نویدنو:30/04/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

 کرنش به امریکا بس!

بیانیه گنادی زیوگانف دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه

برگردان : مهرگان

 

مقامات روسی پس از تحکیم مشارکت با ایالات متحده با اعتقاد راسخ به اهداف دوستانه امریکا با ذوق وشوق کرنش می کنند. اما رفتار " دوستان " جدید ما، آنچنان که در "رسوایی جاسوسی " اخیر روشن شد ، مشابهت اندکی به یک رفتار دوستانه داشت.

 توجه کنید که رسوایی بلافاصله پس از دیدار رئیس جمهور روسیه از امریکا افشا شد.این یک " تخته سنگ بزرگ بر پنجره" روسیه است که پیشاپیش تدارک شده بود. واین رفتارعلیرغم این واقعیت است که در ماه های اخیر طرف ما به ویژه با اعلام خرید 50هواپیمای "بوئینگ " برای " ایرو فلوت" ازامریکا امتیازات عمده ای اعطا نموده ، ویکبار دیگر به وارد کردن "ران بوش"* اجازه داده بود. توجه کنید که این مقررات منحصرا به سود تولید کنندگان آن سوی آب ها ونابود کننده کشاورزی وصنعت هوایی ماست. همچنین باید در باره تایید رفتار رهبری روسیه ، علیرغم منافع ژئو پولتیک کشور، حمایت ازتحریم ها علیه ایران، ونیز "جنگ گاز" ترتیب داده شد با بلاروس در شب دیدار مدودف از امریکا را ذکر کرد . نخبگان روس در تمایل خود به خشنودی آمریکا هربار به پذیرش امتیازات جدید، دورشدن اندکی از متحدین باقی مانده ما ادامه می دهند ، ودر بازگشت "هدایایی" چون " رسوایی جاسوسی" دریافت می کنند. 

 امریکایی ها همیشه این رفتار را با روسیه انجام می دهند. به عنوان مثال ، شکست فرضی صف آرایی دفاع موشکی امریکا در لهستان را در نظر بگیرید.سپس دست افشانی مسکو در اعلام لغو پاسخ را. اما امروز امریکایی ها در لهستان ، درست بغل گوش روسیه در حال مستقر کردن سیستم موشک های هوایی "پاتریوت" ودر حال تدارک برای صف آرایی  سیستم های بسیار پیچیده موشکی اس ام 3 شان هستند.

موضوع سفر اخیر هیلاری کلینتون به اروپای شرقی وقفقاز ، بیانیه های صادره طی دیدار او از اکرایین، لهستان، آدربایجان ، ارمنستان وگرجستان ، آشکارا مشخصه ضد روسی داشتند. به ویژه وزیر امور خارجه امریکا به تفلیس اطمینان داد که واشنگتن هنوز اوستیای جنوبی وآبخازیا را بخشی از گرجستان می شناسد، وحضور سربازان روس در انجا را بعنوان اشغال می داند. سفر اوقطعا ادامه کارزار تحریک کردن بلوک ضد روس بود ، که درگیری دراز مدت فعالانه ای نیز در کشورهای بالتیک داشته است.   

 همانطور که مشاهده می کنید خشنودی امریکا به هیچ وجه روسیه را موجه نمی کند. امریکا تاکنون حتی به لغو الحاقیه تبعیض آمیز جکسون – وانیک که از سال 1974موجود است تمکین نکرده است. اما مقامات روسی با سر سختی چشمگیری به تلاش " برای  سازش " غرب ادامه می دهند. اما خط سیاسی پیشنهادات وامتیازات بی پایان برای روسیه مصیبت آمیز است. ما در سیاست خارجی جاری فدراسیون روسیه نشانه های خطرناک " گورباچفیسم " را مشاهده می کنیم. آیا لازم است یاد آوری کنم که امتیازات پایان ناپذیر گورباچف ، سرانجام منجر به فروپاشی اتحاد شوروی شد ؟

 حزب کمونیست فدراسیون روسیه اعتقاد دارد که روسیه باید رفتار غیر دوستانه امریکا را همچون رفتاری اهانت آمیز مد نظر قرار داده و به انجام  اقدامات واکنشی مقتضی متعهد باشد.مثلا کسی  می تواند " ران بوش" ، ورود آن چه که تولید ماکیان روسیه را نابود می کند فقط با آغازکردن به احیا( آن صنعت) رد کند.علاوه بر آن ، آنها برای سلامتی انسان خطرناکند.خودداری از خرید " بوئینگ ها" می تواند کمک خوبی به احیا صنعت هوانوردی روسیه باشد. ما همچنین به اقدامات معین صریحی در رابطه با صف آرایی پایگاه های موشکی آمریکا در لهستان نیاز داریم.   

 مقاومت در برابر نقض منافع ملی  کاملا با سده ها تجربه جهانی سازگار است . کشور نمایشگر فقدان اراده به ناگزیرهمیشه  تبدیل به موضوع سوء استفاده بزرگتر می شود.بنا بر این یک اقدام پیشگیرانه مناسب در برابر رفتارهای غیر دوستانه بخش اساسی سیاست خارجی هر ملت شرافتمندی است. مثلا ، دوستان چینی ما ، بدون شک اقدامات شدیدی در مورد رفتارهای تبعیض آمیز شرکای امریکایی انجام داده اند. رهبران چین برای دفاع استوار از منافع ملی اراده سیاسی داشته اند.

  اما نخبگان حاکم روسیه چنین اراده ای ندارند.و شگفت انگیز نیست چون حاکمیت کنونی روسیه با ترکیب طبقاتی اش " اسکورت" سرمایه الیگارشی جهان است. 

 ظاهرا از این پس در رابطه با خصومت مستقیم اقدام های امریکا  این امر به انعطاف نخبگان روس تبدیل می شود.از این رو بیانیه های معروف سیاست خارجی رهبری روسیه در حفظ منافع ملی ، معمولا ، با اقدام های مشخص پشتیبانی نمی شود.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه چنین سیاست خارجی را محکوم نموده و متوقف کردن تحقیر وتاراج روسیه و کرنش به غرب را خواستاراست که  از طرف "دوستان" جدید ما بعنوان آمادگی ما برای ادامه نزول درک می شود.

گنادی زیوگانف دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه

 

*-در اواخر دهه1990دولت روسیه با بحران شدید غذایی مواجه شد. جرج بوش (پدر) برنامه "یک کمک غذایی به روسیه " را تصویب کرد ومتعاقب آن سراسر روسیه از " ران مرغ" اهدایی امریکا پرشد. مردم روسیه به کنایه ران مرغ هارا " ران بوش" نامیدند. اشاره زیوگانف به همان واقعه است.(برگرداننده)



 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter