نویدنو:15/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

مراسم چهلمين سالگرد درگذشت دكترمصدق برگزار شد


مراسم چهلمين سالگرد درگذشت دكتر محمد مصدق بر سر مزار وي در روستاي احمدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تاريخ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ظهر روز دوشنبه جمعي از فعالان سياسي با حضور در روستاي احمدآباد و بر مزار مصدق با نثار گل ياد و خاطره‌ي او را گرامي داشتند.

در اين مراسم كه تعدادي از اهالي روستاي احمدآباد نيز حضور داشتند دكتر محمود مصدق نوه‌ي مصدق ضمن گراميداشت ياد پدربزرگش و تقدير و تشكر از كساني كه در برپايي اين مراسم تلاش كرده‌اند، گفت: كارهاي رسيدگي به بناي داخل ساختمان تمام شده است. خارج ساختمان نياز به ترميم دارد كه در دست اقدام است. البته با كمك دوستاني كه از هيچ اقدامي فروگذار نكرده‌اند، ادامه‌ي بازسازي نيز تا اول تابستان به پايان خواهد رسيد.

وي همچنين اعلام كرد كه حسابي براي كمك به بازسازي باغچه‌ي احمد آباد باز شده است.

در ادامه اين مراسم مهندس شاه‌ويسي با يادآوري اينكه 150 سال از نهضت قانون‌خواهي و يكصد سال از مشروطه‌خواهي مي‌گذرد، اظهارداشت: ملت همچنان چشم‌انتظاراجراي قانون به دور از تبعيض در جامعه‌ي مدنيست.

وي در ادامه با اشاره به شرايط سياسي و اجتماعي ايران در دوره‌ي قاجاريه، گفت: ضعف و نبود اراده‌ي افراد در آن دوره از وجوه ثانوي افراد شده بود، آنها در پاسخ به نياز اصلاحات مي‌گفتند ما چه‌كاره‌ايم كه مشروطه‌ي ايراني پاسخي به همه‌ي اين ضعف‌ها و نيازها بود.

شاه‌ويسي در ادامه با يادآوري مبارزات مردم ايران در دوران مشروطه‌خواهي، اظهار داشت: آزادي‌خواهان مشروطه آوردند تا استبداد نباشد، از بزرگ‌ترين دستاوردهاي مشروطه‌خواهي پرورش بزرگاني چون مصدق، دهخدا، مدرس، فاطمي و شاعراني چون بهار، نيما و ... بوده است.

وي در ادامه با طرح اين پرسش كه مصدق به راستي كه بود؟ تصريح كرد: درباره‌ي وجوه شخصيتي و سياسي مصدق سخن بسيار رفته است. امروز بر آنم كه از زاويه‌ي ديگري به اين پيرمرد احمدآبادي كه كمر ابرقدرت‌ها را شكست، نوري هر چند كوچك بتابانم. مصدق با الهام از مشروطيت و اهداف آن پاي به ميدان مبارزه‌اي نابرابر در صحنه‌ي سياسي ايران و جهان گذاشت.

شاه‌ويسي با نقبي به فضاي مجلس در زمان نخست‌وزيري رزم‌آرا، گفت: مصدق در آن مجلس خطاب به رزم‌آرا جمله‌اي دارد كه گويي برآيند تمامي خواسته‌ها و آمال مشروطه‌خواهان راستين بود كه صد سال است در فضاي سياسي ايران از مشروطيت تا امروز پژواك دارد. او گفت "اگر از راه آزادي و دموكراسي نتوانيم كاري كنيم از طريق اختناق، زور و قلدري براي مردم نمي‌توانيم كاري انجام دهيم». رزم‌آرا در جوابي عوام‌فريبانه مي‌گويد "اين حرف‌ها كه شما مي‌گوييد براي شب مردم شام نمي‌شود"، مصدق پاسخ مي‌دهد "براي همه‌ي عصرها و نسل‌ها كه حكومت زور و قلدري ممكن است يك شب يا حتي چند سال به مردم نان بدهد ولي تا خود مردم نتوانند در امور اجتماعي دخالت كنند هيچ گاه صاحب نان نمي‌شوند و بايد هميشه سر بي‌شام زمين بگذارند".

وي ادامه داد: مصدق ذخيره‌ي عظيم اخلاق سياسي است. ماجراي مصدق براي ملت ايران نه صرفا يك حديث تاريخي كه سرودي تاريخي است. بزرگداشت مصدق بزرگداشت مردم‌سالاري است. مصدق با ملي كردن صنعت نفت و بيرون راندن عوامل تحقير مردم غرور ملي و خودباوري را به ملت ايران بازگرداند.

شاه‌ويسي اضافه كرد: جامعه‌اي كه تاريخ و پيشينه‌ي تاريخي‌اش دستخوش تحقير شود و برخي بر بي‌ارزش جلوه دادن غرور ملي پاي فشارند و نسبت به نمادها و اسطوره‌هايش كم‌توجهي شود، به بي‌هويتي سوق داده مي‌شود. مديران چنين جوامعي با رفتارشان فراهم‌كنندگان و بسترسازان نفوذ بيگانه خواهند بود.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: بايد به بستر فرهنگي - تاريخي مشترك كه كثرت‌گرايي است، روي آوريم؛ كثرت‌گرايي فرهنگي – قومي توام با مردم‌سالاري، در اين صورت حس مشاركت را در مردم زنده مي‌كنيم. يگانگي در سايه‌ي همدردي و برابري حضور به دست مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، درادامه‌ي اين مراسم مهندس عزت‌الله سحابي، با يادآوري اينكه پس از مجلس هجدهم مصدق به سوسيال دموكراسي گرايش پيدا كرد، گفت: انتخابات مجلس هفدهم دراوج محبوبيت جبهه‌ي ملي و زماني كه مصدق توانسته بود در شوراي امنيت سازمان ملل موفق شود، برگزار شده بود.

وي ادامه داد: پس از اين شرايط در خرداد 31 كه اين مجلس افتتاح شد مشاهده شد كه اولا نماينده‌ها تكميل نشده‌اند و فقط 96 نفر از 130 نماينده مشخص شده بودند و انتخابات بقيه‌ي شهرها مشكل داشت. رياست مجلس نيز به عهده‌ي امامي گذاشته شد، روحاني‌اي كه حقوق اساسي تدريس مي‌كرد و از مدافعان شاه بود. او با 52 راي از شهر مهاباد سني‌نشين انتخاب شده بود.

سحابي افزود: اكثريت اين مجلس به اين شكل بالا آمده بودند. مصدق اين حقيقت را كشف كرد. او به اين تحليل رسيد كه اگر در كشوري كه نام دموكراسي و مشروطيت بر آن نهاده‌اند و تفكيك قوا صورت گرفته است، حتي نبايد قوه‌ي مجريه در انتخابات خللي ايجاد كند. او متوجه شد نمايندگان مجلس در آن زمان نمايندگان واقعي مردم نيستند. در جامعه قدرت‌هاي مخفي و علني وجود دارد كه الزاما از مجراي قوه‌ي مجريه عمل نمي‌كنند.

وي اضافه كرد: ارتش در تمامي استان‌هاي مرزي كشور نمايندگاني را كه خود مي‌خواست به مجلس تحميل كرد. ماهيت مجلس هفدهم مشخص بود. مصدق بايد به طريقي راه به متن و توده‌ي مردم باز مي‌كرد. پس از حوادث سي تير شرط اول او اين بود كه ارتش زير نظر او اداره شود. او پس از بازگشت به سياست سوسيال دموكراسي را انتخاب كرد؛ چرا كه فكر مي‌كرد با اين سياست است كه مي‌توان به توده‌ي مردم بازگشت.

سحابي در ادامه با اشاره به طرح‌هايي كه مصدق در آن دوران ارايه داده بود، گفت: مصدق به كشاورزي نظر داشت و مي‌خواست با توجه به توده‌ي زحمت‌كش به سمت صنعتي شدن برود. از شعارهاي مشروطيت استقلال، آزادي و عدالت بود، اما استقلال بدون حذف شركت نفت و پايگاه انگليس ممكن نبود.

وي در ادامه ابراز عقيده كرد: يكي از شخصيت‌ها براي دفاع از پدر مرحوم خود در مجامع مختلف تزي را مطرح مي‌كند كه حتي يك نفر هم آن را نپذيرفته است. ايشان مدعي است 28 مرداد كودتا نبود، انتقال قدرت بوده است. در جواب بايد گفت اگر اسناد و كتاب‌ها را ببينيم ترديدي نيست كه در آن دوره كودتا اتفاق افتاده است. خود سازمان سيا مدعي است كه كودتا در ايران رخ داد. خاطرات رزولت هم بر آن صحه مي‌گذارد.

سحابي در پاسخ به كساني كه مصدق را ديكتاتور مي‌خواندند نيز اظهارداشت: مصدق با كسب اختيارات قانونگذاري از مجلس سعي داشت در راستاي دفاع از حقوق مردم گام بردارد. مجلس هفدهم نماينده‌ي مردم نبود حتي تعدادي از افرادي كه قبلا با هم رفاقت داشتند و در مجلس هفدهم بودند در خيانت به او بسيار افراط كردند. مصدق به خاطر دفاع از حقوق مردم ايران نمي‌توانست با اين مجلس همكاري كند.

وي تاكيد كرد: مصدق در دوره‌اي كه ايران در محاصره‌ي اقتصادي بود و درآمد نفت قطع شده بود توانست بودجه را به گونه‌اي ارايه دهد كه سال 1332 بودجه با تعادل تنظيم شد.

سحابي ادامه داد: پس از پايان سال 1331 سال 32 از آغاز با توطئه آغاز شد كه سرانجام مصدق بحث رفراندوم را مطرح كرد.

وي تصريح كرد: چالش‌هايي كه در خصوص مصدق مطرح مي‌شود پوچ است و با واقعيت‌ها سازگاري ندارد. مصدق رهبري نمونه بود. در مقابل مردم خاضع بود اما در برابر زورگويان كوتاه نمي‌آمد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم شخصيت‌هايي چون ابراهيم يزدي، احمد صدر حاج‌سيدجوادي، محمد بسته‌نگار، محمد توسلي و ... حضور داشتند.

در پايان اشعاري از حميد مصدق و همچنين سرود «اي ايران» از سوي حاضران قرائت شد

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics