نویدنو:20/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

استراتژی نوینی که صورت تحقق می پذیرد.

 

در نشست 4روزه ای در فوریه 2006در شیکاگو نظرات گوناگونی   پیرامون جهانی سازی کاپیتالیستی و پاسخ نیروی کار و طبقه کارگر به آن طرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حاصل این نشست سندی بود تحت عنوان « استراتژی طبقه کارگر در دوران جهانی سازی سرمایه داری» که پس از نشست منتشر گردید . ترجمه این سند از سوی نویدنو در اختیار افکار عمومی ایرانیان قرار گرفت . در آن سند از جمله نوشته شده بود که :«ما باید قدرت طبقه کارگر را ،بیش از هر زمان دیگری، در اشکال نوین بین المللی آن دریابیم. دیگر متحد شدن کارگران و توده های تحت ستم جهان در تئوری و به شکل نمادین کافی نیست. سرمایه داری فراملی در شرایط کنونی ضرورت سازماندهی و همبستگی کارگران و توده های تحت ستم جهان را در اشکال نوینی مطرح می سازد. شعار "کارگران جهان متحد شوید" باید به استراتژی عینی و ملموس مبارزه در شرایط کنونی مبدل گردد. » خوش حالیم به اطلاع برسانیم که در راستای عملی شدن این طرح نوین ، اولین گام های مبارک آن برداشته شده است . در همین زمینه توجه خوانندگان محترم را به متن خبری از گاردین به شرح ذیل جلب می کنیم .

 

تولد نخستین اتحادیه جهانی کارگران

اليور مورگان- برگردان: بابك پاكزاد

 

اتحاديه‌هاي كارگري آلمان، آمريكا و بريتانيا با گام‌هاي استوار عزم جزم كرده‌اند تا با حركت به سوي ايجاد يك اتحاديهء كارگري بين‌المللي با بيش از شش ميليون عضو، قدرت سرمايه‌داري جهاني را به چالش بطلبند.

 Amicus  بزرگ‌ترين اتحاديهء بخش خصوصي بريتانيا و  IG METALL ، اتحاديهء بخش مهندسي آلمان به همراه دو سازمان كارگري در آمريكا يعني فلزكاران متحد و انجمن بين‌المللي ماشين‌كاران كه در نوع خود بزرگ‌ترين هستند، به منظور جلوگيري از اقدام كمپاني‌ها براي ايجاد رقابت ميان نيروي كار در كشورهاي مختلف توافقنامه‌اي را به امضا رساندند.

حركت مذكور كه در هفتهء جاري اعلام شد، توسط رهبران اتحاديه‌ها به عنوان نخستين گام به سوي ايجاد يك اتحاديهء واحد تلقي شد كه مي‌تواند به مثابهء جبهه‌اي متحد در برابر شركت‌هاي چندمليتي عرض اندام كند.

درك سيمپسون، دبير كل  Amicus  اظهاركرد: «هدف ما خلق يك اتحاديهء واحد قدرتمند است كه بتواند براي مبارزه با نيروهاي جهاني سرمايه از مرزها گذر كند. من طي چند دههء آتي ظهور سازمان‌هاي چندمليتي را پيش‌بيني مي‌كنم

 Amicus  در ماه مه تلفيق با اتحاديهء كارگران بخش حمل و نقل براي ايجاد يك سازمان كارگري قدرتمند با دو ميليون عضو را برنامه‌ريزي كرده است. اتحاد با  IG METALL  با 4/2 ميليون عضو،  USW  با _2/1 ميليون عضو و  Machinist  با 730 هزار عضو سازماني با 3/6 ميليون عضو ايجاد خواهد كرد.

سيمپسون افزود: «سبك سنگين كردن كشورها و نيروي كار و مبادله و جابه‌جايي براي كسب حداكثر سود از سوي شركت‌هاي چندمليتي عامل امضاي توافقنامهء همبستگي شد كه قبلاً ميان اتحاديه‌هاي كارگري آلمان و آمريكا به امضا رسيده بود كه به نظر من، بهترين راه براي مبارزه با چنين اقداماتي است

اتحاديه‌هاي كارگري انگلستان به طور مكرر ادعا كرده‌اند كه كمپاني‌هاي جهاني، مشاغل بريتانيايي‌ها را از بين مي‌برند چرا كه قانون حمايت از اشتغال در اين‌جا ضعيف‌تر از كشورهاي ديگر است. براي مثال در ماه آوريل، پژو اعلام كرد كه كارخانهء توليد اتومبيل خود در حوالي  Coventry  را بسته است كه منجر به از دست رفتن 300ر2 شغل شده است. گفته مي‌شود كار به اسلواكي انتقال داده شده كه هزينه‌هاي نيروي كار ارزان‌تر است همچنين بخشي از آن نيز به فرانسه زادگاه پژو انتقال يافته است.به نظر مي‌رسد سيمپسون با توني وودلي، دبير كل  T&G  اشتراك‌نظر دارد كه در اوايل ماه جاري اظهار كرد: «اين‌كه اتحاديه‌اي كارگري بخواهد در يك كشور فعاليت كند، ايده‌اي است كه دوران آن گذشته است

 T&G  در گذشته به شكل نزديكي با اتحاديه‌هاي كارگري كشورهاي ديگر كار كرده است. اين اتحاديه_ به صورت مشترك در امر سازمان‌دهي و مبارزات  SEIU  اتحاديهء كارگران خدماتي آمريكاي شمالي كه 3/1 ميليون عضو دارد، فعاليت كرده است. اگر چه،  T&G  هيچ‌گاه نظير  Amicus  همكاري را به يك توافقنامهء رسمي براي همكاري بدل نكرد.    

وودلي معتقد است اتحاديه‌ها بايد براي مبارزه با تاثير فزايندهء سرمايهء جهاني در مقياس بين‌المللي دست به اقدام مشترك بزنند.

منبع:  Guardian 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics