نویدنو:04/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

مذاکره با امریکا

نویدنو-در تاریخ هفتم خرداد مذاکراتی بین امریکا وایران بر گزار خواهد شد .افراد وگروه های مختلفی در این باب اظهار نظر کرده اند. نوید نو نظر به اهمیت موضوع وبازتاب آن در خطوط سیاسی نیروها به مرور به بازتاب این نظرها خواهد پرداخت .

 

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب:

آنهایی که خیال می‌کنند جمهوری اسلامی سیاست مستحکم، منطقی و صد در صد قابل دفاع خود در نفی مذاکره با آمریکا را عوض کرده است اشتباه می‌کنند ... مذاکره با این دولت با منطق قوی مردود است ... آنچه که مسئولین ما درباره مذاکره گفتند این است که آمریکا به وظایف خود به عنوان اشغالگر عمل نمی‌کند و راه استقرار امنیت در عراق را نه تنها سد کرده است بلکه علیه دولت منتخب عراق نیز توطئه می‌کند تا آنرا سرنگون کند. ... مسئولین ما می‌خواهند با مسئولین آمریکایی بنشینند و این مسئولیت را به آنها یادآوری کنند.

مسائل عراق ربطی به آمریکا ندارد، ربطی به ما نیز ندارد ما فقط درباره امنیت عراق مذاکره می‌کنیم.»

 

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي:
مذاكره درباره عراق مقدمه مذاكرات بعدي ميان ايران و آمريكاست
ممانعت از برگزاري نشست نهضت آزادي نمونه روشني از محدوديت در عرصه سياسي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: مذاكره ميان ايران و آمريكا، بيانگر تحول مهمي در موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال آمريكاست؛ تحولي كه مي‌‏تواند آغاز فصل جديدي در روابط دو كشور را رقم بزند.
محسن آرمين در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اينكه از هفتم خرداد ماه مذاكره ميان ايران و آمريكا آغاز خواهد شد، گفت: بدون شك طرفين در اين اقدام با مشكلات و موانع متعددي مواجه هستند. اين موانع به‌‏ويژه وجود جريان‌‏هاي افراطي و مخالف مذاكره در دو كشور، موجب شده است طرفين در اين باره مواضعي محتاطانه اتخاذ كنند.
وي خاطرنشان كرد: اظهارات مقامات دو كشور مبني بر اينكه مذاكرات به موضوع عراق محدود بوده و خواهند كوشيد در مذاكرات بر وظايف طرف مقابل در قبال عراق تاكيد كنند، كاملا طبيعي و قابل فهم است. نكته مهم اين است كه از اين مذاكرات بايد انتظاري متناسب با آن داشت. به اين معنا كه به طور قطع اين مذاكرات روابط دو كشور را دست‌‏خوش تحول نخواهد كرد و حتي ممكن است طرفين درباره عراق نيز به نتيجه روشن و تعيين‌‏كننده‌‏اي نرسند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه اهميت اين مذاكره در ايجاد عرصه تحركي جديد در روابط دو كشور است، گفت: مذاكره ايران و آمريكا در مورد عراق، اين امكان را به طرفين مي‌‏دهد كه فراتر از اظهار نظرهاي تبليغاتي و رسانه‌‏اي يا پيغام‌‏هاي گاه و بي‌‏گاه از طريق طرف‌‏هاي ثالث، رو در رو به گفت‌‏وگو بپردازند و مقدمات مذاكرات بعدي درباره ديگر مسائل فيمابين را فراهم سازند.
آرمين اظهار داشت: اگر مذاكرات دو كشور فاقد چنين نتيجه و كاركردي بود، هيچ‌‏يك از طرفين رغبتي به گفت‌‏وگو نشان نمي‌‏دادند زيرا تذكر وظايف و مسووليت‌‏ها يا گوشزد كردن منافع يا مصالح به طرف مقابل، از طرق معمول گذشته يعني ارسال پيغام به وسيله طرف‌‏هاي ثالث ممكن بود.
وي تصريح كرد: در اين ميان مواضع برخي محافل افراطي مدعي ذوب در ولايت قابل تامل است. طبيعي است كه مقولاتي همچون روابط ايران و آمريكا از جمله موضوعاتي هستند كه تصميم‌‏گيري درباره آن خارج از اختيارات دولت بوده و در اين‌‏گونه مسائل با نظر و تاييد مقام رهبري تصميم‌‏گيري مي‌‏شود.
آرمين افزود: اندك آشنايي با ساخت قدرت در ايران، گوياي اين واقعيت است كه مواضع اعلام‌‏شده از سوي دولت در مورد مذاكره با آمريكا به تاييد و امضاي مقام رهبري رسيده است.
وي تاكيد كرد: در چنين شرايطي اعتراضات افراطيون و تجمعات اعتراضي عليه اعلام موافقت دولت به درخواست آمريكا براي مذاكره درباره عراق، بيانگر تناقضات آشكاري است كه اين جماعت به آن گرفتار آمده است. گريز از اين تناقضات غيرقابل‌‏حل، افراطيون را ناگزير از خلق ادبيات و ارايه توجيهات عجيب و غريبي كرده است كه در ادبيات سياسي كشور بي‌‏سابقه است.
آرمين افزود: روزنامه كيهان كه مذاكره با آمريكا را دست دادن به شيطان و رقصيدن با گرگ ناميده، براي حل اين تناقض و رفع اتهام مخالفت با تصميم و نظر رهبري، طي مقاله‌‏اي ضمن پذيرش اين واقعيت كه تصميم دولت در اين زمينه نمي‌‏تواند بدون تاييد رهبري باشد، مدعي شده است كه براي دولت نظر و كلام رهبري نبايد مهم باشد بلكه دولت بايد مطمئن شود كه در كنه قلب رهبري نيز نسبت به اين امر رضايت و موافقت وجود دارد و نتيجه مي‌‏گيرد مخالفت با مذاكره با آمريكا از آنجا كه مغاير با آنچه در كنه قلب رهبري وجود دارد، نيست، بنابراين مخالفت با رهبري محسوب نمي‌‏شود. كيهان همچنين مدعي مي‌‏شود اگر مطمئن شويم رهبري قلباً با اين امر موافقت دارد، هر چه آن خسرو كند، شيرين بود.
آرمين تاكيد كرد: از نظر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، اين ادبيات مريد و مرادي و باطني‌‏گري فرقه‌‏اي كه نشانه تعطيلي عقل و بستن باب استدلال و برهان در عرصه سياسي -كه عرصه‌‏اي كاملا عرفي و عقلاني است- امري بي‌‏سابقه و در عين حال خطرناك است.
وي افزود: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هشدار مي‌‏دهد اين ادبيات در صورت گسترش و ترويج، مشوق ظهور حركت‌‏هاي خارجي‌‏گري افراطي در كشور خواهد بود.
آرمين تصريح كرد: اظهارات آقايان الهام و جنتي در توجيه «تغيير مذاكره ايران در قبال آمريكا»، «موافقت دولت با مذاكره با آمريكا» و «ممنوعيت اين امر در گذشته» است. آقايان اظهار داشتند در گذشته چون مردم و مسوولان اعتمادي به دولت‌‏هاي گذشته نداشتند، با مذاكره مخالف بودند و امروز چون چنين اطميناني وجود دارد، مذاكره با آمريكا بلامانع است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: اين‌‏گونه اظهارات بيش از هر چيز نشانه به بازي گرفتن شعور مردم است. آقايان ظاهرا تصور مي‌‏كنند مردم ايران فاقد حافظه تاريخي هستند و استدلال‌‏هاي گذشته ايشان را در رابطه با مذاكره با آمريكا -كه مغاير با ارزش‌‏ها و آرمان‌‏هاي انقلاب اسلام مي‌‏ناميدند- از ياد برده‌‏اند. آقايان فراموش كرده‌‏اند كه در همين چند سال پيش عده‌‏اي اتفاقا به خاطر انعكاس نتايج نظرسنجي و اعلام نظر موافق مردم براي مذاكره با آمريكا، متهم به جاسوسي و گرفتار حبس و زندان شدند.
وي تصريح كرد: نظر مردم نسبت به مواضع اصولي و منطبق با مصالح ملي دولت خاتمي و هاشمي در قبال آمريكا، امري روشن و غير قابل انكار است اما سخن آقايان در بي‌‏اعتمادي برخي مسوولان يا به عبارت بهتر بخش غيرانتخابي حاكميت نسبت به بخش حاكميت منتخب مردم، البته سخن درستي است.
آرمين افزود: ريشه اين بي‌‏اعتمادي را نيز بايد در بي‌‏اعتمادي نسبت به راي و تشخيص مردم جست‌‏وجو كرد كه اين مساله به‌‏ويژه در ايام انتخابات به وضوح خود را نشان مي‌‏دهد. به گمان ما اصلي‌‏ترين مانع فكري و بينشي فراروي اصل مردم‌‏سالاري در كشور در همين بي‌‏اعتمادي به مردم نهفته است.
وي با اشاره به ممانعتي كه از برگزاري نشست سالانه نهضت آزادي ايران در منزل صباغيان به عمل آمد، اظهار داشت: اين اقدام نقض آشكار حقوق و آزادي‌‏هاي سياسي و نقض آشكار قانون اساسي در آزادي فعاليت‌‏هاي حزبي است. علاوه بر اين مطابق قانون، تجمع در اماكن مسقف به‌‏خصوص اگر در منزل و محل مسكوني باشد، نياز به مجوز قانوني ندارد.
آرمين گفت: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ممانعت از برگزاري اين نشست را محكوم و اعلام مي‌‏دارد اين اقدام نمونه روشني از مشكلات و محدوديت‌‏هاي موجود در عرصه فعاليت آزاد سياسي در كشور است.

 

احمد توكلي:

مذاكره با امريكا نه جزو واجبات است و نه جزو محرمات

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مذاكره با امريكا نه جزو واجبات است و نه جزو محرمات گفت: در زمان تشكيل دولت افغانستان ايران و آمريكا با هم مذاكره كرده‌اند و مذاكره با امريكا زمان دولت خاتمي صورت گرفت. د رآن زمان نيز اعتراضاتي صورت گرفت ولي ما از آن به اين علت كه در راستاي منافع ملي بود و حركت درستي محسوب مي‌شود دفاع كرديم.
وي با بيان اينكه در آن مذاكرات قرار شد ايران 560 ميليون دلار به افغانستان كمك كند و ديگر كشورها نيز تعهداتي مالي در باره كمك به افغانستان تقبل كردند، گفت: اما امريكايي به هيچ كدام از تعهدات خود در زمينه افغانستان عمل نكردند ولي ايران به تمامي تعهدات خود پايبند بود و اجرا كرد.
نماينده مردم تهران، درمجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: امريكايي‌ها باحمله به افغانستان فقط هزينه پرداختند و همه آنها موجب شد شيعيان افغاني كه در ايران درس خوانده بودند در مناسب بالاي دولت و كابينه افغانستان حضور يابند.
توكلي ادامه داد: امريكايي‌ها با حمله به عراق نيز قصد داشتند حكومت دست‌نشانده خود را سر كار بياورند كه اين تصور آنان نيز غلط از كار درآمد.
وي اضافه كرد: امريكايي‌ها اينك در عراق ، افغانستان و داخل كشور خود دچار بحران شده‌اند.
او با اذعان به اينكه مذاكره با امريكا نه جزو واجبات است و نه جزو محرمات خاطرنشان كرد: اين مذاكره بستگي به مصلحت ايران و مردم كشور دارد.
وي تصريح كرد: اين مذاكره فقط در زمينه ايجاد امنيت براي كشور دولت مسلمان و همسايه عراق است.
او با بيان اينكه ما با مقاومت در برابر امريكا آبروي زيادي كسب كرده‌ايم، تصريح كرد: خبيث‌ترين حكومت 300 ساله اخير در مناطق متعلق به امريكايي‌هاست.
توكلي گفت: دركشورهاي دنيا مسايل راهبردي در يك جا تصويب مي‌شود ولي در ايران مسايل استراتژيك توسط رهبري كه هم از نظر اعتقادي براي مردم حجت است تعيين مي شود.
توكلي با بيان اينكه برخي مشكلات ما ناشي از شيطنت امريكايي‌هاست افزود: اين دروغي فاحش است كه تمامي نقص‌ها و بي‌تدبيري خود را گردن امريكا بياندازيم.
وي ادامه داد: در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب رابطه ايران و امريكا نوسان داشته است اما هيچ گاه در زمينه‌هاي غيرسياسي و اقتصادي قطع رابطه نداشته‌ايم.
وي با اشاره به اينكه آنان ما را تحريم مي‌كردند ولي ما محروم نمي‌مانديم، تصريح كرد: ما وسايل و امكانات مورد نياز خود را از طريق واسطه‌ها يا بازار سياه ولي با بهاي بالاتر تامين مي‌كرديم.
توكلي گفت: مردم در يك نظام دموكراتيك مسئوليت خود را به افراد امين مي‌سپارند كه جاي آنان تصميم‌گيري كنند.
وي اضافه كرد: مسئولين برخي اطلاعات را بدان جهت كه ممكن است به امنيت جامعه لطمه وارد كند افشا نمي‌كنند، ولي مردم بايد به آنها اطمينان داشته باشند.
نماينده تهران با تاكيد بر انتقاد مسئولين درعين متهم نكردن آنان گفت: اطلاعات علني و آشكار را حلاجي و نقد كنيم واما قضاوت نكنيم .
او با اشاره به اينكه تقسيم قدرت درجمهوري اسلامي به گونه‌اي است كه كسي نتواند خطا كند افزود: تمام دولت‌هايي كه پس از انقلاب در ايران به قدرت رسيده‌اند سعي داشته‌اند در جهت مصلحت كشور حركت كنند.
وي گفت: به خاطر برخي رفتارهاي احمدي‌نژاد پشتوانه مردمي جوامع اسلامي از ايران رشد داشته است.
توكلي افزود: سياست‌هاي ما از ابتداي انقلاب تاكنون، ارتباط با تمامي كشروهاي دنيا از جمله امريكا به جز اسراييل بوده است.

 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8602310530

وي در پاسخ به سوالا‌ت دانشجويان گفت: <آمريكا شيطان بزرگ است و اين گوياترين و بارزترين لفظ ممكن است كه از سوي امام خميني(ره) مطرح شد، البته با شيطان هم مي‌شود گاهي مذاكره كرد ولي اگر مصلحت باشد. با شيطان هم مي‌توان مذاكره كرد اگر جايش پيش آيد و مصلحت آن باشد، ولي خواهش مي‌كنم كه خبرنگاران اين را هم تيتر نكنند كه توكلي گفته با شيطان هم مي‌شود مذاكره كرد چرا كه تقدم و تاخري وجود دارد و بايد از سخت كردن آن اجتناب كنند.> ‌ اين عضو كميسيون برنامه و بودجه درباره مذاكره با آمريكا در دولت خاتمي گفت: <من به همين دليل از كمك 570 ميليون دلا‌ري دولت خاتمي به افغانستان دفاع كردم، چرا كه عمل خوبي بود، اگرچه تضمين‌ها براي بازپرداخت كمك از سوي آمريكا كم بود و مي‌شد اين تضمين‌ها را بيشتر كرد تا آمريكا كمك خود را انجام مي‌داد.> ‌

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس متذكر شد: <بايد به سفراي وزاري خارجه اعتماد داشت. داشتن ريگ در كفش سفراي وزاري خارجه را به سختي مي‌توان اثبات كرد، شايد در بعضي از جاها صدق كند ولي ما حق نداريم چنين رويكردي را براي وزرا و سفراي خود داشته باشيم.> ‌

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس ادامه داد: دولت‌ها سعي مي‌كنند در زمينه سياست‌هاي خارجي خود دست‌هاي خود را آشكار نكند و فقط اطلاعاتي اندك از آن را اعلام كنند.

روزنا

 

محسن رضایی : وي همچنين درباره مذاكره با امريكا تصريح كرد: مذاكره 7 خرداد بسيار مهم است چون ايران با دست پر و آمريكا در حالت انفعال و اتهام بر سر ميز مذاكره حاضر مي شوند.
رضايي در پايان گفت: اگر تيم مذاكره كننده عملكرد مطلوبي داشته باشد، بسياري از مسايل مربوط به عراق حل و فصل مي شود.

 

 

الهام:از بازگشت ظالمين به مسير درست لذت مي‌بريم

خبرگزاري فارس: سخنگوي دولت در خصوص مذاكره با امريكا درباره عراق تاكيد كرد از بازگشت ظالمين به مسير صحيح و اصول انساني لذت مي‌بريم.

وي درباره سفر رئيس جمهور به دو كشور حاشيه خليج فارس گفت: اين سفرها بسيار موفق بود و در جهت راهبرد تحكيم روابط با كشورهاي حوزه خليج فارس انجام شد كه مثبت و خوب بود، اولين بار است كه رئيس جمهور در اين سطح به آن كشورها سفر مي‌كند و نشان دهنده توفيق در روابط است.
الهام در خصوص مذاكره با امريكا درباره عراق گفت: منافع عراق و مردم آنجا به نفع همسايگان نيز هست تا همه در چارچوب احترام به ملتها و موازين بين المللي حركت كنند، از برگشتن ظالمين به مسير درست لذت مي‌بريم و از حركت در مسير انسانيت خوشحال مي‌شويم، چرا كه هدف انقلاب همين است.
وي در پايان درباره مشخص شدن زمان و سطح مذاكره با آمريكا به گفتن يك كلمه "خبر" بسنده كرد

سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي در باره مذاكره ايران و امريكا گفت:‌همواره گفته‌ايم كه در نگاه كلي ما با همه دنيا به غير از رژيم جعلي اسرائيل آماده مراوده هستيم و اصول ارتباط بر مبناي احترام به حاكميت كشورها است.امروز ايران از اقتدار بالاي سياسي، اقتصادي و بين‌المللي برخوردار است و روابطمان را بر مبناي اصول انقلاب اسلامي و چارچوب اصول تنظيم كرده‌ايم. در مورد امريكا نيز با رويكرد تثبيت دولت قانوني عراق و به خاطر آرامش مردم اين كشور مذاكره انجام مي‌شود، كه هنوز هم انجام نشده است و هر اتفاقي در اين زمينه در چارچوب متعارف و رسمي به صورت شفاف صورت خواهد گرفت.
خبرنگاري به اين نكته اشاره كرد كه اگر در سال‌هاي گذشته چنين تابوشكني‌هاي مي‌خواست انجام شود موانعي در پيش روي آن وجود داشت، اما چرا امروز اين موانع در مقابل تابوشكني دولت در موضوع مذاكره با امريكا و رابطه با مصر ديده نمي‌شود، الهام گفت: ‌در گذشته افكار عمومي نگران شكستن اصول و بنيان‌هاي اصلي انقلاب بودند، نگران شكسته‌شدن اقتدار ايران بودند و مي‌ترسيدند اصول قرباني شود، اما امروز اگر در جامعه به قول شما موانع ديده نمي‌شود، اين ارتباط اساسي با نوع رابطه مردم و دولت دارد، مردم مطمئن‌اند احمدي‌نژاد و اين دولت در عرصه بين‌المللي عزت ملت را حفظ مي‌كند و مباني نظام را در اين عرصه‌ها دور نخواهد زد.
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8602250499



 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics