نویدنو:05/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

مونکادا، انقلاب، فـیدل

اولگا گاربوز- برگردان : ا.م.شیزلی

امروز کوبا سالروز قیام ملی خویش- به یاد حمله افسانه ای گروهی از جوانان بی باک به رهبری فیدل کاسترو، به پادگانهای «مونکادا» و «کارلوس مانوئل دو سئسپئـدئس»، در ٢٦ماه ژوئیه سال ۵۳١٩را جشن می گیرد. این اولین مبارزه بود، اولین ضربه ای بود به ستمگری باتیستا و سیستم اجتماعی نا عادلانه ای که، بخش اعظم خلق کوبا را به فـقـر شدیدی گرفتار کرده بود. مونکادا آغازی بود بر مبارزه مسلحانه، مبارزه ای که ماه ژانویه سال 1959، با وارد شدن فیدل انقلابی به هاوانا، به ثمر نشست.

از آن وقـت تاکنون، ما با احساس غرور به جزیره کوچک کوبا نگاه می کـنیم. نمونه خود کـوبا ثابت می کند که، عدالت اجتماعی، یک خیال و آرزوی دست نایافـتنی نیست و ساختن جامعه بر پایه اصول آن، بدون تکیه برمنافع سرمایه داری و پول پرستی، ممکن است.

مراسم اصلی سالگرد حمله به پادگان مونکادا، امسال در استان کاماگـوای برگزار می شود. این، تصمیم رهبری حزب کمونیست کوبا بود ، بمناسبت پیروزیهای اجتماعی- اقتصادی چشمگیر این استان. کاماگـوای به پیشرفتهای بزرگی در توسعه کشاورزی، صنایع و در عرصه تحصیل و مسائل مختلف اجتماعی دست یافت. در سند رسمی دفتر سیاسی کمیته مرکز حزب کمونیست کوبا، همچنین از استانهای ویلیا- کلارا، گرانما، سنفواگوس، ماتانساس، سانکتی- سپیریتوس و شهر هاوانا- به عنوان یکی از مناطق، نام برده می شود که، سهم خود را در پیشرفتهای آتی کشور به نمایش گذاشته اند.

نتایج حاصله بار دیگر نشان می دهند که، کوبا، برای بالا بردن سطح زندگی مردم به راه خویش ادامه می دهد، کار می کـند.

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، سال گذشته در جشن ۵۳- مین سالگرد حمله به مونکادا، شخصا شرکـت کرد. فرمانده، در شهرک بایامو(جائی که، همان روز ٢٦ژوئیه سال 1953، برنامه قیام مشابه حمله به مونکادا به اجرا در آمد)، سخنرانی مهمی ایراد کرد، شواهده زنده دستآوردهای مردم کوبا را که، فـقط در سایه انقلاب ممکن شد، برشمرد.

به گـفـته فیدل کاسترو، ١٤درصد جمعیت دارای عمر متوسط نسبتا طولانی دنیا، در ٢۵کشور جهان زندگی می کـنند. کوبا هم، جزء این ١٤درصد است و این خوشبختی، درسایه انقلاب کوبا و رهبر آن، نصیب مردم کشور ما شد.

کوبا می تواند به نمودار متوسط طول عمر خویش، برابر ۷۷ سال در مقایسه با ٨⁄۷۵سال کشورهای پیشرفته، افتخار کند ، در حالیکه در سالهای 1950، متوسط عمر در کوبا، ٦ ⁄ ٩۵ سال، در مقابل ١ ⁄ ٦٦ کشورهای توسعه یافته، بود. فیدل کاسترو در جواب آنهائی که، دستاوردهای انقلاب را کـتمان کرده و حداقل به آن بی اعتنائی کـنند، گـفـت: «ما حقـانـیت خویش را به آنها ثابت می کـنیم. ما، با اتکا به نیروی حقـیقـت، انقلاب کردیم و انقلاب ما، پیروز شد، قریب٠۵ است که، ما با قدرت حقانیت خویش، از خود دفاع می کـنیم».

رهبر خستگی ناپذیر کوبا، چندی قـبل از جشنهای سال پیش، ازاجلاس مرکوسور(Mercosur ) در آرژانتین، باز گشته بود. او برای رسیدگی به امور دولتی، شب و روز کار می کرد، بدون خواب و استراحت، که نتیجه آن، آشکار شدن مشکلات جدی در سلامتی این انسان قوی غیرعادی، بود. در طول این مدتی که، فـیدل تحت معالجه است، دشمنان وی، از جمله، مقامات عالیرتبه سیاسی کشورهای سرمایه داری، در رأس همه، ایالات متحده آمریکا و رسانه های جمعی جیره خوار امپریالیسم آمریکا، مدام خبر مرگ قریب الوقوع وی را پیش بینی می کـنند.

رسانه های ارتباط جمعی سرمایه داری، همچنین، رسانه های روسیه، در آستانه جشن ملی کوبا، کینه ورزانه خوشحالند از اینکه، فـیـدل کاسترو، شخصا در مراسم جشن ٢٦ ژوئیه شرکـت نمی کـند.

حادثه حمله به مونکادا و بدنبال آن، جریان محاکمه یاران فـیـدل کاسترو و سخنرانی سیاسی کاسترو، با نام « تاریخ مرا تبرئه خواهد کرد»، تأثیر بی نظیری برجهان گذارد. ما، در طول چند ماه اخیر، نظریات فـیـدل کاسترو، فرمانده کل را در مطبوعات می خوانیم. – سیستم سرمایه داری، مصایب و فرومایگی هائی را که امپریالـیسم، برای خفه کردن سوسیالیسم کوبا بوجود آورده است، پیگیرانه و بیرحمانه مورد انتقاد قرار می دهـد.

جای خرسندی است که سبک مخصوص فـیـدل را از حدود نیم قرن پیش، با علاقمند و اطمینان می شناسیم. این مقالات، با زیر ضرب گرفتن دائمی خصم کـینه توز، بر تمام جهان بال می گـسترد،- روحیه عالی رهبر کـوبا، بهترین گـواه وضعیت جسمانی فـیـدل می باشد.

فـیـدل بار دیگر عهد کرد- «من تمام عمرم را صرف مبارزه خواهم کرد، تا ثانیه های آخر، تا زمانی که، مغزم کار می کند، بخاطر هر کار خوب، هر آنچه که برای بشر مفید است، مبارزه خواهم کرد. ما همه آموخته ایم که، سال به سال بهتر کار کـنیم،- همه انقلابیون، و هم انسانهائی که، بخاطر دیگران مبارزه می کـنند، تکامل می یابند»، چنین هم خواهد بود- انقلاب پیروزمند کوبا، از آغاز خود درسانتیاگو، در همین روزهای ژوئیه و با تداوم ٤۵ ساله اش، باعـث غرور و شادمانی خلق کوبا ودوستانش بوده و خصومت دشمنان خویش را برانگیخته است.

اولگا گاربوز

سووتسکایا راسیا،

٢٦ژوئیه ٢٠٠۷

ترجمه: ا. م. شیزلی

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics