نویدنو:14/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد
بزرگداشت شانزده آذر در دانشگاه تهران

 

عکس سانسور شده خبرگزاری رسمی ایران ایرنااز تظاهرات

• صدها تن از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه های تهران روز سه شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و موج دستگیری ها، با برپایی تظاهراتی در دانشگاه تهران، روز دانشجو را گرامی داشتند. دانشجویان در این تظاهرات خواهان آزادی دستگیرشدگان روزهای اخیر، شدند. بر پلاکاردها شعارهای "جنبش دانشجویی متحد جنبش زنان و جنبش کارگری"، "No War"، "ما با هرگونه دخالت خارجی مخالفیم" نقش بسته بود و دانشجویان شعار می دادند "مرگ بر دیکتاتور"، "آزادی، مساوات، تحریم انتخابات" ...

 اخبار روز

بنا بر دعوت دانشجویان چپ دانشگاه های تهران، امروز (سنه شنبه) دانشگاه تهران شاهد برگزاری تظاهرات شانزده آذر - روز دانشجو - در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور نیروهای نظامی برای جلوگیری از برگزاری این تظاهرات بود.
این تظاهرات به دنبال فراخوان دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب و همچنین "چپ کارگری دانشگاه های ایران" و در شرایطی برگزار شد که از روز یکشنبه موج گسترده بازداشت دانشجویان آغاز شده و بنا بر آخرین گزارش ها تا قبل از شروع تطاهرات، نزدیک به بیست نفر از فعالین دانشجویی دستگیر شده بودند.

به گزارش سایت های آوای دانشگاه و سلام دموکرات، از صبح روز سه شنبه در اطراف دانشگاه تهران تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شد. در تمام درب های ورودی نیرو های حراست رفت و آمد های دانشجویان را کنترل کرده و کارت دانشجویی و عکس آن را با چهره تک تک دانشجویان تطبیق می دادند و به همین دلیل درگیری هایی نیز بین نیروهای حراست و دانشجویانی که قصد ورود به دانشگاه را داشتند، اتفاق افتاد.
با وجود تمام این تدابیر، دانشجویان از صبح روز سه شنبه در دانشگاه تراکت ها ی تجمع و پوستر ها فراخوان را بر درها و دیوارها چسبانده و در گفت و گو های رودررو از دانشجویان دعوت کردند با شرکت در تجمع، به حمایت از دانشجویان بازاشت شده بپردازند.
همزمان با نزدیک شدن ساعت آغاز تجمع در برابر دانشکده فنی دانشگاه تهران، تمام دانشگاه تهران به شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی در آمد. تمام درب های ورودی تحت کنترل شدید قرار گرفت و از ورود دانشجویان دیگر دانشگاه ها به محوطه ی دانشگاه جلوگیری شد. تعدادی از دانشجویانی که از دیگر دانشگاه های تهران و بعضا از برخی شهرستان ها آمده بودند، پشت درب های بسته دانشگاه ماندند.
بنا بر این گزارش، برخی از فعالان دانشجویی به وسیله حراست دانشگاه تهران بازداشت شده و به دفتر مرکزی حراست دانشگاه تهران منتقل شدند.
در این زمان تمام ارتباطات موبایل و تماس های دیگر از درون دانشگاه قطع و خبرگیری از درون دانشگاه با دشواری مواجه شد.
در ساعت دوازده ظهر، علیرغم تدابیر شدید امنیتی و انتظامی تعداد زیادی از دانشجویان موفق شدند تجمع خود را آغاز کنند و چند نفر به سخنرانی و خواندن بیانیه ها پرداختند.
با اضافه شدن تعداد دانشجویان، آن ها موفق شدند، پلاکاردهای خود را بالا ببرند. بخشی از این پلاکاردها به حمایت دانشجویان از جنبش کارگری اختصاص داشت.
اولین سخنران بیانیه دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه های تهران به مناسبت شانزده آذر را قرائت کرد و سایتی را که پیوند دهنده ی مخالفان جنگ احتمالی آمریکا علیه ایران در سراسر جهان می باشد، معرفی نمود. سپس یکی دیگر از دانشجویان در باره معضلات جنبش دانشجویی و جو سرکوب فعالان دانشجویی و لزوم پیوند این جنبش با دیگر جنبش های اجتماعی صحبت نموده و خواهان ایجاد تشکیلات مستقل دانشجویی در پیوند با خواست های توده ی دانشجویان و آزادی فوری دستگیر شدگان کلیه جنبش های اجتماعی بخصوص فعالین کارگری و دانشجویان چپ شد. سخنرانان بعدی نیز به افشاء سیاست سرکوب حکومتی و مقاومت جنبش دانشجویی پرداختند.
گزارش های تایید نشده حاکی است در حدود ساعت
۱۲ و در حین آغاز تدارک شروع تجمع چند تن دیگر از دانشجویان در درون دانشگاه بازداشت شدند. از حسین بابایی، روزبه فقیهی و کریم آسایش به عنوان دانشجویآن بازداشت شده نام برده شده است.
پس از پایان سخنرانی ها دانشجویان پلاکاردهای سرخ خود را بالا گرفته و با سر دادن شعارهای خود به سمت سر در دانشگاه تهران حرکت کردند. بر روی پلاکاردها شعارهای "جنبش دانشجویی از جنبش کارگری حمایت می کند"، "جنبش دانشجویی متحد جنبش زنان و جنبش کارگری"، "
No War" ، "ما با هرگونه دخالت خارجی مخالفیم" نقش بسته بود و شعارهای دانشجویان عبارت بود از: "دانشجو، دانشجو، حمایت! حمایت!"، "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "آزادی، مساوات، تحریم انتخابات".
دانشجویان معترض در حال خواندن سرود "سرمای زمستون" به سر دانشگاه رسیده و با نیروهای انتظامی روبرو شدند که با حائل قرار دادن اتوبوس ها، دید مردم را به دانشگاه مسدود ساخته بودند. دانشجویان پس از چند دقیقه شعار دادن پلاکاردهای خود را به نرده های دانشگاه وصل کرده و با دادن شعار "آزادی، مساوات، تحریم انتخابات" به گردهمآیی خود پایان دادند.
همچنین خبرهای رسیده حاکیست که بازداشت شدگان توسط حراست دانشگاه از جمله حسین بابایی، روزبه فقیهی، کریم آسایش آزاد گشته اند. اما از آقای روزبهان امیری که همراه ایشان در بازداشت بوده است خبری در دست نیست.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics