نویدنو:04/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انقلاب اکتبر به زبان اسپانیولی
مصاحبه با: گنادی زیوگانوف، صدر حزب کمونیست جمهوری فدراتیو روسیه

برگردان: ا. م. شیزلی
 


سووتسکایا راسیا، شماره٦١(١٢٩٧١)،
تاریخ ٣⁄۵⁄٢٠٠٧
اولین مشاهدات از آمریکای لاتین
- گنادی آندره اویچ! روزنامه ما، خبر سفر شما به آمریکای لاتین را منتشر کرده است. اما، خوانندگان ما می خواهند در باره اهداف و نتایج این سفر بیشتر بدانند.
- در حال حاضر در این بخش از کره زمین، پروسه مهمی در جریان است که تاثیر قدرتمندی بر سیر تاریخ جهان دارد. مجموعا، 15سال پیش، با تخریب اتحاد شوروی، چنین وانمود کردند که سرمایه داری برای ابد پیروز شد. اما، روند تغییر توازن قوا، در برابر چشمان ما بوقوع می پیوندد. این را ابتدا در آسیا، با تحکیم مواضع سوسیالیستی چین و ویتنام مشاهده کردیم. جهان عرب موانع جدی در مقابل تجاوزگریهای آمریکا ایجاد کـرده است و در سالهای اخیرهم شاهد گردش به چپ قدرتمندی درآمریکای لاتین هستیم. و این منطقه برای ما، از اهمیت بسزائی برخوردار است. چرا که در طول دهه های طولانی همان مدل سرمایه داری بر آنجا مسلط بوده است که امروز دیوانه وار بر روسیه تحمیل می کـنند و به عنوان نمونه بی بدیل جا می زنند. آمریکای لاتین ضمن رد لیبرالیزم، به سوی سوسیالیسم سمت گیری می کـند و ونزوئلا پیشرو این جنبش است. برای ما، تجربه گذار از لیبرالیسم به سوسیالیسم از ارزش خاصی برخوردار است. بدین جهت، بررسی عمیق علل این سمت گیری ضروریست. به کوبا هم رفتیم. جزیره آزادی- نمونه دیگری است. نمونه کوبا نشاندهنده آن است که با پیشبرد عاقلانه کار، سوسیالیسم، حتی تحت سخت ترین شرایط خارجی می تواند از خود دفاع کند. شناخت منطقه آمریکای لاتین بدین سبب ضرورت دارد که، در اینجا سرمایه داری، هر چند به سختی، ولی هنوز هم می تواند مواضع خود را، از جمله در مکزیک حفظ کـند. هـدف سفر ما، این بود. سفری بسیار ارزشمند و پر بار بود.
- چه چیزهائی بیش از همه برای شما جالب بود؟
- دو مسئله بیش از همه برای ما حیرت انگیز بود. اول، خود همین کوبا بود. آنجا چنان برنامه فشرده ای برای ما تنظیم کرده بودند که، مجبور شدیم از ساعت شش صبح تا دوازده شب کار کنیم. ولی صادقانه بگویم که روحا آرامش گرفتیم. رابطه آنها با ما نه فقط دوستانه، حتی بالاتر از آن، برادرانه بود.
رهبری کوبا با احترام فراوان ما را پذیرفت وبا علاقمندی زیادی توضیح می داد که، کشورشان تحول می یابد. کار آنها شایسته تقدیر است. بعد از سقوط اتحاد شوروی، اوضاع کوبا سنگین شد، چرا که تقریبا تمام اقتصاد آنها وابسته با اقتصاد اتحاد شوروی بود. آنها بر این مشکل غلبه کردند. نه تنها سرپا ایستادند، حتی با توان بیشتری پیش می روند. هیئت نمایندگی ما، مدال«شجاعت در راه حزب» حزب کمونیست روسیه را به رفیق فیدل کاسترو تقدیم کرد. ایشان بخوبی بهبود می یابند. کوبائیها از ایشان پرستاری می کنند، بدین جهت، ما مدال ایشان را در جلسه وسیع هیئت دولت، از طریق رفقایش تقدیم داشتیم...وی را پنج- شش بار از طریق صفحات بزرگ تلویزیونی نشان دادند. مراسم تقدیم مدال به فیدل کاسترو را رسانه های کشورهای همسایه در آمریکای لاتین نیز پخش کردند.
- در مقابل این، مطبوعات و رسانه های سرمایه داری خبرهای نگران کننده ای از سلامتی ایشان پخش می کنند؟
- این ارزیابی انسانهائی است که یا دوست کوبا نیستند و یا هیچ کاری به کار این کشور ندارند. یک نمونه ساده، در کوبا، در لوردس، مرکز اطلاعاتی الکترونیکی ما سالهای زیادی فعال بود. این مرکز دارای امکانات منحصر بفردی بود که، می توانست تحرکات ایالات متحده آمریکا و آمریکای جنوبی را کـنترل کند. ولی، در شرایط سخت، در آغاز اواسط دهه ٩٠، زمانی که ارتش ما نیمه گرسنه مانده بود، کوبائیها نظامیان ما را تامین کردند. پوتین در سال ٢٠٠١، این مرکز را تعطیل کرد. نظامیان ما وقتی که مراکز نظامی را تخلیه می کنند، طبق عادت، بهم ریخته و با دیوارهای خالی تحویل می دهند. اما، کوبائیها در محل این مرکز دانشگاه انفورماتیک درست کردند. خوابگاه، مجموعه ورزشی و ساختمانهای آموزشی ساختند. چین تحهیزاتش را داد. استادان مجرب خود کوبا در آنجا تدریس می کـنند. اینک در لوردس موسسه آموزش عالی خوبی راه افتاده است و اخیرا اولین دوره دانشجویان آن فارغ التحصیل شدند.
در منطقه دیگر، در محل آموزشگاه نیروی دریائی، دانشکده پزشکی آمریکای لاتین تاسیس شده است. خواهش کردیم با دانشجویان دیداری داشته باشیم. یکی از آنها، از یکی از دهات دوردست گواتمالا آمده است. آنها هیچوقت پزشک نداشته اند، ولی، او در اینجا علاوه بر لباس و غذا، حقوق دانشجوئی هم می گیرد.چشمانش از خوشبختی برق می زد.
عصر، دیر هنگام، به دیدار یکی از کمیته های مدافع انقلاب رفتیم. در خانه ای در یک منطقه مسکونی معمولی مستقر است. این کمیته ها نقش بسزائی در بسیج مردم دارند. آنها دوستانه در یک خانوده زندگی می کنند. در شرایط فوق العاده همه به همدیگر کمک می کنند.
کوبائیها در زمینه جذب توریسم بین المللی بسرعت رشد کرده اند. درآمد سالانه کوبا از صنعت توریسم بیش از ۵⁄٢ میلیارد دلار است. این کار باعث افتخار است. منطقه وارادرو، جای بی نظیری است. از همه دنیا به اینجا می آیند. هتلهای کم نظیری در آنجا ساخته اند. از روسیه، قفقازشمالی، از اطراف رود ولگا و از همه جا به این منطقه می آیند.
- شما در باره دومین مورد حیرت انگیز صحبت کنید.
- این مسئله کاملا در نقطه مقابل آن قرار دارد. در ونزوئلا فهمیدیم که، چرا مردم چاوز را بر سر قدرت آوردند و این چنین از وی پشتیبانی می کنند. خودتان قضاوت کنید. ونزوئلا کشور ثروتمندی است. صاحب معادن نفت، طلا و الماس می باشد. شرایط آب و هوائی بی مانندی برای کارهای کشاورزی دارد، ولی، ٨٠ درصد محصولات غذائی، وارداتی هستند. اکثریت مردم در فقر، یعنی در تنگدستی کامل زندگی می کنند. کاراکاس، پایتخت کشور، در میان کوهها واقع است. در سینه کوهها مناطق مسکونی بزرگی به چشم می خورد که، با تخته، حلبی و کارتن ساخته شده اند.٤٠ درصد مردم در فقر مطلق زندگی می کنند. و این خود سبب افزایش جنایتکاری می شود. ما به یکی از این مناطق مسکونی رفتیم. در آنجا با مسئولین سازمان محلی حزب کمونیست ونزوئلا ملاقات کردیم. تاثیر سنگینی داشت. اما، روحیه مردم بسیار بالاست. جای خوشبختی است که امروز آنها رهبری دارند که، اعلام کرد: همه ثروتهای کشور باید در اختیار مردم قرار گیرد. او، فقط به اعلام ملی کردن اکتفا نکرد، بلکه، ملی کردن ثروتهای طبیعی را آغاز کرده است. وی، رهبری است که درد مردم را احساس می کند.
- با چاوز هم ملاقاتی داشتید؟
- نه! زمانی که ما در کاراکاس بودیم، ایشان صدها کیلومتر دورتر از پایتخت، در یک منطقه دور افتاده، درجلسه سران منطقه، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه، حضور داشت. مرا نیز به آن جلسه دعوت کردند. علاقمند بودم بروم ولی، در آنصورت می بایست چند روز دیگر نیز در آمریکای لاتین بمانم، زیرا موظف بودم در روز اول ماه مه در وطنم باشم. قرار گذاشتیم در دیدار چاوز از روسیه، در مسکو با وی ملاقات داشته باشیم.
ما پخش مستقیم جلسه را دیدیم و دیدیم که رهبران منطقه مشکلات را بطور مجرد و انتزاعی بررسی نمی کـنند. با تحلیل مشخص مسائل، برنامه های عملی به سود مردم، برای غلبه بر فقر و تحکیم همکاری در زمینه مسائل انرژی تنظیم می کـنند. ما توانستیم با رفقای ونزوئلائی خود در زمینه مسائل سیاسی تبادل نطر کـنیم. از جمله، متحد کردن نیروهای چپ ونزوئلا در یک حزب واحد که، بتواند از چاوز پشتیبانی نماید. البته این امر، مشکلات خاص خودرا دارد. بدین سبب، تجربه اتحاد حزب کمونیست اتحاد شوروی – اتحاد احزاب کمونیست،با حفظ استقلال حزبی و مبارزه در جهت تحقق هدف واحد، برای رفـقای ونزوئلائی ما بسیار جالب بود.
- دیدار از مکزیک چه تاثیری بر شما گذاشت؟
- نیروی عظیم، تمدن کهن و علاقمندی ژرف آنها به میهن ما، برایم حیرت آور بود. ما به با دعوت حزب کار، حزبی با تجربه غنی، بویژه در زمینه مبارزه مخفی، به مکزیک رفتیم...از تریبون سخنرانی، در زیر تصاویر مارکس، لنین، در فضای دوستانه، اوضاع روسیه را تشریح کردیم و به سئوالات رفقا جواب دادیم. در مکزیک جبهه وسیع چپها را تشکیل داده اند، که، حزب کار یکی از اعضای مهم این جبهه است و عملا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری پیروز شد.
به پارلمان مکزیک دعوت شدیم. این را نیز بگویم که، همه فرکسیونهای پارلمانی، بدون توجه به وابستگی حزبی، صمیمانه از ما استقبال کردند...آنها معتقدند که روسیه در توازن جهانی نقش مهمی ایفا می کند و از اینکه، تخریب اتحاد شوروی، منجر به خودسری های آمریکائیها در جهان گردید، بسیار متاثر هستند.
من درمکزیک فهمیدم که، چرا آمریکائیها از کشورهای قدرتمند(بقول مکزیکی ها: هرینگوها)، خوششان نمی آید. آمریکائیها چهار ایالت پر ثروت مکزیک، از جمله کالیفرنیا و تکزاس را غـصب کردند. در جنوب آمریکا، در اراضی پیشین مکزیک، بیش از٢٠ میلیون مکزیکی، تحت استثمار شدید، زندگی می کـنند. آمریکا هـمه تولـیدات بنجل و آلـوده خود را به مکزیک صادر می کند و چگونه زندگی کردن را به آنها، به مکزیکی های با تمدن کهن، دیکته می کند. ما از یک شهر- موزه باستانی، دیدن کردیم. هنر معماری، تناسب و هارمونی طرحها حیرت آور است. زمانی که دراین شهر ٢٠٠ هزار نفر زندگی می کردند، شهرهائی با جمعیت یک صد هزارنفر در اروپا، دو یا سه تا بود، ولی، امروز، اروپائیها وآمریکائیها، مکزیکی ها را، انسانهای درجه دوم می شمارند.در این کشور که همچون ونزوئلا صاحب ثروتهای سرشار است، تضادهای اجتماعی بیداد می کند و این عامل عمده و اساسی گردش به چپ آنهاست.
- نتایج کلی این سفر شما کدامند؟
- امکانات همکاری حزب و کشور ما با آمریکای لاتین وسیع است. کشورهای این منطقه، متحدان طبیعی جمهوری فدراتیو روسیه، بویژه، نیروهای چپ میهن پرست روسیه هستند. البته، باید در این زمینه کار کرد. ما، با رفقایمان بر ادامه تبادل نظر در دیدارهای بین المللی احزاب کمونیست و کارگری، که اوایل ماه نوامبر سال جاری در مینسک( پایتخت روسیه سفید. م.) برگزار خواهد شد، توافق کردیم. دیدار مینسک بمناسبت ۹٠– مین سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر بر گزار می شود. ما، در آمریکای لاتین به تداوم انقلاب اکتبر متقاعد شدیم.
برگردان: ا. م. شیزلی
 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics