نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

ميزان مرگ زنان به هنگام وضع حمل در افغانستان تكان‌دهنده است

نویدنو:19/8/1385

ميزان مرگ زنان به هنگام وضع حمل در افغانستان تكان‌دهنده است

 

ايرنا - ميزان فوت زنان در هنگام وضع حمل در مناطق مختلف افغانستان تكان‌دهنده است و وزارت بهداشت اين كشور نسبت به افزايش آمار مرگ و مير مادران حامله در اين كشور شديداً اظهار نگرانى كرده است.

به گزارش بي‌.بى.‌سي، ,امين فاطمى, وزير بهداشت افغانستان گفته است كه ميزان تلفات مادران به هنگام وضع حمل در افغانستان به حدى بالاست كه نظير آن در هيچ كشورى به ثبت نرسيده است.
وزارت بهداشت افغانستان به منظور مبارزه با اين مشكل خواهان كمك‌هاى جهانى شده است.
بر اساس يك برآورد وزارت بهداشت افغانستان، از هر يكصد هزار زن در هنگام وضع حمل در اين كشور يكهزار و ‌ 600 نفر از آنان جان خود را از دست مي‌دهند و اين تهديد به طور عمده در مناطق روستايى بيش‌تر‌ نگران‌كننده است.
ناآگاهى زنان در مناطق روستايى از مسايل بارداري، اقدامات پزشكى بعد از باردارى و توجه به فاصلهء ميان دو زايمان، دليل اصلى افزايش اين تلفات است.
مسوولان وزارت بهداشت افغانستان در نخستين اقدام به هدف كاهش اين مشكل، از فرستادن كارشناسان پزشكى به مناطق مختلف افغانستان به ويژه به مناطق روستايى اين كشور خبر داده‌اند و اين كارشناسان كه به طور عمده از ميان زنان باتجربه در مناطق روستايى انتخاب مي‌شوند، علاوه بر ارايهء اطلاعات بهداشتى به مادران باردار، در ارايهء خدمات پزشكى نيز به آنان كمك مي‌كنند.
وزير بهداشت افغانستان به همين خاطر خطاب به جامعهء جهانى خواهان افزايش كمك‌ها به منظور مبارزه با مشكل سلامت زنان باردار در اين كشور شد.
وى مي‌گويد: ,رقم بالاى تلفات به گواهى تاريخ و با توجه به اسناد و مدارك در هيچ كشور جهان ثبت نشده است.,
وزارت بهداشت افغانستان مي‌پذيرد كه در مقابله با مشكل مرگ و مير مادران باردار در مناطق روستايى با موانعى نيز رو به رو خواهد بود.
كمبود مراكز و امدادگران پزشكي، مشكلات جغرافيايى و حمل و نقل و مهم‌تر از همه فقر موجود در اين مناطق عواملى بوده است كه در طول سال‌ها به گسترش اين مشكل كمك كرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics