونزوئلا ، حزب کمونیست ونزوئلا و...پایان یافت. تا دسترسی به اطلاعات دقیق تر از سیر برگزاری این انتخابات ، بهتر آن دیدیم که متن نوشته یکی از هواداران بورژوازی را ، که نمایشگر خوبی از وضعیت تعادل نیروها در ونزوئلا است تقدیم خوانندگان نویدنو نماییم .

 

انتخابات مجلس ونزوئلا به روایت یک بورژوا *

نویسنده : لاریسا اپاتکو - برگردان: آرش

 

حزب سوسیالیست هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا اکثریت 165کرسی مجلس ملی در انتخابات روز یکشتبه را بدست آورد ، اما نه اکثریت دو سومی که اجازه تصویب قانون عمده ی غیر دست وپاگیر را بدهد. 

با این حال ، ائتلاف متحد مخالفان دموکرات ، کسب کرسی یک سوم خودرا جشن گرفت وادعا کرد یک اکثریتی از آرا رانیز حفظ کرد . در صورت تایید ، نتیجه می تواند ضربه ای به چاوز پوپولیست  باشد و به سران اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری 2012کشور روحیه بالایی بدهد.

قوانین جدید انتخابات ، مصوب سال 2009، وزن بیشتری به آرا بخش های روستایی می دهد ، که نسبت به مناطق پر جمعیت مثل کاراکاس ، که تمایل به طرفداری از اپوزیسیون دارد  بیشتر مایل به حمایت از چاوزاست .

بنا بر گزارش وال استریت جورنال  اریستو بلو ایستوریز رئیس انتخاباتی حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا ، گفت :" ما برای دو سوم جلو رفتیم و نتوانستیم بدان دست یابیم . اما اکثریت داریم ".  چاوز تا نیم روز هنوز در منظر عام  سخن می گفت ،  با این وجود پیغامی هم با این مضمون  که :"ما پیروزی محکمی بدست آورده ایم که برای ادامه انقلاب بولیواری وسوسیالیسم دموکراتیک بسنده است ."برای توییتر ارسال کرد.

اما مخالفین در حمایت از آنچه بدست آورده اند شادی کردند.  رامون گویلرمواولادو ، سرکرده ائتلاف مخالفین ، به تلویزیون ونزوئلا گفت :" یک اکثریتی از کشور تمایل خودرا برای تغییر در مجلس ملی آشکارا اظهار داشته است .این پیروزی برای همه ونزوئلایی ها است ونه فقط برای کسانی که به نامزدهای ما رای دادند"  نقل از واشنگتن پست .

راسل جونز گزارش گلوبال پست از کاراکاس ، گفت ،  بر خلاف  این که نظر سنجی ها مسابقه تنگاتنگی را در رای گیری روز یکشنبه نشان می دادند، باز هم تعجب اندگی  بر سر نتایج وجود داشت .

او در مصاحبه ای تلفنی گفت :" افراد زیادی  انتظار داشتند دولت چاوز اکثریت دو سوم را حفظ نماید ، از این رو یک عامل معین شگفتی وجود داشت  که مخالفان قادر به کسب  یک سو م آرا ی مجلس بودند. چالش بزرگ برای مخالفین در انتخابات 2012بیرون آمدن با یک رهبری است که بتواند حریف چاوز در محبوبیت باشد  ودراین مرحله آنها هنوز فاقد آن هستند."  

جونز گفت ، چاوز به خاطر مقدار زیادی برنامه های سوسیالیستی از تدارک سوبسید غذایی گرفته  تا بهداشت رایگان به طور استواری در کشور محبوب می ماند. او ادامه داد:" صرف احساس در گیر بودن درروند های سیاسی ، که چیزی است که بخش فقیر ونزوئلا هر گز پیش از این واقعا در گیر آن نبوده است موهبت بزرگی برای محبوبیت اوست ".

*- عنوان مقاله از نوید نو است


 

 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter