نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

مقابله با محافظه کاران، يک بار براي هميشه

نویدنو:23/8/1385

مقابله با محافظه کاران، يک بار براي هميشه

وبلاگ سهیل آصفی

 

      

وبلاگ سهیل آصفی

 

فاطمه راکعي، عضو شوراي مرکزي حزب مشارکت اسلامي و رئيس فراکسيون زنان مجلس ششم اسلامي، در گفتگو با روز از آخرين فعل و انفعالات جريان متبوع خود براي شرکت در انتخابات آتي شوراهاي شهر و روستا سخن گفته است. راکعي معتقد است در صورت ارائه ليستي واحد از سوي جريان "اصلاحات" بخت پيروزي اين گروه در انتخابات بالا مي رود. وي معتقد است "يک بار براي هميشه" بايد با استفاده عير اصولي از قدرت از سوي جناح محافظه کار مقابله شود. اين گفتگو در پي از نظرتان مي گذرد.

 

   

خانم راکعي، جناح موسوم به اصلاح طلب در آستانه انتخابات شوراهاي شهر و روستا، با رد صلاحيت شمار زيادي از نامزدهاي خود روبه رو شده است. اهميت اين انتخابات بر روندهاي سياسي فعلي در کشور از نظر حزب مشارکت اسلامي به چه شکل ارزيابي مي شود؟
به نظر ما انتخابات شوراها بيشترين نزديکي را با يک انتخابات دموکراتيک دارد.

چطور؟
به نظر مي آيد اصلاح طلبان با توجه به شکست هايي که در سه انتخابات اخير خوردند و اين شکست ها از انتخابات دور دوم شوراها شروع شد؛هم اکنون تمام هم خود را بر پيروزي در اين انتخابات گذاشته اند.

منتظر اقبال مردم هستند؟
خب بردن در اين انتخابات در شرايط فعلي کشور که قواي سه گانه همسو هستند و قدرت بطور کامل در دست جناح مقابل اصلاحات هست کار دشواريست. اما در آخرين انتخابات دوره نهم رياست جمهوري، علي رغم همه تلاش هاي محافظه کاران، بخصوص اصولگرايان براي خدشه دار کردن چهره اصلاحات و تمام شگردهايي که آنها پنهان و پيدا به کار گرفتند اگر در ميان گروههاي مختلف اصلاح طلب در آن زمان تفرق نبود و چندين کانديدا از سوي آنها مطرح نمي شد، آنگونه که آمار نشان مي دهد نتيجه انتخابات طور ديگري مي شد. اکثريت به نفع اصلاحات در ايران است.

استدلال جريان متبوع شما براي چنين پيش فرضي چيست؟
من گمان مي کنم اين مساله هنوز صادق است. اگر اصلاح طلبان به يک ليست انتخاباتي واحد دست پيدا کنند، ليستي که هم به لحاظ کيفي، تخصصي و مديريت هاي شهري از تخصص بالايي برخوردار باشد و هم افراد شناخته شده و قابل اعتماد مردم در جبهه اصلاحات در آن حضور داشته باشند، شانس پيروزي اصلاح طلبان بسيار زياد است.

برخورد با محافظه کاران

اگر مساله اقبال مردم را کنار بگذاريم مي بينيم که در روزهاي اخير موج رد صلاحيت ها همچنان گسترده بوده. دبير شاخه روحانيون حزب اعتماد ملي گفته شنيده ها از رد صلاحيت بسياري از نامزدهاي اصلاح طلب در استان ها حکايت مي کند. پنج نفر هم از ليست نه نفره اصلاح طلبان در شهر کاشان رد صلاحيت شده اند. در اين وضعيت واقعا چقدر به پيروزي نسبي جريان اصلاحات در انتخابات آتي مي توان خوشبين بود؟
به نظر ما چهارچوب فکري حرف اول را مي زند و گمان مي کنم اصلاح طلبان آنقدر در لايه هاي مختلف نامزد داشته باشند که اگر چهره هاي لايه اول را در شهرها و استان ها حذف مي کنند، لايه هاي بعدي روي کار بيايند. بايد روي اين مساله تبليغ شود. کساني که اصلاح طلبان را قبول دارند و مي خواهند به افراد شناخته شده آنها راي بدهند بايد بدانند که لايه هاي بعدي اين افراد دقيقا همان اهداف را پي مي گيرند.

حالا فرض بر پيروزي ديگري از سوي جريان اصلاحات در يک انتخابات. برنامه و پلاتفرم کاري اين جريان براي رتق و فتق امور در ساختار سياسي فعلي چيست؟
من هنوز از برنامه اصلاح طلبان خبري ندارم. اما خب قطعا بايد کاري صورت بگيرد...

مشخصا چه کاري؟
يک بار براي هميشه بايد اين روند غلط، غير اصولي و کاملا جناحي استفاده از قدرت به نفع قدرت و به نفع تثبيت قدرت در دست يک جناح و گروه تمام شود.

با چه ساز و کاري و برنامه اي؟ پرسش اين است.
متاسفانه چون در مورد مجلس هفتم جناح محافظه کار، کار خود را کرد و پاسخ لازم را نگرفت، الان با ائتلافي که خوشبختانه بين گروههاي مختلف اصلاح طلب به وجود آمده و با توجه به اينکه اکثريت غالب اصلاح طلبان در طول اين مدت نشان دادند به رفتار فرهنگي در عرصه هاي سياسي معتقدند، پايبندند و عمل مي کنند، مي توان کاري از پيش برد.

منظورتان از رفتار فرهنگي در عرصه سياسي چيست؟
اصلاح طلبان قواعد بازي سياسي را رعايت مي کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics