نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

قطعنامه ی پارلمان اروپا
در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران

نویدنو:28/8/1385

قطعنامه ی پارلمان اروپا
در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران

 

بی بی سی: پارلمان اروپا طی نشست روز پنجشنبه (شانزدهم نوامبر) خود به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت و با تصویب قطعنامه ای دولت ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده، از کمیسیون اروپا خواست برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران اقداماتی اتخاذ کند.
از ۶۵ عضو پارلمان اروپا که هنگام رأی گیری برای این قطعنامه حاضر بودند، شصت نماینده رأی مثبت و سه نفر رأی ممتنع دادند.
در این قطعنامه آمده که طی یک سال گذشته، وضعیت ایران از لحاظ رعایت حقوق شهروندی و آزادی سیاسی به صورت چشمگیری از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در ایران افت کرده و زندانیان همچنان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می گیرند.
این قطعنامه از حکومت ایران خواستار پیگیری و تسریع رسیدگی به پرونده مرگهای مشکوک روشنفکران و ناراضیان سیاسی و فراهم آوردن امکانات پزشکی برای آن دسته از زندانیان شده که در شرایط جسمی خوبی قرار ندارند.
آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، بویژه کیوان انصاری، کیوان رفیعی، خیرالله درخشنده، ابوالفضل جهاندار و کورش زعیم در قطعنامه پارلمان اروپا خواسته شده است.
پارلمان اروپا در عین حال از آزادی علی اکبر موسوی خویینی، نماینده پیشین مجلس، رامین جهانبگلو، پژوهشگر متهم به جاسوسی و اکبر گنجی روزنامه نگار منتقد استقبال کرده و خواهان آن شده که امکان بازگشت آقای گنجی به ایران بدون آنکه مشکلی او را تهدید کند فراهم آید.
پارلمان اروپا مجازات اعدام را محکوم کرده و با ابراز نگرانی از اعدام افراد کمسال در ایران، از ایران به عنوان کشوری نام برده که بیشترین تعداد افراد کمسال را اعدام می کند.
دستگاه قضائی ایران اعدام افرادی را که حین ارتکاب جرم کمتر از هیجده سال سن داشته اند تکذیب می کند اما گروههای مدافع حقوق بشر چندین بار مواردی از محکومیت افراد کمسال به اعدام را به استناد به اظهارات وکلا یا خانواده آنان در ایران گزارش کرده اند.
در قطعنامه پارلمان اروپا همچنین نسبت به غیرقانونی اعلام شدن کانون مدافعان حقوق بشر در ایران که ریاست آن را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل به عهده دارد ابراز نگرانی شده است.
 
حقوق اقلیتها
پارلمان اروپا در قطعنامه خود به عدم اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در مورد تدریس زبانهای قومی در ایران اشاره کرده و علاوه بر بر شمردن مواردی همچون توهین آشکار به ترک زبانان ایران از طریق روزنامه ای دولتی و تبعیض علیه افراد به دلیل خاستگاه قومی و مذهبی شان، بویژه در مورد کردها، از گزارش میلون کوثری، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اسکان یاد کرده که بنابرآن برخی از اعراب خوزستان به زور از روستاهای محل سکونت خود در این استان رانده شده اند.
پارلمان اروپا نسبت به سرنوشت صالح کامرانی، وکیل متهمان پرونده نا آرامی قومی در آذربایجان ایران که از چهاردهم ژوئن (۲۴ خرداد) ناپدید شده ابراز نگرانی کرده و خواهان جلوگیری از اجرای حکم اعدام عبدالله سلیمانی، عبدالرضا سنواتی، قاسم سلامات، محمد جعب پور، عبدالامیر فرج الله جعب، علیرضا عساکره، مجید آل بوغبیش، خلف خضیراوی، مالک بنی تمیم، سعید حمیدان و عبدالله المنصوری شده که به جرم بمبگذاری در استان خوزستان به مرگ محکوم شده اند.
 
آزادی مذهب
در قطعنامه پارلمان اروپا از تبعیض مذهبی و سرکوب پیروان اقلیتهای مذهبی که مذهب آنان در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده سخن گفته شده و در این میان به عنوان نمونه به بهائیان و همچنین اهل تصوف اشاره شده است.
پارلمان اروپا نسبت به بازداشت دو وکیل دادگستری به نامهای فرشید یداللهی و امید بهروزی که در پی عهده دار شدن وکالت دراویش نعمت اللهی گنابادی در قم به حبس محکوم شدند ابراز نگرانی کرده است.
این قطعنامه همچنین وضعیت آن دسته از روحانیونی را که مخالف حکومت ایرانند در خطر توصیف کرده و به سید حسین کاظمینی بروجردی، روحانی ساکن تهران اشاره کرده که ماه گذشته همراه با شمار زیادی از پیروانش مدتی را در بازداشت گذراند.
 
آزادی مطبوعات
پارلمان اروپا نسبت به آنچه بازداشت بدون ضابطه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان و تهدید و ارعاب آنان توصیف می کند ابراز نگرانی کرده و از بازداشت دست کم شانزده روزنامه نگار طی ده ماه گذشته خبر داده که ایران را از لحاظ سرکوب مطبوعات در ردیف یکی از بدترین کشورها قرار داده است.
توقیف مطبوعات، مسدود کردن سایتهای اینترنتی، ممنوع الخروج کردن برخی روزنامه نگاران و جمع آوری آنتن های ماهواره ای در این قطعنامه به عنوان مصادیق سرکوب رسانه ها در ایران برشمرده شده است.
پارلمان اروپا با یادآوری به دولت ایران که به عنوان امضا کننده پیمان بین المللی حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ملزم به رعایت حقوق بشر، بویژه آزادی بیان است، خواهان آزادی مجتبی سمیعی نژاد، احمدرضا شیری، آرش سیگارچی و مسعود باستانی از زندان شده است.
پارلمان اروپا همچنین از مجلس شورای اسلامی ایران خواسته است قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی را اصلاح کرده با پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازگار کند و آزادی عقیده از راههای مسالمتجویانه را در ردیف جرایم به حساب نیاورد.
 
حقوق زنان
درخواست از ایران برای عضویت در پیمان بین المللی رفع همه اَشکال تبعیض نسبت به زنان و محکومیت سرکوب تظاهرات گروهی از زنان در میدان هفت تیر تهران که دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) گذشته روی داد مواردی اند که در این بخش از قطعنامه پارلمان اروپا گنجانده شده اند.
 
نقض سایر حقوق
اظهارات رئیس جمهور ایران درباره پاکسازی دانشگاه از لیبرالها و سکولارها از سوی پارلمان اروپا محکوم شده و بازگشت آن دسته از استادان که به دلیل عقایدشان از تدریس محروم شده اند درخواست گردیده است.
پارلمان اروپا از حکومت ایران خواسته که دانشجویان را به دلیل فعالیت سیاسی شان از ادامه تحصیل محروم نسازد و از اعمال مجازات حبس و شلاق و جریمه نقدی برای دانشجویانی که فعالیت سیاسی دارند جلوگیری کند.
در قطعنامه پارلمان اروپا نسبت به مرگ اکبر محمدی و ولی الله فیض در زندانهای ایران ابراز تأسف شده و آزادی منوچهر محمدی، فعال دانشجویی از زندان درخواست گردیده است.
پارلمان اروپا خواستار عدم پیگرد قضائی افراد غیرمتأهل به دلیل رابطه با جنس مخالف شده و از دولت ایران خواسته است شواهدی ارائه دهد که مجازات سنگسار دیگر در کشور اجرا نمی شود.
رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات شوراها نیز از جمله مواردی است که در این بخش از قطعنامه پارلمان اروپا به آن اشاره شده است.
پارلمان اروپا در عین حال از تصمیم محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران در ممنوعیت شکنجه که در آوریل ۲۰۰۴ (فروردین ۱٣٨٣) اعلام شد و متعاقب آن، تصویب قانون اصلاحات قضائی و تأیید آن از جانب شورای نگهبان استقبال کرده است.
 
نقض تعهدات بین المللی
در قطعنامه پارلمان اروپا آمده که ایران پس از برگزاری دور چهارم گفتگو با اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر که در چهاردهم و پانزدهم ژوئن ۲۰۰۴ (خرداد ۱٣٨٣) برگزار شد، از ادامه این گفتگوها سرباز زده است.
 
درخواست از کمیسیون اروپا
پارلمان اروپا در این قطعنامه از کمیسیون اروپا که بازوی اجرائی اتحادیه اروپا به شمار می رود خواسته که تحولات ایران را بدقت زیرنظر قرار دهد و در روابط اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و ایران موارد نقض حقوق بشر در ایران را در نظر بگیرد.
پارلمان اروپا از بازدید ماه گذشته گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پارلمان اروپا استقبال کرده و خواهان ادامه تماس میان ایران و اتحادیه اروپا شده و در عین حال ابراز امیدواری کرده که این قطعنامه مبنایی برای نزدیکی تدریجی ایران و اتحادیه اروپا به یکدیگر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics