نویدنو:07/11/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

ميوه‌هاي وارداتي نخريد، باغداران داخلي متضرر مي‌شوند
جمعي از باغداران شمالي :
قطب كشاورزي و اشتغال جوانان جاي خود را به ويلاهاي تجملي داده است!

 

همزمان با عرضه گسترده ميوه براي شب يلدا بود كه مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار در مورد كيفيت مناسب انواع ميوه و مركبات داخلي و وفور اين محصولات در بازار‌هاي داخلي صحبت‌كرده بود و اينكه عرضه بخش قابل توجهي از ميوه‌هاي وارداتي متوقف است و بخش قابل توجهي از آنها در انبار‌ها باقي مانده است اما به نظر مي رسد روند جلوگيري از ورود ميوه‌هاي وارداتي به بازار و ميادين ميوه‌و‌تره بار كاملا آزاد بوده است ، چراكه در همين فاصله صداي توليد كنند گان ميوه و مركبات مناطق شمالي كشور در‌آمده و دست به دامن ميادين ميوه‌وتره‌بار شده‌اند تا آنها از عرضه ميوه‌ومركبات وارداتي جلوگيري كنند.

به گزارش ايسنا، اين باغداران كه عمدتا از مناطق شمالي كشور هستند در نامه‌اي به رييس سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران در مورد غير قابل تحمل بودن زندگي و فشار مضاعف مشكلات اقتصادي باغداران منطقه شمال و بخصوص باغداران ناحيه تنكابن پس از مشكل براي فروش ميوه‌ها اشاره و تاكيد كرده‌اند: اگر اين مشكل حل نشود به زودي و در آينده‌اي نه چندان دور به نابودي قطب اقتصادي منطقه و نابساماني اوضاع و از بين رفتن عرصه اشتغال جوانان و خارج شدن محيط توليدي باغداري و كشاورزي و جايگزيني ويلاهاي تجملي و محل تفريح و افراط تعداد قليلي از ما بهتران و در نهايت منجر به مصرفي نمودن جامعه و وارد آمدن خسارات و لطمات غير قابل جبران به مقوله توليد و باغداري منطقه مي‌شود.

اين باغداران در ادامه نامه خود آورده‌اند: آفت واردات ميوه  در شرايط فعلي كشور ضرورت ندارد و مشكلي از مشكلات جامعه را نه تنها درمان نكرده، بلكه آسيب فراواني به اقتصاد منطقه و به خاك سياه نشاندن ملتي فقير و كم درآمد و ناتوان را كه  تنها منبع درآمد و اشتغالشان باغداري و توليد انواع مختلف ميوه مركبات است ، به دنبال دارد.

در ادامه اين نامه آمده است: با توجه به ديدگاه‌هاي مختلف كه بر جريان‌هاي اصلي حاكميت وجود دارد و هدف همه سازندگي و رفع مشكلات اقتصادي و ايجاد فضاي كار و اشتغال برای جوانان است و با توجه به حمايت‌هاي همه جانبه كليه اقشار و حاكم و نظريات همگاني كه سعي در به وجود آمدن فضايي اشتغالزا و خودكفايي مملكت حكايت دارد حمايت از قشر باغدار كشور لازم است اما متاسفانه بر خلاف تمامي اين نظريات و ايده‌ها دست هايي از آستين بيرون آمده و با به راه انداختن مقوله واردات كه نتيجه‌اي جز نابودي توليدات باغداري و از بين بردن فضاي اشتغال جوانان و نهايتا نارضايتي عمومي را به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

در اين نامه تاكيد شده كه با توجه به اين كه هم از نظر كميت و هم از نظر كيفيت مركبات شمال ايران رقيب چنداني در بين ممالك توليد كننده ندارد متاسفانه با واردات بي‌رويه و ضد باغداري كه نمي‌دانيم علتش چيست و چرا چنين تصميماتي گرفته مي شود، اقدام به واردات چنين كالايي از خارج به داخل مملكت گشته و زندگي هزاران نفر را از دچار فلاكت و بدبختي كرده‌اند. از سوي ديگر توليدات مركبات شمال گذشته از آن كه قيمت منصفانه‌اي نداشته و حمايتي از جانب دولتمردان به توليد كنندگان وجود ندارد باز هم مردم را راضي نگهداشته و زندگي پر از مشكلات خود را به پيش مي‌برد.

به گزارش ايسنا، پس از اقدام اين باغداران در اعلام نارضايتي و نگراني خود مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران روز چهار روز پيش (24 دي ماه) اعلام كرد كه از امروز عرضه مرکبات وارداتي در ميادين ميوه و تره بار ممنوع شده است.

حسين صفايي اظهار كرد كه خوشبختانه توليد مرکبات در داخل در سطح مناسبي قرار دارد و با اشباع شدن شدن بازار از توليدات داخلي، ديگر نيازي به عرضه مرکبات خارجي نيست.

وي در عين حال تاكيد كرده بود كه عمده مرکبات وارداتي که اکنون در بازارها عرضه مي‌شوند، سال گذشته توسط تجار از کشورهايي نظير ترکيه، مصر و سوريه خريداري شده و حدود 10 ماه در سردخانه‌ها نگهداري شده‌اند که با وجود ظاهري مناسب، ارزش غذايي خود را نيز از دست داده‌اند که اين مساله هم به اتخاذ اين تصميم در ميادين شهرداري تهران منجر شده است.

چندي پيش جمع زيادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه‌اي خطاب به رييس جمهور خواستار محدوديت ورود ميوه‌هاي خارجي شدند.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics