نویدنو:20/05/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

گزارشگر اشترن:

به نظر مي‌رسد که نابودی سيستم سرمايه‌داری از هم اکنون آغاز شده باشد.

جواد طالعی

 

صدای آلمان:جورج سوروس (Georg Soros) در سايه بورس‌بازی ميلياردها دلار اندوخته و به ستاره وال‌استريت شهرت يافته است. پرورش يافته بورس‌، اکنون هشدار مي‌دهد که سيستم سرمايه‌داری در حال نابود کردن خود است. او، خواستار کنترل بورس‌ها و بانک‌ها است.

جورج سوروس، معروف به ستاره وال‌استريت، دارای شخصيت دوگانه‌ای است. ميلياردر
۷۸ ساله، به عنوان فرزند يک خانواده يهودی مجار، در سال ۱۹۴۷ توانست با مدارک جعلی همراه خانواده از چنگ فاشيسم آلمان بگريزد و به لندن پناه ببرد. در آنجا، ضمن کار به عنوان مربی شنا و گارسون، فلسفه و اقتصاد آموخت. بعد به آمريکا مهاجرت کرد و به عنوان تحليلگر و دلال بورس در وال استريت مشغول به کار شد.

جورج سوروس، امروز با حدود
۱۰ ميليارد دلار دارائي، ترجيج مي‌دهد که از او به جای دلال بورس به عنوان فيلسوف و منتقد سيستم اقتصاد جهانی نام ببرند. او، در سال ۱۹۹۲ با يک بورس‌بازی خارج از تصور، بانک انگلستان را مجبور کرد که نرخ برابری پوند را در برابر دلار کاهش دهد. از همانجا بود که شهرت جهانی يافت و به ستاره وال‌استريت معروف شد.

ميلياردر مجاري‌تبار، اخيرا در گفت‌و‌گوئی با هفته‌نامه اشترن گفت که ضمن سرمايه‌گذاری در بورس، در امور خيريه فعال و به فلسفه بيش از هرچيز علاقمند است.

خودکشی سرمايه داري؟

هورست کهلر رئيس‌جمهور آلمان، که خود از علاقمندان شديد توسعه آفريقا و مبارزه با فقر جهانی است، پس از بحران بانک‌ها و مستغلات آمريکا، از بازارهای پولی جهان به عنوان هيولا نام برد. جورج سوروس در گفت و گو با اشترن، ضمن تاييد اين نظر گفت: " من خودم يک بورس‌باز هستم. اما وضعيت فعلی عمليات بورس‌ها را تاييد نمي‌کنم. من از مدت‌ها پيش گفته‌ام که مراکز مالی جهان بايد بهتر کنترل شوند. همچنين شرايط اعطای وام بايد دقيق‌تر تنظيم شود. ما بايد نظمی نو برای سرمايه‌داری بيابيم. در غير اين صورت، سرمايه داري، بالاخره خودش را نابود مي‌کند".

گزارشگر اشترن، به وی گفت: "به نظر مي‌رسد که نابودی سيستم سرمايه‌داری از هم اکنون آغاز شده باشد. بهای نفت و مواد غذائی در بورس‌ها شتابان بالا مي‌رود، رفاه ما تهديد مي‌شود و در کشورهای فقير اعتصاب‌ها و حتی قيام‌ها آغاز شده‌اند. آيا بورس‌ها جهان را به سمت بحران عميق‌تر بعدی هدايت نمي‌کنند"؟

ستاره وال‌استريت، اين را بخشی از حقيقت دانست. اما هشدار داد که همه مسئوليت را نبايد تنها به گردن بورس‌ها انداخت. در رابطه با بحران انرژي، زوروس گفت: "توليد بسياری از ميدان‌های نفتي، مثلا در مکزيک و عربستان سعودي، در نتيجه فرسودگي، به سرعت کاهش مي‌يابد. علاوه بر اين، بسياری از توليدکنندگان، به اميد افزايش بيشتر قيمت‌ها، استخراج ذخائر خود را به تعويق مي‌اندازند. افزايش تقاضا در کشورهائی مثل چين و هند هم يک عامل مهم ديگر است".

به نظر ميلياردر مجاري‌تبار، افزايش بهای مواد سوختی سبب تحکيم پايه حکومت‌های فاسد و مستبد مي‌شود. او در گفت‌وگو با اشترن، به عنوان نمونه چنين حکومت‌هائي، از روسيه، ايران و ونزوئلا ياد کرد و گفت: "از اين موضوع مي‌شود به عنوان نفرين مواد‌خام ياد کرد. اين واقعيتی مسخره است".

تاولی که مي‌ترکد

سوروس، نقش بورس‌بازان را در اين ميانه چنين توصيف کرد: " بورس‌بازان، آن تاولی را تشکيل مي‌دهند که روی همه اين عوامل نشسته است. آن‌ها با شرط بندي‌روی آينده، قيمت‌ها را، به ويژه در بخش مواد خام به انفجار مي‌رسانند. اين مثل آن است که در اوج قحطي، مواد غذائی را با سودای سود بيشتر احتکار کنيم. جلوی اين کار بايد گرفته شود".

سرمايه‌دار منتقد نظام سرمايه‌داري، معتقد است که اقتصاد جهانی عميق‌ترين بحران خود را پس از دهه
۳۰ سپری مي‌کند. او، در تازه‌ترين مصاحبه خود توضيح داد: "ما، اخيرا شاهد ترکيدن برخی از تاول‌ها بوده‌ايم. ابتدا در بورس تکنولوژی مدرن و بعد در بازار مستغلات. بحران هنوز به هيچ عنوان مهار نشده است. من معتقدم که هنوز حتی نصف کاهش قيمت خانه‌ها را تجربه نکرده‌ايم. تا سال آينده، دو ميليون آمريکائی ديگر، توانائی پرداخت قسط‌های خود را از دست خواهند داد. هم‌اکنون، روند نابودی سهمگين دارائي‌ها ادامه دارد".

 

  

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics