نویدنو:15/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

حركت هماهنگ مطبوعات جناح راست در مورد ناآرامي‌هاي دانشگاه اميركبير

امروز:روزنامه‌هاي جناح راست، امروز در يك حركت هماهنگ و خط تبليغي مشخص ضمن پوشش گسترده ناآرامي‌هاي دانشگاه اميركبير، عناصر نفوذي را عامل اصلي اين درگيري‌ها معرفي كردند.
كيهان كه بيشترين حجم مطالب را به اين موضوع اختصاص داد، نوشت: دانشجويان، اساتيد و دانشگاهيان سراسر كشور با انتشار بيانيه و برگزاري تجمع و تحصن ضمن اعتراض به توهين عناصر نفوذي در دانشگاه اميركبير به مقدسات، خواستار برخورد مراجع قضايي با سردسته‌هاي اين طيف شدند... به دنبال انتشار اعترافات يك عضو طيف علامه تحكيم وحدت در خصوص نقشه يك موسسه آمريكايي براي به تشنج كشيدن دانشگاه‌هاي ايران از طريق درج مطالب موهن در نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير، روز گذشته اكثر تشكل‌ها و گروه‌هاي دانشجويي ضمن اعلام انزجار از حضور طيف غيرقانوني تحكيم وحدت در دانشگاه‌ها، هوشياري خود را براي مقابله با اين نقشه بيگانگان فرياد زدند.
به نوشته اين روزنامه، جمع كثيري از دانشجويان دانشگاه اميركبير كه از روز دوشنبه در صحن دانشگاه دست به تحصن اعتراض‌آميز زده بودند، پس از گذراندن شب، روز گذشته نيز به تحصن خود ادامه دادند... جمعيت چند صد نفري دانشجويان اميركبير پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در صحن دانشگاه با سر دادن شعارهايي ضمن محكوم كردن اين حادثه شرم‌آور خواستار پاسخگويي مسوولان دانشگاه و اقدام دستگاه قضايي در برخورد با عاملان آن شدند... دانشجويان روز گذشته را با تعطيل كردن كلاس‌هاي درس، عزاي عمومي اعلام كردند و در غم توهين به پيامبر اسلام و ساير مقدسات اسلام و نظام از ساحت ائمه و پيامبر عذرخواهي نمودند.
در اين تجمع، نمايندگان دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه در سخناني به بيان جزييات اين حادثه و عوامل دست‌اندركار آن پرداختند.
حنيف حسين ستاريان دبير انجمن اسلامي دانشگاه در سخناني با اشاره به اعترافات منتشر شده بابك ـ ز عضو طيف علامه تحكيم وحدت، اين ماجرا را يك نقشه از پيش تعيين شده از سوي عوامل خارجي عنوان كرد.
كيهان هم‌چنين نوشته است: پس از گذشت يك روز از ناآرامي... آشكار شد كه اين اقدام توطئه‌آميز با همكاري و مشاركت برخي رسانه‌ها و احزاب مدعي اصلاح‌طلبي صورت گرفته است.
از علايمي كه به روشني وجود اين ارتباط را آشكار مي‌كند، اقدام پايگاه خبري روزنا ارگان رسمي حزب اعتماد ملي است كه ساعت 30/10 صبح روز سه‌شنبه با انتشار خبري به نقل از فردي به نام حكيمي‌نيا از دانشجويان عضو شاخه افراطي تحكيم در دانشگاه علامه نوشت: دو نشريه «ديوار» و «سحر» توسط بسيج دانشجويي و با مطالبي توهين‌آميز به قصد بدنام كردن انجمن چاپ و در صحن دانشگاه پخش شده است.
در ادامه اين خبر همچنين گفته شده است كه اعضاي بسيج جمعي از دانشجويان عضو انجمن اسلامي را مضروب ساخته‌اند. اين خبر در حالي ساعت 30/10 صبح روي خروجي روزنا قرار گرفت كه اساسا تمام حوادث دانشگاه اميركبير مانند توهين نشريات موهن و درگيري‌هاي متعاقب آن از ساعت 30/13 به بعد رخ داد و صبح سه‌شنبه يعني زماني كه خبر سايت حزب اعتماد ملي منتشر شده اساسا در دانشگاه اميركبير اتفاقي رخ نداده بود.
اين پيشگويي دقيق درگيري در دانشگاه 3 ساعت زودتر نشان مي‌دهد هماهنگي‌هاي قبلي ميان طيف رسانه‌اي و دانشجويي فتنه‌گران وجود داشته است.
قدس نيز نوشت: بدون ترديد دست‌هايي در كارند تا با استفاده از ظرفيت‌هاي دانشجويي اسباب ايجاد تنش و تفرقه شوند... با اعلام برائت اعضاي انجمن اسلامي و ديگر تشكل‌هاي دانشجويي از اين رخداد، مي‌توان گفت كه اين اتفاق، سناريويي از پيش طراحي شده و توطئه جديد در قالب نشريات دانشجويي است كه با نشانه گرفتن اعتقادات و انديشه‌هاي پاك ميليون‌ها مسلمان، تلاش مي‌كند ميان اين قشر فرهيخته دانشجويان و مردم فاصله بيندازد و اين در حالي است كه جامعه دانشجويي از اين‌گونه اتفاق‌هاي نادرست و پاك و مبراست... دانشگاه اميركبير به عنوان يكي از قطب‌هاي اصلي فعاليت‌هاي دانشجويي كشور در طول سال‌ها، منشاء بزرگترين حركت‌هاي دانشجويي بوده و از اين رو نشانه گرفتن اين مركز دانشجويي زنگ خطري جدي براي فعالان دانشجويي كشور است.
سياست روز در گزارشي مفصل نوشت: به نظر مي‌رسد طراحان اين پروژه قصد عملياتي كردن ناآرامي‌هاي وسيعي را دارند. ناآرامي‌هايي كه مشابه كوچكتر آن در 18 تير 1378 در آستانه انتخابات مجلس ششم و نيز انتخابات مجلس هفتم ايجاد شده بود تا راه را براي ورود افراطيون به مجلس هموار كنند. بديهي است كه در اين پروژه‌ها هزينه شدن اعتبار چند دانشجوي ابزاري هم براي افراطيون امري ضروري است!
در پروژه شبيه‌سازي واقعه اخير، طراحان عمليات، سوداي وسعت بخشيدن آن را به ديگر بخش‌هاي جامعه دارند... طراحان پروژه بازتوليد انقلاب رنگي در ايران اين بار توهين صريح به مقدسات را دستمايه آغاز جنگ رواني خود كردند تا به‌زعم خود با اقدامات شبه انتحاري اميدوار باشند شعله‌هاي نفرت را در دانشگاه برافروزند... اين روزنامه در سرمقاله خود نوشت: مدت‌هاست كه دشمن با آگاهي از حساسيت‌هاي مسلمانان مي‌كوشد با دسيسه‌چيني فضاي رو به رشد كشور را ملتهب سازد و در مقطع كنوني و در آستانه روز كارگر و روز معلم پس از آن‌كه نسبت به تحركات سياسي اين دو قشر هوشمند و آگاه نااميد شد و با درايت برخي مسوولان توطئه آنان ناكام ماند، كوشيدند با انتشار كاريكاتور و مطالب موهن بستر درگيري و ناآرامي در دانشگاه‌ها را فراهم سازند با اين حال خوشبختانه دانشجويان متدين ضمن واكنش سريع و اعتراض مناسب با پرهيز از برخوردهاي خشونت‌آميز مورد نظر طراحان اين سناريو بار ديگر مزدوران غرب را با شكست مواجه ساختند.
مع‌الوصف مسووليت دستگاه‌هاي امنيتي كشور براي شناسايي عوامل اصلي و برخورد قاطعانه با مجرمان همچنان پابرجاست و مسوولان نشريات مزبور نيز تا زمان روشن شدن كامل مسايل پشت پرده لازم است مورد محاكمه قرار گيرند.
حزب‌الله نيز كه تيتر نخست خود را به اين موضوع اختصاص داده، در سرمقاله خود نيز نوشت: اين بار هدف‌گذاري دشمن روي دانشگاه اميركبير است، دانشگاهي با سابقه‌اي طولاني كه بلواي نشريه موج آن در سال 80 نشان داد محيطي مستعد براي ايجاد اغتشاش و درگيري و نفاق است... دانشگاهيان پس از گذراندن يك دوره ركود علمي و بازيچه دست سياسيون شدن در دوره اصلاحات، در سال‌هاي اخير با توليد دانش و اختراعات و اكتشافات علمي و فني توانسته تا حدودي چهره دانشگاه را ترميم كنند، بنابراين ضربه زدن به وجهه دانشگاه يكي از اهداف اصلي طراحان اين پروژه است... ملتهب نمودن فضاي دانشگاه در آستانه پايان ترم تحصيلي و ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس هشتم و شناسايي احتمالي عناصري كه به راحتي بازيچه دست آنان خواهند شد مي‌تواند هدف بعدي اين طرح باشد... هيات‌رييسه دانشگاه كه بايد در پاسخگويي به خواسته قاطبه دانشجويان محيط مقدس دانشگاه را از لوث وجود اهانت‌كنندگان به مقدسات دانشجويان پاك كند... قوه قضاييه بايد با مجازات عناصر هتاكي كه اين بار در لواي دانشجو ظاهر شده و آرامش و امنيت عمومي را به هم زده‌اند، از تكرار اين‌گونه دسيسه‌ها جلوگيري نمايد... نهادهاي امنيتي بايد سريعا عاملان مسبب اين اهانت و سرشاخه‌هاي آنها در بيرون دانشگاه و خارج از كشور را شناسايي كرده و ارتباط آنها با صهيونيسم جهاني را آشكار سازد.
سرمقاله رسالت هم در ارتباط با اين موضوع خبري است كه با عنوان پروژه براندازي نرم، نوشت: تلاقي و همزماني پروژه اهانت به مقدسات اسلامي در دانشگاه اميركبير با روزهاي كارگر و معلم، گمانه‌ها و يافته‌هاي پيشين در مورد فعاليت‌هاي سازماندهي شده يك جريان مخرب در كشور را تاييد كرد.
حركت خزنده اين جريان متصل به دستگاه‌هاي جاسوسي و امنيتي بيگانه، به منظور برهم زدن آرامش اجتماعي كشور، از چند ماه پيش آغاز شده بود. جريان مذكور قصد دارد با موج سواري و سوءاستفاده از پتانسيل موجود نزد كارگران و معلمان در طرح مطالبات خود، آرامش موجود را برهم زند و نوعي فضاي تشنج‌آميز را در كشور حاكم كند.
آنچه در دانشگاه اميركبير رخ داد غيرقابل پيش‌بيني نبود. به تعبير جمعي از دانشجويان اين دانشگاه از مدت‌ها پيش منتظر رخ دادن چنين فاجعه ضدفرهنگي بوديم و بارها به مسوولان دانشگاه درباره آن، هشدارهاي لازم را داده بوديم. از محتواي حركت خزنده و فرسايشي نشريات وابسته به انجمن اسلامي منحل دانشگاه، به روشني قابل استنباط بود كه اين جريان درصدد است تا با قداست‌شكني تدريجي و عبور نامحسوس از خطوط قرمز قانوني و شرعي از جامعه دانشگاه حساسيت‌زدايي كند و فضاي فرهنگي دانشگاه را به سوي ولنگاري و اباحي‌گري سوق دهد... از سويي دستگيري سرشاخه‌هاي تشكيلات سياسي كانون صنفي معلمان و اعترافات آنها مبني بر زد و بند با برخي جريان‌هاي سياسي داخلي و خارجي، پروژه تحريك سياسي معلمان بر اساس مطالبات صنفي را تاييد كرد... بنا بر اسناد و شواهد موجود همچنين اين جريان سعي دارد تجمعات كارگري را به آشوب بكشاند و متهم اصلي را در كمبودهاي جامعه كارگري، دولت و شخص وزير كار جلوه دهد. وزيري كه به اذعان اكثريت كارگران و كارفرمايان سابقه درخشاني را در دوره وزارت خود به همراه دارد و توانسته است به بسياري از مطالبات كارگران پاسخ دهد... در نهايت بايد گفت پروژه براندازي نرم با برهم زدن آرامش اجتماعي كشور و اخلال در اتحاد ملي كليد خورده است و تاكنون مراحل مختلفي را پشت سر گذاشته است. به نظر مي‌رسد اين توطئه بايستي در همين مقطع متوقف شود و عاملان، مسببان و سرشاخه‌هاي اين جريان مخرب چه در دانشگاه و چه در ميان اصناف مجازات شوند.
جمهوري اسلامي نوشت: روز دوشنبه نشريات «ريوار»، «آتيه»، «سرخط» و «سحر» وابسته به انجمن اسلامي منحل شده و غيرقانوني دانشگاه اميركبير در مطالبي تحت عنوان هيچ‌كس مقدس نيست، آشكارا به حضرت ولي‌عصر ارواحنا فداه اهانت كرده و انتظار را امري موهوم و اسطوره‌اي خواندند. هم‌چنين با درج كاريكاتوري از مسوولان نظام، قلب امت اسلامي را به درد آوردند. در مطالب ديگر با عنوان فاحشه‌ها در كجا بيشترند؟ بي‌شرمانه به علماي قم جسارت كرده و در مطلبي ديگر تحت عنوان كلاغ‌هاي سياه دختران محجبه و چادري را به سخره گرفتند. اين 4 نشريه به صورت هماهنگ و يكسان اين مطالب را منتشر كرده و در صفحه دوم نيز شعارهاي مرگ بر ديكتاتوري اسلامي، روحانيت = تحجر، قيام + خون = پيروزي، دانشجو + كارگر + معلم = سقوط ديكتاتوري را با خطوط درشت به چاپ رساندند.
ابرار، بيانيه حزب موتلفه را منتشر كرد كه نوشته است: اهانت به پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين و چاپ كاريكاتور موهن در 4 نشريه دانشجويي منتسب به دانشگاه اميركبير از جنون، عصبانيت و كينه به اسلام حكايت دارد... متاسفانه برخي براي تحريك عواطف اسلامي و ملي دانشجويان و درگيري بين آنها و نيز ضربه زدن به فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي برنامه‌ريزي و در يك دانشگاه معتبر توطئه براي يك آشوب را طراحي كرده‌اند. موتلفه ضمن ارج نهادن به واكنش دانشجويان متعهد و مبارز از نهادهاي حقوقي و قانوني كشور خواستار اشد مجازات براي اهانت‌كنندگان است.
ساير روزنامه‌هاي جناح راست نيز خبرهاي مربوط به اعتراض‌هاي دانشجويي را منعكس كردند.
در ميان مطبوعات اصلاح‌طلب، اعتماد و كارگزاران، تيترهاي نخست خود را به اين موضوع اختصاص دادند.
اعتماد با عنوان درخواست براي تكرار انقلاب فرهنگي، نوشت: تشكل‌هاي ضداسلامي تعطيل بايد گردد، اوباش را از دانشگاه بيرون بريزيد، دانشگاه را از آلودگي پاك كنيد، انقلاب فرهنگي نياز امروز دانشگاه، دانشگاه جاي اوباش نيست و انقلاب فرهنگي تكرار بايد گردد، خواسته‌هايي بود كه معترضين به چاپ برخي مطالب در چند نشريه دانشجويي در دانشگاه پلي‌تكنيك روز گذشته روي پلاكاردهاي خود نوشته بودند. در ميان معترضين اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران حضور داشتند. رييس بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق با حضور در اين تجمع در اطراف دانشگاه پلي‌تكنيك اعلام كرد: ريشه‌هاي اين جريان به خارج از كشور بازمي‌گردد و از دلارهاي آمريكايي تغذيه مي‌شود. هم‌چنين بسيج دانشجويي دانشگاه پلي‌تكنيك در اعتراض به چاپ اين مطالب به انتقاد شديداللحن از انجمن‌هاي اسلامي پرداخت: دانشگاه اسلامي، دانشگاهي است كه در آن تشكلي با عنوان انجمن اسلامي عليه مقدسات اسلامي و ذاتيات انقلاب اسلامي، سياست‌گذاري و تصميم‌سازي نكند و زير لواي اسلام و سابقه تاريخي انجمن‌هاي اسلامي و با تكيه بر بودجه بيت‌المال مسلمين، دانشگاه را به جولانگاه نيروهاي اپوزيسيون ليبرال و سكولار و ضد انقلاب مبدل نسازد! آنان در ادامه بر تمسك به نخبگان حوزه و دانشگاه پاي فشردند و گفتند: تشكل‌هاي دانشجويي در دانشگاه اسلامي از نخبگان متعهد حوزه و دانشگاه مشاوره مي‌طلبد، نه از فعالان مراكز جاسوسي و امنيتي آمريكا و استراتژيست كاخ سفيد! اين واكنش زماني آغاز شد كه اعضاي انجمن اسلامي منتخب دانشجويان پلي‌تكنيك پس از برگزاري تجمعي در اعتراض به بازداشت يكي از همفكران خود، ممنوع‌الورود كردن 3 دانشجو از سوي مديريت اين دانشگاه، احضار دانشجويان به كميته انضباطي و هم‌چنين برگزاري آزاد انتخابات براي انجمن اسلامي، با 4 نشريه روبه‌رو شدند كه در آنها مطالب توهين‌آميز نسبت به مقدسات و مقامات حكومتي درج شده بود.
كارگزاران نيز نوشته است: برخي رسانه‌هاي اصول‌گرا ادعا مي‌كنند چاپ نشريات توهين‌آميز با همكاري اصلاح‌طلبان و نيز ضد انقلاب خارج كشور صورت گرفته است، اما مديران مسوول 4 نشريه سحر، ريوار، آتيه و سرخط در بيانيه‌اي نشريات پخش شده را كاملا جعلي خوانده و تاكيد كرده‌اند كه مطالب منتشر شده در آنها هيچ ارتباطي با ايشان نداشته و مورد تاييدشان نيست. در همين حال اين نگراني در محافل سياسي مطرح شد كه چاپ نشريات جعلي بهانه‌اي به دست فرصت‌طلباني دهد كه قصد دارند فضاي دانشگاه‌ها را بسته و عليه دانشجويان و محدوديت‌هايي اعمال كنند.
گروهي از دانشجويان روز گذشته با ابراز نگراني از تحديد دانشگاه‌ها در بيانيه‌اي اعلام كردند: شروع اين پروژه نشانگر آن است كه اين بار با يك خودزني كوچك مي‌خواهند ريشه هر منتقدي را از جا بركنند.
به نوشته اين روزنامه، برخي تحليل‌گران اين احتمال را مطرح كردند كه چاپ نشريات دانشجويي جعلي در خارج از دانشگاه صورت گرفته و هيچ ارتباطي به دانشجويان دانشگاه اميركبير نداشته باشد. در اين ميان جوسازي برخي رسانه‌هاي اصول‌گرا از اولين دقايق توزيع نشريات جعلي، فضاي نامناسبي عليه دانشجويان عضو انجمن اسلامي ايجاد كرده است. اين در حالي است كه دانشجويان در گفت‌وگوهاي متعدد گفته‌اند اين اقدام از سوي هركس كه صورت گرفته باشد، محكوم است و نشان مي‌دهد منتشركنندگان آن براي مقدسات و حريم‌هاي قانوني احترام قايل نيستند. در همين حال، تمام گروه‌هاي دانشجويي خواستار برخورد با عاملان توزيع اين نشريات شده‌اند.
آفتاب يزد هم نوشته است: صاحب‌نظران مختلف روز گذشته چاپ اين نشريات را با هر انگيزه‌اي كه صورت گرفته محكوم كردند و خواستار برخورد با عاملان آن شدند.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: مسوولان اطلاعاتي هوشيار باشند در خصوص مسايل پيش آمده در دانشگاه اميركبير سراغ آدرس غلط نروند.
محمد عطريانفر گفت: متشنج شدن محيط‌هاي دانشجويي ناشي از سياست‌هاي غلطي است كه متوليان امر در حوزه دانشگاه اتخاذ مي‌كنند و نمي‌توانند دانشگاه را كه محيط پر از هيجان و احساسات و كانون آينده‌ساز كشور است، سامان دهند... [با بيان اين‌كه يكي از كانون‌هاي پر التهاب در سال‌هاي اخير دانشگاه اميركبير است] اگر مديريت دانشگاه، مديريت آموزش عالي و در كل كارگزاران دولت سياست‌هايشان را بهبود بخشند، ما كمتر شاهد اين نوع تشنجات و آشوب‌ها در محيط دانشگاهي خواهيم بود... [با اشاره به جعل لوگوي نشريات دانشجويي مستقل دانشگاه اميركبير] اگر مديران مسوول اين نشريات از مطالب منتشر شده در نشريات خود اعلام برائت مي‌كنند، بايد همان را مبنا قرار داده و كساني را كه جرات كرده‌اند آرم اين نشريات را اسكن و به حريم مقدسات و دين توهين كنند، شناسايي و تحت تعقيب قرار داد. هم‌چنين عبدالله مومني دبير سابق تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با اشاره به اتفاقات اخير دانشگاه اميركبير گفت: استفاده از لوگوي چند نشريه دانشجويي دانشگاه پلي‌تكنيك و چاپ كاريكاتور و مطالبي با مضامين توهين‌آميز به مقدسات و مقام‌هاي حكومتي با توجه به برائت جستن مديران مسوول نشريات و بر مبناي محتواي مندرج در اين نشريات كه با منطق فعاليت‌هاي دانشجويي همخواني ندارد، مشكوك و تامل‌برانگيز است... به نظر مي‌رسد جريان‌هايي قصد دارند با اين‌گونه اتهامات و سناريوها دانشجوها را در مقابله با باورهاي مذهبي مردم قرار دهند و با انتساب اين اتهامات به فعالان منتقد دانشجويي، درصدد توجيه‌تراشي براي برخورد با دانشجويان و تشكل‌هاي مستقل دانشجويي به ويژه دفتر تحكيم وحدت هستند.
همبستگي در گزارشي با عنوان برنامه از پيش تعيين‌شده براي دانشگاه اميركبير، نوشت: عده‌اي از افراطيون دانشگاه براي تخريب دانشجويان و انجمن اسلامي لوگوي اين نشريات را جعل كردند و در آن نشريات عكس دو كلاغ وجود داشته كه مربوط به طرح برخورد با بدحجابي بوده است... بعد از حضور احمدي‌نژاد در دانشگاه اميركبير افراطيون دانشگاه درصدد انجام چنين عملي بودند كه بالاخره تشنجي در دانشگاه به راه انداختند تا چهره دانشجويان را در عموم تخريب كنند... اين عده با سناريويي از پيش تعيين شده لوگوي اين نشريات را با آن مطالب توهين‌آميز جعل كردند و نشريات را در دانشگاه توزيع كردند و خودشان هم دست به تجمع زدند و به اين كار اعتراض كردند... به نظر مي‌رسد كه دست‌هاي پشت پرده سعي بر تخريب و تضعيف دانشجويان اميركبير را دارند و به نوعي با اين كار مي‌خواهند با دانشجويان تسويه‌حساب كلي بكنند.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics