نویدنو:25/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

چهل و سومین کنفرانس امنیتی ناتو در مونیخ

 

در تظاهرات مخالفین جنگ در مونیخ، بسیاری از نمایندگان پارلمان از حزب چپ آلمان شرکت نموده و بر علیه سیاست های جنگ طلبانه اتحادیه اروپا سخنرانی نمودند. بر بسیاری از پلاکارت ها نوشته شده بود "سوسیالیسم یا بربریت"، " به همکاری های شکنجه گرانه پایان دهید"، "اشتاین مایر در زندان"، "برای منافع ثروتمندان از روی جنازه ها عبور می کنید"، "به دخالت ارتش آلمان در جنگ ها خاتمه دهید" و... ...

 

گزارش: ناهید جعفرپورروز شنبه گذشته بیش از ۷۰۰۰ نفر در مونیخ بر علیه چهل و سومین کنفرانس سیاست امنیتی ناتو و بر علیه حمله ای احتمالی به ایران به تظاهرات پرداختند. این تظاهرات در حالی انجام شد که بیش از ٣۵۰۰ پلیس از این کنفرانس محافظت می نمودند، یعنی در واقع برای هر دو تظاهر کننده یک پلیس مامور بود. در درگیری پلیس با تظاهرکنندگان حداقل ۵ تظاهرکننده سخت زخمی شدند و ۷۰ نفر بطور خشونت باری دستگیر گشتند.
و اما در این کنفرانس که در حدود ۲۷۰ سیاستمدار و نظامی صاحب قدرت از ۴۰ کشور جهان شرکت نموده بودند. طبق گزارشات رسانه های چپ آلمانی زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه آمریکا را به جنگ سرد دیگری در مونیخ محکوم نمود، فضای سنگینی ایجاد شد و جنگی زرگری میان قدرتمندان جهان شروع گشته و عقده ای دیرینه سرباز نمود. پوتین در سخنرانی خود اشاره نمود که: "ما شاهد این هستیم که چگونه روز به روز بی توجه ای و زیرپا گذاشتن حقوق ملت ها رشد می کند. بخصوص ایالات متحده آمریکا از هر جهت از مرزهای خود گذشته است و در تمامی شعبه های زندگی چون اقتصاد و فرهنگ و آموزش و... تلاش می کند سیاستش را به کشور های دیگر تحمیل نماید. بطوری که ما در مناسبات بین المللی بیش از بیش شاهد این تمایل خطرناک حل مشکلات از طریق حملات خشونت بارنظامی می باشیم. هیچ کسی دیگر احساس امنیت ندارد و از آنجا که رقابت های تسلیحاتی بشدت در حال انجامند دیگر حقوق ملت ها رعایت نمی شود. نقش مهم سازمان ملل متحد نمی تواند از سوی تصمیمات ناتو و یا اتحادیه اروپا اجرا شود. سیاست یک جانبه آمریکا و موقعیت جهانی رهبریت تام آمریکا بزرگترین مشکل جهان است زیرا که جهان از این طریق خطرناک تر از دوران جنگ سرد شده است. مسکو به هیچ وجه زیر فشار آمریکا گردن خم نمی کند و همچنان سیاستی مستقل خارجی را ادامه خواهد داد".
پوتین همزمان در سخنرانی اش به دادن ضد موشک های مدرن هوائی به تهران اشاره کرده و گفت: "ما نمی خواهیم که ایران خود را زیر فشار نظامی دریابد . روسیه مرتبا بر روی دمکراسی تاکید دارد اما کسانی که می خواهند این دمکراسی را بما یاد دهند خودشان آماده یاد گرفتن آن نیستند".
پوتین در پایان سخنرانی اش اشاره کرد که: "عدالت اجتماعی و ثبات تنها برای برخی از برگزیدگان جهان صادق نیست بلکه تمامی مردم جهان باید از آن برخور دار شوند و از آن نفع ببرند".
در مقاله ای درروزنامه "یونگه ولت" آمده است که "رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین که از مدت های مدید به لحاظ توقف روند توسعه دمکراتیک در کشورش و ایجاد رژیم جدید دیکتاتوری در روسیه مورد انتقاد غرب قرار دارد، در این کنفرانس سران نظامی و وزرای خارجه ناتو در مونیخ اعلام نمود که "بعد از فرو پاشی شوروی نظم نوینی که در جهان ایجاد شد نظمی دیکتاتوری و اقتصاد منوپلی درجهان است که نشانه هایش تمرکز قدرت، تمرکز نیرو و تمرکز تصمیمات است و به هیچ وجه با دمکراسی رابطه ای ندارد".
شرکت کنندگان در کنفرانس ناتو بعد از سخنرانی پوتین آن چنان عکس العملی از خود نشان دادند که گوئی فریاد می زدند "دزد را نگه دارید" (مثالی قدیمی که می گویند دزد بعد از دزدی برای رد گم کردن فریاد می زند دزد را بگیرید).
هوپ شفر دبیر کل کنفرانس ناتو بعد از سخنرانی پوتین در سخنرانی اش از پوتین سئوال می کند: "اگر که دمکراسی و دولت مدنی به مرزهای درست خود در روسیه رسیده است پس نگرانی پوتین از چیست؟".
اما واقعا این باعث نگرانی زیاد است که جهان شاهد این است که به ارزش های مهمی حال می خواهد اجرای دمکراسی و دولت مدنی و یا حقوق بشر باشد توجه ای نمی شود و این ارزش ها مرتبا زیر پا گذاشته می شوند و کشوری چون آمریکا اجازه به خود می دهد که از مرزهای خود گذر کند و به لحاظ منافع اقتصادی و فرهنگی و ... با استفاده ازاشکال نظامی به حل مشکلات جهان بپردازد. این هم مسلم است که نه ناتو و نه اتحادیه اروپا و نه روسیه پوتین خواهان اجرای واقعی حقوق بشر و دمکراسی و دولت مدنی در جهان می باشند و به حق سرنوشت ملل احترامی می گذارند. چون در این صورت در برابر از بین رفتن حقوق بشر و.... در کشورهای خود و کشورهائی چون ایران موضع می گرفتند.
واقعیت این است که آمریکا و قدرت های غربی با اجرای جنگ سرد چه در گذشته و چه امروز قصد داشته و دارند که رهبریت منوپلی خویش را بر روسیه غالب سازند و در گسترش جنگ های نظم نوین جهانی برای به زیر استعمار کشیدن تمامی جهان، روسیه را هم به بازی با خود همراه سازند و از قدرت اقتصادی ومنوپلی شدن روسیه جلوگیری نمایند.
از سوی دیگر سخنرانی پوتین در کنفرانس ناتو در مونیخ هم به هیچ وجه اعلام مبارزه ای به جهان غرب نیست بلکه بیشتر بیان خواست همکاری بیشتر بین غرب و شرق است.
و اما در تظاهرات روز کنفرانس شرکت کنندگان با روحیه ای ضد جنگ و خشونت سخنرانی های بسیار نمودند و در این سخنرانی ها برسیاست های اتحادیه اروپا و ناتو و ایالات متحده آمریکا خط بطلان کشیدند. مجدی جوهری کارشناس خاورمیانه و فعال صلح در این تظاهرات به خبرنگاران گفت: "اگر که اینها دست از سیاست های جنگ طلبی خود بر ندارند من طبق رسوم قدیمی صلیبی را به همراه خواهم آورد و آنرا آتش خواهم زد و هر کسی می داند که این مسئله تا چه اندازه برای من مهم است". نماینده مجلس توبیاس فلوگردر سخنرانی اش د ولت آلمان را به خاطر گسترش برنامه اش در فرستادن ارتش آلمان به افغانستان محکوم نمود و خواستار بازگشت فوری ارتش وتمامی سربازان آلمانی از افغانستان و منطقه به آلمان شد.
در این تظاهرات بسیاری از نمایندگان پارلمان از حزب چپ آلمان شرکت نموده و بر علیه سیاست های جنگ طلبانه اتحادیه اروپا سخنرانی نمودند. بر بسیاری از پلاکارت ها نوشته شده بود "سوسیالیسم یا بربریت"، " به همکاری های شکنجه گرانه پایان دهید" ، " اشتاین مایر در زندان"، " برای منافع ثروتمندان از روی جنازه ها عبور می کنید" ، " به دخالت ارتش آلمان در جنگ ها خاتمه دهید" و...
بیانه پایانی تظاهرات مونیخ به لحاظ حمله های پلیس به تظاهرکنندگان قرائت نگردید و همانطور که در ابتدای گزارش اعلام شد طبق گزارش سازمان صلیب سرخ بسیاری از شرکت کنندگان در تظاهرات دستگیر و زخمی شدند و همان ابتدای تظاهرات پلیس اتوبوس های شرکت کنندگان از برلین و توبینگن را کنترل و جستجو نمود.

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics