نویدنو:21/1/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

نامه پراکنی کروبی - جنتی، یا شیخ مارا چه عجب !

 

وقتی که آش آن قدر شور می شود که صدای فراش را هم در می آورد باید هم شاهد چنین نامه پراکنی هایی باشیم. در زیرنامه کروبی ، شیخ اصلاحات !! را به شورای نگهبان وایضا پاسخ شورای محترم ,و در حاشیه آن اغتنام فرصت نمایندگان انقلابی ! مجلس ازاین نامه پراکنی ها را ملاحظه می کنید .

 

 

متن کامل نامه کروبی

پاسخ شوراي نگهبان به نامه كروبي؛

پيشنهاد کناره گيري جنتي از رياست شوراي نگهبان

 

 

متن کامل نامه کروبی به اين شرح است:
اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی

فقهای بزرگوار و حقوق‌دانان گرامی

با سلام و احترام
جايگاه قانونی آن نهاد محترم در پاسداری از دين و قانون همواره به شورای نگهبان موقعيتی منحصربفرد داده است. اين شورا در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادی فرادست نهادهای ديگر تعريف شده که متناسب با شرايط علمی و دينی و اخلاقی لازم برای تصدی عضويت در شورا دارای قدرتی قانونی و نظارتی عالی به‌ويژه در انتخابات است.

انتخابات به عنوان مجرای جمهوريت نظام از اين حيث تحت نظارت شورای نگهبان قرار گرفته که اين شورا به علت جايگاه فراجناحی و بی‌طرفی سياسی برآمده از قانون و مختصات اعضای خود به سلامت برگزار شود و در معرض ديدگاه فردی و جناحی قرار نگيرد.

اين نقش به‌خصوص در انتخابات رياست‌جمهوری برجسته‌تر می‌شود چراکه اگرچه براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس به شورای نگهبان سپرده شده اما کيفيت آن را قانون مصوب مجلس تعيين می‌کند. اين در حالی است که نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوری و ضمانت قانونيت آن کاملا برعهده شورای نگهبان است. بديهی است نقش شورای نگهبان در اين مورد حساس‌تر خواهد بود و از اين رو ناظران اين شورا بايد کاملا بی‌طرف باشند و از جايگاه قانونی آن پاسداری کنند و اين جز فلسفه وجودی ناظر نيست که ناظر جانبدار اصولا ناظر نيست، بازيگر است.

اکنون در شرايطی که دو ماه و اندی به انتخابات مانده است و در موقعيتی که فضای جامعه ايران به ‌شدت سياسی و تحت تاثير انتخابات رياست‌جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ است متاسفانه از برخی اعضای شورای نگهبان رفتاری ديده می‌شود که ناقض جايگاه قانونی اين نهاد است.

قديمی‌ترين عضو شورای نگهبان که در جايگاه دبيری آن هم نشسته است در جلسه‌ای که اخيرا برای ناظران اين شورا در انتخابات ۲۲ خرداد برگزار شده است به ستايش يکی از نامزدهای انتخابات (شخصی که هم‌اکنون رئيس‌دولت است) می‌پردازد و از سياست‌های او در محو فقر و تبعيض و محروميت‌زدايی تجليل می‌کند گرچه حتی در مضمون سخنان جناب آيت‌الله جنتی درباره آقای محمود احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر وجود دارد اما مهمتر از آن، اصل و نفس جانبداری دبير شورای نگهبان از يکی از نامزدها آن هم در جلسه‌ناظران شورای نگهبان است که طبق قانون بايد بی‌طرف باشند.

اين تخلف آشکار از جايگاه قانون شورای نگهبان درست
در زمانی رخ می‌دهد که مقام معظم رهبری در سخنرانی مهم خود در آغاز سال جديد در مشهد مقدس بر بی‌طرفی همه نهادهای حکومتی در انتخابات ۲۲ خرداد تاکيد کرده‌اند و ميان رای شخصی و وظيفه قانونی نهادهای حکومتی تفکيک قائل شده‌اند.

ممکن است گمان کنيم سخنان رهبری به گوش آيت‌الله جنتی نرسيده باشد و ايشان به علت طولانی بودن تعطيلات نوروز موفق به دريافت سخنان رهبری نشده‌اند، اما آيت‌الله جنتی در همان جلسه از اينکه رهبر انقلاب امسال را سال اصلاح الگوی مصرف ناميده‌اند سخن رانده‌اند و اين نشان می‌دهد که متاسفانه در برخورد با راهبردهای بيان شده توسط رهبری برخورد گزينشی و سليقه‌ای دارند.

اگر جناب آقای جنتی از مقام عضويت در شورای نگهبان استعفا می‌دادند و در نقش رهبر يک حزب يا جناح سياسی اين‌گونه از نامزدی خاص تجليل می‌کردند نه‌تنها از مواضع ايشان انتقاد نمی‌کرديم بلکه از اينکه به رفتاری شفاف دست زده‌اند از ايشان تقدير می‌کرديم اما اکنون که قصد دارند شورای نگهبان را از نهادی قانونی به حزبی سياسی تغيير دهند اين حق را برای خود قائل هستيم که از سلامت انتخابات نگران باشيم. در واقع هنگامی که پير شورای نگهبان از نامزدی خاص در جمع ناظران دفاع می‌کند از ناظران جوان آن چه انتظاری می‌توان داشت که جز اين دريابند که بايد همان فرد خاص برنده انتخابات ۲۲ خرداد باشد؟

نمی‌دانم که آيا اعضای محترم شورای نگهبان به رسانه‌های بيگانه توجه دارند که تا چه اندازه، از اين سخنان سوء‌استفاده
هنگامی که پير شورای نگهبان از نامزدی خاص در جمع ناظران دفاع می‌کند از ناظران جوان آن چه انتظاری می‌توان داشت که جز اين دريابند که بايد همان فرد خاص برنده انتخابات ۲۲ خرداد باشد؟
کرده و نه تنها شورای نگهبان که نظام را به جانبداری در انتخابات متهم کرده‌اند؟ آيا نبايد از حيثيت نظام در اين مورد دفاع کرد؟

شورای نگهبان برای اين تاسيس شده که اگر نهادی يا گروهی تخلفی را در انتخابات انجام داده به آن شکايت ببريم اکنون ما از جناب آقای جنتی دبير محترم شورای نگهبان به کجا شکايت بريم؟

بدين‌ترتيب چاره‌ای نمی‌ماند جز از آنکه از خود اعضای شورای نگهبان به‌ويژه آيات محترم آقايان مؤمن و يزدی بخواهم به جناب آقای جنتی تذکر داده شود و تاکيد می‌کنم که ورود به انتخابات به‌ويژه اين دوره مستلزم سختی‌های بسياری است که بخشی از آن به رقابت‌های درونی جناح‌ها و بخشی ديگر به جناح‌های سياسی مقابل باز می‌گردد.

اينجانب در اين انتخابات و دوره گذشته از گروه‌های همسو و از مسوولين اجرايی و نظارتی بی‌مهری‌های بسياری ديده‌ام و تحمل کرده‌ام و با نقض حقوق قانونی و ناديده گرفتن آرای مردمی روبه‌رو بوده‌ام. لکن هشدار می‌دهم که با مشاهده هرگونه نشانه‌ای از تخلف و بی‌طرفی نهادهای اجرايی و نظارتی برخورد علنی می‌کنم و آن را با مردم و رهبری در ميان می‌گذارم و اجازه نمی‌دهم در حق کسانی که از رای خود استفاده می‌کنند اجحاف و ظلم شود. نتيجه انتخابات می‌تواند خلاف رای من تحقق يابد و هر کس که رای مردم را به دست آورد رئيس‌جمهور قانونی کشور است و ما نيز به رای مردم تمکين می‌کنيم اما تسليم تخلف نخواهيم شد.

هشدار فقهای بزرگ و حقوقدانان گرامی شورای نگهبان به اعضايی که از جايگاه و حدود قانونی خود تجاوز می‌کنند پاسداری از جايگاه شورای محترم نگهبان است و پاسداری از جايگاه شورای نگهبان پاسداری از سلامت و آزادی انتخابات است.

با احترام
مهدی کروبی

 

پاسخ شوراي نگهبان به نامه كروبي؛

سخنان آيت الله جنتي جانبداري از «نامزدي خاص» نبوده است

در پي نامه كروبي به دبير شوراي نگهبان، روابط‌عمومي شوراي نگهبان اطلاعيه‌اي منتشر كرد.

  

شوراي نگهبان در پاسخ خود با تاكيد بر تعهد آن نهاد در صيانت آراي مردم، برداشت صورت گرفته از سخنان دبير آن شورا را اشتباه و ناشي از انعكاس ناقص سخنان ايشان قلمداد نموده است.

متن كامل اطلاعيه روابط عمومي شوراي نگهبان به شرح زير است:

«بسمه تعالي


با توجه به نزديك شدن به ايام انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، برخي از گروه‌هاي سياسي، رسانه‌ها، كانديداهاي احتمالي و هواداران آن‌ها از روي ناآگاهي و يا با هدف تلاش براي جلب توجه افكار عمومي، مواضعي را له يا عليه برخي نهادها و اركان نظام اتخاذ مي‌كنند كه نتيجه‌اي جز به طمع انداختن دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم را به دنبال نخواهد داشت.

متاسفانه در روزهاي اخير به بهانه سخنان اخير آيت‌الله جنتي، دبير محترم شوراي نگهبان در جمع مردم در حوزه علميه بوشهر، مجددا مطالبي پيرامون انتخابات از سوي برخي افراد مطرح شده است كه ذكر توضيحات زير ضروري به‌نظر مي‌رسد:

الف) با توجه به نزديك شدن به ايام انتخابات، سخن گفتن با هدف تلاش براي جلب توجه افكار عمومي نبايد موجبات تخريب برخي نهادها و اركان نظام را فراهم كند و دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم مسلمان كشورمان را به طمع وادارد.

ب) همانگونه كه رهبري در سخنان نوروزي خويش در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا (ع) فرمودند، حمايت از خدمتگزاران در كشور وظيفه‌اي همگاني بوده و مربوط به اعلام موضع انتخاباتي نيست.

ايشان مي‌فرمايند: «من مي‌گويم بايد منصف باشيم. رفتارها را نگاه كنيم؛ اين ربطي به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بي‌انصافي است. حمايت كردن از خدمتگزاران در كشور، وظيفه‏اي است كه هم من دارم، هم همه دارند؛ اين مربوط به اعلام موضع انتخاباتي نيست. بنده از هر حركت خوبي، از هر اقدام خوبي، از هر پيشرفتي، از هر خدمتي به مردم، از هر دلجويي‏اي از محرومين، از هر ايستادگي‏اي در مقابل ظلم و استكبار استقبال مي‌كنم و از آن كسي كه اين كار را كرده است، تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم.»

ج) با رجوع به متن سخنان آيت‌الله جنتي، دبير محترم شوراي نگهبان ـ كه متاسفانه از سوي برخي نشريات به صورت ناقص مورد استفاده قرارگرفته ـ بيان خدمات دولت‌هاي پس از انقلاب كه همه در راستاي تحقق اهداف انقلاب اسلامي تلاش كرده‌اند را نمي‌توان به منزله جانبداري از «فرد خاص» يا «نامزدي خاص» تلقي كرد.

وي بيان كرده است: « ... دو سه سال اخير يك وضع جديدي پيش آمد كه سابقه نداشت و آن، رسيدگي فوق‌العاده و بيش از پيش به مردم؛ سرزدن به شهرستان‌ها و احترام قائل شدن براي مردم محروم و قشر مستضعف؛ و همان‌هايي كه انقلاب را آن‌ها با رهبري امام (ره) به وجود آوردند و حمايت كردند و دفاع كردند؛ همان قشر فراموش شده تاريخ، و همان‌هايي كه امام بزرگوار مي‌فرمودند؛ اين انقلاب مال مستضعفين است. انقلاب پابرهنه‌هاست. در اين دو سه سال اخير به اين‌ها بهاي بيش‌تري داده شد و اين‌ها فهميدند كه مورد عنايت مسوولان نظام هستند و نظام براي اين‌ها ارزش قائل است و به مشكلات اين‌ها مي‌پردازد و تا جايي كه مي‌تواند مشكلات‌شان را حل مي‌كند. و يك دولت پركار و پرتلاشي كه ما سابقه اين‌جوري نداشته‌ايم به وجود آمد كه زبانزد خاص و عام شد. تلاش و كوشش در حد اعلا...، مبارزه با فساد در حد توان و در حد قدرت. مساله اجراي عدالت، هم در شعار و هم در عمل، تحقق پيدا كرد در حد امكانات و اجمالا يك وضع جديدي به وجود آمده. اين حالت اگر تداوم پيدا بكند مي‌تواند واقعاً نظام را به آن هدف اصلي خودش نزديك بكند.»

د) آيت‌الله جنتي بلافاصله پس از اين جملات تصريح كرده ‌است كه «در اين سي سال» دولت‌ها زحمت زيادي كشيده‌اند و بايد در آينده بيش از گذشته تلاش شود: «در عين اين كه در اين سي سال، كار خيلي شده و اجر همه با خدا، و بايد واقعا ما تقدير كنيم از همه كساني كه در اين راه زحمت كشيده‌اند و كار كرده‌اند ولي تا مقصد نهايي، فاصله بسيار زيادي هست. خب اين فاصله بايد كم شود، به تدريج كم بشود...»

ه) دبير محترم شوراي نگهبان همانند گذشته در اين سخنراني هم تاكيد كرده است كه بر اساس وظيفه‌اي كه قانون اساسي بر عهده‌ شوراي نگهبان نهاده است، اين شورا تمام تلاش خود را براي تضمين سلامت انتخابات به كار خواهد بست و به مردم كشورمان اطمينان مي‌دهد از تك تك آراي آنان صيانت خواهد كرد.

وي در اين باره مي‌گويد: «...ما تاكيد مي‌كنيم كه ناظران ما بايد واقعا پايبند به مسائل ديني‌شان باشند، تعهد جدي داشته باشند، وجاهت مردمي داشته باشند. همين قدر كه مردم بدانند اين‌ها نظارتي‌اند خيال‌شان راحت باشد. ديگر وسوسه‌هاي شياطين در مردم اثر نكند. همين شياطيني كه دارند مرتب از مدت‌ها شروع كردند به انتقاد كردن. مقام معظم رهبري هم در سخنراني مشهدشان اشاره كردند كه چون تا حدود زيادي مي‌دانند كه آن خواسته‌هاي آن‌ها عملي نمي‌شود، مردم آن‌ها را قبول ندارند و خودبه‌خود جريان آن‌ها به طرف ديگر مي‌رود، وسوسه مي‌كنند در سلامت انتخابات، مناقشه. جلوجلو از مدت‌ها قبل، از شايد بيش از شش ماه قبل، اين كار شروع شده و آن هم از زبان بعضي كساني كه ازشان انتظار نيست. قبلا هم اين حرف‌ها بوده ولي الان يك مقداري بيش‌تر شده. بايد شوراي نگهبان كاري بكند و تا حالا هم به حمدالله اين موفقيت را داشته، كه مردم اعتمادشان به شوراي نگهبان باشد.»

و) بديهي است كه همه افراد نسبت به مسائل سياسي و نامزدهاي انتخاباتي نظري خاص دارند، اما چنان كه آيت‌الله جنتي در اين سخنراني هم تاكيد كرده ‌است، مسوولان برگزاري انتخابات و ناظران نبايد نظر خود را در روند اجرا و نظارت، دخالت دهند.

دبير شوراي نگهبان در اين‌باره يادآور مي‌شود: « امكان ندارد كسي نظري نداشته باشد... ولي نبايد نظر خودش را در اجرا اعمال نكند....بي طرف به معني اين كه در انجام وظيفه خودش طرفداري از كسي نكند.»

ز) آيت‌الله جنتي بر خلاف برداشت نادرست برخي از افراد، تصريح مي‌كند كه ناظران بايد با دقت براي حفظ آراي مردم تلاش كنند و از آن‌جايي كه مجري انتخابات، بخشي از دولت است بايد ناظران اهتمام جدي براي انجام وظيفه قانوني خود داشته باشند.

وي تصريح مي‌كند: «مجري انتخابات، دولت است و وزارت كشور است. ولي اين ناظر است كه بايد بر كار وزارت كشور هم نظارت كند. هم بر كار رأي‌دهندگان سر صندوق نظارت بكند و هم بر كار وزارت كشور نظارت بكند. اصلا هنري كه قانون اساسي كرد همين بود كه در عين اين كه اجراي انتخابات را به عهده وزارت كشور گذاشت ولي چون وزارت كشور يك عضوي از دولت است، اگر بنا باشد تمام اين اختيارات دست وزارت كشور باشد، ممكن است دولت به وسيله وزارت كشور، آراء را به نفع خودش تمام كند و آن‌ها دخالت بكنند در آراء. قانون اساسي، شوراي‌نگهبان را گذاشته تا وابستگي به هيچ ركني از اركان جمهوري اسلامي نداشته باشد و تحت نفوذ جايي نباشد.... اين استقلالي كه شوراي‌نگهبان دارد، اين براي همين است كه هيچ كسي درش نفوذ نكند كه آراء را اين جوري بكن يا اون‌جوري بكن، اين‌جا را باطل بكن، آن‌جا را تاييد بكن.»

ح) متاسفانه موضع‌گيري اين افراد بر مبناي برداشتي ناقص از سخنان دبير محترم شوراي نگهبان اتخاذ شده و دشمنان انقلاب اسلامي و مردم كشورمان را به تلاش براي تضعيف اين نهاد مقدس تشويق كرده است. در حالي كه اين موضع‌گيري‌ برخلاف نص صريح بيانات راهبردي رهبر انقلاب در نوروز امسال است كه فرمودند:

«مبادا نامزدها در اثناي فعاليت‌هاي انتخاباتي خودشان جوري رفتار كنند و حرفي بزنند كه دشمن را به طمع بيندازند. رقابت‌ها را منصفانه كنند، حرف‌ها را منصفانه كنند، از جاده انصاف خارج نشوند ... انتخابات به فضل الهي و به حول و قوه الهي انتخابات سالمي است. من مي‏بينم بعضي‏ها در انتخاباتي كه دو سه ماه ديگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع كرده‏اند به خدشه كردن. اين چه منطقي است؟ اين چه فكري است؟ اين چه انصافي است؟»

ط) يكي از اهداف دشمنان انقلاب تخريب شخصيت‌هاي خدوم نظام اسلامي است كه همواره مورد تاييد حضرت امام (ره) و رهبري بوده‌اند. با توجه به نزديك شدن انتخابات رياست‌جمهوري و گرم شدن بازار تبليغاتي كانديداهاي احتمالي انتخاباتي، از همه فعالان سياسي، نامزدهاي انتخاباتي و احزاب، گروه‌ها و رسانه‌هاي هوادار آنان انتظار مي‌رود مراقب گفتار و نوشتار خود باشند تا خداي ناكرده موضع‌گيري آنان موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب در جهت تخريب نهاد مقدس شوراي نگهبان و شخصيت‌هاي انقلابي قرار نگيرد.

از خداوند متعال براي همه آحاد جامعه اسلامي، توفيق روزافزون در انجام وظايف قانوني مسالت داريم.

والسلام عليكم و رحمه‌الله»

 

به دنبال نامه کروبي به دليل حمايت از يک کانديداي خاص مطرح شد؛

 پيشنهاد کناره گيري جنتي از رياست شوراي نگهبان

اعتماد: نمايندگان مجلس روز گذشته برخورد دوگانه با استفاده از تريبون هاي عمومي در حمايت يا تخريب کانديداها را غيرقابل قبول دانسته و از علي لاريجاني خواستند اگر رفتار احمد جنتي قابل قبول است، ميکروفن هاي مجلس هم براي نطق هاي انتخاباتي روشن شود. مجلسي ها اين سوال را مطرح کردند که چطور دبير شوراي نگهبان براي خود اين حق را قائل شده که بي پرده از «محمود احمدي نژاد کانديدا» حمايت و ساير رقباي وي را متهم به براندازي نرم کند، اما نمايندگان که از سوي وي گزينش شده اند حق ندارند از تريبون مجلس له يا عليه کانديداها صحبت کنند. آنها تدابير پيشگيرانه کشور را براي جلوگيري از کاهش اعتماد عمومي به سلامت انتخابات دوگانه عنوان مي کردند.

چهره هاي مطرح اصولگراي مجلس ديروز اين انتقادات را مطرح مي کردند چرا که به استناد آنها دبير شوراي نگهبان تنها کسي است که از «حق ويژه» براي تاييد کارنامه صلاحيت کانديداها برخوردار است و اگر او از چنين تريبون روشني مي تواند استفاده کند پس علي لاريجاني هم اشتباه کرده و بايد به تاسي از رئيس نهاد ناظر بر مجلس چنين حقي را براي نمايندگان هم قائل شود. و باز هم اين موضوع سبب شد مجلسي ها سر شوخي گرفته که حتماً ميکروفن دبير شوراي نگهبان دکمه خاموش ندارد چرا که بر اساس توافق صورت گرفته در بهارستان پاسخ هر نماينده يي که بخواهد له يا عليه کانديدايي صحبت کند، خاموش کردن ميکروفن است و کليد آن هم در دست هيات رئيسه مجلس است. ديروز حتي نگراني از آنچه نمايندگان «ناديده گرفتن سخنان مقام معظم رهبري توسط جنتي مي ناميدند، مانع از آن شد که در سخنان شان خطاب به دبير شوراي نگهبان مراعات رابطه «شمشير داموکلس» و «رد صلاحيت» را کنند. اگر مهدي کروبي در نامه اش به جنتي او را به برخورد گزينشي با اظهارات مقام معظم رهبري متهم کرده و پرسيده مگر ممکن است سخنان رهبري به گوش وي نرسيده باشد. اما نمايندگان به رئيس شوراي نگهبان توصيه اخلاقي مي کردند که اگر او خود را ملزم به رعايت «نبايدهاي» مورد اشاره رهبري نکنند، سوال هاي متعددي در افکار عمومي شکل خواهد گرفت که وجهه «دموکراسي» و «آزادي» را در نظام جمهوري اسلامي خدشه دار خواهد کرد.

بر همين اساس مجلسي ها ديروز به دو گروه تقسيم شده بودند؛ حاميان احمدي نژاد شيرين کام از اينکه جبران تريبون خاموش رايحه خوش در مجلس را تريبون هميشه روشن دبير شوراي نگهبان کرده و مصر بودند که سخنان رهبري تنها الزامي براي ايشان بوده و لزومي ندارد که دبير شوراي نگهبان از آن تاسي کند. در مقابل هم جمع وسيعي از اصولگرايان و اصلاح طلبان مجلس معتقد بودند جايگاه ويژه جنتي در تعيين سرنوشت انتخابات بايد مانع مي شد تا چنين رفتارهاي پر حاشيه يي را انجام دهد.

به همين دليل حتي پيشنهاد کناره گيري جنتي از سمت دبيري شوراي نگهبان براي حمايت از احمدي نژاد بدون داشتن دغدغه هاي اينچنيني ديروز از سوي مجلسي ها هم مورد توجه قرار گرفت. بعضي از نمايندگان از اين ايده استقبال و عنوان مي کردند چنين پيشنهادي مي تواند راه حل مناسبي براي پايان نامه هاي کروبي - جنتي باشد و برخي باز ابراز اميدواري مي کردند تذکر ساير فقهاي شوراي نگهبان به جنتي مانع از آن شود اين ماجرا در آستانه انتخابات دنباله دار شود. چنانچه ابراهيم نکونام از روحانيون برجسته مجلس و از اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه دوره رياست بر شوراي نگهبان مادام العمر نيست، چنين تغييري را منوط به «صلاحديد» فقهاي شوراي نگهبان دانست. به گفته وي هر وقت اين فقها صلاح ببينند که ديگر رياست کنوني حاشيه انگيز بوده يا کارايي لازم را ندارد يا ماندن وي به صلاح نيست مي توانند به چنين تغييري دست بزنند. عضو کميسيون اصل 90 مجلس کمي راحت تر از ساير همکارانش مصر بود که روح قوانين جمهوري اسلامي ايجاب مي کند هر فردي که نقش نظارت و اجرا در انتخابات رياست جمهوري را دارد از مقام رهبري تاسي کرده و از مصاديق انتخاباتي حمايت نکند. در شرايطي که نکونام پيشنهاد «سکوت» را خطاب به دبير شوراي نگهبان مي داد تا به گفته اش «عدالت» در مشي انتخاباتي کشور زير سوال نرود اما برخي از حاميان اصولگراي احمدي نژاد خوشحال از سخنان جنتي، چنين «حقي» را براي اين چهره سرشناس حامي رئيس جمهور قائل بودند که بتواند «آزادانه» نظرش را در مورد احمدي نژاد و رقبايش بدهد.

محمدرضا ميرتاج الديني روحاني اصولگراي عضو هيات رئيسه معتقد بود سکوت در برابر کانديداها تنها منحصر به مقام معظم رهبري است و ساير مقامات عالي رتبه کشور حتي اگر در انتخابات رياست جمهوري دخيل باشند «آزاد» هستند در مورد کانديداها اظهارنظر کنند. اين نماينده پيشنهاد پايان دوران رياست دبير شوراي نگهبان را در جايگاه نمايندگان مجلس و ساير سياسيون ندانست و تاکيد داشت بايد فقهاي شوراي نگهبان در اين مورد به ارزيابي بپردازند.

هرچند در آستانه شب قدر، جنتي به خاطر رفتارهاي سابق خود از همگان حلاليت طلبيد اما گويا حتي اين «ابراز ندامت» تنها شش ماه بيشتر نتوانست ماندگار باشد و بر همين اساس دفاع جنتي از احمدي نژاد سبب شد مهدي کروبي باز هم نتواند دست به قلم نبرده و نپرسد از دست دبير شوراي نگهبان به کجا مي توان شکايت برد؟

مهدي کروبي نسبت به «تبديل شوراي نگهبان به يک حزب سياسي» و «حمايت علني دبير اين شورا از محمود احمدي نژاد» اعتراض کرد و افزود؛ «شوراي نگهبان براي اين تاسيس شده که اگر نهادي يا گروهي تخلفي را در انتخابات انجام داده به آن شکايت ببريم. اکنون ما از جناب آقاي جنتي دبير محترم شوراي نگهبان به کجا شکايت بريم؟» وي همچنين هشدار داد درصورت «مشاهده هرگونه نشانه يي از تخلف و بي طرفي نهادهاي اجرايي و نظارتي برخورد علني مي کنم و آن را با مردم و رهبري در ميان مي گذارم و اجازه نمي دهم در حق کساني که از راي خود استفاده مي کنند اجحاف و ظلم شود.»

کروبي در نامه اعتراض آميز خود براي چندمين بار نسبت به اعمال نفوذ و تخلف انتخاباتي براي تعيين نتيجه انتخابات آينده رياست جمهوري هشدار داد و به استناد اظهار حمايت دبير شوراي نگهبان از احمدي نژاد تاکيد کرد؛ «هنگامي که پير شوراي نگهبان از نامزدي خاص در جمع ناظران دفاع مي کند از ناظران جوان آن چه انتظاري مي توان داشت که جز اين دريابند که بايد همان فرد خاص برنده انتخابات 22 خرداد باشد؟» وي افزود؛ «اگر جناب آقاي جنتي از مقام عضويت در شوراي نگهبان استعفا مي دادند و در نقش رهبر يک حزب يا جناح سياسي اين گونه از نامزدي خاص تجليل مي کردند نه تنها از مواضع ايشان انتقاد نمي کرديم بلکه از اينکه به رفتاري شفاف دست زده اند از ايشان تقدير مي کرديم اما اکنون که قصد دارند شوراي نگهبان را از نهادي قانوني به حزبي سياسي تغيير دهند اين حق را براي خود قائل هستيم که از سلامت انتخابات نگران باشيم.» احمد جنتي 83ساله است و سابقه وي در دفاع از احمدي نژاد در چهار سال گذشته قطور است، اما سخنان اخير او در جمع ناظران شوراي نگهبان و با لحن تند در برابر ساير رقباي احمدي نژاد، گويا سبب شده اين بار پيشنهاد پايان دوران رياست وي به طور جدي مطرح شود تا آنجا که يحيي زاده از ديگر روحانيون برجسته اصولگرا هم ابراز تعجب کرد که افرادي مانند جنتي که در راس چنين نهاد مهمي قرار دارند نبايد چنين اشتباهات محرزي را انجام دهند. نماينده تفت و ميبد سخنان اخير جنتي را از اين جهت اشتباه دانست که بايد به توده مردم احترام گذاشت و اعتماد آنها را با اين نوع سخنان تخريب نکرد. پيشنهاد يحيي زاده هم به دبير شوراي نگهبان اين بود که سزاوار است از اين جايگاه براي حمايت از فرد خاصي استفاده نشود و مقام معظم رهبري الگو قرار بگيرد. البته يحيي زاده معتقد بود جنتي چندان هم به رياست شوراي نگهبان اصراري ندارد و چند بار آمادگي خود را براي انصراف اعلام کرده که ظاهراً پذيرفته نشده است؛ «البته اين عدم تغيير به اين معني نيست که تمام حرکات و رفتارهاي جنتي الزاماً مورد تاييد مقام معظم رهبري است اما تاکنون فقهاي شوراي نگهبان به تصميمي براي تغيير نرسيده اند.» البته در کنار اين ديدگاه چهره هاي اصولگرا، زارعي از ديگر نمايندگان رايحه خوش خدمت حامي احمدي نژاد از تمام چهره هاي سياسي خواست به شعار «آزادي بيان» اعتقاد داشته باشند و تنها براي يک اظهار نظر جنتي چنين بلوايي به پا نکنند چرا که وي آزاد است در برابر سوال هايي که از او مي شود، پاسخ دهد و نظرش را بگويد. به اعتقاد زارعي هر زمان جنتي اقدامي کرد که سلامت انتخابات مخدوش شد، بايد مورد چنين انتقادات جدي قرار بگيرد.

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics