نویدنو:12/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

کارگران ایران خودرو روز جهانی کارگر رابا اعتراض علیه دستمزدها گرامی می دارند
اطلاعیه جمعی از کارگران ایران خودرو به مناسبت اول ماه می

 

 دوستان و همکاران گرامی
سلام و خسته نباشید
روز کارگر روز همبستگی کارگران را به همه کارگران جهان تبریک می گوییم

دوستان روز اول ماه می روزجهانی کارگر است این روز روزهمبستگی بین المللی کارگران سراسر جهان است روز کارگر روز اعتراض علیه جهان سرمایه داری علیه ظلم وستم علیه خفقان وغلیه بربریت است.سالها پیش کارگران شهر شیکاکو برای بدست آوردن حقوق خود دست به مبارزه بزرگی زدند و خیلی از کارگران جان خودرا در این راه از دست دادند.امروز سالها از آنروزهامی گذرد و کارگران همچنان برای بدست آوردن ابتدئی ترین حقوق خود مبارزه می کنند و هزاران کارگر نیز برای تداوم این روز جان باخته ویا از کار بیکاراخراج شده اند در بسیاری از کشورها کارفرمایان نه تنها این روز را قبول ندارند بلکه با انواع کار شکنی ها مانع حضور کارگران در این روز می شوند و کشور ما نیز یکی از این کشورها است.دولت ایران در اثر مبارزات کارگران تعطیلی این روزرا پذیرفته است ولی اجازه حضور کارگران را برای گرامی داشت این روز نمی دهد هنوز ما کارگران نتوانسته ایم آزاد و رها بدون حضور پلیس این روز را آن طوری که دوست داریم گرامی بداریم دولت حتی اجازه برگزاری یک جشن ساده در کنار خانواده هایمان را به ما نمی دهد در کشور ما چند سال پیش عده ای خواستند بدون دخالت دولت مراسم روز کارگر را جشن بگیرند دولت نه تنها این مراسم را به هم زد بلکه دهها کارگررا در شهر کوچک سقز دستگیر و زندانی کرد و هنوز سه سال از این ماجرا گذشته است ولی دولت دست ازسر کارگران شرکت کننده در مراسم بر نمی دارد محمود صالحی یکی از این کارگران است که چندین ماه به جرم شرکت درجشن اول ماه می در شهر سقزبه زندان رفت.متحمل شدیترین شکنجه ها شد و چندین کارگر نیزبه جرم شرکت در مراسم روز کارگر شلاق خوردند.شیث امانی تازه به همین جرم دستگیر شده است اگر روز کارگر تا به امروز به یک روز بزرگ تبدیل شده است مدیون زحمات هزاران کارگری است که در این راه جان باخته اند ویا زندانی و از کار اخراج شده اند اگر روز کارگر امروز برای ما کارگران یک روز بزرگ به حساب می آید به نیروی خودمان و تداوم مبارزه ما برای زنده نگهداشتن این روز است ما کارگران ایران خودرو بار دیگر درود بی پایان خودمان را نثار تمام جان باختگان راه آزادی کارگران کرده و یکبار دیگر ضمن تعطیلی شرکت همزمان با میلیونها کارگر سراسر جهان روزخودمان را گرامی خواهیم داشت و همچنان برای بدست آوردن یک زندگی بهترو رسیدن به خواسته هایمان تلاش خواهیم کرد.

دوستان کارگر
امسال در حالی این روز را گرامی می داریم که جهان سرمایه داری همچنان با چهره عریان خود به استثمار وحشیانه ما کارگران ادامه می دهد وروز به روز به ثروت خود از دسترنج ما کارگران اضافه می کند وشرکت ما با کسب سود های ملیاردی به نا امنی شغلی و گسترش شرکتهای پیمانکاری وکاهش هزینه ها افتخار می کند .امسال در حالی روز کارگر را گرامی می داریم بسیاری از همکارانمان دیگر در میان ما نیستند بسیاری باز نشسته شده و جای خود را به ما جوانان داده اند. عده ای نیز به علت شرایط نا درست کار جان خود را از دست داده اندوبعضی حادثه شده و در کنج خانه نشسته اند.
امسال در حالی روز کار گر را گرامی می داریم که بسیاری از همکارانمان اخراج شده و کار خود را از دست داده اند.....

۱-روزکارگر باید تعطیل رسمی اعلام گردد
روز کارگر یک روز جهانی و روز همبستگی کارگران سراسر جهان است این روز در سراسر جهان تعطیل بوده و هیچ دولتی و کار فرمائی حق ندارد کارگران را چه با زور چه با اضافه کاری و غیره درسر کار نگه بدارند ولی متاسفانه هنور هشتاد در صد شرکتهای ایرانی این روز را تعطیل نمی کنند و با ترفند های خاص کارگران را وادار به حضور در سر کار می کنند. و هیچ قانونی نیست جلو این کارفرمایان متخلف را بگیرد روز کارگر باید یک تعطیل سراسری برای همه مردم باشد باهر کار فرمائی متخلف از این قانون بایدبرخورد شود.

۲--آزادی مراسم روز کارگر
روز کارگر روز اعتراض کارگران علیه بی حقوقی ها علیه بی عدالتی ها می باشد هیچ دولتی حق ندارد مانع حضور کارگران در مراسم های خاص خود شوند. کارگران آزاد هستند که این روز را جشن بگیرند در این روز به خیابانها بیآیند و در کنار هم این روز گرامی بدارند شرکت در مراسم روز کارگر مجوز نمی خواهد. این روز را سازمانی جهانی کار به رسمیت شناخته و دولت ایران حق ندارد برای برگزاری مراسمهای روز کارگر مانع تراشی ایجاد کند.

٣-ما امنیت شغلی می خواهیم
امنیت شغلی بزرگترین مشکل ما کارگران می باشد. متوقف شدن طرح استخدام کارگران ادامه اخراج هاو بی کارسازیها ادامه تداوم قراردادهای موقت وجود شرکتهای پیمانکاری عدم استخدام کارگران روز بروز باعث نا امنی شغلی گردیده و قدرت چانه زنی را از ما کارگران سلب کرده است.
ما خواهان ادامه استخدام همه کارگران قراردادی هستیم
ما خواهان انحلال شرکتهای پیمانکاری هستیم
شرکتهای پیمانکاری یک انگلی بیش نیستند آنها هیچگونه نقشی در تولید ندارند شرکتهای پیمانکاری یک دلال و یک واسطه براستثمار ما کارگران هستند متاسفانه هر روز بر تعداد آنها اضافه می شود هر کسی از جا بلند می شود یک شرکت تامین نیروی انسانی درست می کند ما خواهان انحلال شرکتهای پیمانکاری می باشیم.

۴-اعتراض علیه دستمزدها
دستمزد باید متناسب با تورم در جامعه تعیین شود دستمزد اعلام شده حتی کفاف یک روز زندگی ما را نمی دهد هر روز که می گذرد براثر بالا رفتن تورم که در مسکن به دویست درصد رسیده است و در بعضی از اقلام نیازهای زندگی مثل مواد خوراکی و داروی غیر قابل تحمل شده است اجاره خانه ها روز به روز گرانتر می شود افزایش کرایه ها افزایش شهریه مدارس افزایش شهریه دانشگاهها محدود کرد ن دانشگاههای دولتی گسترش دانشگاههای غیر انتفاعی برای کسب سود افزایش پول آب و گاز برق و تلفن و عوارض شهرداری و افزایش جرایم برای کسب در آمد دولت چه توجیهی برای افزایش پنج درصد دستمزدها و آنهم بدون افزایش سایر سطوح مزدی مثل حق مسکن حق خواربار و بنهای کالا دارد این دستمزدها برای ما غیر قابل پذیرش است دولت با ترفند
۲۰% افزایش حقوق اعلام می کند ولی عملا چنین نیست فقط ۵% به حقوق ما کارگران اضافه شده است با تورم ۵۰% چطور می شود با دستمزد ۵% زندگی کرد جای شرمساری برای به اصطلاح نمایندگان کارگران است که مزدور بیش نیستند .درکجا حق مسکن ۱۰۰۰۰ هزارتومان وحق خواربار ۴۵۰ تومان می باشد.

۵- ما انحلال تعاونی مسکن کارگران را محکوم می کنیم کار تعاونی خاص غیر قانونی و در جهت کسب سود بیشتر برای سهامداران عمده می باشد ما گرفتن یک میلیون تومان از کارگران و انداختن ۶۰% هزینه ساخت مسکن را نمی پذیریم ما خواهان فعالیت تعاونهای کارگری با حمایت دولت واگذاری زمینهای دولتی وامهای بدون بهره وافزایش وتوضیح کالای اساسی در فروشگاههای تعاونی می باشیمو

۶-خصوصی سازی محکوم است
ملی کردن تجارت خارجی ملی کردن اموال سرمایه داران در جهت منافع مردم یکی از خواستهای مردم در انقلاب
۵۷ بود پناه بردن به دامن بخش خصوصی که از دسترنج ما کارگران و از طریق رانت خواری وبورس بازی پول دار شده اند امروز افتخار دولت نهم شکستن رکورد خصوصی سازی و غارت دسترنج مردم به دست سرمایه داران نو رسیده می باشد روند خصوصی سازی برای ما کارگران غیر قابل پذیرش است.
واگذاری شرکتها به بخش خصوصی یعنی استثمار مضاعف ما کارگران می باشد ما طرح کردن واگذاری شرکت را به بخش خصوصی محکوم می کنیم ما اجازه واگذاری بخشهای شرکت را به بهانه کوچک سازی به ساپکو و ایساکو و اییسکورا نخواهیم داد.

۷-اجرای قانون بازنشستگی سخت و زیان آور
طرح مجلس با ملزم کردن کارفرمایان برای پرداخت
۴% بیمه وشرط بدون حقوق کارگر در طی بیست سال یک طرح ضد کارگری است ما خواهان لغو این مصوبه و خواهان اجرای قانون باز نشستگی بیش از موعد در کارهای سخت وزیان آور بدن قید و شرط می باشیم.

٨-اعتصاب حق مسلم است
اعتصاب برای بدست آوردن حقو ق خود یک خق قانونی است شرکت در اعتصاب در هیچ قوانین بین المللی جرم نیست دوستان ما سال ٨
۴ به جرم شرکت در اعتصاب از کار اخراج شده اند ما خواهان بازگشت کارگران اخراجی به سرکار و خواهان حق اعتصاب می باشیم.

۹-امنیت جانی و بهداشتی
به علت بی توجهی به مسایل امنیتی و سلامتی هر سال دهها نفر از دوستان کارگر دچار حادثه شده وسلامتی خودرا از دست دادند. متاسفانه بازرسان وزارت کار هیچ گونه نقشی در کاهش حوادث ندارند. وجود ماشینهای فرسوده افزایش فشار کاری وجود شرکتهای پیمانکاری به توجهه به حقوق کارگران یکی از عوامل حادثه در شرکت می باشد عدم نظارت کافی از سوی دستگاههای مسئول جان کارگران همیشه در مخاطره قرار دارد ما خواهان افزایش ایمنی محیط کار با حضور بازرسان کار و تشکیل کمیته های ایمنی با حضور نمایندگان کارگران می باشیم.

۱۰-توقف اخراجهای بی رویه
امروز کارگران مثل آب خوردن اخراج می شوند هیچ قانونی و مرجعی برای رسیدگی به این کار وجود ندارد. کافی است مسئولی از کارگری خوشش نیاید کافی است که دو نفر در یک فشار روانی باهم درگیر شوند بلافاصله بدون کوچکترین ترحمی کارگر از کار اخراج می شود.هیچ مرجعی هم نیست کارگر به آنجا پناه ببرد سالانه دهها نفر از همکارانمان با این روش از کار اخراج می شوند در آستانه سال٨
۷ دهها نفر از کارگران به علت عدم رضایت از کار اخراج شدند. این رویه یک رویه ظالمانه بوده باید متوقف گردد و اخراج کارگران طبق قانون کار باید با خضور نماینده کارگران امکان پذیر گردد.ما اخراج دهها نفر از کارگران قطعه سازیها ی تحت پوشش ایران خودرو بخصوص اخراج کارگران همگام و پرس ایران خودرو را محکوم و خواهان بازگشت به کار آنان می باشیم.

۱۱--تشکیل تشکلهای کارگری
ایجاد تشکل خواست وحق مسلم ماست اگر ما تشکل داشته باشیم دیگرکسی نمی تواند. کارگر را بدون علت اخراج کند اگر ما تشکل داشته باشیم دولت نمی تواند برای تورم
۲۰۰ درصدی مزد ۵% در صدی اضافه کند.
در هیچ کجا دنیا شرکتی با چهل هزار کارگر فاقد تشکل نمی باشد. مدیریت حتی قانون کار را قبول ندارد طبق قانون کار هر کارگاهی بالای بیش از پنج نفر باید شورا داشته باشد با این قانون در شرکت ما باید حداقل بیش از بیست تشکل وجود داشته باشد چون شرکت ما بیش از بیست کارگاه بالای صد نفر کارگر می باشد چند سال است مدیریت حتی اجازه برگزاری انتخابات شورای های اسلامی را هم نمی دهد.ماخواهان تشکیل تشکلهای کارگری می باشیم.

۱۲-آزادی حق مسلم ماست
آزادی تشکلها آزادی بیان آزادی فعالیت سندیکای آزادی تشکلهای صنفی آزادی شرکت در مراسم روز کارگر حق مسلم و چزء حقوق پذیرفته شده در چوامع بین المللی است منصور اسانلورئیس سندیکای کارگران شرکت واحد و شیث امانی یکی از کارگران شهر ستان سنندج را به جرم شرکت در مراسم روز کارگر دستگیر و زندانی کرده اند.
دهها نفر از معلمان و دانشجویان و زنان را به جرم شرکت در مراسمهای خود که و خواستار ابتدای ترین حقوق خود بودند بازداشت کرده اند ما خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی و در صدر آن منصور اسانلو می باشیم.

۱٣-اتحاد و همبستگی رمز بقای ماست
ما از مبارزات تمام اقشار جامعه از جمله معلمان دانشجویان وزنان و کارگران وکشاورزان حمایت می کنیم ما هبستگی خودمان را بامبارزات کارگران شرکت واحد وکارگران نیشکر هفت تپه و کارگران کیان تایر وکارگران سراسر جهان که برای حقوق خود مبارزه می کنند اعلام می کنیم.

زنده باد اول ماه می روز جهانی کارگر
زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران جهان

جمعی از کارگران ایران خودرو
نهم اردیبهشت
۱٣٨۷
ikcokar@yahoo.com

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics