نویدنو:29/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گفتگوی سهیل آصفی با نیره اخوان بیطرف عضو فراکسیون زنان

 

"نمي توانيم مردم را به حال خود رها کنيم و بگوييم هر کي، هر طور مي خواهد بيايد بيرون. " نيره اخوان بيطرف، عضو فراکسيون زنان و منشي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس اسلامي ضمن بيان جمله فوق در گفتگو با "روز" تاکيد مي کند که بايد به وضع "بدحجابي" در جامعه رسيدگي شود.


خانم اخوان، با نزديک شدن به فصل گرما، دوباره حرف از برخورد با "بدحجابي" و پوشش زنان و مردان شده است. انصار حزب الله تظاهراتي در اعتراض به "بدحجابي" اعلام کرده اند، و دوباره نگراني از برخوردهاي خياباني با مردم بالا گرفته. چه فکر مي کنيد؟
من ضمن تاييد اين تصميم که مقابله با پديده هاي"بدحجابي" و "بي حجابي" هست...

"بي حجابي"؟ مگر مي شود در جمهوري اسلامي؟
عده اي طوري بيرون مي آيند که اينگونه است. من با اين تصميم نيروي انتظامي موافقم.

يعني به شيوه "برخوردهاي خياباني"؟
نه، شيوه عملکرد نيروي انتظامي نبايد "خياباني" باشد. بايد کار مداوم و مستمر کرد.

يعني چي؟
در طول مسير خيابان، کوچه ها...

باز "خيابان" است که!
به هر حال يک منطقه شهرداري را شامل مي شود. بايد عده اي که زير نظر نيروي انتظامي هستند، تجربه دارند و کارآموزي کرده اند به اماکني که خانم ها در آنجا کار مي کنند وارد شوند. آنها را زير نظر بگيرند.

که چه بشود؟
که اگر حجاب متناسب با "شئونات اسلامي" را رعايت نمي کنند، خيلي محترمانه تذکر دهند و اين مساله را از خود مدير بانک، بنگاه اقتصادي يا مدرسه و دانشگاه بخواهند که براي بار دوم با "بدحجابي" رو به رو نشوند. اگر "بدحجابي" نبود، مدير آن مکان را تشويق کنند و اگر خود را اصلاح نکردند آنها را جريمه مالي کنند.

يعني "بدحجاب" ها را "جريمه نقدي" کنند؟
مسئول جايي را که نيرويي جذب کرده که آن نيرو اصلا قواعد نظام را رعايت نمي کند جريمه نقدي کنند.

برخي از مسئولين ذيربط در جمهوري اسلامي گفته اند مساله "بدحجابي" از حيطه "فرهنگي" خارج شده و بيشتر حالت مقابله سياسي با جمهوري اسلامي را به خود گرفته. فراکسيون زنان مجلس هم اين طور فکر مي کند؟
اکثريت زنان اين طور نيستند. اما ممکن است عده قليلي مامور به اين کار باشند.

يعني چه جوري؟
يعني بابت اين ماموريت خود مزدي هم بگيرند. عمله دسته اي باشند که چنين هدفي دارند.

مساله "حجاب اجباري"بحث تازه اي نيست. از همان روزهاي بعد از انقلاب از سوي حاکميت مطرح شده است ودر طول اين بيست و هفت هشت سال هم تريبون هاي تبليغي با در دست داشتن همه امکانات از مدارس و دانشگاهها تا رسانه هاي گروهي و... سعي در ترويج مساله "حجاب" داشته اند. چطور است که بعد از اين مدت هنوز جمهوري اسلامي با چنين مساله اي در رابطه خود با مردم رو به روست؟
به عملکرد ما مربوط است. مردم از مسئولين و مديران خود انتظار دارند به حرفي که مي گويند عمل کنند و صادقانه برخورد کنند. اگر اين اتفاق بيفتد شايد آن درجه اعلام مخالفت با نظام از طريق "بدحجابي" کاهش پيدا کند. به هر حال مردم انتظاراتي دارند که بايد به آنها جواب داده شود. مساله گراني و... بي تاثير نيست. اگر در همه موارد درست برخورد کنيم مي توانيم به شعار امسال "اتحاد ملي وانسجام اسلامي" عمل و اعتماد مردم را جلب کنيم.

چطور تا حالا "اعتماد مردم" جلب نشده؟
شايد در محدوده کارهاي خودمان درست عمل نکرديم.

يعني مردم نسبت به "حجاب اجباري" در طول اين سالها اقبالي نشان داده اند؟
وقتي اقبال نشان مي دهند که آن مسيري که بايد نشان داده شود و حرفي که بايد به عمل ختم شود، انجام بگيرد.

يعني چه اقدامي بايد انجام مي گرفته که نشده؟
همان منطبق نبودن حرفها با عمل.

مثلا چي؟
به هر حال وقتي ما مي گوييم بايد مشکلات مردم را رفع و رجوع کرد، فردي که در پايين ترين رده يک اداره مشغول به کار است و مردم با او سر و کار دارند و مي بينند کارشان را خوب راه نمي اندازد، از اين اتاق به آن اتاق مي فرستد، به هر حال ناراضي مي شوند.

بحث ما در مورد خاص "حجاب اسلامي" بود.
بي ربط نمي تواند باشد. بالاخره وقتي رضايت مردم را حاصل نکنيم، مي تواند بطور غير مستقيم در آن ظاهر بيروني مردم خودش را نشان دهد.

حالا اگر انتخاب پوشش به عهده خود مردم گذاشته شود چه؟
من فکر نمي کنم بشود.

چطور؟
"حجاب" از مسائل اساسي ديني ما است. چطور مي شود بگوييم هر کي هر طور خواست بيايد بيرون. البته الان اينطوري شده است!

اينطوري شده؟
بله، خب نظارت ها رها شده و درست عمل نکرديم. نمي توانيم مردم را به حال خود رها کنيم و بگوييم هر کي، هر طور مي خواهد بيايد بيرون!...

در جريان انقلاب سال 57 هم زنان بي حجاب و با حجاب و... همه با هم بودند...
باشد!

خب؟
همه براي تحقق اهداف اسلامي حرکت مي کردند. براي استحکام و ايجاد جمهوري اسلامي. جمهوي اسلامي يعني نظام بر اساس اسلام باشد. يکي از احکام پوشش همين بحث "حجاب" است.

پنجاه تا امضا هم جمع نشده

فرمانده نيروي انتظامي اخيرا گفته 86 درصد تهراني ها خواستار برخورد با "بدحجابي" هستند و از طرف ديگر گفته که جامعه "بدحجاب" ها را وادار به اين پوشش کرده است. تناقضي نمي بينيد؟
در اين 86 درصد هم زنان ما مي توانند جا بگيرند و هم مردان ما هستند. آن عده اي که پوشش نامناسب دارند مي تواند به دليل درست عمل نکردن جامعه باشد.

با توجه به اينکه کشور در شرايط خاصي به دليل مساله پرونده هسته اي" و.. به سر مي برد، برخي از کارشناسان معتقدند بهتر است در شرايط فعلي دوباره به "عرصه خصوصي" زندگي مردم وارد نشد که احساس نا امني در جامعه تقويت شود...
در اجتماعي که عرصه خصوصي نيست.

منظور، حق انتخاب نوع پوشش براي افراد جامعه است...
نه ديگر شلوار تا زير زانو پوشيدن و روپوشي که تا بالاي آرنج دست بيرون باشد.

مدتي است بخشي از پويشگران زن در يک کارزار به دنبال جمع کردن يک ميليون امضا براي تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان در ايران هستند، نظر فراکسيون زنان نسبت به اين اقدام چيست؟
نه، آنکه يک ميليون امضايي نبود، پنجاه تا امضا هم تا حالا جمع نشده! تلاش کردند ولي نشد. هميشه تحت عنوان "حقوق بشر" خواسته اند از اين اقدامات انجام دهند.

اينکه زنان کشور خواهان عدم تبعيض در برابر قانون نسبت به خود هستند چه؟
بحثي نيست. مي توانند با ما در ميان بگذارند.

"اقدام عليه امنيت ملي" از جرائم پويشگران زن کشور اعلام شده است؛از سوي ديگر در مورد مطالبات زنان، گفته شده که مثلا اگر زني نخواهد هوو داشته باشد چه ارتباطي به امنيت ملي دارد؟
من هم فکر نمي کنم ربطي به "اقدام عليه امنيت ملي" داشته باشد.

يعني برخوردهاي اخير با پويشگران زن را قبول نداريد؟
من بايد بدانم که اصلا چه اتفاقي افتاده است که اظهار نظر کنم. اگر مطلبي دارند مي توانند بنويسند به ما بدهند.

http://www.soheilasefi.blogfa.com/post-450.aspx

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics