نویدنو:10/05/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

مصاحبه اشپیگل با پایه گذارسایت منتشر کننده اسناد جنگی افغانستان

ترجمه رضا نافعی

 

مجله اشپیگل ( شماره 30 ) با “جولیان اسنج” پایه گذار “ویکی لیکز” که اسناد سفارت امریکا در افغانستان را منتشر کرد مصاحبه کرده و آن را منتشر ساخت.

اشپیگل : آقای اسنج شما انبوهی از اسناد جنگ افغانستان را منتشر کرده اید . انگیزه شما چیست؟

اسنج: این ارقام جامع ترین شرح از جنگی است که در حال وقوع است. یعنی در زمانی که هنوز می توان آنرا بسوئی مثبت بگردش در آورد. اینها گزارش های مربوط به 90 هزار در گیری با مشخصات دقیق جغرافیائی هستند. از لحاظ کثرت اسناد هیچ یک از اسنادی که تاکنون در باره جنگ افغانستان منتشر شده به پای این اسناد نمی رسد. این اسناد نه تنها دید ما را نسبت به این جنگ، بلکه نسبت به همه جنگ های مدرن تغییر می دهد.

اشپیگل : تصور می کنید انتشار این اسناد بر کسانی که تصمیم ها سیاسی می گیرند تاثیر می گذارد؟

اسنج: بله. این اسناد توحش و نکبت روزمره جنگ را روشن می سازد. افکار عمومی و  افکار کسانی را که صاحب نفوذ سیاسی  و دیپلماتیک هستند  نیز تغییر خواهد داد.

اشپیگل: آیا انتظارات شما زیاد نیست ؟

اسنج: احساس عمومی این است که بهتر است به حنگ پایان داده شود . این ارقام به تنهائی قادر به انجام آن نیستند ولی بر اراده سیاسی تاثیر خواهند گذاشت.

اشپیگل: این اسناد در برگیرنده اسرار نظامی و نام منابع است. با انتشار آنها نیروهای بین المللی و جاسوسان افغانی را به خطر نمی اندازید ؟

اسنج : این اسناد اطلاعاتی در باره تحرکات کنونی نیروها در بر ندارد. منبع ما در این مورد تلاش  کرد تا زیان ها محدود بماند و به ما ماموریت داد اسناد را از این لحاظ مورد توجه قرار دهیم که خطر جدی متوجه افراد بیگناه نشود. حفظ منبع برای ما اهمیت جدی دارد و بهمین دلیل برای ما اهمیت دارد که منابع آمریکائی و نیروهای بین المللی محفوظ بمانند.

اشپیگل: این محدود سازی زیان دقیقا به چه صورت است ؟

اسنج: ما مواردی را که می توانست برای افراد بی گناه خطر ایجاد کند فیلتر کردیم و سند را از این لحاظ بی خطر ساختیم.

اشپیگل: از لحاظ شما چیزی بنام اسرار دولتی مشروع وجود دارد؟

اسنج: اسراری هستند که هم خود موجه هستند و هم شکستن آنها موجه است. متاسفانه کسانی مرتکب جنایت علیه بشریت می شوند یا دیگر قوانین را زیر پا می گذارند، از حق حفظ اسرار نیز سوء استفاده می کنند. افراد با وجدان همیشه این نوع اسرار را افشا کرده اند. از این گذشته ، این ویکی لیکس نیست که تصمیم به انتشار می گیرد. ما تلاش می کنیم تا اطلاعات حفظ  و افکار عمومی آگاه گردد.

اشپیگل: ولی در نهایت بالاخره کسی باید برای انتشار تصمیم بگیرد. موازین را چه کسی مشخص می سازد؟ ویکی لیکس خود را پیشتاز مبارزه برای آزادی اطلاعات می داند ولی خود شفاف نیست .

اسنج: این حرف مضحک است. ما با صراحت و روشنی تمام می گوئیم که چه چیزی را منتشر می کنیم و چه را نمی کنیم. ما تصمیم ناگهانی نمی گیریم. ما اصولا منابع دست اول را منتشر می کنیم. نشان بدهید به من رسانه ای را که چنین موازینی داشته باشد. شیوه ما باید برای همه سرمشق باشد.

اشپیگل: مسئله این است که اگر ویکی لیکس مرتکب خطائی شد نمی شود از آن بازخواست کرد. سِروِرهای شما در کشورهائی هستند که شما را سخت حفاظت می کنند. آیا ویکی لیکس فوق قانون قرار دارد؟

اسنج : ما در خلاء زندگی نمی کنیم. تمام همکاران ما در کشور هائی زندگی می کنند  که قوانین متفاوت بر آنها حمکفرماست.   تاکنون در کشورهای مختلفی از ما شکایت شده است ولی ما تا کنون همه دعوا ها را برده ایم. آنها که حکم صادر می کنند دادگاه ها هستند، نه موسسات بازرگانی  و ژنرال ها. تاکنون قانون، دادگاه ها و قوانین اساسی جانبدار ما بوده اند.

اشپیگل : شما می گوئید میان شفافیت، که شما برای تحقق آن مبارزه می کنید و یک جامعه عادل ارتباط بر قرار است. منظورتان چیست؟

اسنج: اصلاحات واقعی هنگامی می تواند صورت گیرد که اقدامات ناعادلانه افشا گردند. بهترین شکل مقابله با بی عدالتی آنست که قبل از وقوع جلوی آن گرفته شود، وقتی که فقط نقشه آن وجود دارد ــ در آن حالت می توان جلوی آنرا گرفت.

اشپیگل: در جنگ ویتنام ، دستگاه حکومتی نیکسون ، مردی را که اسناد پنتاگون را  در اختیار مطبوعات گذاشت خطرناکترین فرد آمریکا نامید . امروز شما خطرناکترین مرد شم هستید یا بهتر است بگوئیم مردی که بیش از همه در خطر است شما هستید؟

اسنج: خطرناکترین مردان کسانی هستند که جنگ ها را بر پا می کنند. ما باید جلوی آنها را بگیریم. اگر این فکر مرا در نظر شما خطرناک جلوه می دهد ، لابد همین طور است.

اشپیگل: شما می توانستید موسسه ای در سی لی کن والی “  افتتاح کنید و  در ” پالو آلتو ” خانه ای با استخر داشته باشید ، چرا بجای آن پروژه ویکی لیکس را انتخاب کردید؟

اسنج: ما فقط یک بار زندگی می کنیم. بهمین دلیل باید در دوران خود کاری مفید و رضایت بخش انجام دهیم. کاری که من می کنم ، برای من ، چنین کاری است. من از ایجاد کارهای بزرگ  و از کمک به انسان هائی که زخم پذیرند، لذت می برم . و من خوشم می آید  در سوپ قدرتمندان تف کنم. این کار واقعا به من لذت می بخشد.

سرچشمه : آینده ما

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter