نویدنو:12/06/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

استعفای مشرف، و امید پاکستان به روزهای بهتر

نویسنده: ترزا آلبانو[1] - برگردان: مینا آگاه

 

روزنامه ی فرونتیر پست[2] گزارش داده است که بعداز استعفای پرویزمشرف در 18 اوت درپاکستان جشن بزرگی برگزارشد. جمعیت هیجان زده، برای پیروزی دمکراسی، به همدیگر شیرینی و آب نبات تعارف می کرند.

 

شری رحمان، وزیراطلاعات، عضو حزب مردم پاکستان، حزب نخست وزیر کشته شده سابق ، بی نظیربوتو، اعلام کرد که" امروز، سایه ی دیکتاتوری که سال ها بر این کشور سایه انداخته بود، برچیده شد. این امر به سادگی اتفاق نیفتاده است. ما مبارزه ی طولانی را پشت سرگذاشتیم، و به مرحله ی اعلام جرم بسیارنزدیک شده بودیم".

 

مشرف، ژنرال سابق ارتش پاکستان، طی کودتائی در 1999 علیه نخست وزیر، نواز شریف، به قدرت رسید. مشرف یاروفادار" جنگ علیه تروریسم" دولت جرج بوش، به جرم زیرپاگذاشتن قانون اساسی با محاکمه از سوی پارلمان مواجه بود. درصد بسیاربالائی ازمردم پاکستان- طبق نظرسنجی جی او پی 85 درصد - درتماس با انستیتوی بین المللی مردمی خواستار استعفای مشرف بودند. درصد بالائی از شهروندان عقیده دارند که با استعفای مشرف، زندگی بهترخواهدشد.

 

اما در برابر دمکراسی شکننده ی پاکستان، سئوال بزرگی مطرح است. آیا حزب مردم پاکستان که در خال حاضرآصف زرداری ، همسربی نظیربوتو، رهبری آن را به عهده دارد، همراه با متحد خود، حزب مسلم لیگ شریف، می توانند رقابت برسرمنافع خود را کناربگذارند، و براین کشور پیچیده و روبرو با بحران حکومت کنند؟

 

پاکستان به مدت پیش از 61 سال، تحت حکومت نظامیان بوده است. تمام جنبه های زندگی پاکستان، باارتش درهم تنیده است. تجارت دردست ارتش است، و ارتش بخش های مهمی از اقتصاد، ازجمله بخش ساختمان را ، کنترل می کند. شرایط اقتصادی کشنده است. و جمعیت 165 میلیونی از جهش های قیمت در غذا، سوخت و سایرضروریات زندگی در عذابند.

مشرف در سخنرانی استعفایش تلاش کرد که 9 سال حاکمیتش را بزک کند، اما سرزنش های بسیاری به واسطه ی اکثربحران ها، متوجه ی او است. شکست پاکستان در ایجادکارخانه های قدرتمند را به علت موانع همیشگی و طولانی قانونی می دانند، که با فرار انبوه سرمایه ازکشورهمراه بوده است. درعرض نیم ساعت بعداز استعفای مشرف، ارزش بازارسهام پاکستان 500 امتیازافزایش یافت.

 

پاکستان میلیاردها دلار بصورت کمک های نظامی از آمریکا دریافت کرده است، و به صورت مرکز ثقل اجرای عملیات علیه شوروی سابق و حکومت دست چپی دهه ی 70 و80 افغانستان درآمده بود. عدم ثبات در پاکستان ،که نتیجه ی آن رابطه ی نظامی با آمریکا بود، تا کنون نیزادامه یافته است.

 

مردم پاکستان که درمناطق مرزی با افغانستان زندگی می کنند، با وحشت هرروزه ازگروه های شبح مانند درپوشش بنیادگراهای مذهبی بسرمی برند. زنان و دختران به خصوص هدف این گروه هاهستند. این گروه جنایتکار دست اندر کارحمل و نقل اسلحه و موادمخدر از افغانستان هستند.

 

بنا به گفته ی نیویورک تایمز، مشرف" برای کاستن قدرت بنیادگرایان درمیان مردم، یا کاهش پیوستن مردم به طالبان یا سایرگروه های نظامی، که مدت های مدیدی بخش اطلاعات پاکستان برای نفوذ در افغانستان و هند از آن ها استفاده می کرد، تلاش اندکی کرده است"

 

دولت بوش نه تنها این حرکات مشرف را نادیده می گرفت، حتی تشویق هم می کرد، زیرا که مشرف را برای دستیابی  به اهداف خود، که همانا سلطه سیاسی، اقتصادی، و نظامی درمنطقه بود، مفید و مکمل خود می دید.

 

بوش ( و جان مک کین) علیرغم خواست مردم پاکستان،  باز گرداندن مشرف را مجاز می دانستند ، و استدلال می کردند که حضور مشرف برای جلوگیری از دستیابی بنیادگرایان به سلاح هسته ای ضروریست.

 

اما واقعیت این است که بنیادگرایان درمیان مردم طرفداران اندکی دارند. در انتخابات ماه فوریه، میزان رای احزاب دست راستی بنیادگرایان مجموعا حتی ازمیزان رای اندک حزب مشرف، کمتربود.

 

اخیرا ارتش اردوگاه های خود علیه نیروهای طرفدارطالبان در مناطق مرزی را ، تحت فشار علم کرده است. این اقدامات سبب شده است که 300000 نفر، خانه های خود را ترک کنند و به اردوگاه هائی که بنا به درخواست کمک فوری از سوی انجمن صلح و همبستگی پاکستان ایجاد شده اند، و ازقبل نیزمملو ازجمعیت بوده و با مشکل کمبود غذا، آب و سایر نیازهای اولیه دست وپنجه نرم می کنند، پناهنده شوند ( برای اطلاعات بیشتر به:  pscpak@gmail.com مراجعه شود.)

 

اکنون مردم پاکستان نگران این هستند که با رفتن مشرف ، دیگر عاملی برای متحدباقی ماندن دوحزب رقیب، که در حال حاضر دولت ائتلاف را رهبری می کنند،  وجود نخواهد داشت ، و جنگ قدرت دوباره شروع خواهدشد. عجالتا دوحزب برسر کار بر گرداندن یا بر نگرداندن  رئیس قوه قضائیه، که مشرف او را برکنار کرده بود، و موجب به راه افتادن موج اعتراض از سوی جامعه ی وکلای پاکستان شد، در گیر مباحثه اند. حزب مردم پاکستان، به رهبری زردار، تمایل دارد که رئیس قوه ی قضائیه جدید ی را که مشرف آن را تعیین کرده بود، نگهدارد و حزب مسلم لیگ شریف نواز برای بازگرداندن رئیس قوه ی قضائیه پیشین تلاش می کند، موقعیتی که بسیاری از پاکستانی ها درگیرآنند.

 

طبق قانون اساسی پاکستان، رئیس مجلس سنا، محمدمیان سومرو، اکنون نقش ریاست جمهوری را بازی می کند. رئیس جمهورجدید باید طی سی روز از سوی اعضای هردو مجلس و چهار هیئت قانونگذاری استانی انتخاب شوند.


 

[2] The Frontier Post

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics