نویدنو:31/04/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

“کوروالان”همراه و همگام “آلنده”در شیلی به درود حیات گفت

روزنامه یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

” لوئیس کوروالان ” دبیر کل سابق حزب کمونیست شیلی، در دوران ریاست جمهوری دکتر آلنده، روز چهارشنبه، در سن 93 سالگی ، در خانه خود در سانتیاگو پایتخت شیلی در گذشت. او از شاهدان زنده کودتای خونین شیلی بود.

“هوگو گوتیرز” نماینده پارلمان شیلی  ضمن ستایش از او گفت : “این در گذشت فقط برای حزب کمونیست یک ضایعه نیست، بلکه ضایعه ایست برای سراسر میهن ما. او یک دموکرات پی گیر بود و برای این مبارزه کرد که این سرزمین به همه تعلق داشته باشد و شاد بود از این که سد ها شکسته شود، که شد و حزب کمونیست توانست وارد پارلمان شیلی شود”.  برغم قانون انتخاباتی  که بازمانده دوران دیکتاتوری شیلی بود، حزب کمونیست شیلی توانست در ماه دسامبر گذشته به پارلمان شیلی راه یابد. او شخصیت بزرگ حزب ما و یک مرجع اخلاقی بود. حزب کمونیست  و کشور شیلی از او تجلیلی شایسته خواهد کرد. مراسم خاکسپاری او در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

“لوئیس کوروالان ” در 14 سپتامبر 1914 در “پوئرتو مونت” متولد شد و در 16 سالگی به عضویت حزب کمونیست شیلی در آمد. او آموزگار بود و عمدتا بعنوان روزنامه نگار برای روزنامه های کمونیستی  “فرنت پوپولار”  و “ال سیگلو” کار می کرد. پس از آن که حزب در سال 1947، توسط  ” گابریل گونزالس  ویدلا “  رئیس دولت شیلی در آنزمان ، غیر قانونی شد. ” کوروالان ” سالها در اردوگاه زندانیان در “پیتروف کوئن “  و ” پیساگوآ ” زندانی بود.  معهذا  حزب کمونیست شیلی او را به عضویت کمیته مرکزی انتخاب کرد . در سال 1958  ” کوروالان ” بعنوان دبیر کل بزرگترین حزب کمونیست قاره انتخاب شد . او بعنوان نماینده حزب به مجلس سنای شیلی  راه یافت و از مهمترین پایه گذاران  ” اونیداد پوپولار  ” بود که از سال 1970 تحت رهبری ” سالوادور آلینده ” کوشید تا از راه مسالمت آمیز  سوسیالیسم  را برقرار سازد .

در 11 سپتامبر 1973 نظامیان شیلی  با کمک “سیا” علیه رئیس جمهوری که با رای دموکراتیک مردم انتخاب شده بود دست به کودتا زدند. آلنده سلاح در دست از “مونکادا” کاخ ریاست جمهوری شیلی دفاع کرد. فاشیست ها ی شیلی  “ویکتور خارا “، خواننده  انقلابی را، در ورزشگاه پایتخت در زیر ضربات خود به قتل رساندند. هزاران نفر از مردم شیلی به قتل رسیدند. عمال  “پینوشه “  ” کوروالان ” را به اردوگاه “  پیتروک ” بردند. برای همبستگی با او  جنبشی جهانی به پیکار پرداخت و سرانجام در سال 1976 او آزاد شد. در غرب، برای بی اهمیت جلوه دادن نیروی همبستگی بین المللی، گفته شد که   آزادی “لوئیس کوروالان “  در ازای مبادله او با یک دگراندیش اتحاد شوروی صورت گرفته است. در حالی که این پیروزی یکی از بزرگترین دست آورد های جنبش های ضد سرمایه داری در آخرین ربع قرن بیستم بود . ” لوئیس کوروالان ” در دورانی از چنگال فاشیست های شیلی نجات داده شد.


سرچشمه : آینده ما
 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter