نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

بیانیه جبهه مشارکت در باره انتخابات ۲۴ آذرماه

نویدنو:08/10/1385

بیانیه جبهه مشارکت در باره انتخابات ۲۴ آذرماه

مسير سخت و دشوار دموكراسي تنها با معجزه حضور مردم هموار خواهد شد

به نام خدا
برگزاري انتخابات 24 آذر فرصتي دوباره براي ايجاد تحرك در فضاي سياسي كشور بود. فرصتي ارزشمند كه مجالي براي ملت فراهم آورد تا با ريختن آراء خود به صندوق هاي رأي با همه جريان‌هاي سياسي اعم از جريان حاكم و نيروهاي خارج از قدرت به گوياترين زبان سخن بگويند.

حضور قابل توجه ملت در پاي صندوق هاي رأي حاوي پيام هاي متعدد و ارزشمندي بود كه اگر گوش شنوا و چشم بينايي در ميان مخاطبان اين پيام ملي باشد، مي‌توان اميد داشت كه در كار اداره جامعه دريچه‌هاي روشني گشوده شود و اداره امور به روال عادي بازگشته و از هزينه‌هايي كه روش‌هاي غلط اداره جامعه بر كليت منافع ملي تحميل مي‌كند كاسته شود.

حقيقت پيام اين انتخابات به واقع نه بزرگ به اقتدارگرايي و تماميت خواهي در اداره جامعه و اعتراض به كنار گذاشتن ذخاير تجربه‌ و كارشناسي در مديريت كشور بود. اين پيام را ملت ايران با طرد و نفي جريان دولتي حاكم دادند كه افزون‌طلبي آن حتي نزديك‌ترين ياران را از خود رنجانده و موجب شكاف ميان جريان‌هاي ميانه‌روي محافظه‌كار و جريان دولتي حاكم شده است.

در اين ميان ارزيابي حركت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات حائز اهميت است. انتخابات 24 آذر براي اصلاح‌طلبان از ابعاد مختلف موفقيت‌‌هايي را به همراه آورد. پيش از اين از سوي جبهه اصلاح‌طلبان اعلام شده بود كه يك استراتژي سه وجهي را در اين انتخابات دنبال مي‌كنند. وجوه اين استراتژي عبارت بود از ائتلاف حداكثري، مطالبات حداقلي و مشاركت هرچه بيشتر مجموعه فرايندهاي منتهي به انتخابات و نتايج حاصل از آن نشان مي‌دهد كه در هر سه وجه، اين استراتژي با موفقيت قرين بوده است.

پيش از فرارسيدن انتخابات ائتلاف و تفاهم اصلاح‌طلبان به حداكثر ممكن رسيد. اين سطح از ائتلاف و همراهي حتي در دوران اوج اصلاحات در نيمه دوم دهه هفتاد، در هيچ مقطعي حاصل نشده بود. درايت و تدبير گروه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب دستيابي به چنين ائتلافي را ممكن ساخت. ائتلافي كه مي‌تواند در آينده نيز با گسترش قاعده خود و جذب تمام گروه‌هايي كه بالقوه در برابر اقتدارگرايي و تماميت‌خواهي و ناكارآمدي دولت نهم و جريان حاكم موضع دارند، تأثيرگذاري و ثمربخشي خود را تقويت و تحكيم نمايد.

وجه ديگر استراتژي اصلاح‌طلبان مطالبات حداقلي بود. پيش از اين در برهه‌هاي مختلف اين نقد به جبهه اصلاحات وارد بود كه با طرح مطالبات حداكثري و بالا بردن سطح توقع جامعه از خود، عملاً چون به حداكثر مطالبات اعلام شده دست نمي‌يافتند، در نتيجه هر سطح ديگري از پيروزي به نوعي به منزله شكست براي آنان تلقي مي‌شد. با تجربه‌آموزي از حركت‌هاي گذشته، طرح حداقلي مطالبات اين بار به عنوان وجهي از استراتژي اصلاح‌طلبان مطرح بود و در عمل نيز تحقق يافت. آنچه حداقل مطالبات مشترك اصلاح‌طلبان را شكل مي‌داد، شكستن انحصارگرايي و تماميت‌خواهي و يكدستي جريان حاكم بود و در عمل اصلاح‌طلبان با مهار طرح مطالبات حداكثري و اعلان تكاليف و برنامه‌هاي مالايطاق در عمل بيش از حد انتظار به نتيجه مطلوب دست يافتند و در نتيجه نه تنها يكدستي جريان حاكم فروشكست بلكه در بسياري از شهرهاي كوچك و بزرگ كشور عملاً اصلاح‌طلبان تعيين كننده نحوه اداره شهر‌ها شده‌اند.

در وجه سوم اين استراتژي نيز مشاركت مردم در انتخابات تا حد قابل قبولي تحقق يافت. مشاركت نزديك به 60 درصد در كل كشور براي دو انتخاباتي كه در گذشته با اقبال چنداني در افكار عمومي مواجه نبود، اگر چه به طور كامل نمي‌تواند به حساب تحركات اصلاح‌طلبان گذاشته شود، اما از آنجا كه بخش قابل توجهي از آراء خاموش جامعه كه به فرض شركت در انتخابات در پايگاه اصلاح‌طلبان فعال مي‌شود، اين‌بار به صحنه آمد و نه تنها سرجمع آرا را بالا برد بلكه به جريان اصلاحات در سراسر كشور وزن قابل توجهي بخشيد، بايد اين مهم را از جمله موفقيت‌هاي اصلاح‌طلبان برشمرد.

در بعد تاكتيك‌ها نيز اصلاح‌طلبان با به‌كار‌بردن تاكتيك‌هاي سياسي هوشمندانه توانستند بعد ديگري از پيروزي‌هاي خود را به نمايش بگذارند. به ميدان آمدن چهره‌هاي سرشناس و مقبول و مورد احترام جامعه براي نامزدي در انتخابات، فعال‌شدن چهره‌ها و شخصيت‌هاي ملي در درون جريان اصلاحات، منفعل‌كردن رقيب در برابر هماهنگي و همدلي درون جبهه‌اي، تمركز دقيق بر روي رقيبي مشخص و نگشودن جبهه‌هاي متعدد در رقابت سياسي و منحصر كردن آن به جريان تندروي حاكم، هماهنگي نسبي در امر تبليغات انتخاباتي (در كنار ضعف‌هايي كه ناشي از نبود امكانات مالي و رسانه‌اي كافي وجود داشت)، راهبري كل جريان اصلاحات در سراسر كشور با تكثير و توسعه موضع ائتلافي و ... همه و همه ابعاد مختلف پيروزي‌هاي تاكتيكي اصلاح‌طلبان بوده است.

موفقيت‌هاي فوق به هر روي به نتايجي خارج از حد انتظار براي جبهه اصلاحات منتهي شد. مشخص شدن انزواي ملي جريان حاكم نتيجه اصلي انتخابات بود. اجماع گسترده‌اي كه در داخل بر سر اين مفهوم صورت گرفت كه نتايج انتخابات يك نه بزرگ به دولت نهم و جريان حاكم بود و البته اين ديدگاه از زبان سخنگويان تمام جناح‌هاي سياسي كمابيش ابراز شد. در عين حال انعكاس بين‌المللي اين انتخابات نيز شكست سياست‌هاي دولت نهم بود.

علاوه بر اين پيروزي اصلي نتايج عيني اين انتخابات نيز نشان‌دهنده پيروزي قابل توجه اصلاح‌طلبان بود: از 1854 كرسي شوراهاي شهر در 324 شهر از 28 استان كشور كه مورد ارزيابي قرار گرفته است، منتخبين مردم را 739 نفر اصلاح‌طلب (9/39 درصد)، 551 نفر مستقل (7/29 درصد)، 509 نفر اصول‌گرا (4/27درصد) و 55 نفر از فهرست رايحه خوش خدمت (3 درصد) تشكيل مي‌دهند.

در شهر تهران عليرغم همه ابهامات و مسائلي كه در مورد نحوه شمارش آراء و اعلام نتايج وجود دارد اما همين نتايج اعلام شده حاكي از انزواي فهرست رايحه خوش خدمت و تشكيل فراكسيوني قدرتمند و وزين از اصلاح‌طلبان است كه در كنار چهره‌هاي معقولي از جريان حامي شهردار فعلي تهران در شوراي سوم، مي‌توانند به طور جدي به اداره اصلاح‌طلبانه شهر تهران در چهارسال آينده بيانديشند.

در آن سو نيز محافظه‌كاران اگر چه در برخي از شهر‌ها تحت عنوان اصول‌گرايي توانستند كرسي‌هايي را از شوراها به دست آورند، اما با توجه به شكاف گسترده‌ در ميان نيروهاي ميانه‌رو و با سابقه اين جريان و نيروهاي تندرو و مشخصاً جرياني كه مديريت قوه مجريه را در اختيار دارد، به نظر مي‌رسد انزواي بيش از حد انتظار فهرست منتسب به رئيس جمهور به اعتبار اعتراف چهره‌هاي مختلف در جريان محافظه‌كار، تبديل به شكستي سنگين براي جريان تندرو و تماميت‌خواه خواهد شد و روي‌گرداني جامعه از سياست‌هاي دولت نهم بزودي ابعاد گسترده‌اي خواهد يافت. طبيعتاً اين موضوع در آينده نزديك آرايش نيروهاي سياسي بخصوص در جناح محافظه‌كار را دستخوش تغيير خواهد كرد.

از سوي ديگر در اين انتخابات نشانه‌هاي روشني از ناكارآمدي دولت در اجراي انتخابات به چشم خورد. عليرغم تأكيدهاي فراوان نيروهاي مجرب از جناح‌هاي مختلف سياسي و اعلام اينكه برگزاري همزمان سه انتخابات آن هم زود‌تر از موعد از عهده دولت كم‌تجربه نهم و وزارت كشوري كه عامداً كارشناسان و خبرگان مجرب امر برگزاري انتخابات را به حاشيه رانده، امكان پذير نيست، اصرار جريان حاكم براي برگزاري اين انتخابات زمينه‌ساز خطاها، ناكارآمدي‌ها، بي‌دقتي‌ها و رفتارهاي مشكوكي شد كه به ابهامات فراواني در سلامت انتخابات دامن زد.

اوج اين ناكارآمدي ابهامات گسترده در شمارش آراء و اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر تهران بود. اگر چه موضع اصلاح‌طلبان آن است كه بايد در انتخابات عليرغم همه مشكلات شركت كرد و با حضور گسترده خود امكان اثر بخشي تخلف را به صفر رساند، اما از آن سو هشداري به دولت نهم است كه به سرعت شبهات و دغدغه‌ها را از ميان ببرد چرا كه اين مسأله مي تواند بر مشاركت ملي درآينده تأثيري جدي و ناخوشايند و جبران ناپذير بگذارد و در شرايطي كه كشور بيش از هر زمان به پشتوانه ملي خود نيازمند است، دغدغه‌هاي ناشي از عدم سلامت انتخابات به اين پشتوانه لطمه وارد نمايد.

جبهه مشاركت ايران اسلامي با ارزيابي دقيق اين انتخابات و ابعاد آن و استفاده از نظرات صاحبان تحليل و كارشناسان سياسي، تجربه‌هاي اين انتخابات را به ويژه در زمينه سازماندهي نيروهاي اجتماعي و تجهيز آنان براي آمادگي جهت برداشتن گام هاي مهمتر در عرصه سياسي، دستمايه حركت‌هاي مؤثر در آينده خواهد كرد.

ما ضمن قدرداني از تمام نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب به ويژه گروه‌ها و شخصيت‌هاي بزرگواري كه باني به ثمر نشستن ائتلاف اصلاح‌طلبان شدند، از تمامي ياران و همراهان جبهه اصلاحات به ويژه جوانان، دانشجويان و زنان ارجمند كه در ستادهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان فعال بودند و پيام اصلاحات را بار ديگر به بدنه جامعه رساندند و نيز از تمام شايستگاني كه براي نامزدي در انتخابات ثبت‌نام كردند چه آنها كه تأييد صلاحيت شدند و چه آنان كه ناعادلانه نتوانستند از دريچه تنگ‌نظري‌ها و اعمال سليقه‌هاي مجريان و ناظران انتخابات عبور كنند و به ويژه نامزدهايي كه نهايتاً در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفتند و با صرف وقت و هزينه به كانون‌هاي اصلاح‌طلبي گرماي حضور بخشيدند، سپاسگزاريم و اميدواريم اين همدلي و همراهي براي مراحل بعد و حركت‌هاي نو تحكيم شده و گسترش يابد.

همچنين اميدواريم كه منتخبان اصلاح‌طلب در شوراها در سراسر كشور بتوانند با ايجاد پيوند ميان خود حركت هماهنگي را در بهره‌گيري از تجربه و توان يكديگر جهت اداره هر چه بهتر شهر‌هاي كشور و گسترش ارتباط اصلاح‌طلبان با بدنه جامعه صورت بخشند و در خدمت‌رساني به مردم و ايجاد زمينه‌هاي رفاه و آسايش شهروندان موفق و پيروز باشند.

در پايان بار ديگر حضور مردم در انتخابات براي تعيين سرنوشت خويش را ارج مي‌نهيم و تأكيد مي‌كنيم كه تنها با گسترده شدن اين حضور مبارك است كه اقتدارگرايان مجبور به عقب‌نشيني خواهند شد. مسير سخت و دشوار دموكراسي تنها با معجزه حضور مردم است كه هموار خواهد شد و ثمرات آن منافع ملي، رفاه و آسايش و پيشرفت و توسعه را براي ايران عزيز تضمين خواهد كرد. به اميد سرافرازي روزافزون ايران و ايرانيان.

جبهه مشاركت ايران اسلامي

5/10/1385

منبع : امروز

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics