نویدنو:20/03/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

چشم انداز متزلزل اقتصاد جهانی

برگردان : نوید شادی

    آمار منتشره سازمان جهانی کار ILO)) نشان می دهد که بحران اقتصاد جهانی از بهبود فاصله زیادی دارد. گزارش 13 ماه می سازمان جهانی کار در مورد بحران جهانی اشتغال، هشدار می دهد که "بحران یونان" از یک بحران مالی در یک کشور به بحران منطقه ای در حوزه یورو تغییر ماهیت داده و ضربه های امواج آن از طریق بازار سهام به کل جهان ارسال شده است.

      گزارش با هشدار راجع به  پیامد نزول ارزش اوراق قرضه یونان، پرتقال واسپانیا که در ماه آوریل جهت کسری حساب گزاف آنها اعتبار مالی ، تامین گردید و همچنین پرسش هایی راجع به مشکلات مربوط به موفقیت یا شکست آن طرح ادامه می یابد. سلامت اعتبار مالی بانک هایی که این قروض را حمایت می کنند(اغلب بانک های اروپایی) با به وجود آمدن مشکلات جدید در مناسبات بخش بانکی، که هم اکنون از بحران مالی جهانی متاثرند، رو به وخامت می گذارد. برخی از کارشناسان قابلیت سود دهی خود اتحادیه مالی اروپایی را، از ترس اینکه بعضی از کشور ها ممکن است مجبور به خارج شدن از واحد پولی مشترک اروپایی شوند زیر سوال می برند. این امر منجر به عدم اعتماد به یورو گردیده که از آغاز سال ارزش آن از  1.45$  به  1.30$ کاهش یافته،  است. 

       در اروپای غربی که گفته می شود در حال ترمیم شکاف های ناشی از بحران است، تولیدات صنعتی 15.9%  زیر مقدار ماکزیمم آن در ماه آوریل 2008 می باشد. نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه مارس 10 % و0.2% بیشتر از ماه جولای 2009،  نشانگر این است که مقوله ترمیم به اشتغال زایی منجر نشده است.

       اگرچه تجارت جهانی با افزایش تدریجی مواجه است، احیاء تجارت در کشورهای سرمایه داری پیشرفته آرام است بطوری که حجم صادرات هنوز 14% کمتر از 2 سال پیش است. بر اساس گفته سازمان جهانی کار، باز گشت تجارت جهانی به سطح قبل از بحران دور از دسترس می باشد.

        وحشت وترس راجع به موقعیت اقتصادی ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان سرمایه داری تقویت می شود. اظهار اخیر "کمیسیون دو حزبی" در حضور اوباما، راجع به کسری عظیم بودجه پروژه های کشوری در چشم انداز آینده، به عنوان اولویت اول خط جریان هادی اقتصاد دان ها جهت تمرکز بر آن، گواه بر این وحشت است.

       یک بحران فوری بزرگ، از دست دادن 8 میلیون شغل در طی 2 سال اخیر می باشد. 15 میلیون نفر در ایالات متحده بطور رسمی بیکارند در حالیکه 11 میلیون نفر دیگر نا خواسته به شکل نیمه وقت کار می کنند ویا از اردوی نیروی کار خارج شده اند. میلیون ها نفر بیش از یکسال است که بدون هیچ امیدی به آینده بیکار شده اند. شغل های دستمزدی به 3 برابر افزایش یافته و نرخ بیکاری 9.9% رسیده است زیرا رشد نیروی کار سریعتر از نرخ رشد اشتغال می باشد.

       یک چیز نا میمون دیگر این است که: صندوق بین المللی پول، اکنون مواجه با خطر بحران قرضه عظیمی است که تمامی اقتصاد های اصلی را تحت تاثیر قرار داده است. شاخص گرهای مالی اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهند که  تا سال 2015،  نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی GDP)) در آمریکا به 110%،  در ژاپن به 250%،  در انگلستان به 91% و ارقام مشابه در اغلب اقتصاد های بزرگ اروپا خواهد بود. در این ارقام بدهی های احتمالی تامین اعتبار نشده به حساب نیامده اند.

     نتیجه گیری گریز ناپذیر این است که: حوادث اخیر در یونان، اکنون کل منطقه اروپا را تحت تاثیر قرار داده و لاجرم به ایالات متحده وکانادا نیز سرایت خوهد نمود. وقتی این عمل رخ دهد، بحرانی که در پاییز سال 2008 رخ داد ممکن است در برابرآن، یک سیب زمینی کوچک جلوه گر شود.

19/3/1389

 سرچشمه : نشریه صدای مردم ارگان حزب کمونیست کانادا

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست