نویدنو:24/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو: تار سرشته ی مبارزه طبقاتی در تمام لحظات جاری جامعه به اشکال وتنوع عجیبی جریان دارد. نگاه ناقذ وهدفمند به برخی رخ داد ها ومرور وقایع مختلف می تواند بسیار درس آموز بوده وتوشه حرکت های آتی رهروان تحول طلبی اجتماعی راپر بار نماید . از این زمره بود پلمیک میان آقایان هاشمی رفسنجانی ومحسن رضایی در باره 8 سال جنگ بین ایرا وعراق که بسیاری از زوایای تاریک آن دوران را اندکی روشنایی بخشید ، که به نوبه خود در زمان خود بدان پرداختیم ، واکنون نیز مصاحبه شیخ اصلاحات ( به قول روزنامه نگاران شرق) در باره نامه هایش همین روال را طی می کند. ما توجه خوانندگان گرامی را به مطالعه دقیق تر این مصاحبه دعوت می کنیم .

 

نامه‌هاي شيخ

تهديدات من جدي است

خاطرات منتشر نشده مهدي كروبي در گفت‌وگو با شهروند امروز

محمد قوچاني - اكبر منتجبي

در اولين شبي كه باران پاييزي با  يك وقفه طولاني در تهران باريد، ما (محمد عطريانفر، محمد قوچاني و اكبر منتجبي) به منزل مهدي كروبي رفتيم تا هم با شيخ ديداري تازه كنيم و هم به بهانه نامه اخيري كه در اعتراض به تخريب حسينيه دراويش بروجردي به وزيران كشور و اطلاعات مصطفي پورمحمدي و محسني‌اژه‌اي نگاشته بود، گفت‌وگويي انجام دهيم.

اگرچه شيخ مهدي كروبي مانند هميشه سرحال بود اما مرور خاطرات و برخي حوادث تلخ سال‌هاي گذشته آنچنان بود كه  يك ساعت و نيم پس از آغاز گفت‌وگو، ناگهان سخنش را قطع كرد و گفت: «خسته شدم». اين سخن البته پايان مصاحبه نبود اما تاكيدي بود كه زودتر به پايان سئوالات خود برسيم.

او آنچنان از جزئيات سال‌هاي پيش سخن مي‌گفت كه گويي هفته پيش رخ  داده و اين خستگي ناشي از آن اتفاقات است. مصاحبه كه تمام شد و سالن بزرگ منزل او را ترك كرديم، باران نيز بند آمده بود اما آسمان همچنان آبستن باريدن بود.

 

در ابتدا بفرماييد كه اين سنت نامه‌نويسي شيعه را چطور شد كه ادامه داديد و به كجا رسيديد كه در جمهوري اسلامي به مقامات ديگر نامه بنويسيد؟

نامه‌نويسي من در دو بخش است. بخش اندك آن مربوط به زمان امام(ره) است. گاهي مساله‌اي پيش مي‌آمد كه من نامه بنويسم. در زمان امام بيشتر بحث بود و مصاحبه. به عبارتي هنگامي كه به مسايلي برمي‌خورديم كه سروصدا داشت يا با يك جريان و فكري روبه‌رو مي‌شديم كه آن را قبول نداشتيم، من مصاحبه مي‌كردم.

مصاديق را هم مي‌فرماييد؟

مثلا در مجلس اول مصاحبه‌اي با روزنامه اطلاعات كردم كه در خصوص اظهارات آيت‌الله محمد يزدي بود.

ايشان در آن زمان نايب‌رئيس مجلس بود؟

بله. هر دو در مجلس بوديم و آقاي يزدي مصاحبه‌اي كرد و عليه آيت‌الله مشكيني و آيت‌الله منتظري سخن گفت.

در چه موردي؟

در مورد زمين و بند «ج». آقاي مشكيني و منتظري مسايلي را مطرح كرده بودند كه آقاي يزدي و دوستانش مخالف آن اظهارات و نظرات بودند. آقاي يزدي عليه آنها مصاحبه‌اي مفصل انجام داد. من هم در رد حرف‌‌هاي آقاي يزدي مصاحبه مفصلي كردم. همين‌طور آقاي هاشمي در نماز جمعه‌هاي خود بحثي را در خصوص عدالت اجتماعي مطرح كردند. ناگهان عليه ايشان حملاتي صورت گرفت و اتهاماتي را برخي از روحانيون به آقاي هاشمي وارد كردند كه مثلا حرف‌هاي كمونيست‌ها را مي‌زند. مرحوم آيت‌الله آذري‌قمي در نماز جمعه قم، عليه آقاي هاشمي سخنراني كرد. من هم دعوت شده بودم به خطبه‌هاي قبل از نماز جمعه. رفتم و آنجا از آقاي هاشمي دفاع كردم و عليه آقاي آذري‌قمي سخنراني تندي كردم. همين باعث شد كه حملات به آقاي هاشمي تمام و موضوع بسته شود.

چطور؟

امام نطق‌‌ها را از طريق راديو گوش مي‌كردند. آن نطق من را نيز گوش داده بودند. جمعه من اين حرف‌ها را زدم. روز يكشنبه نيز خانواده‌هاي شهدا با امام ديدار داشتند. من هم بودم. امام چيزي به روي ما نياورد. عموما نيز عادتشان اين بود كه به صراحت وارد اين موضوعات نشوند. اما من شنيدم كه به يكي از بزرگان گفته بود كه ديگر كسي چيزي در اين‌باره نگويد. نه اين آقايان و نه آنها. قضيه تمام شد. در حالي كه طبق خبري كه ما داشتيم بنا بود آنها اين موضوع را ادامه بدهند و عليه آقاي هاشمي همچنان سخن بگويند.

در واقع در زمان امام عموما شما به خطابه و مصاحبه روي مي‌آوريد. نامه‌‌نگاري نبود اصلا؟

چرا يكي، دو مورد بود كه نامه نوشتم. يك نامه كوتاه به آقاي مهدوي‌كني نوشتم.

اين اولين نامه شما بود؟

بله. فكر مي‌كنم اولين نامه بود.

چه زماني؟

سال آخر مجلس اول بود. جامعه روحانيت در آن هنگام 15 روز يكبار با آقاي خامنه‌اي كه رئيس‌جمهور بودند، جلسه داشت. در آن جلسات ما مي‌رفتيم و اسامي افراد را براي انتخابات مجلس دوم مطرح مي‌كرديم.

شما در آن زمان عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت بوديد؟

بله. بحث‌هاي مفصلي در خصوص آن دوران است اما من فقط به يك بخش آن مي‌پردازم كه در واقع منشاء نگارش نامه من شد. ابتدا اسامي برخي افراد كه قرار بود از طرف جامعه روحانيت براي انتخابات مجلس دوم مطرح شوند، اعلام شد و از ميان آنها جمعي در جلسه جامعه روحانيت راي آوردند. اين افراد قرار شد در تهران كانديداي انتخابات شوند. من هم عضو ليست بودم. آقاي محمود دعايي نيز از جمله انتخاب‌شوندگان بود. جلسه بعدي يكي از بزرگان آمد و اعتراض كرد و گفت كه عده‌اي از اين افراد در سازمان‌ها و نهادها مشغول فعاليت هستند و نبايد كانديدا شوند. مثلا آقاي دعايي در روزنامه اطلاعات است و براي چي بايد به مجلس برود.

به شما هم اشاره شد؟ در آن موقع در بنياد شهيد بوديد، درست است؟

بله. شايد درباره من هم گفته شد. البته من آن موقع نماينده اليگودرز هم بودم اما قرار بود بيايم در تهران كانديدا شوم. نتيجه اينكه قرار شد براي دو، سه نفر راي‌گيري مجدد انجام شود. راي‌گيري كه شد، من مجددا راي آوردم. البته با راي كمتر. اما آقاي دعايي راي نياورد. ديدم آقاي دعايي متاثر است. آقاي هاشمي نيز در آن زمان در جبهه بود و در جلسات حضور نداشت. من از اتفاقي كه افتاده بود، ناراحت شدم و نامه‌اي كوتاه به آقاي مهدوي‌كني كه دبيركل ما بود، نوشتم. گفتم كه من ديگر عضو جامعه روحانيت نيستم. بعد اشاره كردم به برخوردي كه با آقاي دعايي شده بود و استعفا دادم.

واكنش چي بود؟

خب من ديگر در جلسات نرفتم. بعد آقاي هاشمي از جبهه آمد. دوباره همه را دعوت كرد و كساني را كه از ليست حذف شده بودند، به ليست برگرداند. از جمله آقاي دعايي را. بعد از مدتي نيز به اصرار و دعوت از من خواستند كه در جلسات حاضر شوم. به شوخي گفتند كه تو هم در انتخابات پيروز شدي، هم آقاي دعايي برگشت. من هم دوباره به جلسات جامعه روحانيت برگشتم.

نامه ديگري هم در اين زمان نوشتيد؟

تا آنجايي كه يادم مي‌آيد، نامه‌هاي ديگر در زمان امام را با افراد امضا كرديم.

موردي را بازگو مي‌كنيد؟

مثلا انتخابات دوم مجلس انجام شد، اما آراي برخي جاها را باطل كردند. فكر مي‌كنم انتخابات اصفهان و شيراز را باطل كردند. چند تا شهر بود. در واقع آراي شهرهايي را ابطال كردند كه جريان چپ در آنها پيروز شده بود. جمعي به امام نامه‌اي نوشتند كه برخي امضا كردند. نامه به قلم آقاي خاتمي نوشته شد و من آن را بردم به امام دادم. اين هم اتفاق عجيبي بود. من ظهر رسيدم دفتر امام. ايشان وقتي نماز را شروع مي‌كردند، پرده را مي‌كشيدند و ديگر كسي را راه نمي‌دادند و ايشان به عبادت مشغول مي‌شدند. من آمدم در حياط كنار اتاق ايستادم. ديدم پرده كشيده شده است. مجيد انصاري به من گفت كه آقا دارند نماز مي‌خوانند و نمازشان طول مي‌كشد. هنوز سه، چهار دقيقه نگذشته بود كه ديدم امام پرده را كنار زد و آمد جلو. در حالي كه عمامه معمولي خود را به سر نداشتند و عمامه نمازخواني خود را به سر داشتند. انگار صداي پايي را شنيده باشند، پرده را كنار كشيدند و گفتند فرمايشي داريد؟ گفتم نامه‌اي برايتان آورده‌ام. نامه را دادم و برگشتم.

نامه جمعي ديگري هم نوشتيد؟

يك نامه ديگر هم بود كه آن هم شكايتي بود از يكي از افراد. اواخر جنگ هم دو، سه تا نامه نوشتيم. اينها را نيز آقاي خاتمي مي‌نوشتند و مي‌گفتند كه وضع جنگ بد است و بايد نامه بنويسيم به امام. دو، سه تا نامه نوشتيم به امام.

فقط شما و آقاي خاتمي آن را امضا كرديد؟

بله. نامه‌ها بايد پهلوي آقاي خاتمي هم باشند. من آنها را نخواستم. يك نسخه پيش ايشان مانده است.

نامه‌ها را منتشر نمي‌كرديد؟

نه. خصوصي مي‌برديم پيش امام. حالا يا من مي‌بردم يا خود ايشان مي‌بردند.

چرا آن موقع نامه‌‌ها را منتشر نمي‌كرديد اما الان بنا را بر انتشار نامه‌ها گذاشته‌ايد؟

آن موقع در واقع در بولتن‌ها مي‌آمد اما جهان، جهان مطبوعات نبود. لذا نامه‌ها خصوصي برده مي‌شد.

نامه ديگري هم در زمان امام جمعي يا خصوصي نوشتيد؟

بله. در اواخر عمر امام يك نامه ديگر نوشتيم كه درباره آقاي منتظري بود. من و آقاي امام جماراني و حميد روحاني نوشتيم. اما بيشتر بناي ما مصاحبه و نطق بود. نطق‌هاي جنجالي و مصاحبه بسيار داريم. اما نامه‌هاي مهم‌تر پس از رحلت امام بود كه نوشته شدند.

چرا؟

به علت اينكه اتفاقات جديدي رخ داد. نامه‌هاي اول هر چي بود در خصوص موضع‌گيري يك فرد بود. مثلا فردي، نماينده‌اي، كسي حرفي مي‌زد، كاري مي‌كرد، ما نامه مي‌نوشتيم. مثلا آقاي منتظري بحث‌هايي را كرده بود كه ما نامه نوشتيم. يا در جامعه روحانيت فلان اتفاق افتاده بود كه من نامه نوشتم. اما پس از رحلت امام حوادثي رخ داد كه باعث شد من در خصوص اين جريانات و حوادث نامه بنويسم.

اولين نامه شما پس از رحلت امام، موضوعش چه بود؟

نامه‌اي بود به شوراي نگهبان در خصوص رد صلاحيت آقاي بهزاد نبوي. آقاي هاشمي از مجلس رفت و رئيس جمهور شدند. من چون نايب رئيس اول مجلس بودم، ‌رئيس مجلس شدم. سه چهار ماه پس از اين جريان، انتخابات مياندوره‌اي رسيد. آقاي هاشمي، عبدالله نوري، حسين كمالي، دكتر نوربخش، دكتر معين و مهندس محلوجي از مجلس رفتند دولت. جناح راست چهار نفر را معرفي كرد، ما هم چهار نفر را معرفي كرديم. يك دفعه باخبر شديم كه بهزاد نبوي كه قبل از آن وزير صنايع بود، رد صلاحيت شده است. محتشمي، نبوي، سرحدي‌زاده و يك نفر ديگر كانديداهاي ما بودند.

در مجمع روحانيون جلسه‌اي تشكيل داديم كه چه بايد كرد. بنابراين شد كه من نامه‌اي را به آقاي گيلاني كه دبير شوراي نگهبان بود بنويسم. من در نامه نوشتم آقاي بهزاد نبوي را رد صلاحيت كرديد. اگر تا 24 ساعت ديگر به ما جواب مثبت داديد كه هيچ اگر نه،‌ ما تمام ستادهاي خود را جمع مي‌كنيم و در انتخابات اصلا شركت نمي‌كنيم. من نامه را به عنوان دبير مجمع امضا كردم و رفتيم مجلس. آقاي جنتي تلفن كرد كه چرا اين نامه را نوشتيد. توضيح دادم. فرداي آن روز پيش از ظهر آقاي گيلاني به من تلفن كرد و گفت كه امروز هرچه تلاش كرديم جلسه شوراي نگهبان را تشكيل بدهيم، نشد. چون عده‌اي از آقايان قم هستند. شما كارتان را انجام بدهيد و بدانيد آقاي بهزاد نبوي نيز تاييد صلاحيت مي‌شود. من يك نامه به ستادهاي خودمان نوشتم و گفتم كه ستادها را به هم نزنيد، ولي كارها را انجام ندهيد. تهديدات ما مثل برخي نبود كه قرار بود از حكومت خارج بشوند اما دودستي آن را چسبيده بودند و تلاش داشتند بيشتر وارد حكومت شوند.

نامه ديگري هم داشتيد؟

بله. دكتر راه‌چمني و جمعي از دوستان طرحي داشتند در خصوص اينكه با رد صلاحيت‌‌ها مقابله كنند. در واقع اينها  خبر داشتند كه شوراي نگهبان مي‌خواهد كساني را با تاكيد بر اينكه التزام به اسلام ندارند، رد صلاحيت كند. اين افراد در مجلس طرحي ارائه دادند كه در واقع مقابله با اين عمل شوراي نگهبان بود. آن زمان جامعه مدرسين قم، به من كه رئيس مجلس سوم بودم نامه‌اي نوشت كه شما از ياران امام هستيد، چطور توانستيد با اين طرح كه در مجلس ارائه شده شب به راحتي بخوابيد. لحن نامه برخورنده بود. خيلي به من برخورد. من هم نامه مفصل و تندي براي جامعه مدرسين نوشتم. آقاي خامنه‌اي به طنز به من گفت كه وقتي كسي با يك ژ-3 به آدم حمله مي‌كند، طرف هم بايد با كلاشينكف پاسخ آن را بدهد نه با توپخانه. بعد از اين نامه، آقاي مشكيني يك نامه خوب و صميمانه براي من نوشت كه چرا اين كار را مي‌كنيد. اشاره كردند كه اين نامه مدرسين كوتاه بوده و شما مي‌توانستيد بياييد و حضوري ماجرا را ختم كنيد. تاكيد كرده بود كه اين نامه را فقط براي تو نوشتم و پس از اينكه خواندي، آن را پاره كن. در واقع اينجا سرآغاز انتشار نامه‌هاي ما بود.

حاج آقا عموما چه اتفاقي مي‌افتد كه شما احساس مي‌كنيد بايد الان نامه بنويسيد و آن را عمومي منتشر كنيد؟

خب پس از فوت امام،‌ كفه راست كشور سنگين شد. اينها در زمان امام، مقابل امام مقاومت‌‌هايي كردند اما عظمت امام آنگونه بود كه اينها ميداني براي عرض اندام نداشتند. پس از فوت امام، آنها احساس كردند كه حالا مي‌توانند كارهاي خود را انجام بدهند ضمن آنكه آقاي خامنه‌اي نيز با آنها اختلاف داشت اما آنها كار خود را مي‌كردند. در عين حال در آن زمان روزنامه‌اي وجود نداشت كه ما نظرات و نامه‌هاي خود را منتشر كنيم. حالا حساب كنيد كه انتخابات مجلس چهارم نيز نزديك است ناگهان رد صلاحيت‌ها آغاز شد و 41 نماينده را شوراي نگهبان رد صلاحيت كرد؛ كساني كه سه دوره، دو دوره يا يك دوره قبلا در مجلس حضور داشتند.

شما در اين‌باره نامه نوشتيد؟

بله. اين بار دوتا نامه نوشتم. يك نامه به آيت‌الله خامنه‌اي نوشتم و يك نامه هم به آقاي هاشمي.

اين نامه‌ها را منتشر كرديد؟

نه، هيچ كدام منتشر نشدند.

اين نامه‌ها تاثيري هم داشتند؟ شما اشاره كرديد كه در خصوص آقاي نبوي، آيت‌الله گيلاني يا آقاي جنتي با شما تماس گرفتند. بقيه نامه‌ها چطور؟ آيا اثرگذار بودند؟

متفاوت بود. برخي جواب مي‌دادند مثل شوراي نگهبان. برخي نامه‌‌ها مثل نامه به آقاي هاشمي بي‌پاسخ مي‌ماند. نامه‌اي كه به آيت‌الله خامنه‌اي نوشتم باعث شد چند نفري تاييد صلاحيت شوند اما بقيه نه.

پس از هر نامه پيگيري هم مي‌كرديد يا نه؟

بله، پيگيري هم مي‌كرديم. بعد از نامه مي‌رفتيم گفت‌وگو مي‌كرديم، پيگيري مي‌كرديم.

مجمع روحانيون حدود 5 سال سكوت داشت. از مجلس چهارم تا رياست جمهوري سال 76. آيا در اين زمان شما نامه‌نگاري مي‌كرديد؟

در چهار سال اول كاملا سكوت كرديم. از آغاز مجلس چهارم تا پايان آن. هيچ چيز نگفتيم. حتي مجمع روحانيون نيز تشكيل جلسه نمي‌داد. اصلا بناي ما اين بود كه فعلا هيچ كاري انجام ندهيم. البته من و آقاي موسوي خوئيني‌ها با هم ارتباط داشتيم. در آن زمان ما روزنامه سلام را هم داشتيم. فشارهايي نيز به سلام وارد شد كه آنها را تحمل مي‌كرديم اما نامه‌نگاري نداشتيم.

سلام در مناسبات مجمع روحانيون درمي‌آمد يا فقط رابطه‌اي بين شما و آقاي خوئيني‌ها بود؟

نه، در مجمع تصويب كرديم كه بايد يك روزنامه داشته باشيم و من گفتم كه سلام را بدهيم به آقاي موسوي خوئيني‌ها و با مسئوليت ايشان منتشر كنيم.

بين انتشار سلام و سكوت مجمع تضادي وجود نداشت؟

خب، سلام زماني راه افتاد كه ما در مجلس سوم بوديم و سكوت نكرده بوديم. فشارها نيز بر ما همه‌جانبه بود. ما در غربت بوديم. من جلسات را اداره مي‌كردم و آقاي خوئيني‌ها سلام را. هر روز نيز به دادگاه ويژه مي‌رفت. سر قضيه آقاي منتظري،‌ براي سلام وضعيت خيلي سختي پيش آمد. يك ماه پس از پايان مجلس سوم بود. اينها نوشتند كه در بيمارستان به آقاي منتظري نرسيدند و حالش بد است. گزارش سلام باعث شد كه روزنامه زير فشار قرار بگيرد. فضا خيلي سخت شد. عباس عبدي را به بهانه‌اي چندين ماه در يك شرايط دشوار به زندان انداختند.

حد فاصل 68 تا 72،‌ نسبت مرحوم احمد آقا با شما چگونه بود؟ و آيا به ايشان هم نامه‌اي مي‌نوشتيد؟

تا زماني كه ما در مجلس بوديم، به ما كمك مي‌كرد. بعد از اينكه فضايي فراهم شد كه ما ديگر راي نياوريم، احمدآقا از ما دفاع كرد. سخنراني كرد. گفت ايشان يعني من، مثل شهيد بهشتي است. بعد كه احساس كرد سياست بر اين است كه ما ديگر حضور نداشته باشيم، رابطه‌اش را با ما خيلي خوب حفظ كرد. يادم مي‌آيد در آن زمان نامه‌هايي نيز به احمدآقا نوشتيم و از او هم كمك خواستيم. او نيز نتوانست كاري بكند.

چه زماني اين نامه‌ها را نوشتيد؟

اواخر مجلس سوم بود. خبر داشتيم كه احمد آقا به برخي از جلسات شوراي نگهبان رفته بود تا حداقل آقاي خلخالي را تاييد كنند. اما شوراي نگهبان حرف ايشان را هم گوش نمي‌كرد و اهميتي نمي‌داد. در خصوص انتخابات خبرگان نيز تلاش داشتند اما نشد.

پس در واقع شما سكوت كرديد؟

بله، ديگر سكوت كرديم تا رسيديم به آستانه انتخابات مجلس پنجم. در اين زمان ما احساس مي‌كرديم كه اوضاع ضعيفي در حاكميت داريم و بايد با رايزني كارهاي خود را انجام بدهيم. از اينجا من شروع به صحبت و مصاحبه كردم. با آقاي هاشمي تلفني صحبت مي‌كرديم. با شوراي نگهبان تماس گرفتيم. زيرا رد صلاحيت‌ها همچنان بود و بلكه بر افراد ما اضافه نيز شد. رشيديان رد صلاحيت شد. حكيمي‌پور همچنين. غريبياني را تاييد نكردند و همين طور به ليست قبلي رد صلاحيت‌هاي ما اينها نيز اضافه شدند. در اين زمان به نظارت استصوابي هم مي‌پرداختيم. در مجلس چهارم نظارت استصوابي در قانون گنجاندند. در واقع در اين دوره ما فقط رايزني مي‌كرديم و مصاحبه. نامه‌اي ننوشتيم. اما در آستانه انتخابات مجلس پنجم دو اتفاق افتاد. اول كارگزاران سازندگي شكل گرفت و بعد جمعيت دفاع از ارزش‌ها. كارگزاران به رهبري آقاي كرباسچي وارد صحنه شد. دفاع از ارزش‌ها نيز به رهبري آقاي ري‌شهري با افرادي همچون آقاي حسينيان، پورنجاتي و رازيني شكل گرفت. انتخابات مجلس پنجم كه انجام شد،‌ فائزه خانم هاشمي آراي خوبي آورد. اين بچه‌ها (كارگزاران) نيز راي خوبي آوردند. ما احساس كرديم كه الان ديگر مي‌توانيم كار كنيم. فضاي قبلي خيلي سنگين بود و همه با هم يكي بودند. اما الان فضا به گونه‌اي بود كه آقاي هاشمي از آنها جدا شده بود و خود ايشان و كارگزاران مورد حمله قرار مي‌گرفتند. جامعه نيز نسبت به چهار سال قبل دلزده و سرخورده بود. در آن چهار سال سخت‌گيري‌ها خيلي زياد بود و نارضايتي‌ها افزايش يافت. ما فهميديم كه بايد كار را دوباره شروع كنيم.

جلسات مجمع پس از چهار سال تشكيل شد؟

بله، جلسات را تشكيل داديم. دو شب بحث كرديم كه بايد وارد فضاي سياسي كشور شويم.

چه كساني موافق و چه كساني مخالف بودند؟

آقاي خاتمي مخالف بود. در نهايت نيز ايشان راي مخالف داد و مخالف حضور دوباره بود. همه راي مثبت دادند جز ايشان. مي‌گفت كه هيچ نتيجه‌اي ندارد و نبايد كار را شروع كنيم. حتي ناراحت شد و گفت كه ديگر من مخالفم. گفتم اما بايد راي اكثريت را بپذيريم بعد با آقاي خامنه‌اي ملاقاتي داشتيم. گفتيم كه مي‌خواهيم كارهاي خودمان را شروع كنيم و خواستيم كسي به ما حمله نكند. گفتيم اگر كسي به ما حمله كند ما هم سخت جواب مي‌دهيم. به طنز گفتيم كه جواب كلوخ‌انداز سنگ است. آقاي خامنه‌اي گفت كه نه جواب كلوخ‌انداز همان كلوخ است. شما لازم نيست كه سنگ پرتاب كنيد. به هر صورت ايشان نيز استقبال كردند و ما به صحنه آمديم.

بحث انتخابات رياست جمهوري هم همزمان مطرح شده بود؟

بله، كساني كه به ما ايراد مي‌گرفتند به همين اشاره مي‌كردند كه شما براي رياست جمهوري چه برنامه‌اي داريد. ما مي‌گفتيم كه حالا يك كاري مي‌كنيم. يواش يواش بحث آقاي مهندس موسوي مطرح شد كه نپذيرفت و نام آقاي خاتمي مطرح شد. در اين زمان تمام تلاش ما فقط رايزني بود. سياست همه بر اين بود كه حرف تند نزنيم، مراقب باشيم. به من مي‌گفتند كه رابطه را با تشكيلات رهبري حفظ كنيم. ديدارهايي با ايشان داشته باشيم. چرا كه جناح راست مي‌رفت و ذهنيت درست مي‌كرد و اگر درگيري شود، جنگ مغلوبه مي‌شود و از آنجايي كه ما زوري نداريم، ناكام مي‌مانيم. من خيلي مراقب بودم تا اينكه آقاي مهدوي‌كني وارد صحنه انتخابات شد. اولين مساله تند ما اينجا بود. علت آن نيز اين بود كه به آقاي خاتمي حمله شد. در آخرين جلسه‌اي كه در مجمع داشتيم تا آقاي خاتمي انتخاب شود، ايشان مخالفت مي‌كرد و مي‌گفت كه ما را بي‌آبرو مي‌كنند، از حيز انتفاع نيز مي‌افتيم و وسط ميدان تنها مي‌مانيم. به او گفتيم كه ما تا اخر مي‌ايستيم. نتيجه جلسه اين بود كه من بروم پيش آقاي خامنه‌اي. آقاي خاتمي گفت كه نگو خاتمي مي‌آيد. بگو يكي از مجمع مي‌آيد يا خاتمي يا من (كروبي) يا آقاي موسوي خوئيني‌ها. ما رفتيم پيش آقاي خامنه‌اي. ايشان بسيار مثبت برخورد كردند. جلسه بعد نيز آقاي خاتمي پيش ايشان رفت تا اينكه آقاي مهدوي رفت در مشهد. ايشان در آن زمان يك حالت قداست پيدا كرده بودند. بالاخره سابقه‌اي داشتند و همه نيز به ايشان احترام مي‌گذاشتند اما وضعيت به گونه‌اي شده بود كه هرچه مي‌گفت بايد انجام مي‌شد. مثلا  درخصوص نشريه مبين، ايشان گويا گفته بودند كه نظرشان اين است كه اين نشريه بسته شود. دو نفر اين موضوع را به من گفتند. هم حسينيان و هم آقاي نظام داماد آقاي صانعي كه آن زمان در هيات منصفه مطبوعات بودند، گفتند كه اشعري مديركل مطبوعات، به آنها گفته است كه آقاي مهدوي‌كني نظرش اين است كه مبين بسته شود. حسينيان مخالفت كرده بود و همين باعث شد كه راي بدهد و هفته‌نامه مبين توقيف نشود. اين مسايل به گوش ما مي‌رسيد. يك موضوع ديگر مربوط به سريال امام علي(ع) بود كه پخش مي‌شد. در يكي از قسمت‌ها كه ابن‌ملجم قصد مي‌كند اميرالمومنين را به شهادت برساند، پيش «قطام» مي‌رود. ما ديديم كه قطام يك قري جلوي ابن‌ملجم داد. تكرار اين قسمت را كه ديديم، آن قر نبود. از بچه‌هاي صداوسيما (فكر مي‌كنم پورنجاتي بود) پرسيدم چرا اين صحنه را حذف كرديد. مردم كه اين را ديده‌اند. با اين كار باعث مي‌شويد كه مردم بگويند قسمت‌هاي ديگر را نيز سانسور كرده‌اند. ايشان گفت كه آقاي مهدوي‌كني تلفن كردند گفتند كه حذف كنيد. اين مسايل در ذهن ما تلنبار مي‌شد. من ديدم ايشان جوري حرف مي‌زند كه گويي يا مرجع تقليد است يا رهبر. منتظر فرصت بودم تا جوابي به ايشان بدهم. ما شنيديم كه آقاي مهدوي قصد كرده به شهرهاي مختلف سفر كند و خودش مستقيم وارد انتخابات شود. از طرفي آقاي خاتمي را نيز مي‌شناختيم كه اگر حمله‌اي به ايشان شود، ممكن است انصراف بدهد. پشت سر هم، به من مراجعه مي‌شد كه پاسخ بدهم. در اين ميان آقاي مهدوي‌كني نيز به خانم فائزه هاشمي به خاطر بحث دوچرخه‌سواري خانم‌ها حمله كرده بود. از طرف آقاي‌هاشمي به ما خبر رسيد كه به كروبي بگوييد يك چيزي بگو.

آقاي خاتمي براي سخنراني رفت مشهد. آنجا در مسجدي يك سيد كلاه‌سبز عوام، ميان سخنراني ايشان جنجال كرد. مي‌خواست به خاتمي بگويد كه تو با نهضت آزادي رابطه داري، گفت تو با نهضت سوادآموزي رابطه داري. جلسه بهم ريخت. آقاي خاتمي تلفن زد و به كيان‌ارثي گفت پس كروبي كجاست. چرا حرفي نمي‌زند؟ ما ديديم كه ديگر نمي‌شود سكوت كرد. آقاي مهدوي هم گفته بود براي سخنراني‌ها مي‌خواهد به شهرستان‌ها برود. مصاحبه‌اي با روزنامه همشهري انجام داديم و گفتيم كه آقاي مهدوي‌كني شما نه رهبر هستيد نه مرجع تقليد كه به مقلدين خود دستور مي‌دهيد. آقاي مهدوي‌كني در خاطرات خودش نوشته كه من گفتم «به تو چه». من نگفتم. اينجوري گفتم. گفته بودند كه ما طرفدار بني‌صدر بوديم. گفتم شما خودتان طرفدار بني‌صدر بوديد. عضو شما در ستاد بني‌صدر بود. منظورم آقاي شبستري تبريزي بود. آقاي مهدوي رفت مازندران كه جواب بدهد. ما خبردار شديم. به چند تا از بچه‌ها گفتيم كه چند سوال از ايشان بكنيد. چون آن موقع فضا چنين بود كه وقتي آقاي مهدوي حرفي مي‌زد، سخنراني مي‌كرد، هيچ‌كس هيچ سوالي نمي‌پرسيد. ايشان رفت و سخنراني كرد. تا حرف‌هاي ايشان تمام شد و خواست برود، شيخي بلند شد و ميكروفن را دستش گرفت و گفت حاج‌آقا لطفا به حرف‌هاي ما هم گوش بدهيد. ما هم سوال داريم. يك مرتبه فضا شكست.

شما در اين ميان رايزني هم داشتيد؟

بله. من با آقاي‌هاشمي هم تلفني در ارتباط بودم. آقاي كرباسچي به ما خبر داد كه آقاي محمد‌هاشمي مدعي شده مي‌خواهد كانديداي رياست جمهوري شود. از ما خواست به آقاي‌هاشمي تلفن كنيم، موضوع را به ايشان بگوييم و يادآور شويم كه كانديداي ما آقاي خاتمي است و بد نيست كارگزاران نيز از ما حمايت كنند. به آقاي‌هاشمي تلفن زدم. گفتم مي‌خواهم دو تا مطلب بگويم. اول اينكه آقاي خاتمي وارد شده است و آقاي مهدوي شروع كرده است. شما رئيس‌جمهور و رئيس دولت هستيد. بدانيد ما اين سيد را آورده‌ايم و مي‌خواهيم از ايشان محكم حمايت كنيم. اگر آقايان كاري بكنند، ما سفت مي‌ايستيم. نگو آقاي‌هاشمي هم از خدا مي‌خواهد. كرباسچي به من گفت ما وقتي رفتيم پيش آقاي‌هاشمي ايشان به ما گفت كه مجمع وارد انتخابات شده است. همان بلايي كه سر شما در انتخابات مجلس پنجم آوردند، بدترش را سر اينها مي‌آورند. اما آقاي كروبي حرف‌هايي كه به من زد ديدم كه خيلي محكم وارد ميدان شده‌اند.

دوم موضوعي كه به آقاي‌هاشمي گفتم، اين بود كه از طريق آقاي حجازي به آيت‌الله خامنه‌اي خبر بدهند كه ما احساس مي‌كنيم تخريب‌ها شروع شده است در حالي‌كه از شما خواسته بوديم به آنها تذكر بدهيد. اگر آنها تخريب كنند، بدانيد كه ما محكم جواب مي‌دهيم.

بعد از اين موضوع دست شيخ قدرت عليخاني را گرفتم و رفتيم پيش آقاي انواري. ما با آقاي انواري رفيق بوديم. به ايشان هم گفتيم كه آقاي انواري ما احساس مي‌كنيم تخريب‌ها عليه آقاي خاتمي شروع شده. اين مسايل از جانب آقاي ناطق نيست. چون ايشان كانديدا هستند و اين‌كار را نمي‌كنند اما آقاي مهدوي‌كني شروع كرده است. ما اتمام حجت كرديم.

در آن مقطع حتي آقاي مهدوي‌كني اعلام كردند كه نظر آيت‌الله خامنه‌اي به آقاي ناطق نوري است.

بله. ما خيلي زحمت كشيديم براي انتخابات 76. يك لحظه آرام و قرار نداشتيم. اينها فقط گوشه‌اي از آن ماجراها بود. من حتي به الله‌كرم و گروهش پيغام مي‌دادم كه اگر جايي آقاي خاتمي باشد و شما شلوغ كنيد، خانواده شهدا را مي‌فرستم به سراغتان كه ندانيد چه بايد بكنيد. شما فكر كرديد با محسن نوربخش و محمد‌هاشمي طرف هستيد؟ نه با من طرف هستيد.

بعد از رايزني‌ها، مرحله انتشار نامه‌ها را شروع كرديد؟

بعد از انتخابات و پيروزي خاتمي،‌بازداشت‌ها شروع شد. ما از قضيه آقاي كرباسچي نامه‌ها را شروع كرديم. اتهامي كه به ايشان و شهردارها زدند و سپس آنها را بازداشت كردند. به ما خبر رسيد كه آنها را شكنجه مي‌كنند. يادم مي‌آيد آيت‌الله يزدي آمد و گفت كه بيخود مي‌گويند اينها شكنجه شده‌اند. نخير اينها اصلا شكنجه نشده‌اند. من يك نامه كوتاه به ايشان نوشتم و گفتم كه اينها را بخوان و ببين چه بلاهايي را سر ايشان آورده‌اند.

نامه خصوصي بود؟

بله. منتشر نكرديم. روزنامه رسالت مقاله خيلي بدي نوشت و به من فحش داد. سر موضوع آقاي كرباسچي و حمايت‌هاي ما از ايشان، خيلي فحش خورديم.

روزنامه رسالت خيلي بد عمل كرد. حالا در روزنامه كيهان آقاي هرندي مقداري رعايت مي‌كرد كه چرا من خودم را براي كرباسچي هزينه مي‌كنم. در آن زمان يكي دو نامه نيز جمعي امضا كرديم. جلساتي داشتيم كه مهندس موسوي هم در آنها شركت مي‌كرد. نامه‌ها را براي آقاي‌هاشمي كه هنوز رئيس‌جمهور بود مي‌فرستاديم.

مهندس موسوي هم نامه‌ها را امضا مي‌كردند؟

ايشان در جلسات اول حضور داشت. بعد يواش‌يواش كه كار سنگين‌تر شد و تخريب‌ها شروع شد، ايشان به ما فهماند كه مايل نيست ديگر در جلسات شركت كند. رفت و ديگر نيامد. تا جايي كه يادم مي‌آيد دكتر معين هم حاضر نمي‌شد كه هيچ كدام از نامه‌هاي ما را امضا كند. يواش‌يواش به انتخابات مياندوره‌اي مجلس پنجم رسيديم. آقاي نوري و دري‌نجف‌آبادي از مجلس به دولت رفته بودند. بهزاد نبوي كه در مجلس پنجم تاييد صلاحيت شده بود، در انتخابات مياندوره‌اي رد صلاحيتش كردند. اصغرزاده را هم رد كردند. حركت‌هايي شروع شد. ضمن اينكه حالا دولت اصلاحات است. آقاي جنتي يك مصاحبه كرد و گفت كساني كه مي‌گويند استصواب نباشد، بدانند كه نظارت استصوابي قانون است. اشاره به قانوني داشت كه در مجلس چهارم به تصويب رسيده بود. در حالي كه اينها از آغاز مجلس چهارم نظارت استصوابي را شروع كرده بودند. من يك نامه مفصل به ايشان نوشتم، گفتم كه حضرتعالي خيلي مرد شريفي هستيد اما انگار يادتان رفته كه شما ردصلاحيت‌ها را از انتخابات مجلس چهارم شروع كرديد و شما به تفسير خودتان عمل كرديد و هنوز هيچ قانوني اصلاح نشده بود.

اين اولين نامه شما به آقاي جنتي بود؟

بله، من ضدونقيض‌ها را درآوردم. مصوبه‌ها را نوشتم و نامه بلندبالايي تنظيم كردم.

حدود سال 77 بود؟

نه، اواخر سال 76 بود. كانديداهاي ما هم آقاي عباسپور و خانم كروبي بودند. من در نامه همه چيز را ذكر كردم؛ اينكه قانون قبلي چي بوده و چه اتفاقاتي رخ داده است.

در نامه‌ها، شما هميشه به گذشته مي‌پردازيد و ارجاع شما به آن زمان است. آيا اين اتفاقات يا مصوبات را جايي آرشيو مي‌كنيد؟

آرشيو ندارم. قدري به ذهنم رجوع مي‌كنم، قدري مصوبه‌ها را مي‌دانم. مثلا مي‌دانم كه استصواب قانون اول ندارد. با تفسير آمدند آن را اجرا كردند و بعد در مجلس چهارم آن را در قانون گنجاندند. يك موضوع را بگويم كه خيلي جالب است. تنظيم‌كنندگان اوليه قانون اساسي در خصوص نظارت بحث زيادي داشتند. از ديوان عالي كشور تا شوراي نگهبان بحث بوده. خلاصه نظارت را به شوراي نگهبان مي‌دهند. منتها فقط نظارت بر همه‌پرسي، انتخابات مجلس و رياست جمهوري را به شوراي نگهبان مي‌دهند. اما نظارت بر مجلس خبرگان را به آنها نمي‌دهند. يك اصل تصويب مي‌كنند كه همه چيز مربوط به خودشان است؛ اصل 99 قانون اساسي. تا اينكه بحث بازنگري قانون اساسي مطرح شد. آقاي عبدالله نوري اين اصل را به من نشان داد و گفت كه اينجا نوشته همه‌پرسي، مجلس و رياست جمهوري. خبرگان را هم به آن اضافه كنيد. ما هم گفتيم باشد. خبرگان را اضافه كرديم و بعد تصويب شد. من حتي در نامه به آقاي جنتي به اين ماجرا نيز اشاره كردم كه شما در خصوص انتخابات خبرگان نيز تا پيش از بازنگري امكان نظارت نداشتيد. اين نامه را منتشر كرديم تا رسيديم به انتخابات خبرگان سوم. در آنجا من يك نامه طولاني و مفصل نوشتم به آقاي مشكيني. تمام اتفاقات گذشته و حتي سخن آقاي نوري را نيز در آن نامه آوردم. اوايل سال 77 بود كه اين نامه را براي ايشان نوشتم. در اواخر همان سال 77، دوباره مكاتبات را با آقاي جنتي شروع كردم. دو تا نامه به ايشان نوشتم جواب داد و در نامه سوم نوشت كه جواب اين دو تا نامه را دادم اما ديگر به نامه‌هاي شما جواب نمي‌دهم.

حاج آقا، همزمان با اين نامه‌ها، آيا گلايه‌هاي خودتان را به آيت‌الله خامنه‌اي نيز منتقل مي‌كرديد؟ چون داستان ردصلاحيت‌ها از آن زمان تا الان همچنان ادامه دارد.

يكي از خصوصيات من اين است كه اگر بناست نامه بنويسم، پيش كسي نمي‌روم و چيزي نمي‌گويم. مي‌دانم كه اگر بروم چيزي بگويم حرفي درست مي‌شود. سوالي پرسيده مي‌شود، توصيه‌اي مي‌شود و نهايتا بايد به آن توصيه عمل شود. به همين خاطر قبل از انتشار نامه پيش كسي نمي‌روم. اتفاقا اشتباه آقاي خاتمي به نظرم اين است كه مي‌روند و مي‌پرسند كه فلان كس تاييد مي‌شود يا نمي‌شود. اسم كه نبايد برد. بعد كه سوال مي‌شود خودت چه‌كار مي‌كني، مي‌گويد من پير شدم. اين طور كه نبايد باشد. من اسم نمي‌برم. نامه‌ها را منتشر كرده‌ام و بعد رفتم خدمت آيت‌الله خامنه‌اي.

در نامه‌هاي اخير شما، به نظر مي‌رسد كه يك خط جديدي را دنبال مي‌كنيد كه آن مقابله با تحجر است. برخلاف نامه‌هاي پيش، مخاطب شما نيز اين بار افكار عمومي است. در حالي كه قبلا نامه مي‌نوشتيد به شوراي نگهبان يا رئيس‌جمهور كه مانع يك اتفاق شوند اما الان برعكس است. منطق اين نامه‌هاي جديد چيست؟ و اثر‌بخشي آن كجاست؟

نامه و مصاحبه‌هاي ما معلول حوادثي است كه رخ مي‌دهد. ما نامه مي‌نويسيم به آقاي محمدي گيلاني كه فلان شخص رد شده است. در جايي ديگر در خصوص برگزاري انتخابات، نامه مي‌دهيم. اين مشي ما مي‌شود در حالي كه قبلا اينگونه نبود. ريشه اين نامه‌ها به تفكرات من نسبت به انقلاب بازمي‌گردد. من مي‌خواهم مشكلات را بيان و آنها را اصلاح كنم. مثلا در قضيه بازداشت كرباسچي و شهرداران و آن اتفاقات، آقاي رازيني را خواستم. من اول از همه براي حل مشكل و بعد به خاطر اينكه يك روحاني هستم و نظام نيز اسلامي است، وظيفه خودم مي‌دانم وارد ماجرا شوم. ما آقاي جنتي را كه دشمن خودمان نمي‌دانيم. مي‌خواهيم آنها را توجه بدهيم. در اين داستان اخير در بروجرد، حسينيه را خراب كردند. عده‌اي از جانبازان و بچه‌هاي جنگ مجروح شدند. زن و بچه مردم رفته بودند جلوي فرمانداري. خب من احساس مي‌كنم نامه‌اي كه مي‌نويسم موثر است. اساس اصلي اين نظام با روحانيت است. گاهي بوده كه من تنها عمل نكردم. زنگ زدم به آقاي ناطق كه شما هم كمك كنيد. خب خيلي از مسائل هم حل شده و برخي هم روي زمين مانده است. عادت من اين است كه كارها را پيگيري كنم. وقتي خانم نرگس محمدي يا خانم صابر پيش من مي‌آيند، وظيفه خودم مي‌دانم به آنها كمك كنم. دو سه بار تلفن مي‌كنم تا مسائل حل شود. ما بايد كشور را به سمت قانونمندي ببريم. كشور بايد قانونمند شود. خودسري نبايد باشد. شوراي نگهبان نظارت دارد. خب اين نظارت بايد قانوني باشد.

اگر كشور قانونمند شد، شما نامه‌نويسي را ترك مي‌كنيد؟

بله، آن وقت كاري نداريم. در زماني كه بحث جامعه مدرسين حوزه علميه مطرح شد و آنها به من نامه نوشتند و من به آنها جواب مفصلي دادم، رفتم پيش آيت‌الله‌العظمي گلپايگاني(ره). ايشان مرجع مطلقي بودند. بيش از 90 سال داشتند. امام كه از دنيا رفته بودند، آيت‌الله خويي نيز در قيد حيات نبودند. آيت‌الله گلپايگاني از من پرسيد، اين طرحي كه شما در مجلس داريد، چيست؟ به من خبر دادند شماها در مجلس طرحي را تصويب كرديد كه التزام به اسلام واجب نيست. ببينيد ذهن مراجع را چگونه خراب مي‌كنند. گفتم آقا آن كه مي‌گويد التزام به اسلام منظور اين نيست كه طرف بايد نماز بخواند، روزه بگيرد، مشروب نخورد. اين اوامر و نواهي بحث نيست. اينها در شوراي نگهبان به مردم مي‌گويند شما التزام به اسلام نداريد. مي‌پرسيم چرا؟ مي‌گويند كه در نطق خود فلان حرف را زده‌ايد. آقا شايد اين حرف را من درست مي‌دانستم. مي‌گويند نه، ما آن را اشتباه مي‌دانيم. آيت‌الله‌العظمي گلپايگاني به ما گفتند كه يك تفسير بر اين اصل بگذاريد كه التزام به اسلام يعني اينكه اوامر را انجام بدهد و نواهي را پرهيز كند. يعني مقيد كنيد وجوه التزام به اسلام را تعريف كنيد. الان من مي‌گويم متصوفه يك گروه مسلمان است. اينها نه حزب هستند نه درگيري با جايي دارند، نه كاري به كسي دارند. امام جماعت بروجرد نوشته كه حسينيه آنها خانه تيمي بود. گفتم كه بابا به دراويش مي‌گويند بي‌خاصيت. شما چرا اتهام مي‌زنيد. اصلا تصوف وقتي به وجود آمد كه سرخوردگي در اسلام شروع شده بود. اينها كه فقط كنج خانه‌هايشان هستند. به هر حال شما مي‌گوييد اينها خطر هستند؟ بايد قانوني با آنها برخورد كنيد. نبايد همه چيز بر محور زور باشد. اگر اين گونه باشد فردا يك عده زورشان بيشتر مي‌شود و چادر را از سر زن‌ها مي‌كشند. اين كه نمي‌شود. متاسفانه همه قانونگريز هستند.

 

 

 

نامه‌هاي شيخ

سرگه بارسقيان 
شهروند امروز 

 

 

قلم صدرنشينان بارها خط دو حاشيه را پيموده؛ گاه خبطي را نكوهيده، گاه ربطي را ستوده است. يا خاتمي مي‌شود و سر نامه مي‌گشايد بر مخاطباني به وسعت يك ملت و «نامه‌اي براي فردا»را به ثبت مي‌رساند و يا احمدي‌نژاد مي‌شود و نامه مي‌نگارد براي اهل غير و نامه مي‌گيرد از سر خير. قلم حاشيه‌نشينان از كاشانه سرد مي‌آيد و از غاشيه درد مي‌گويد. يا عبدالكريم سروش مي‌شود كه دغدغه‌هاي روشنفكرانه‌اش را قلمي مي‌كند و شكوه مي‌گويد از آنچه بر وي و همگنانش مي‌رود و گاه ‌هاشمي رفسنجاني و آيت‌الله يزدي را به خطاب مي‌خواند: «براي ماندن به دنيا نيامده‌ام و تنها كاري كه مي‌كنم تجديد وصيت‌نامه خويش است.»  و گاه خاتمي را به عتاب مي‌راند كه: «خاتمي مي‌روي و از مژگانت خون خلق مي‌ريزد.» و در اين قافله قلم‌به‌دستان نامه‌نگار يكي همچون شيخ چپ‌مدار، 18 سالي نامه مي‌نويسد تا نشان دهد: «من مسئوليتم و احساسم اين است كه بايد به عنوان يك سرباز كوچك انقلاب نامه بدهم و كارم را انجام دهم.» روايت نامه‌هاي شيخ مهدي كروبي حكايت سخن گفتن با صدرنشيناني است كه  شكايت‌هاي داعيه‌داران حاشيه‌نشين را بر سر همان خط و ربط خويش خوانند و تذكارهاي دردمندان را بر خبط خود دانند.

تا امام در قيد حيات بود، روحاني دلسپرده‌اش دست به قلم نمي‌برد جز به استثنا و استفسار كه يكي همچون نامه به آيت‌الله منتظري، همفكراني چون امام جماراني و سيد حميد روحاني  امضايشان را در كنار نام مهدي كروبي گذاشتند و ديگري نامه‌اي است درباره حزب جمهوري اسلامي كه فرجام آن حزب هم با نامه‌اي از سوي دو عضو برجسته و پاسخ نامه‌اي از سوي امام به آخر رسيد. با درگذشت بنيانگذار انقلاب  و دوره حاشيه‌نشيني چپ‌گرايان خط امامي، كروبي نامه‌نگاري را به سياست‌ورزي و حزب‌سازي پيوند داد؛ يا به دستگاه قضايي داد محكومين و مظلومين مي‌برد و گاه به شوراي نگهبان و مجلس خبرگان فرياد رد صلاحيت و تضييع حقوق وفاداران به انقلاب و فداكاران راه امام را مي‌رساند. در اين 18 سال بيش ازهمه، نامه خطاب به شيخ احمد جنتي نوشته شده و در همه آنها رد پايي از «نظارت استصوابي» به چشم مي‌خورد كه جنتي خط خود در شوراي نگهبان بر ربط استصواب مي‌ديد و كروبي خبط را در غفلت از «نظارت استطلاعي» و به ديگر سخن رويه بررسي صلاحيت‌ها در دوره امام. كروبي در نيمه‌هاي مجلس سوم، رداي رياست را از‌هاشمي رفسنجاني گرفت و بر تن كرد. مرداد سال 1368 كه شوراي نگهبان به رياست جنتي، پرونده صلاحيت بهزاد نبوي را از هيات اجرايي گرفت، مجمع روحانيون مبارز به زعامت كروبي واكنش نشان داد و اعلام كرد اگر شوراي نگهبان صلاحيت نبوي در انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس سوم را نپذيرد، مجمع هم در انتخابات شركت نخواهد كرد. با ايستادگي كروبي، نبوي از صافي شوراي نگهبان گذشت اما نيروهاي چپ را به اين صرافت انداخت كه صلاحيت‌ها اگر بر مدار قانون و محور ضابطه نرود، روزنه‌ها چه بسا با ايرادهاي سليقه‌اي و ابهامات عقيده‌اي تنگ‌تر مي‌شود و راه عبور خط امامي‌ها را مي‌بندد. 6 اسفند 1369 بود كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم در نامه‌اي به مهدي كروبي، از طرح نمايندگان‌ مجلس براي‌ اصلاح‌ مواد قانون‌ انتخابات گلايه كرد. جامعه مدرسين حذف‌ كلمه‌ «التزام‌ عملي‌ به‌ اسلام‌» و «التزام‌ عملي‌ به‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌» كه‌ در ماده‌ 30 قانون‌ قبل، از شرايط‌ نمايندگي‌ مجلس‌ شمرده‌ شده‌ و (به قول آنها)در اين‌ طرح‌ حذف‌ گرديد‌ را داراي بار منفي‌ فراوان‌ دانسته و مي‌نويسد: «حذف‌ اين‌ شرايط‌ از انتخاب‌ شوندگان‌، مجلسي‌ را به‌ بار مي‌آورد كه‌ تير خلاص‌ را به‌ احكام‌ اسلام‌ و روحانيت‌ مبارز كه‌ امام‌ راحل‌ را چون‌ تاجي‌ مرصع‌ و پرافتخار بر سر دارد، شليك‌ خواهد كرد...» نامه خطاب به  كروبي مي‌افزايد: «ما نمي‌دانيم‌ روز اول‌ آيا جنابعالي‌ اين‌ طرح‌ را پذيرفته‌ايد و به‌ قرار گرفتن‌ در دستور، رأي‌ مثبت‌ داده‌ايد؟با سوابق‌ درخشان‌ شما سازگار نيست‌، شما كه‌ اسير عشق‌ و ارادت‌ به‌ خميني‌ عزيز بوده‌ و انشاءالله‌ هستيد آيا آن‌ شب‌ با خيال‌ راحت‌ خوابيديد؟ ما فكر نمي‌كنيم‌ چون‌ شما به‌ امامي‌ دلبسته‌ بوده‌ و هستيد كه‌ مسائل‌ امروز جهان‌ را با چشم‌ دل‌ مي‌ديد، شما به‌ اين‌ امر حساس‌ و مهم‌ توجه‌ نداشتيد؟» كروبي در پاسخ به اين نامه نوشت: «قيد (التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي) حذف نگرديده بلكه با آوردن عبارتي روشن‌تر تلاش شده كه جلو سوء استفاده از آن گرفته شود.» اين تمام ماجرا نبود، چرا كه نامه علاوه بر مساله ماده 30 قانون انتخابات، جامعه مدرسين را هم مورد نقد قرار داده بود كه به مذاق گيرندگانش خوش نيامد و در پاسخي كه به دفتر رئيس مجلس حواله كرد با افزودن عبارت «با غمض عين از مطالبي كه در رابطه با جامعه مدرسين» به شرح انتقاد خود پرداخت و نوشت: «اينك جنابعالي نيز مانند هر منصفي تصديق خواهيد كرد كه هر گاه شخصي فاسد و متجاهر به فسق باشد و حتي قيد التزام عملي عليه جمهوري اسلامي داشته باشد، ولي هنوز به چنگ قانون عدل اسلامي و دادگاه‌هاي صالحه نيفتاده باشد، مطابق طرح فوق واجد شرايط  نمايندگي است و مي‌تواند به مجلس راه يابد؛ چه رسد به كساني كه صرفا ليبرال و بي‌تفاوتند. آيا باز هم مي‌توان گفت كه تذكرات دلسوزانه اين جامعه قول به غير علم است؟» (جامعه مدرسين حوزه علميه قم، از آغاز تاكنون؛ جلد هفتم)

نامه‌هاي عصر اصلاحات


دوران عسرت به سر آمد و عصر نصرت رسيد و خاتمي رئيس جمهور شد. حلاوت پيروزي در كام روحانيون مبارز بود كه «پرونده شهرداران» چون شرنگي تلخ بر حلق اصلاحات نوپا رفت و كروبي ديگربار نامه نوشت. خطابش به آيت‌الله محمد يزدي رئيس وقت قوه قضائيه بود و شرح بدرفتاري كه با شهرداران مناطق تهران شده و انكار مسئولان قضايي كه آنها شكنجه نشده‌اند. نامه كه به مقصد رسيد، روزنامه رسالت به انتقاد از كروبي برخاست و بار ديگر شيخ و نامه‌هايش خبرساز شد. اين بار طيف همراه كروبي صدرنشين بودند، اما نامه‌ها روايت پيمودن خطي بود براي رنجي كه بر حاشيه‌نشينان مي‌رود. اسفند سال 1377 و اين بار براي انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس پنجم، بار ديگر رد صلاحيت بهزادنبوي و به همراه او ابراهيم اصغرزاده، با اعتراض كروبي مواجه شد و او را پس از 9 سال رودرروي جنتي قرار داد كه توپ نظارت استصوابي را در زمين مجلس انداخته بود كه: «اين استصواب به ما ربطي ندارد. اين استصواب را مجلس گذاشته است. شوراي نگهبان هم مجري قانون است. شما برويد به مجلس و مشكلاتتان را حل كنيد.» كروبي در نامه‌اي به دبير شوراي نگهبان شرحي از پيشينه نظارت استصوابي روايت كرد و در پاسخ نوشت: «با مشغله حضرتعالي و گرفتاري‌هايي كه داريد قاعدتا فراموشتان شده كه استصواب قبل از اينكه قانون شود از سوي شوراي نگهبان و از سال 70 عمل شده و اين قانون هم در سال 74 توسط مجلسي كه در آن شرايط به وجود آمده بود تصويب شده است.» انتخاباتي ديگر، ديگر بار كروبي و جنتي را رو به روي هم قرار داد و آن انتخابات مجلس سوم خبرگان رهبري بود كه شرط اخذ امتحان از داوطلبين براي احراز مراتب علمي –فقهي آنان مطرح شد و همان عاملي شد تا  برخي يا در آن امتحان شركت نكنند و يا با همان امتحان رد صلاحيت شوند. كروبي باز هم دست به قلم شد و در نامه‌اي كه بر پيشاني خود نام جنتي را مخاطب قرار داده بود، نوشت: «بسياري از صاحبنظران و گروه‌هاي سياسي و حقوقدانان معتقد هستند كه شوراي نگهبان بعد از رحلت امام (رض) در انتخابات از حدود و وظيفه قانوني خود تجاوز نموده و براي حاكميت جرياني خاص و حذف جناح رقيب كه مورد تاييد حضرت امام (ره) بوده‌اند عامل فشار و حذف گرديده است.» كروبي، جنتي را به مناظره طلبيد. اما جنتي مكاتبه را پسنديد و نوشت: «اين گونه پيشنهادها درخور كساني است كه قصد تشنج‌آفريني دارند كه من به شما چنين سوءظني ندارم. ما از بيان مطالب خودمان و دفاع از عملكردمان حتي در ميان جمع ابا و امتناعي نداريم؛ ولي مطمئنم و شايد شما هم مطمئن باشيد كه با اين حركت نه تنها قضيه خاتمه نمي‌يابد بلكه در اين شرايط ويژه اين هم وسيله ديگري براي كم‌رنگ كردن انتخابات خبرگان خواهد شد.» نامه دوم كروبي بيان انحراف در خط سير بررسي صلاحيت‌ها و ضرورت رجعت به رويه دوره امام بود: «تا زماني كه شوراي نگهبان چنين عملكردي داشته باشد هيچ گونه اميدي به رقابت جدي بين نيروها و گروه‌هاي سياسي وفادار به نظام و قانون اساسي و ولايت فقيه و كشور نخواهد بود.» جنتي در پاسخ به نامه كروبي، در پي ختم غائله بود، جايي كه نوشت: «ما به هيچ وجه حاضر به ورود در اين معركه نيستيم و زيان اين عدم حضور سوءتفسيرها را از زيان جنگ نافرجام كمتر مي‌دانيم.» كروبي در نامه‌اي به مشكيني در دوم خرداد 1377 به اعتراض نسبت به تغيير آيين‌‏نامه مورد تاييد امام(ره) و ضوابط تعيين صلاحيت نامزدهاي خبرگان پرداخت.
شيخ اصلاح‌طلب كه بر كرسي رياست مجلس ششم تكيه زد، دغدغه‌هاي ديگري نيز داشت و هر از گاهي، با نامه‌اي بازگويش مي‌كرد. در مرداد 1381 نامه سرگشاده 15 متهم ملي ـ مذهبي خطاب به سران سه قوه مبني بر اينكه: «دراين پرونده حتي بديهيات امورقضا ازجمله تبعيت بازجوها (وبه اصطلاح قاضي تحقيق‌ها) از قاضي پرونده شكل وارونه‌اي داشت…»كروبي را وارد معركه پرونده بازداشت ملي ـ مذهبي‌ها كرد. وقتي رئيس مجلس شوراي اسلامي درنامه‌اي از رئيس كميسيون اصل 90 مجلس ششم خواست به شكايت نيروهاي ملي ـ مذهبي رسيدگي كند، اتفاق تازه‌اي رخ نداده بود، اما كروبي درنامه خود براي نخستين بار دراظهارنظري رسمي از سوي يك مقام ارشد نظام، اظهارات قابل تأملي را علني كرد. كروبي دراين نامه نوشت: «باتوجه به گستردگي مباحث مربوط به اين پرونده درسطح جامعه، شائبه‌هايي درخصوص برخي از مسائل پيراموني ايجاد شده ونهايتا حتي منجر به بيان اظهاراتي از سوي جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي مروي معاون اول محترم قوه قضاييه گرديده است.» (روزنامه ايران، 28 مرداد 1381)او وملي-مذهبي‌ها، اظهارات خود را مستند به اشارات مروي معاون اول وقت قوه قضاييه كرده بودند كه با اشاره به تأخير در آزادي متهمان، گفته بود: «همه ماجرا حاصل اختلاف نظر بين قاضي و بازجوهاي پرونده بود.»

نامه‌هاي دو امضايي


انتخابات مجلس هفتم فصل قطوري از نامه‌نگاري‌هاي شيخ است. رد صلاحيت گسترده نمايندگان مجلس ششم كه به تحصن آنها انجاميد، چهارراه ديگري بود كه كروبي و جنتي را براي بار چندم به هم برساند. كروبي و سيد محمد خاتمي در نامه‌اي مشترك به اظهارات جنتي در نماز جمعه تهران واكنش نشان دادند كه گفته بود: «در نشستي روساي قواي مقننه و مجريه مطالبي بيان كردند و مشخص شد كه گزارش‌هايي كه به آنان داده شده، دقيق نبوده است. اجمالا تفاهم خوبي (بين ما و روساي قواي مقننه و مجريه) بود و با ديگران هم اين مطلب را گفته‌ايم. بعضي از وزرا تماس داشته‌اند، به آنها اين تذكرات را داده‌ايم و معمولا جوابي براي حرفهاي ما ندارند. وقتي توضيح مي‌دهيم ناچار هستند قبول بكنند.» روساي دو قوه در بيانيه خود سخنان دبير شوراي نگهبان را رد كردند و نوشتند انتشار مشروح مذاكرات بين آنان و شوراي نگهبان براي روشن شدن افكار عمومي مفيد است و مجددا خواستار تجديد نظر اساسي شوراي نگهبان در احكام هيات‌هاي نظارت در مورد تعيين صلاحيت داوطلبان نامزدي در انتخابات مجلس شدند. خاتمي و كروبي در نامه خود به اينكه براي 190 كرسي مجلس امكان رقابت وجود ندارد، اعتراض كردند. احمد جنتي به بيانيه مشترك رئيس جمهوري و رئيس مجلس كه وي را به خاطر سخنراني‌اش در نماز جمعه تهران مورد انتقاد قرار داده بودند، پاسخ داد. وي در نامه‌اي نوشت: «در ديداري كه با رياست محترم جمهوري و رئيس محترم مجلس داشتيم، اينها مطالبي بيان كردند كه معلوم شد يك گزارشهايي به آنها داده شده كه دقيق نبوده، ما هم توضيحات كافي داديم كه اين طورها نيست، كيفيت رسيدگي به صلاحيت‌ها كاملا حساب شده و كاملا قانوني و كاملا دقيق است... گفتيم هر جا به نظر شما اشتباهي هست به ما بگوييد، اگر اشتباه بود ما مي‌پذيريم اگر اشتباه نبود توضيح مي‌دهيم شما قبول بكنيد در هر صورت اجمالا تفاهم خوبي بود.» جنتي در اين نامه تصريح كرد كه وي از «قانع شدن آقايان عزيز» سخني نگفته است. دبير شوراي نگهبان در ادامه نامه خود به خاتمي و كروبي متذكر شده كه «خوب بود قبل از صدور چنين نامه‌اي به مشروح خطبه نماز جمعه مراجعه كرده و يا از خودم سوال مي‌فرمودند تا مطلب روشن شود.» جنتي به انتقاد خاتمي و كروبي پاسخ داد كه «تحت هيچ شرايطي در تاييد يا رد صلاحيت‌ها،‌گرايشات سياسي لحاظ نگرديده است.» وي همچنين اين نظر را كه براي 190 كرسي امكان رقابت وجود ندارد ادعايي توصيف كرد كه «با ادله و شواهد قابل تاييد نيست.» توصيه‌هاي مقام رهبري هم در تصميم شوراي نگهبان براي تجديد نظر اساسي در ردصلاحيت‌هاي گسترده اثري نداد و خاتمي و كروبي دومين نامه خود (17/11/82) را خطاب به رهبر انقلاب نوشتند و گفتند: «اينك بدون رعايت رهنمود جناب‌عالي، ليستي ارايه شده است كه نه‌تنها بخش عمده تقاضاي حداقلي ما را تامين نكرده است بلكه متاسفانه همين عمل را نيز مستند به حكم حكومتي حضرت‌عالي كرده‌اند كه به نظر ما جفا به مقام معظم رهبري است. با سپاس فراوان از اهتمام دلسوزانه حضرت‌عالي از عنايتي كه فرموديد به استحضار مي‌رسد كه نظر موكد حضرت‌عالي مبني بر برگزاري انتخابات در روز اول اسفندماه سال جاري توسط وزارت كشور و همه همكاران دولت در سراسر كشور برگزار خواهد شد.» مقام رهبري هم در پاسخ به نامه خاتمي و كروبي نوشتند: «نامه شما كه حاكي از تلاش‌هاي مجدانه‌تان براي انتخابات شكوهمند مجلس هفتم و عزم جدي بر انجام دادن اين فريضه‌ ملي و انقلابي در وقت مقرر خود مي‌باشد، موجب خرسندي و تشكر اينجانب گرديد. امروز كشور بيش از هر زمان، نيازمند وحدت و همدلي مسئولان محترم است و ملت بزرگوار نيز همين انتظار را از مديران كشور دارند.»

نامه‌هاي كروبي كانديدا


كروبي با نامه‌اي از نمايندگي مجلس هفتم انصراف داد و وقتي پا در رقابت رياست جمهوري نهم گذاشت با نامه‌هايش خبرساز شد. اولين نامه را به‌هاشمي رفسنجاني نوشت كه عدم وجود كانديداي توانمند و مقبول را شرط كانديداتوري‌اش كرده بود و آمدنش به منزله تائيد ضعف ديگر كانديداها بود. كروبي خطاب به‌هاشمي كه روزگاري خلعت رياست مجلس را از او گرفته و بر تن كرده بود، نوشت: «ظاهرا جنابعالي به اين نتيجه رسيده‌ايد كه تنها فرد قادر به رفع آن نگراني‌ها، خود حضرتعالي هستيد، در حالي كه معتقدم بذر بسياري از همين نگراني‌ها در دولت جنابعالي كاشته شد و اكنون چيزي را درو مي‌كنيم كه خود حضرتعالي سالها شاهد كاشته شدن و روئيدن آن بوديد و متأسفانه در برابر آن سكوت يا رفتار تأييدآميز داشتيد.» اشاره كروبي به رد صلاحيت «تعداد زيادي از اصيل‌ترين نيروهاي انقلاب و خدمتگزاران مردم» در انتخابات مجلس چهارم بود كه‌هاشمي در آن زمان رئيس دولت بود و تحت اين انتقاد كه: «آيا جنابعالي به خاطر نداريد كه تعداد زيادي از اين نيروها به استناد گزارشات غيرواقعي وزارت اطلاعات تحت مديريت شما، رد صلاحيت شدند؟»كروبي به بازگشايي كاستي‌هاي دولت‌هاشمي نشست و از «خاطره گرفتاري‌هايي كه در سالهاي 69 تا 72 براي عده‌اي از فعالان سياسي به خاطر انتقاد از دولت به وجود آمد» نوشت و اينكه «در آستانه تحويل دولت از سوي جنابعالي، حتي يك كشور اروپايي داراي سفير در ايران نبود....» دومين نامه را پس از برگزاري انتخابات به مقام رهبري نوشت و از آنچه در ساعات شمارش آراي ماخوذه و خوابي كه طي آن، او از نفر دوم به سوم تنزل  يافت، گلايه و اعلام كرد: «امروز براي آنكه خودم مشمول اين انتقاد نباشم و شائبه هرگونه سوءاستفاده از قدرت سياسي و اجرايي در تشكيل و ادامه فعاليت حزب منتفي شود، ضمن تشكر از ابراز اعتماد جنابعالي، از‌ اين لحظه از كليه مسئوليت‌هاي سياسي از جمله مشاورت حضرتعالي و عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام استعفا مي‌دهم.» مخاطب سومين نامه كروبي، محمد خاتمي بود؛ آنكه بايد كليد پاستور را به محمود احمدي‌نژاد تحويل مي‌داد. كروبي هشدار داد «در اين انتخابات صرف‌نظر از تخلفات گسترده و مداخله نيروهاي سازمان‌يافته به نفع افرادي خاص، حوادثي اتفاق افتاد كه موجب نگراني عميق مردم و نخبگان نظام در به مسلخ بردن جمهوريت و اسلاميت نظام گرديد» و از خاتمي خواست: «از شما رئيس‌جمهور منتخب مردم در دوره‌هاي هفتم و هشتم رياست جمهوري با پشتوانه بيست و دو ميليون راي انتظار است قبل از پايان دوره دوم، مردم را در جريان اين حركت ناپسند، مغاير با اصول اوليه‌ دموكراسي و حق مردم در تعيين سرنوشت خود قرار دهيد، در غير اين صورت نبايد انتظار پي‌گيري آن را از دستگاه قضايي و قاضي پرونده داشت، پرونده‌اي كه با گزارش‌هاي وزارتخانه‌هاي كشور و اطلاعات تهيه و رئيس‌جمهور بنا به دلايلي مصلحت طرح عمومي آن را نمي‌بيند، چگونه مي‌توان از يك قاضي بي‌پناه پي‌گيري آن را خواستار شد.»

سه نامه به مشكيني
كروبي پس از انتخابات رياست جمهوري در پي تاسيس حزب اعتماد ملي برآمد و نام خود را بر پيشاني روزنامه‌اي به اين نام حك كرد؛ اما كروبي روزنامه‌دار، همچنان نامه‌نگار بود. نامه‌اي را در اسفند 1384در پي ناآرامي‌هاي شهر قم كه طي آن حسينيه شريعت قم كه وقف «ذكر و فكر» فقراي سلسله نعمت‌اللهي سلطانعلي‌شاهي گنابادي شده بود،  و منزل واقف آن (سيداحمد شريعت) تخريب شد، خطاب به مراجع تقليد نوشت و گفت: «تساهل و تسامح اسلامي ايجاب مي‌كند عقايد ديگران ولو باطل و ناهنجار را بشنويم و آنگاه درباره آنها قضاوت كنيم... ما در مكتب امام صادق آموخته‌ايم كه حتي با دهريون در مسجد مباحثه كنيم... حكومت متولي حقوق همه شهروندان است... برخورد خياباني از سوي افراد غيرمسئول و بدون حكم قضايي هم شرعا هم عرفا مطرود است... در شرايطي كه دشمنان اسلام با توهين به پيامبر عظيم‌الشأن غيرت ديني ما را به هماوردي مي‌طلبند، ارائه چهره خشن از اسلام‌خواهي عين ستيز با اسلام حقيقي است... قم به عنوان زادگاه و پناهگاه اصلي انقلاب اسلامي بيش از هر جاي ديگر بايد مدافع قانون و قاعده نظام باشد...» و از مراجع معظم تقليد  خواست همچون هميشه از حقوق همه انسان‌ها دفاع كنند. نامه دوم در اسفندماه 84 را روانه دفتر محمود‌هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه كرد و در آن نسبت به صدور حكم براي الياس حضرتي، مديرمسئول روزنامه اعتماد و عضو حزب اعتماد ملي انتقاد كرد: «صدور حكم براي آقاي حضرتي و احكام مشابه نشان مي‌دهد كه ابراز نگراني بسياري از نيروهاي خط امام از نحوه‌ انتخابات اعضاي هيات منصفه كاملا بجا بوده است. امروز متاسفانه جايگاه هيات منصفه كه بايد نمايندگي اقشار مختلف جامعه را به عهده داشته باشد در اختيار كساني است كه اكثريت قاطع آنها داراي مواضع شناخته شده نسبت به جناح مقابل بوده‌اند و در واقع حكم خويش در مورد آقاي حضرتي و امثال ايشان را در سال‌هاي گذشته، بارها صادر كرده‌اند.»
موسم انتخاباتي ديگر كه رسيد، باز كروبي دست به قلم برد و به جهت انتخابات مجلس چهارم خبرگان رهبري، آيت‌الله علي مشكيني رئيس فقيد مجلس خبرگان را سه بار مخاطب نامه‌هاي خود قرار داد. اولين بار 14 آبان 1384 و با نزديك شدن به زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبري بود كه در نامه خود به مشكيني خواستار اصلاح‌‏ آيين‌‏نامه اين مجلس در جهت سپردن بررسي صلاحيت كانديداهاي خبرگان رهبري به نهاد تخصصي (حوزه علميه يا فقهاي سرشناس) و امكان حضور زنان و غيرحوزويان در مجلس خبرگان رهبري شد. اين نامه در واقع تكرار دغدغه‌هايي بود كه كروبي در نامه‌اي به تاريخ 2/3/77 و در آستانه سومين دوره انتخابات خبرگان رهبري به اطلاع مشكيني رسانده بود. دومين نامه كروبي به مشكيني در پنجم شهريور 1385 نوشته شد و پيشنهاد كرد تا كميسيوني مركب از مردان بزرگ عضو مجلس خبرگان رهبري را مامور نظارت بر سير جريان انتخابات خبرگان نمايد كه تنها خبرگان است كه مي‌تواند بر انتخابات خبرگان و تاييد صلاحيت نظارت كند. نامه سوم در 23 آبان 1385 نوشته شد و كروبي خطاب به رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري با اعتراض شديد نسبت به «برخي پرده‌دري‌ها كه باعث شده است بسياري از بزرگان و موجهين در صحنه حاضر نشده و نيز رفتار نامناسب با حاضرين»، به آنان گفت «من وجدان بيدار شما و ملت ايران را در خصوص تصميم فقهاي محترم شوراي نگهبان به داوري دعوت مي‌كنم و از آنچه بر تدبير و عدالت و آزادي و قانون و مملكت مي‌رود به خداوند متعال پناه مي‌برم». شوراي نگهبان  محمدرضا عباسي‌فرد نماينده مردم خوزستان و عضو هيات‌رئيسه دوره سوم مجلس خبرگان  را رد صلاحيت كرده بود و كروبي به پشتيباني از كانديداي مورد حمايتش برخاسته بود.

نامه‌هايي از شيخ كروبي به شيخ جنتي


طي اين مدت كروبي دوبار به جنتي نامه نوشت؛ اما اين بار نه درباره انتخابات و ردصلاحيت‌ها كه درباره نطق‌هاي جنتي در نمازجمعه تهران. بار اول در 26 ارديبهشت 1385 بود كه جنتي در نماز جمعه تهران، نامه احمدي‌نژاد به بوش را الهام خداوند خوانده و آن را با نامه امام به گورباچف مقايسه كرده بود. كروبي هم در ابتداي نامه نوشت: «سالياني است كه ترجيح مي‌دهم از راه دور و از طريق نطق و نامه با شما سخن بگويم و مردم را هم در جريان اين گفت و گو قرار دهم، به‌خصوص آن‌كه شما خطيب جمعه تهران هم هستيد و به اتكاي اهميت و قداست اين جايگاه رفيع مي‌توانيد دايره مخاطباني وسيع بيابيد و هماوردان شما از چنين نعمتي محروم هستند.»


كروبي افزود: «جناب آقاي جنتي! به همان اندازه كه شما از نامه آقاي احمدي‌نژاد مبهوت شديد، من از سخنان شما مبهوت شدم! از شما كه شاگرد امام (ره) بوديد و حداقل انتظار آن بود كه بنا به آموزه‌هاي ديني و حوزوي حرمت استاد خويش را نگه داريد و از قياس نادرست بپرهيزيد.» اين نامه تفاوتي با ديگر نامه‌هاي كروبي دارد چرا كه به گفته وي «من براي اولين بار اين نامه را به نام شيخ مهدي كروبي امضا مي‌كنم تا مردم حرف‌هاي من و شما را به پاي روحانيت ننويسند يا اگر حرف يكي از ما دو نفر را به حساب روحانيت مي‌نويسند سخن ديگري را نيز به حساب روحانيت بگذارند. اين نامه‌اي است از شيخ مهدي كروبي به شيخ احمد جنتي كه هيچ‌كدام معيار و نماينده‌ همه‌ اسلام و روحانيت نيستند...» نهم تير 1386 هم دومين نامه را همچون گذشته سرگشاده نوشت كه اشارتي بود به گفته‌هاي جنتي در نماز جمعه تهران كه «در زمان انتخابات رياست جمهوري نهم يكي از دوستانم نقل كرد كه در زمان انتخابات در تاكسي از راننده پرسيدم به چه كسي راي مي‌دهي؟ او گفت: نمي‌دانم اما مادرم كه چند سال پيش فوت كرده ديشب به خوابم آمده و گفت به احمدي‌نژاد راي بده، كه از اين نمونه‌ها بسيار است.»كروبي، جنتي را خطاب قرار داد و نوشت: «نمي‌توان حكومت را با خواب اداره كرد بلكه بايد مديريت كرد، زيرا هر حكومتي بر اساس مسائل طبيعي مسير خود را سپري مي‌كند و با خواب و نذر و نياز نمي‌توان به تصميم‌گيري در امور حكومتي پرداخت... اينكه آقاي جنتي به عنوان يك مجتهد، آدم باسواد و تحصيلكرده‌اي كه عضو شوراي نگهبان است، آن هم در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران كه در سراسر دنيا منعكس مي‌شود اين حرف‌ها را مي‌زند، من بسيار تعجب مي‌كنم.»


نامه اخير كروبي براي اولين بار يك عضو دولت نهم –وزير كشور- را خطاب قرار داده و با اشاره به حوادث اخير در بروجرد و برخورد با دراويش آن شهر به مصطفي پورمحمدي نوشته است: «دقت و درايت مسئولين محترم مانع ايجاد اختلاف و تحريك گروه‌ها و فرقه‌ها مي‌شود.»براي دومين بار است كه كروبي درباره دراويش نامه‌اي مي‌نويسد و اين بار با اين تاكيد كه: «اينجانب نسبت به رعايت حقوق اوليه شهروندان و حفظ امنيت و جان و مال مردم كه وظيفه اوليه همه حكومت‌هاست و در قانون اساسي به رسميت شناخته شده، حساسيت داشته و تذكر مي‌دهم و اين به معني دفاع از انديشه يا تفكر خاصي نيست... آيا ورود خودسرانه افراد به حريم قانون و تشخيص جرم و صدور حكم و اجرا توسط افراد غيرمسئول باعث هرج و مرج و ناامني در كشور نمي‌شود و نبايد با شدت با اينگونه اعمال سليقه‌ها برخورد كرد؟» 
نامه‌هاي شيخ تصويري است از تفكر او؛ چنانكه مي‌گويد: «از 18 سال پيش نامه‌‏هايي را در مورد شوراي نگهبان، مسائل قضايي و هيات‌‏هاي منصفه نوشته‌‏ام كه گوياي فكر من هستند و مي‌‏خواهم اين نامه‌‏ها را يك كتاب كنم تا بماند.»


ادامه گزارش نامه‌هاي شيخ


كروبي هدف اصلي اين طرح را رفع نارسايي‌هايي دانست كه در عمل به اثبات رسيده است و نوشت: «آيا از ديد روحانيون متحجري كه امام امت را به دليل تدريس فلسفه (العياذبالله) مرتد مي‌دانستند و به همين سبب احكام مرتد را بر فرزند نابالغ معظم‌له آيت‌الله شهيد حاج سيد مصطفي خميني (اعلي‌الله مقامه‌الشريف) بار كردند و كوزه‌اي را كه از آن آب نوشيده بود، آب كشيدند «التزام عملي به اسلام» همان معني را دارد كه از ديد پيروان راستين اسلام ناب محمدي(ص) دارا مي‌باشد؟» كروبي به دفاع از مجلسي مي‌پردازد كه خود در كرسي رياستش نشسته بود: «امروز مجلس شوراي اسلامي، خاري در چشمان آن ميراث‌خواران ورشكسته و تحجرگرايي است كه نه پايگاهي در ميان مردم دارند و نه به امام و خط امام اعتقاد دارند و در راه امام‌زدايي لبه تيز حمله زهرآگين خود را متوجه مجلس شوراي اسلامي ساخته‌اند و هر روز به بهانه‌اي مي‌كوشند كه اين ارگان مقدس و نگهبان راه و انديشه امام را زير سوال ببرند و بدين‌گونه راه را براي امام‌زدايي و انقلاب‌زدايي هموار كنند.» گويي داستان خواب‌هاي شبانه كروبي از همين جا آغاز مي‌شود. جايي كه مي‌نويسد: «شما از اينجانب پرسش به عمل آورده‌ايد كه «آيا آن شب با خيال راحت خوابيديد؟» حقيقت اين است كه اينجانب از آن شبي كه برخي از اعضاي برجسته جامعه مدرسين روياروي امام ايستادند و با عنوان امر مولوي و ارشادي، «التزام عملي به ولايت فقيه» را ناديده گرفتند «با خيال راحت نخوابيدم». اينجانب از آن شبي كه «جامعه مدرسين» نامه «مزين به فحش» به حضور امام ارسال داشتند و دل امام را خون كردند تا آنجا كه امام فرمودند اين نامه آقايان همان نامه نهضت آزادي است كه مشتي فحش به آن اضافه شده است، ديگر نتوانستم آسوده‌خاطر بخوابم.» (ماهنامه بيان، ارديبهشت‌ماه 1370)

بازگشت به صفحه نخست                                    blog stats

Free Web Counters & Statistics