نویدنو:29/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

مسدود شدن بلاگر براي ايرانيان، نوع جديدي از سانسور

 

 مطلب رسیده

بيش 14 روز است كه صفحه‌ي ورودي سايت بلاگر، از مهمترين و بزرگ‌ترين سرويس‌دهندگان فضاي وبلاگ كه بسياري از وبلاگ‌نويس‌هاس ايراني با آن كار مي‌كنند، مسدود شده است. با این وجود به جز صفحه‌ي ورودی تمام وبلاگ‌ها و سایر صفحات این سایت، بدون مشکلی در دست‌رس است!

اطلاعات اندكي كه از گوشه و كنار شنیده مي‌شود حاكي از آن است كه رژيم اسلامي تهران، طي توافقي با شركت بزرگ گوگل كه مسوول و اداره كننده‌ي سايت بلاگر است تقاضاي مسدود كردن پورت‌هاي ايران را توسط اين شركت كرده‌است. بدين معني كه هنگام ورود به بلاگر در صورتي كه كاربری با آي‌پي ايراني قصد استفاده از این سرویس را داشته باشد، سرويس‌دهنده‌ي مذکور مانع ورود او به سايت و حتا باز شدن صفحه‌ي اصلي ورودي سايت بلاگر خواهد شد. (گویی این سایت از ازل وجود نداشته)

اگرچه تعدادي از كاربران درون كشور توانسته‌اند با استفاده از فيلترشكن‌هايي كه از لحاظ امنيتي آي‌پي دستگاه كامپيوتر را حذف مي‌كند، وارد سايت شوند و گفته مي‌شود با تعويض آي‌اس‌پي ( استفاده از شبكه‌ي ديگري براي اينترنت) مي‌توان موقتا وبلاگ را به‌روز کرد و آن دست‌رسي داشت.

اين مشكل بلاگر نوع جديدي از سانسور اینترنتی در ایران است كه به‌دليل حفظ منافع صاحبان قدرت و سرمايه، عليه جريان تبادل آزاد افكار و اطلاعات شكل مي‌گيرد. جا دارد براي اعتراض به اين سانسور وقيحانه دست به برنامه‌ريزي براي اقدامی مشترك زده شود.

 

وبلاگ ديگر

http://digar.blogfa.com

در همين زمينه:

یه مشکل عجیب و بزرگ

چندگانه

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics