نویدنو:07/05/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

جنگ سری علیه بولیوی (وسایر نقاط جهان)

لیزا کارپوا-برگردان: هاتف رحمانی

پرزیدنت اوا مورالس ماه پیش آزانس امریکا برای توسعه بین المللی  (USAID)را تهدید وآن را به نفوذ در جنبش های اجتماعی برای تحریک درگیری با دولت وبی ثبات سازی آن متهم نمود. رئیس جمهور علاوه بر این ، هشدار داد آنهایی که بر این فعالیت ها سماجت ورزند اخراج خواهند شد .

آژانس امریکا برای توسعه بین المللی بخشی ازعرصه طراحی برای اعمال امپریالیسم امریکا در آمریکای لاتین، آفریقا واسیا است.آزانس .. فعالیت های خود را در زمان دولت هاری اس ترومن در سال 1946آغاز کرد واز آن زمان بیش از 200میلیارد دلار " کمک " های نظامی واقتصادی به کشور هایی توزیع کرده است که در آن کشورها سلطه خودرا برای حفظ منافع اعمال می کند. 

آژانس حداقل از 4نوع برنامه استفاده می کند.این برنامه ها عبارتند از :

 وام برای برنامه توسعه،

 صندوق کمک های فنی،

 برنامه حمایت اضطراری

وبرنامه برای حمایت نظامی – سیاسی.

 برنامه آخری بخشی از یک جاسوسی گسترده ودستگاه های نفوذی امریکا است.

برنامه برای حمایت نظامی – سیاسی جهت کنترل ونابودی جنبش های انقلابی در امریکای لاتین طراحی شده است.

درخواست  میانه روی انجام شده از سوی پرزیدنت مورالس ، هر گز عملی نخواهد شد ، چون آژانس ...برای "توطئه جهت سرنگونی حکومت های انقلابی" سازمان دهی شده بود.آن ها اکنون کمک بیشتری دارند چون پرزیدنت باراک اوباما اخیرا برنامه های جدیدی برای " جنگ سری" و" عملیات ویژه" در سطح جهان را تایید کرده است .

تحقیقات منتشر شده از سوی واشنگتن پست تاکید می کند که باراک اوباما به تازگی با افزایش بودجه مورد نیاز، گسترش جنگ سری علیه گروه های رادیکال را مجاز کرده است . 

بر طبق گزارش واشنگتن پست ، عملیات ویژه در 75 کشور، با یاری  13.000 سرباز ارتش وکارشناسان غیر نظامی  در عملیات جاسوسی ، جنگ روانی ، کشتار هدفمند، هیئت های آموزشی وسایر عملیات غیر قانونی ، در حال اجرا هستند،

اوا گولینگر روزنامه نگار امریکایی – ونزوئلایی ، در مقاله اخیر خود خاطر نشان می کند ، که جرمی شاهیل محقق کشف کرد که دولت باراک اوباما تیم های نخبه نیروهای ویژه را تحت فرماندهی مشترک عملیات ویژه ، به ایران ، گرجستان، اکرایین ونیز بولیوی ، پاراگوئه، اکوادور وپرو، اعزام کرده است

امریکا برای بی ثبات کردن دولت ها در کشورهای زیادی برنامه ریزی کرده است. واشنگتن تنها منتظر لحظه برای فعال کردن آن ها است. مقاله گولینگر به یک نظامی برجسته پنتگون اشاره می کند که گفته است اوباما اجازه بسیاری از اقدام ها ، استراتژی ها وعملیاتی را که در دوران بوش مجاز نبودند صادر کرده است .

دوسال پیش ، آنها تقریبا رئیس جمهور اوا مورالس را با ضربه ای که در آن زمان "کودتای کشوری-استانی" نامیده می شد واز سوی فیلیپ گولدبرگ سفیر امریکا که بعدا به طور مقتضی اخراج شد هماهنگ شده بود سرنگون کردند.

اوباما افزایش 5.7درصدی بودجه عملیات ویژه در سال 2011 رادرخواست کرده است.او 6.3میلیارد دلار، به اضافه 3.5 میلیارد اضافی برای عملیات پنهانی احتمالی درخواست کرد. بودجه دفاعی نهایی برای سال 2011 به 872میلیارد دلار ، همراه با اختصاص 75میلیارد دلار برای جامعه اطلاعاتی بالغ شد.

در آغاز سال 2009 پرزیدنت اوباما " دکترین جنگ نا منظم" را با اولویت  برجنگ افزارهای معمولی امضا کرد. در" جنگ نامنظم" میدان کارزار محدودیتی ندارد، چون تاکتیک ها واستراتژی ها سنتی نیستند.سرنگونی واستفاده از نیروهای ویژه برای عملیات سری تکنیک های اصلی برای بی ثبات کردن دشمن "خارجی" هستند.

برای اجرای این وظایف ، آزانس هایی نظیر یو اس اید( USAID)، استعداد ملی برای دموکراسی ( NED ) وخانه آزادی (Freedom House) ، برای کانال مالی به سوی بازیگرانی که در واشنگتن تعیین شده اند به خدمت گرفته خواهند شد." جامعه مدنی" وجنبش های اجتماعی در کشورهایی که به فرض ، منافع امپریالیستی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد مورد نفوذ قرار می گیرند.

گولینگر در مقاله اش می گوید که یک منبع نیروهای ویژه امریکا اعلام کرد :" ما دیگر نباید در سفارت خانه ها کار کنیم ونباید با وزارت امور خارجه هماهنگ شویم .ما هر جا که بخواهیم می توانیم عمل کنیم "

امسال ، ونزوئلا در نقطه تعیین شدن بعنوان " دولت تروریست" قرار داشت. هر چند واشنگتن آن را از لیست پاک کرد چون نمی خواست به فروش نفت به امریکا آسیب وارد کند.

سرچشمه : پراودا انگلیش


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter