نویدنو:01/08/1390  

 

 نویدنو  01/08/1390

 

 

انتقاد عفو بین الملل از قتل معمر قدافی

 دویچه وله: قذافی از فاصله نزدیکی با گلوله کشته شد. شورای ملی انتقالی لیبی می‌خواهد بی‌توجه به درخواست دادگاه بین‌المللی لاهه، جسد وی را بدون کالبد شکافی به خاک بسپارد. عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد علت مشخص مرگ قذافی شده است.

یک روز پس انتشار و تأیید خبر دستگیری و سپس مرگ دیکتاتور فراری لیبی جزییات این ماجرا هنوز روشن نیست. شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده که جنازه معمر قذافی پس از انتقال به مصراته، در مکان نامعلومی دفن می‌کند. شورای ملی انتقالی لیبی در برابر اتهام اعدام معمر قذافی مجروح از خود دفاع می‌کند.
این شورا اعلام کرده است که معمر قذافی هنگام فرار از شهر سرت، در جریان نبرد با مخالفان به دلیل جراحات وارده به سرش کشته شده است. به نقل از این شورا در معاینات نخستین مشخص نشده است که چه کسی به دیکتاتور فراری لیبی شلیک کرده است.

اعتراض عفو بین‌الملل به فرهنگ خشونت و استفاده سوء
سازمان عفو بین‌الملل از شورای ملی انتقالی لیبی خواسته است در مورد علت مشخص مرگ قذافی تحقیق کند.
این سازمان خواستار آن شده است که دولت جدید لیبی «فرهنگ خشونت و استفاده سوء» در لیبی را که در سایه حکومت قذافی شکل گرفته به طور کامل درهم شکند.
سازمان عفو بین‌الملل خواستار اصلاحاتی بنیادین در لیبی و جایگزین شدن حقوق بشر و حقوق شهروندی در این کشور شده است.
خبرنگار نیویورک تایمز از مصراته گزارش داده است که صدها تن از مردم مصراته برای تماشای جنازه قذافی صف بستند. به نوشته نیویورک تایمز اصابت گلوله‌ای ‌از فاصله بسیار نزدیک به سر قذافی، موجب مرگ او شده است و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی او را اعدام کردند.
این نیروها البته تا کنون روایت‌های متناقضی از دستگیری و مرگ قذافی حکایت کردند.

وقتی همه از بازگویی حقیقت طفره می‌روند!
یک "شاهد عینی" به خبرگزاری رویترز گفته است که یکی از مردان قذافی به او شلیک کرده و او را کشته است. فرد دیگری از مرگ قذافی، در جریان نبرد با نیروهای مخالف خود خبر داده است.
"شاهد عینی" دیگری از شلیک به سوی قذافی هنگامی که تصمیم داشته از دست مخالفان فرار کند حکایت کرده و فرد دیگری از مرگ او در پی جراحات وارده در راه بیمارستان درون آمبولانس خبر داده است.   
تلویزیون الجزیره روز پنجشنبه، ساعاتی پس از مرگ معمر قذافی، ویدئویی که احتمالآ با تلفن همراه ضبط شده، پخش کرد که در آن نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی موهای قذافی مجروح را در دست دارند و او را در حالیکه هنوز زنده است، از سر به این سو و آنسو می‌کشند. سپس صدای شلیک گلوله
شنیده می‌شود. در تصاویر بعد تصویر جنازه بی‌جان قذافی روی یک وانت کشیده می‌شود.
شورای ملی انتقالی لیبی به گفته محمود جبرئیل، رئیس این شورا، با دادگاه بین‌المللی لاهه ارتباط برقرار کرده است.
دادگاه لاهه از این شورا خواهش کرده است از خاکسپاری جنازه معمر قذافی به منظور کالبد‌شکافی جنازه وی توسط یک گروه مستقل خودداری کند.
این شورا تصمیم گرفته قذافی را در مکانی نامشخص دفن کند. هنوز مشخص نیست این تصمیم عملی شده یا نه.
به نقل از این شورا‌، نمونه‌‌هایی از مو و بافت‌های جسد قذافی گرفته شدند که جای تردید در هویت او باقی نمی‌گذارند. محمود جبرئیل گفته است: «فرقی نمی‌کند چه اتفاقی افتاده، مهم این است که او سربه نیست شد.»
این موضع‌گیری در حالی است که شورای ملی انتقالی لیبی برای بازداشت و محاکمه معمر قذافی در دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار صدور حکم بازداشت بین‌المللی او و شماری از اعضای بلندپایه حکومت پیشین لیبی شده بود.
شورای ملی انتقالی اکنون مرگ دو پسر قذافی، معتصم و سیف‌السلام را همراه پدرشان تأیید کرده است. پیشتر اخبار جسته‌گریخته‌ای از دستگیری سیف‌السلام و سپس مجروح شدن او در حالیکه تصمیم داشته فرار کند، منتشر شده بود.

نقش ناتو چه بوده است؟
وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده است جت‌های جنگی این کشور صبح پنجشنبه کاروانی از
۸۰ خودرو را ردیابی کردند که قصد داشتند از شهر سرت خارج شوند و این کاروان را «متوقف» گردند. به گفته ژرارد لونگه، نیروهای مخالف قذافی سپس خود به این کاروان حمله کرده و قذافی را بیرون کشیدند.
یکی از مقام‌های آمریکایی در مقابل، گفته است یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی راکتی به این کاروان شلیک کرده که در پی آن قذافی و مردان همراه او به درون یک کانال فاضلاب پناه بردند. سپس نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی آنها را دستگیر کردند. ناتو دخالت در مرگ معمر قذافی را رد کرده است.


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter