نویدنو:06/03/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 


 

"بزک" اصلاحات مالی قادر به توقف بحران های بیشتر نیست

نویسنده : باربارا شرباچف - برگردان - مهرگان

 

نوریل رابینی  اقتصاد دان روز سه شنبه در مدرسه اقتصادی لندن به شنوندگان گفت ،  تلاش های جاری برای اصلاح نظام مالی "بزک" هستند وقادر به جلوگیری از بحران های دیگرنیستند.

 رابینی گفت :" راهی که من برای این بحران فکر می کنم  نه بر مبنای  رخ داد قوی سیاه (ناگهانی، حادثه ای کمیاب) ، بلکه منطبق بررویدادهای قوی سپید است، بحران ها بسیار بسیار معمولی تر از آن چیزی هستند که ما فکر می کنیم."

 او افزود :" ما به اصلاحات رادیکال زیادی نیاز داریم ، این ایده که ما قدر به تعطیل کردن موسسه ای نظیر گلدمن – موسسه ای که در نزدیک به صد کشور کار می کند- به شیوه ای معمولی خواهیم بود، ایده ای مزخرف است . 

روبینی استاد دانشگاه نیویورک که به خاطر نظریه اقتصادی  شوم خود به "دکتر سرنوشت " معروف است ،گفت سه مشکل اصلی بانک های بزرگی همانند گلدمن آن بود که آنها 1- بزرگتر از آن بودند که سقوط کنند ،2- بزرگتر از آن بودند که مورد حمایت مالی دولت (بیل اوت ) قرار گیرند 3- بزرگتر از آن بودند که مورد مدیریت ریسک  قرار گیرند.

تلاش برای مدیریت ریسک بزرگترین موسسات مالی " ماموریتی محال"است. به گفته رابینی  وظیفه ای است که " حتی شگفت انگیزترین مدیر ریسک هم نمی تواند انجام دهد " چون موسسات مالی بسیار بسیار پیچیده هستند.

رابینی گفت "تجربه نشان داده است که دست آوردهای " صرفه جویی های اقتصاد انبوه " از سوی بزرگترین بانک ها در نتیجه قانون گلاس-استیگال * بسیار اندک بوده اند " واضافه کرد که " هزینه بسیار بزرگ بودن برای شکست بسیار بزرگتر بوده است " 

اودر رابطه با سوال چگونگی غلبه بر بحران مالی با احتیاط بر خورد کرد . رابینی گفت :" ممکن است عملی نباشد. حطر پایان یافتن این بحران در بحران دیگر وجود دارد، همانطوری که جهان در بحران بزرگ 1933 با آن مواجه شد ."

مشکل اصلی حجم عظیم بدهی دولتی در بسیاری از کشور های جهان است . او گفت :" بهره بدهی ها هنوز پایین نیامده است، این بهره ها هنوز در سطوح بسیار بالایی پایدار هستند.”

هر چند او اصرار داشت  که این کمبودها اجتناب ناپذیر بوده اند.

او گفت " ما در آستانه یک رکود بزرگ قرار داشتیم ،  به محرک یا پی آمدی که زشت بوده نیاز مند بودیم. برخی از کشور ها قادرند کمبودهای مالی را به صورت پول در آورند ، دیگران نمی توانند."

طبق نظر رابینی جهان اکنون با انتخابی بین عدم پرداخت بدهی یا تورم مواجه است.

 او گفت :" اگر بدهی دولت ها غیر قابل تحمل گردد، آنها توانایی جلوگیری از رکود عمیق تر را نخواهند داشت."

 او از پشگویی کردن رکود دو منبعی خودداری کرد ، اما گفت  در صورتی که  سلطه مسئله بدهی نشان داده نشود به عبارت خود او می تواند "مشکل عظیمی " باشد.

رابینی گفت یک سلسله شکست مالی خواه دولت ها کمبودها را حذف یا آنها را حفظ نمایند  در پیش رو قرار دارد،  که وضعیتی راباقی می گذارد ، که در آن  وضعیت سیاست گذاران  چه شما بخواهید یا نخواهید "ملعون " هستند.

به نظر رابینی این  واقعیت که بسته های کمک به طور نما یانی در اندازه ووسعت در حال رشد هستند بیانگر مشکلات جدی است. وگفت " مشکلات می روند که در طی سه سال آینده در داخل  امریکا سرباز کنند، این اجتناب ناپذیر است"   

" ما کمک 40 میلیارد دلاری بیر استیرنز، 200میلیارد دلاری فانی آند فردی ، برنامه 700میلیارد دلاری تراپ ، واکنون کمک یک تریلیون دلاری اتحادیه اروپا را داریم. بنا بر این "تریلیون " به عدد معمولی جدید نبدیل شده است ." 

او نظر خود را تکرار کرد که بحران بدهی یونانی " تنها قله کوه یخ " بود وآن که مشکلات پرتقال ، ایرلند، ایتالیا، یونان، اسپانیا  نه تنهادر حول وحوش سطح بدهی بیش از حد ، بلکه  در اطراف فقدان رقابت و افزایش تند یوروفراتر از 2006-2008 خواهد گشت.  

این اقتصاد ها پیش از این سهم بازار خودرا به آُسیا باخته بودند" جایی که هزینه های کارگران وتولید صنعتی به نحو قابل ملاحظه ای در مقایسه با منطقه یورو کاهش داده شده اند.

رابینی سه راه چاره برای اعاده رقابت در اقتصاد های غربی پیشنهاد کرد: رکود ، اصلاح ساختاری وتضعیف یورو. اما هشدار داد که اتحادیه اروپا در صورتی که تمام کشورها به همان نظام مالی نچسبیده باشند  می تواند متلاشی شود.

 

* - دو قانون مجزای ایالات متحده به لایحه گلاس – استیگال معروف هستند. لوایح (گلاس واستیگال) هر دو عکس العمل دولت امریکا برای فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی بودند که متعاقب سقوط بازار بورس در 1929 پدیدار شدند.

هر دو لایحه از سوی گلاس سناتور دموکرات ویرجینیا ، دبیر سابق خزانه داری وهنری استیگال نماینده کنگره از آلاباما ، ودبیر کمیته بانکداری وارز کنگره حمایت می شدند.   

 

سرچشمه : : http://www.cnbc.com/id/37219897/

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست