نویدنو:00/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

متن سخنرانی نصرالله

مسوولان اين احزاب تا ساعتی که برای حمله آمريکا به ايران اعلام شده بود نخوابيدند


ايسنا
سيدحسن نصرالله در جشن فارغ‌التحصيلى بيش از 1700 تن از دانشجويان لبنانى با تاكيد مجدد بر ادامه‌ى فعاليت مقاومت اسلامى لبنان در اين كشور اعلام كرد: هيچ كس نمي‌تواند مقاومت اسلامى لبنان را نابود كند، زيرا اين مقاومت يك قضيه‌ى ملى لبنانى است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه‌ى تلويزيونى الجزيره، سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: برخى با انتقاد شديد از فعاليت مقاومت اسلامى لبنان مي‌گويند كه مقاومت لبنان به مثابه دولتى كوچك در داخل دولت اصلى لبنان است كه اين كاملا غير قابل قبول و نادرست است.

وى تاكيد كرد: من به اين احزاب و به اين افراد مي‌گويم تلاش نكنند زيرا تلاش آن‌ها براى ريشه‌كنى مقاومت اسلامى در لبنان به نتيجه‌اى نخواهد رسيد زيرا اين مقاومت چيزى نيست كه بي‌ريشه باشد بلكه ريشه‌ى آن يك ريشه‌ى قوى يعنى ريشه‌ى مردمى است.

وى تاكيد كرد: من راه را براى اين احزاب و اين افراد آسان مي‌كنم و به آن‌ها مي‌گويم اگر توانستيد يك دولت قوى و قدرت‌مند به وجود آوريد كه بتواند از تماميت ارضى لبنان دفاع كند و در برابر تجاوز دشمن ايستادگى كند، موضوع مقاومت اسلامى لبنان نيز خود به خود حل خواهد شد و نيازى به تلاش‌هاى مغرضانه‌ى شما براى منحل ساختن مقاومت در اين كشور نيست.

سيدحسن نصر‌الله اظهار داشت: زمانى كه دولت لبنان حتى نمي‌تواند از يك رودخانه‌ى كوچك در لبنان حفاظت كند، چگونه مي‌تواند تماميت ارضى لبنان و حمايت از كشور در مقابل تجاوز دشمن را براى مردم لبنان تامين كند؟

وى تاكيد كرد: دولت لبنان بايد زمانى از موضوع منحل ساختن مقاومت اسلامى لبنان سخن بگويد كه بتواند از يك ارتش قوى و نيرومند برخوردار باشد، ارتشى كه بتواند در برابر دشمن ايستادگى كند و همان كارى را كند كه مقاومت اسلامى لبنان در جنگ اخير در برابر اسراييل انجام داد. بايد يك ارتش ملى و قدرتمند در لبنان وجود داشته باشد كه بتواند امنيت كشور را تامين كند، در آن صورت خواهد بود كه موضوع مقاومت اسلامى لبنان خود به خود حل خواهد شد و ديگر نيازى به اين همه هياهو و تلاش‌هاى پشت پرده و اتهامات بي‌جا براى متزلزل ساختن جايگاه مقاومت اسلامى لبنان وجود نخواهد داشت.

دبيركل حزب‌الله لبنان هم‌چنين گفت: اين احزاب و اين افراد اگر از ما مي‌خواهند كه بي‌تفاوت نسبت به مسايل لبنان بنشينيم و دست كمك و همكارى به سوى مردم اين كشور دراز نكنيم اشتباه كرده‌اند؛ زيرا تعهد و مسووليت اصلى ما حمايت و ارايه كمك به مردم كشور است.

وى هم‌چنين گفت: مقاومت اسلامى لبنان يك مقاومت هدفمند مي‌باشد و هدف اين مقاومت يك هدف كاملا مقدس است و به اين سادگي‌ها مقاومت تسليم نخواهد شد و هدف خود را كنار نخواهد گذاشت.

دبيركل حزب‌الله لبنان همچنين درباره‌ى تحولات سياسى داخلى لبنان گفت: بي‌شك لبنان امروز در مهمترين و حساس‌ترين مرحله‌ى تاريخى خود قرار گرفته است و بايد بگويم آنچه كه امروز در لبنان جارى است موضوعى ساده يا بحران‌هاى پيش پا افتاده‌ نيست، بلكه بحران‌هاى جارى در لبنان بحران‌هاى هدفمند و هدف‌دار است به طورى كه هدف اصلى اين بحران‌ها تغيير دادن ماهيت لبنان و متزلزل ساختن موقعيت لبنان و وابسته ساختن اين كشور به اربابانى چون آمريكا مي‌باشد كه البته اين موضوع پيش از اين كه من به آن اشاره كنم، توسط برخى از مقامات مسوول لبنانى و غير لبنانى به صورت غير مستقيم به آن اشاره شده است.

وى افزود: بحران‌هاى جارى در لبنان موضوع اختلاف بر سر قضيه‌ى 19+11 نيست بلكه قضيه بسيار ريشه‌دارتر از آن است. از زمانى كه رفيق حريرى به شهادت رسيد، يك حزب حمايت شده از سوى جامعه‌ى جهانى در لبنان تشكيل شده است، حزبى كه حمايت‌هاى بين‌المللى از آن در تاريخ لبنان بي‌نظير بوده است. اين حزب سياسى حمايت شده از سوى كشورهاى مشخص طرحى را مد نظر داشت كه در لبنان به اجرا گذارد و هدف اصلى آن تسخير موسسات دولتى و ساختارهاى اصلى دولتى اعم از ساختارهاى اجرايي، امنيتي، نظامي، قضايى و حتى ادارى بود. اين حزب از همان بدو تشكيل درصدد عملى ساختن اين طرح بوده است و هدف نهايى اين طرح منتقل ساختن لبنان به عرصه‌ى فرمانروايى و حكمرانى آمريكا است.

سيد حسن نصرالله عنوان داشت: اين حزب و احزاب وابسته به آن از همان لحظه‌ى اول خون شهيد رفيق حريرى را بهانه‌اى براى محقق ساختن اهداف پشت پرده خود قرار دادند و من از همان روز اول نسبت به اين موضوع هشدار دادم و گفتم از خون اين شهيد براى زد و بندهاى سياسى و تحقق اهداف مشخص استفاده نكنيد. اين افراد و اين احزاب با استفاده از قضيه‌ى ترور حريرى احساسات مردمى را تحريك كردند و از اين احساسات مردمى در راستاى محقق ساختن اهداف خود استفاده كردند و لبنان را در برابر بحران‌هاى خطرناك قرار دادند.

سيدحسن نصرالله همچنين گفت:‌ حزب حاكم پيش از برگزارى انتخابات قانونى را به تصويب رساند و اصرار داشت كه انتخابات پارلمانى لبنان براساس اين قانون تصويب شده انجام ‌گيرد كه البته ما و بسيارى از مردم لبنان اين قانون تصويب شده را قانونى ظالمانه خوانديم و موافق با آن نبوديم و به رغم آن كه خواهان برگزارى انتخابات براساس اين قانون تصويب شده نبوديم، اين انتخابات براساس اين قانون برگزار شد.

وى تاكيد كرد: حزب حاكم با اهداف مشخص و سازماندهى شده از همان روز اول بنا را بر فريب و نيرنگ گذاشت و تلاش كرد كه با انجام ائتلاف‌هايى با حزب امل و حزب‌الله لبنان به اهداف خود برسد و به زعم خود به اين اهداف نيز دست يافت؛ اما لازم است من در اين زمينه اشاره‌اى كنم كه بسيارى از موفقيت‌هايى كه آن‌ها به آن اعتقاد دارند، در واقع موفقيت نيست و آن‌ها سخت در اشتباهند.

سيدحسن نصرالله گفت: هدف اصلى حزب حاكم پس از به اصطلاح پيروزى آن‌ها در انتخابات تسخير و تصرف پارلمان لبنان بود، هر چند آن‌ها اكثريت را در اين پارلمان به دست آوردند اما نتوانستند هدف اصلى خود يعنى به دست آوردن رياست اين پارلمان را كسب كنند و حزب امل و حزب‌الله لبنان با داشتن نفوذ بسيار توانستند از محقق شدن اين امر جلوگيرى به عمل آورند و سرانجام رياست اين پارلمان به نبيه برى انتقال يافت و ما توانستيم مصونيت احكام صادره از سوى اين پارلمان را به واسطه‌ى اين امر تامين سازيم؛ بنابراين حزب حاكم در اين امر يعنى تسلط كامل بر پارلمان لبنان نتوانست موفق عمل كند و به نوعى نيز شكست خورده است اما موفقيت دومى كه حزب حاكم پس از به دست گيرى اكثريت مجلس از آن سخن مي‌گويد تشكيل دولت بود. آن‌ها با توجه به اهداف مشخصى كه از خارج از لبنان تعيين شده بود اين دولت را از افراد وابسته به احزاب خود تعيين كردند زيرا بايد ضمانت لازم را براى به اجرا درآوردن طرح‌هاى از پيش تعيين شده‌ى اربابان خود مهيا مي‌ساختند؛ اما به رغم همه‌ى اين تلاش‌ها تعدادى از نمايندگان حزب‌الله لبنان و حزب امل در اين دولت مشاركت كردند و توانستند به موقع با عقب‌نشينى از دولت و استعفا از پست‌هاى خود دست دولت را براى ملت لبنان رو كنند و از كامل شدن اين طرح خارجى توسط دولت جلوگيرى به عمل آورند.

نصرالله ادامه داد: وزيران حزب امل و حزب‌الله لبنان توانستند با هوشيارى كامل و التزام به تعهدات خود بسيارى از طرح‌هاى سازماندهى شده‌ى اين دولت را با خروج خود با بن‌بست مواجه سازند. بنابراين در اقدام دوم نيز حزب حاكم با شكست نسبى مواجه شد؛ چون نتوانست كاملا اهداف خود را محقق سازد اما بايد بگويم اين حزب توانست در زمينه‌ى قوه‌ى قضاييه لبنان موفق عمل كند و اين قوه را به صورت كامل به تسخير خود درآورد، به طورى كه قوه‌ى قضاييه تا به امروز در برابر بسيارى از ترورها و جنايت‌هاى انجام شده در لبنان خنثى عمل كرده است و نه تنها خنثى عمل كرده است بلكه اختيار خود را از دست داده است و به دست ديگران اداره مي‌شود، به گونه‌اى كه دادگاه بين‌المللى در راه تشكيل شدن است و اين دادگاه مي‌تواند پس از تشكيل شدن اختيارات كامل قوه قضاييه را در دست گيرد و حتى به صورت مستقل به محاكمه‌ى افرادى كه در سابق توسط دستگاه قضايى لبنان محاكمه شدند اقدام كند. اين يعنى از بين رفتن استقلال قضايى لبنان. پس از آن كه دولت يا حزب حاكم در مورد اول و دوم ضعيف عمل كرده و نتوانست اهداف خود را به صورت كامل عملى سازد متوجه پست رياست جمهورى كشور شد و من جا دارد در اين جا تشكر و قدردانى خود را از اميل لحود، رييس‌جمهور مردمى لبنان داشته باشم؛ كسى كه توانست در برابر تمامى اين توهين‌ها و اتهامات غير اخلاقى و فشارهاى شديد ايستادگى كند، در واقع حزب حاكم و احزاب داخلى دنباله‌روى اين حزب به هر اقدامى براى حذف لحود دست زده‌اند و تنها اقدامى كه تا امروز به آن دست نزده‌اند، همان ترور علنى او است. اگر كسى ديگرى جاى لحود بود مطمئنا در برابر اين فشارها ايستادگى نمي‌كرد و جا دارد من امروز از او به عنوان يك "مرد" نام ببرم، مردى كه توانست تا به امروز مقاومت و ايستادگى كند و انشاءالله لحود تا آخرين لحظه از زمان رياست جمهورى خود در اين پست باقى خواهد ماند.

سيد حسن نصر‌الله درباره‌ى موضوع دادگاه بين‌المللى محاكمه‌ى عاملان ترور حريرى گفت: تا به امروز همه از ما انتقاد مي‌كنند كه چرا ملاحظات خود را درباره‌ى چارچوب اصلى تشكيل اين دادگاه ارايه نداده‌ايم و ما به صراحت مي‌گوييم به رغم آن كه تا به امروز بسيارى از طرف‌هاى خارجى از جمله ايران، سوريه و عربستان از ما خواسته‌اند كه ملاحظات خود را درباره‌ى اين دادگاه بگوييم، ما اين ملاحظات را اعلام نكرده‌ايم زيرا معتقديم بايد سخن خود را زمانى بگوييم كه اين قضيه بسيار جدى شده است زيرا ملاحظات ما بسيار جدى است.

سيد حسن نصرالله هم‌چنين گفت: حزب حاكم در زمانى كه اين قضيه در سطح يك گفت‌وگوى ساده و نه تصويب و تصميم گرفتن است، آن را با ما مطرح مي‌سازد و مي‌گويد آماده‌ى گفت‌وگو هستيم اما زمانى كه اين قضيه جدى مي‌شود از انجام هر گونه گفت‌وگوى قاطعانه با ما جلوگيرى به عمل مي‌آورد. آن‌ها خواهان گفت‌وگو با ما نيستند و طرح تشكيل اين دادگاه را به شوراى امنيت بردند تا اين شورا آن را به تصويب درآورد و درباره‌ى آن تصميم‌گيرى كند، در حالى كه اين قضيه يك قضيه‌ى كاملا داخلى مي‌باشد و بايد در چارچوب قوه قضايى لبنان و پس از آن پارلمان و رياست جمهورى بررسى شود.

دبيركل حزب الله لبنان افزود: ما قاطعانه به انتقادات بسيارى در اين زمينه پاسخ مي‌دهيم و مي‌گوييم زمانى از ملاحظات خود سخن مي‌گوييم كه موضوع تشكيل دادگاه از سوى قوه‌ى قضاييه لبنان و پس از آن در پارلمان لبنان و توسط رييس‌جمهور لبنان بررسى شود. در آن زمان است كه ما سخن خواهيم گفت، البته اگر زمانى برسد كه لازم باشد مردم را نسبت به بسيارى از امور هوشيار سازيم نيز سخن خواهيم گفت.

سيدحسن نصرالله تاكيد كرد: آنچه كه در رسانه‌هاى خبرى گفته مي‌شود مبنى بر آن كه حزب‌الله لبنان ملاحظات خود را در جلسه‌ى شوراى امنيت در زمينه‌ى تشكيل اين دادگاه ارايه خواهد داد كاملا عارى از صحت است.

دبيركل حزب‌الله لبنان تاكيد كرد: ما نمي‌توانيم از دستگاه قضايى لبنان حمايت كنيم و سردمداران اين دستگاه بايد خود به حمايت و مصونيت اين دستگاه اقدام كنند كه متاسفانه تا به امروز به چنين اقدامى دست نزده‌اند، به گونه‌اى كه بسيارى از زندانيان سياسى از جمله چهار مسوول از ارتش لبنان در چارچوب دستگيري‌هاى سياسى كه از سوى دولت انجام مي‌گيرد در زندان هستند و تا به امروز نه تفهيم اتهام شده‌اند و نه محاكمه شده‌اند كه البته شايد منتظر تشكيل دادگاه بين‌المللى حزب حاكم هستند كه معلوم نيست در چه زمانى تشكيل خواهد شد و با چه قانونى مي‌خواهد اين افراد را محاكمه كند.

وى همچنين گفت: امروز هر كسى كه با حزب حاكم مخالفت كند به عنوان عامل ترور حريرى معرفى مي‌شود به طورى كه همه احزاب سياسى بايد تحت فرماندهى دولت و تسليم خواسته‌هاى دولت و اهداف دولت شوند، در غير اين صورت يك قاتل و جنايتكار هستند. حزب حاكم به دليل آن كه تا به امروز نتوانسته است بر سازمان امنيتى و ارتش لبنان تسلط كامل يابد، هر روز اين دو سازمان را به اتهامات جديدى متهم مي‌كند. يك روز مي‌گويد كه سازمان امنيتى لبنان به رهبرى نفوذي‌هاى سورى عمل مي‌كند و يك روز مي‌گويد كه ارتش با شيوه‌ى موجود نمي‌تواند از مرزهاى كشور محافظت كند، من به شما مي‌گويم آن‌ها خواهان يك ارتش ملى نيستند. فشارهاى موجود به ارتش لبنان به آن دليل است كه اين ارتش يك ارتش ملى است و وابسته به شبه نظاميان جيره خوار دولت نيست. اگر اين ارتش امروز از اين افراد شبه نظامى جيره خوار تشكيل شده بود، مي‌توانست به يك آلت قتل در دست دولت تبديل شود؛ اما چون كه اين ارتش از افراد ملى لبنانى و از فرزندان اين خاك و بوم تشكيل شده است اين چنين عمل نكرده است و نتوانسته به شبه نظاميان جيره‌خوار دولت وابسته شود.

سيدحسن نصرالله گفت: مگر نه اين كه دولت آمريكا از دولت لبنان حمايت مي‌كند، پس چرا تا به امروز ارتش لبنان شاهد هيچ تغيير و تحول و پيشرفتى نبوده است؟ دليل كاملا روشن است، به خاطر اين كه اين ارتش آن ارتشى نيست كه آمريكا مي‌خواهد و در صورتى كه تغيير و تحولات سازمان يافته‌اى كه آمريكا به دولت لبنان ديكته مي‌كند در ارتش لبنان رخ دهد، مطمئنا آمريكا از اين ارتش حمايت گسترده خواهد كرد و آن را به پيشرفته ترين و مجهز‌ترين سلاح‌ها مجهز خواهد كرد.

دبيركل حزب‌الله لبنان خطاب به برخى از احزاب داخلى لبنان و در راس آن حزب حاكم گفت: اين احزاب به برخى از تغييرات در معادلات منطقه از جمله حمله‌ى آمريكا به ايران چشم دوخته‌اند و منتظر رخ دادن اين مساله هستند زيرا اين مساله مي‌تواند بسيارى از معادلات منطقه را تغيير دهد. زمانى كه در رسانه‌هاى خبرى جهان از حمله‌ى آمريكا به ايران در 6 آوريل نوشتند، مسوولان اين احزاب تا صبح يعنى همان ساعتى كه در برخى رسانه‌ها تعيين شده است، بيدار ماندند و منتظر وقوع اين واقعه يعنى حمله‌ى نظامى آمريكا به ايران بودند.

دبيركل حزب‌الله لبنان افزود: شايد اين مسوولان لبنانى منتظر هستند كه بوش حمله‌ى دقيق خود به ايران را به آن‌ها اطلاع دهد و شايد هم ايميل كند، بايد به آن‌ها بگويم شما تنها وقت خود را در اين شرط‌بندى يا در واقع قمار از دست مي‌دهيد، بالفرض كه اين جنگ عليه ايران رخ داد، اگر نتيجه‌ى آن شكست آمريكا بود چه مي‌كنيد كه البته ما دعا مي‌كنيم كه نتيجه‌ى آن چيزى جز شكست براى آمريكا نباشد؛ آرى موضوع حمله‌ى آمريكا به ايران موضوعى جدى است كه اين موضوع در تمامى نشست‌ها، ميتينگ‌ها و گفت و گوهاى مخفيانه و غير مخفيانه‌ ارزيابى و به گفت و گو گذاشته مي‌شود اما بهتر است اين مسوولان لبنانى و اين احزاب لبنانى دل به اين جنگ و رخ دادن آن و نتايج آن و تغيير معادلات در منطقه نبندند چون اين امر خواب و خيالى بيش نيست. بالفرض اين جنگ نيز رخ داد، آيا اين افراد از نتايج و پيامدهاى اين جنگ اطلاع دارند؟

سيد حسن نصرالله اظهار داشت: ما آمديم و گفتيم براساس معادله 11+19 بحران فعلى لبنان را حل كنيد، آن‌ها آمدند براى اين موضوع شرط و شروط گذاشتند و پذيرش اين امر را در قبال موافقت ما با دادگاه بين‌المللى و برخى از امور ديگر مشروط ساختند. امروز من به آن‌ها جواب صريحى مي‌دهم، اگر ما خواستيم كه براساس معادله 11+19 اين بحران را حل كنيم مي‌خواستيم به شما آسان گرفته باشيم اما امروز ديگر ما نيز اين معادله را قبول نداريم و نمي‌خواهيم اين بحران براساس اين معادله حل شود.

وى تاكيد كرد: حزب حاكم و احزاب درونى آن عنوان ساختند كه معادله 11+19 به مثابه يك خودكشى سياسى براى آن‌ها است. در كدامين كشور جهان در صورت تشكيل يك دولت متحد ملى خودكشى سياسى براى برخى از احزاب مشخص رخ مي‌دهد؟ تشكيل دولت متحد ملى مصونيتى براى تماميت ارضى و استقلال هر كشورى است كه ما خواهان آن هستيم، تنها دليل آن‌ها مبنى بر اين موضوع يعنى خودكشى سياسى آن است كه آن‌ها به اربابان خود تعهداتى دادند كه بايد اين تعهدات را عملى سازند و درصورتى كه دولت متحد ملى تشكيل شود هيچ يك از اين تعهدات عملى نخواهد شد زيرا اين دولت اجازه نخواهد داد. ما امروز نظر خود را تغيير داده‌ايم و به آن‌ها مي‌گوييم شما گفته ايد كه مردم منبع اصلى قدرت يك كشور هستند ما نيز اين موضوع را تاييد مي‌كنيم و مي‌گوييم بگذاريد مردم حرف آخر را بزنند. در اين زمينه دو قانون مشخص وجود دارد، انجام همه پرسى يا برگزارى انتخابات زودهنگام، مطمئنم آن‌ها اين موضوع را نيز قبول نمي‌كنند و نخواهند كرد. اما نتيجه چه خواهد شد؟ من به شما مي‌گويم نتيجه چه خواهد شد، حزب‌الله لبنان و جريان معارض در اين كشور هرگز به جنگ‌هاى داخلى كشيده نخواهند شد و اين هدف آمريكا را محقق نخواهند ساخت. هدف اصلى احزاب حاكم كشاندن جريان معارض لبنانى به جنگ‌هاى داخلى است و بايد صريحا به شما بگويم كه ارباب آن‌ها يعنى آمريكا به شدت از آن‌ها انتقاد كرده است كه چرا تا به امروز نتوانسته‌ايد در زمينه كشيدن حزب‌الله لبنان به جنگ‌هاى داخلى موفق عمل كنيد؟

دبيركل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: ما وارد عرصه‌ى جنگ‌هاى داخلى نخواهيم شد و اگر امروز كشمكش و درگيرى در لبنان رخ داده است عوامل آن و دست‌هاى پشت پرده‌ى آن كاملا روشن است و حتى در برخى از سخنراني‌ها از جمله سخنرانى جعجع اين موضوع به اثبات رسيده است و قضيه‌ى دانشگاه لبنان و درگيري‌هاى آن نيز يكى ديگر از اسناد و مدارك اثبات كننده‌ى اين واقعيت است. نقطه‌ى قدرت جريان معارض لبنان آن است كه نمي‌خواهد اين كشور در جنگ‌هاى داخلى بسوزد و همچنان به تمامى تعهدات خود متعهد است. پس اين بحران تا به كجا ادامه مي‌يابد؟ من به شما مي‌گويم، بگذاريد همه چيز اين چنين بماند بالاخره دو سال ديگر خود به خود زمان انتخابات پارلمانى لبنان فرا خواهد رسيد و مردم به پاى صندوق‌هاى راى خواهند رفت. در آن زمان حزب حاكم حتى با قانون انتخاباتى كه خود تصويب خواهد كرد، موفق نخواهد شد زيرا مردم اين حزب را آزمايش كرده‌اند و اين حزب جواب اين آزمايش و تجربه را پس داده است. در آن زمان اين حزب حاكم است كه به ما مي‌گويد بيايد قانون 11+19 را قبول كنيد و ما قبول نخواهيم كرد، بنابراين اگر اين حزب اين بحران را در وضعيت كنونى حل و فصل كند، بهايى كه خواهد داد بسيار كمتر از آن زمان خواهد بود.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics