نویدنو:19/02/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

روز اول ماه می ، فرصتی بزرگ برای گفتگوازاتحاد نیروی کار

اسکات مارشال -  برگردان : هاتف رحمانی

این امرچیزایستایی نیست. نیروی کار هنوز به آن جایگاه نهایی که "اتحاد" خوانده می شود "نرسیده است". اتحاد نیروی کار،مثل عرصه مبارزه برای اتحاد طبقه کارگر، سفری دائمی است. این امر راهپیمایی مستمر تا اوج واطراف موانع است. اکثراوقات این امرهمانند پیاده روی روی سطح زمینی ناهموار، درباران وبرف وبوران ، دربرابر باد مخالف قدرتمند است.  صحبت کردن درباره هوای بد است : فکر کردن در باره حمله  8ساله جرج دبلیو بوش و30ساله شرکت های خودسر علیه نیروی کار متشکل است.

اتحاد نیروی کار هرگز یک انتزاع نیست .اتحاد نیروی کارحرکت است. این امراقدام وسمتی با هدف است. این اتحاد ازمیان کاردشواردراطراف موضوعات وبرنامه جاری می شود. اتحاد واقعی نیروی کارتقطیری ازتجربیات وارزیابی های مشترک است.

آنچه من تلاش می کنم بدان دست یابم آن است که چند پارگی جاری در میان نیروی کار امروزبیشتر امری شکلی است تا محتوایی. آری ، یک انشعاب رسمی در نیروی کار بین آ.اف.ال-سی.آی.او* واتحادیه های تغییر برای پیروزی(1) باقی است. چیزی که آشکاراازسطح فعالیت ها پدیداراست.تمام نیروی کار در اطراف برنامه عملی متحدند که شامل :

تصویب لایحه گزینش آزاد کارگر

ترمیم اقتصادی قابل تحملی که کار ودرآمد ایجاد نماید

راه حل های بحران مسکن که کارگران را در خانه هایشان نگه دارد وبرای خانواده های کارگران مسکن قابل خرید تدارک ببیند.

اصلاح واقعی بهداشت که جامع وفراگیرباشد

توسعه قابل تحملی که کارخانه های سبزودیگرمشاغلی را ایجاد کند که محیط زیست را حفظ وترمیم نماید.

ودرست همین هفته گذشته بود که اعلامیه مشترک مهم باورنکردنی رویکرد متحد برای اطلاح مهاجرت هم ازسوی انجمن آموزش فدراسیون ها وهم انجمن ملی منتشر شد. این اعلامیه تنها بیان موافقت نبود. بلکه نشان اتحاد نیروی کار وحمایت عملی ازفراخوان دولت اوباما برای لایحه کنگره بود. علاوه برآن برتصمیم نیروی کار برای تلاش فعالانه درتاثیربرمباحثات وقانون گذاری درجهتی تاکید داشت که نه تنها از حقوق کارگران مهاجرپاسداری می کند ، بلکه اتحاد نیروی کاررا وسیعا ارتقا می دهد.  

 تجربه نیروی کار در انتخابات 2008 در راه اتحاد قابل نقد بوده است .هیچ کس به طور جدی نقش کلیدی نیروی کار را در انتخاب پرزیدنت اوباما ، تغییر موازنه در کتگره وپایان دادن به چنگ جمهوری خواهان اولترا راست بر قدرت به چالش نمی کشد.اما در حالی که ما نقش باور نکردنی که نیروی کاردر انتخابات ایفا کرد را تقدیس می کنیم ، باید تاثیر قدرتمند گسترده تری  را که کل جنبش اوبامابر نیروی کار داشت نیزخاطر نشان سازیم. همکاری با ائتلاف گسترده ترقی خواه در اطراف اوباما نه تنها قدرت اتحاد را برجسته ساخت، بلکه مهارت فعالیت سیاسی مستقل نیروی کاررا که هزاران فعال صف وستادی جدید را آموزش می دهد بیشتر ارتقا داد.

 اتحاد نیروی کارازسوی تمام نمودهای خود مبارزه طبقاتی به پیش رانده می شود. این امر صرفا مسئله قدرت تمایل یا درست درک کردن واندیشیدن نیست . اتحاد نیروی کاراز سوی بحران اقتصادی پیش می رود. این امر با تهاجم به ماشین سازان به پیش رانده می شود.اتحاد نیروی کار توسط بیکاری ،مبارزه بیکاران،حق فک رهن مسکن،وقوانین حق کار به پیش رانده می شود.اتحاد با حمله به کارگران مهاجر وحقوق کارگران،با حمله نژاد پرستانه وتبعیض علیه زنان به پیش می رود. این امر با بهداشت نابسنده وفقدان تامین بودجه برای آموزش وپرورش پیش می رود. واتحاد نیروی کار با تمام حملات  به دموکراسی پیش می رود. به محض این که  مبارزه طبقاتی شدت می گیرد، نیروی پیش برنده  برای اتحاد ایجاد می کند. امروزضرورت آجل لحظه کنونی ایجاد وحدت نیروی کار است . 

البته هنوز مشکلات واقعی وجود دارد. ما نمی توانیم سر در برف فرو کنیم ومحصول جاری آشفتگی ودست به یقگی داخلی اتحادیه ای را نادیده بگیریم. اما در هریک از این حالت ها نیز مبارزه مردمی برای اتحاد، دموکراسی وحقوق سلسله مراتب وجود دارد. موضوعاتی وجود دارند که تکلیف آنها ازدرون معین خواهد شد. سرکردگی، گرایش کلی به سوی اتحاد بزرگتر در نیروی کار تاثیر نیرومندی براین شرایط خواهد گذاشت .

ما هر گز نمیتوانیم از دشواری ساختاری ومسئله رهبری  که تاکنون ایجاد خانه واحد نیروی کاررا به عقب انداخته است غفلت کنیم .هر چند ، می توانیم مطمئن باشیم که فشارهای کلی برای اتحاد، گقتگوهای جاری بین آ.اف.ال-سی.آی.او، تغییر برای پیروزی وبسیاری از اتحادیه های مستقل رانیز به پیش می برد.

  ما در حالی که اول ماه می را گرامی می داریم ، می توانیم وباید تلاش خودرا برای ارتقاوسیع ترین امکان اتحاد نیروی کار چند برابر کنیم . البته نه از طریق هیجان غیرعملی ، بلکه با کنش عملی درموضوعات حادی که پیش روی نیروی کار ومردم قراردارد. چیزی که درسطح مردم عادی محلی رخ می دهد، تظاهرات یا راهپیمایی هرشورای مرکزی نیروی کاربرای لایحه گزینش آزاد کارگر، هراقدام مشترک وهرمسئله نیروی کار، نیروی قدرتمندی برای اتحاد است .

 هر اقدام همبستگی،هرخط اعتصابی، هرهمایش وکنفرانس نیروی کار، هررابطه ای که ما در آن به ایجاد اتحاد بین نیروی کارومتحدان طبیعی نیروی کارکمک می کنیم ، هراجتماع ائتلافی نیروی کار، اتحاد نیروی کار را ایجاد واستحکام می بخشد.

    براساس پیش بینی ها هوا روزمی امسال خوب است. صرف نظر از آن که جاده اتحاد پیش روی نیروی کار چه اندازه دشوار است ، برای اولین باردر مسیری طولانی باد پشت سر ماست.

  ---------------------------

اسکات مارشال دبیر حزب کمونیست ورئیس کمیسیون کارگری حزب کمونیست امریکا است

*AFL-CIO

1- برای اطلاع بیشتر از تغییر برای پیروزی به آدرس زیر مراجعه کنید

http://www.changetowin.org/about-us.html

نسخه

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics