نویدنو:00/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو - آزادی ملوانان بریتانیایی همچنان مورد بحث زسانه ها وافراد است .مطالب زیر انعکاس نظریاتی است در همین باب .

ملوانان بریتانیا وحواشی مربوطه

 

منبع : روزنا - وبلاگ سهیل آصفی- عصرایران - امروز

جبارزاده: شان ملت اين نيست كه رييس جمهور همراه با كابينه در كاخ رياست جمهوري، ‌ملوانان متجاوز را بدرقه كند

به نوشته آينده نو، اسماعيل جبارزاده روز گذشته در شرايطي كه اداره جلسه مجلس به دليل ديد و بازديدهاي نمايندگان از كنترل حداد عادل، رييس مجلس خارج شده بود، به وي به خاطر عدم حفظ شان مجلس تذكر شفاهي داد. تذكر جبارزاده مربوط به يكي از طرح‌ها بود كه به دليل وارد ندانستن از آن از سوي حداد عادل با عصبانيت خطاب به رييس مجلس گفت: اين تذكر وارد است وقتي شان ملت را رييس جمهور نگه نمي‌دارد بايد به رييس جمهور ياد بدهيم كه اگر ملت ايران بخواهد كسي را عفو كند لازم نيست رييس جمهور به آنها ياد بدهد. نماينده تبريز در شرايطي كه حداد عادل با اعتراض وي خواستار قطع صحبت‌هايش بود گفت: شان ملت اين نيست كه رييس جمهور همراه با كابينه در كاخ رياست جمهوري، ‌ملوانان متجاوز را بدرقه كند. حداد عادل هم ميان گفته‌هاي جبارزاده گفت كه اين تذكر ربطي به اداره جلسه ندارد كه نماينده تبريز هم پاسخ داد: شما بزرگوار هستيد كه حداقل در يك سال عمر باقي مانده مجلس، اقتدار آن را رعايت مي‌كنيد. رييس مجلس هم با عصبانيت از وي خواست تا به اين گفته‌ها پايان دهد وگرنه ميكروفون وي قطع مي‌شود و جبارزاده هم اعلام كرد كه تذكرش تمام شده است.
كارگزاران نيز نوشته است: رييس مجلس حاضر نشد تذكر كتبي داريوش قنبري خطاب به رييس جمهور را قرائت كند. نماينده ايلام هم در تذكر خود نسبت به عملكرد رييس جمهور در ماجراي ملوانان انگليسي اعتراض كرده بود كه تذكرش خوانده نشد. در نطقي ديگر احمد رسولي‌نژاد، نماينده اصولگراي مجلس، ضمن انتقاد شديد از معطل ماندن وعده‌هاي رييس جمهور در سفر به دماوند و فيروزكوه گفت: بعد از گذشت هفت ماه از سفر هيات دولت به شهرستان‌هاي دماوند و فيروزكوه، هيچ يك از خواسته‌هاي به حق اهالي محترم اين دو شهرستان برآورده نشد.

 

كدام غرور؟ - نعمت احمدي

 

درست زماني كه اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل سرگرم چانه‌زني بر سر واژه‌هاي دومين قطعنامه عليه ايران بودند، دو قايق انگليسي در آب‌هاي اروندرود به محاصره نيروي دريايي ايران درآمدند. در نوشتار حاضر بنا ندارم به نحوه دستگيري قايق‌هاي انگليسي بپردازم و يا از مفاد كنوانسيون 1982 جامائيكا مربوط به تعرض به آب‌هاي داخلي سخن بگويم.

نگهداري 15 سرنشين دو قايق انگليسي به مدت 12 روز كه اجماعي ديگر در شوراي امنيت عليه ايران و صدور بيانيه‌اي مبني بر آزادي فوري اين افراد توسط اين شورا رقم زد را نيز مورد توجه قرار نمي‌دهم. در نوشتار حاضر به نحوه آزادي اين گروه 15 نفره مي‌پردازم كه نه به غرورم اضافه كرد بلكه حتي حاضر هم نبودم صحنه‌هاي تلويزيوني نحوه آزادي اين گروه را مشاهده كنم. به نظر من شأن مقام رئيس‌جمهور بالا‌تر از اين است كه اجراي آخر مرحله آزادي اين افراد را به شخصه انجام دهد.

كت و شلوارهاي خوش‌دوخت ايراني بر تن ناويان انگليسي و صحنه بگو و بخند اينان و بدرقه رسمي را حداقل من نتوانستم توجيه كنم. اين گروه يا به آب‌هاي ايران تجاوز كردند كه اگر تجاوز كردند برابر كنوانسيون 1982 جامائيكا براي كشور مورد تعرض حق و حقوقي در نظر گرفته شده است. از سوي ديگر و در عرف بين‌الملل با استناد به اينكه مرزهاي آبي داراي مشخصه قابل رويتي نيستند عموما با اغماض در خصوص تعريض به آب‌هاي داخلي برخورد مي‌شود مگر اينكه اسباب و لوازم تعرض نشان از تهاجم به كشور مورد تعرض را در عرف نظامي تداعي كند. اما سوال اين است كه وقتي نخست‌وزير بلر ظرف زماني 48 ساعت را صراحتا اعلا‌م كرد آزادي اين گروه كمتر از 24 ساعت بعد از سخنراني بلر را چگونه مي‌توان تعبير كرد؟ آيا بهتر نبود راه ديپلماسي را تا پايان مهلت 48 ساعت ادامه دهيم؟ آيا بهتر نبود روشن مي‌شد كه بعد از گذشت 48 ساعت و در صورت عدم آزادي 15 نفر مورد بحث، دولت انگليس چه اقدامي خواهد كرد؟ چرا ايران در مهلت 48 ساعت و آن هم به وسيله عالي‌ترين مقام اجرايي و طي تشريفات تقريبا رسمي اين افراد را آن هم به صورت <عفو> آزاد كرد؟ در حالي كه به كار بردن كلمه حقوقي <عفو> از زبان رئيس‌جمهور نسبت به افرادي كه متهم به اقدامي عليه ايران بودند براي جامعه حقوقي نه در داخل و نه در خارج قابل قبول نيست. اعطاي مدال شجاعت به فرماندهي كه سرنشينان دو قايق انگليسي را بازداشت كرده و نطق رئيس‌جمهور كه از دولت انگليس مي‌خواهد به علت اقارير آنها اين افراد را مورد تعقيب قرار ندهد هم از عرف قضايي و سياسي به دور است. اگر اين افراد جرمي نسبت به كشور خود انجام داده باشند كه رئيس دولت ايران نمي‌تواند از دستگاه قضايي كشور انگلستان بخواهد اين افراد را مورد تعقيب قرار ندهد و قواعد بين‌المللي هم اجازه مداخله كشورها را در امور يكديگر نمي‌دهد.از سوي ديگر، صاحب اين قلم اصولا‌ بازداشت را آخرين اقدام حقوقي مي‌دانم و در امور بين‌الملل هم راهكارهاي حقوقي خاص بين‌المللي تعبيه شده كه در معاهدات و كنوانسيون‌ها و قراردادهاي بين‌المللي آمده است.

روايت لوموند از نقش سپاه درماجراي ملوانان


به دنبال دستگيري و بازداشت ملوانان بريتانيايي، ايران به مدت 12 روز در تلاش بود تا يک عامل تعادل در بحراني که اين کشور را در برابر غرب قرار داده پيدا کند. سپاه پاسداران با دستگيري اين ملوانان در آب هاي خليج فارس نسبت به اين مهم اقدام کرد. به گفته ديپلمات ها، سپاه با اين اقدام خود نه تنها به عمليات اخير نيروهاي امريکايي در عراق پاسخ داد، بلکه واکنش خود را به عنوان ارگاني که از تاريخ 24 مارس لطمات بسياري از تحريم هاي سازمان ملل ديد، به خوبي آشکار بود.
 
به گزارش روزآنلاين به نقل از لوموند،‌قطعنامه 1747 شوراي امنيت سه گروه هوايي تحت کنترل سپاه و 7 مسؤول عالي رتبه نيروهاي مسلح ايران را هدف گرفته است که در ميان آنها مي توان به رييس ستاد مشترک، فرمانده نيروي دريايي و فرمانده نيروي قدس که وظيفه او انجام عمليات در خارج از مرزهاي ايران است اشاره کرد. مي توان اذعان داشت که رويکردهاي قطعنامه 1747 از زمان کشمکش هاي ديپلماتيک درخصوص پرونده هسته اي ايران رويکردهاي جديدي هستند. از اين پس، تحريم هاي بين المللي تنها بر برنامه هاي هسته اي و بالستيکي تهران متمرکز نيست، بلکه توان ايران در زمينه قدرت نمايي در خاورميانه و قابليت در ايجاد بي ثباتي در منطقه را نيز دربر مي گيرد.

اين قابليت ها به خوبي در بطن فعاليت هاي سپاه پاسداران ديده مي شوند. اين ارگان اصولگرا به واسطه ارتباطات خود با حزب الله داراي پايگاه هايي در کشورهاي مختلف، به ويژه در عراق و لبنان است. نيروي قدس تحت کنترل سپاه نيز همواره ياري رسان جنبش هاي مقاومت اسلامي [حماس] و جهاد اسلامي فلسطين بوده و حتي در متن قطعنامه 1747 نيز به "جنگ نامتقارن" سپاه پاسداران اشاراتي شده است.

ازطرف ديگر، سپاه در زمينه اقتصاد، عوامل مهم دولتي و ديگر سازمان هاي مربوط به دولت را تحت کنترل و نظارت خود دارد. اين عوامل به شدت از اقدامات انجام شده توسط خزانه داري امريکا نزد بانک ها و مجامع اروپايي و آسيايي و همچنين تحريم هاي اعمال شده توسط سازمان ملل صدمه ديده اند. قطعنامه 1747 "از تمامي دولت ها و مؤسسات مالي بين المللي مي خواهد" که هرگونه وام و کمک مالي به "دولت جمهوري اسلامي ايران" را قطع کنند. اين درحالي است که نام بانک سپه نيز به عنوان يکي از اصلي ترين بانک هاي ايراني در ليست تحريم ها آورده شده است.

به گفته کارشناسان علم اقتصاد و ديپلمات ها، فشارهاي اقتصاديي که از سوي ايالات متحده بر ايران وارد شده بسيار مؤثر و کارآمد بوده است. از اين پس ديگر هيچ بانک اروپايي اقدام به سرمايه گذاري کلان در ايران نمي کند. استراتژي دولت بوش در برابر ايران بيشتر در دو حوزه قابل رؤيت است: نظامي [سياست براندازي يا دستگيري عوامل ايراني در خاورنزديک و افغانستان و استقرار ناوهاي هواپيمابر در خليج فارس] و مالي [تدابير يک جانبه و اعمال تحريم در چارچوب سازمان ملل].

رييس جمهور محمود احمدي نژاد نيز از مهره هايي است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برخاسته. زماني که وي در تاريخ 4 آوريل آزادي ملوانان بريتانيايي را اعلام کرد، اين را نيز اظهار داشت که: "اگر آنها [قدرت هاي بزرگ] بخواهند در برخي از حوزه هاي اقتصادي ما، مانند بانک ها، خللي وارد کنند، ما نيز در همين زمينه يا در زمينه هاي ديگر به آنها پاسخ خواهيم داد." اين اولين باري بود که يک مسؤول ايراني چنين واضح از فشارهاي مالي و تمايل براي مقابله به مثل که مي تواند به اشکال مختلف ظاهر شود سخن مي گفت.

ملوانان بريتانيايي روز 23 مارس، يعني يک روز قبل از تصويب قطعنامه 1747 توسط يکي از يگان هاي سپاه پاسداران دستگير شدند. البته با توجه به عدم شفافيت در عملکرد دولت ايران، مشکل بتوان رابطه اي بين اين دو رويداد يافت کرد. ولي همان طور که يک ديپلمات غربي مي گويد: "اين سؤال به طور ناخودآگاه در ذهن مطرح مي شود". فرانسه و ايالات متحده در رأس ديگر اعضاي سازمان ملل خواستار اين بودند که تحريم هايي عليه سپاه پاسداران اعمال شود و در نهايت نام 7 فرمانده اين سازمان در ليست اشخاصي که محدوديت رواديد براي خارج از کشور خواهند داشت آورده شد. اگر کشوري بخواهد براي اين اشخاص رواديد صادر کند، بايد قبلاً اين مسأله را به اطلاع کميته تحريم سازمان ملل برساند.

در تاريخ 30 مارس، روسيه در اقدامي که به نظر مي رسيد طي آن مي خواهد خودمختاري و آزادي عمل خود را نسبت به کشورهاي غربي نشان دهد، به اين کميته اطلاع داد که قصد دارد تيمسار ذوالقدر، قائم مقام سابق فرمانده کل سپاه و قائم مقام کنوني وزارت کشور را که نامش در ليست شوراي امنيت نيز به چشم مي خورد دعوت کند. در مدارک رسمي روسيه مورخ 30 مارس آورده شده که تيمسار ذوالقدر به منظور "تبادل نظر و انتقال تجربه در زمينه نظارت بر مرزهاي زميني و دريايي" دعوت شده است.

 

دستگيري ملوانان بريتانيايي ، بهانه اي لازم براي آمريکا

 

 

جنگ رواني گسترده اي که در پي بازداشت ملوانان بريتانياي توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به راه افتاد با آزادي ملوان ها و اظهارات آنها در کنفرانس مطبوعاتي که توسط شبکه هاي بزرگ غربي به صورت زنده روي آنتن رفت اين پرسش را بار ديگر مطرح کردکه اساسا انگيزه جمهوري اسلامي از دست زدن به چنين اقدامي در حال حاضر چه بود و اين اقدام عملا به سود کدام جريان بازي پايان گرفت. دکتر داود هرميداس باوند، کارشناس مسائل داخلي و بين المللي و استاد دانشگاه در تهران در گفتگو با "روز" تاکيد مي کند که گرچه اين اقدام در کوتاه مدت مي تواند به ابراز وجود "بنيادگرايان" در کشور تعبير شود اما در بلند مدت، نتيجه اي جز تقويت موضع جنگ طلبان حاکم بر کاخ سفيد نخواهد داشت.

 

      

 

آقاي دکتر باوند، مساله بازداشت و آزادي ملوانان بريتانيايي از سوي جمهوري اسلامي در شرايط کنوني را چطور معنا مي کنيد؟
از مدتي پيش، شبه تنشي بين جمهوري اسلامي و بريتانيا بوجود آمده بود. بريتانيايي ها سعي داشتند اقدامات تروريستي را که در بصره صورت مي گيرد، متوجه ايران کنند و ايران هم سعي داشت انگلستان را در حوادث تروريستي اهواز مسئول معرفي کند. قبلا هم چند ملوان انگليسي بازداشت شده بودند که آزاد شدند. منطقه اي هم که اين اتفاق افتاده، خارج از اروند رود است که اين منطقه، منطقه حائلي بين آب هاي سرزميني ايران و عراق است. ايراني ها معتقدند اين ناوچه انگليسي از منطقه حائل خارج شده و وارد آب هاي ايران شده است و انگليسي ها معتقدند در آب هاي عراق بوده است. البته بعدا برخي مقامات انگليسي نظر خود را تعديل کردند. به هر حال بازداشت اين افراد در شرايط عادي که تنشي نباشد، اگر يک کشتي، حتي کشتي جنگي مقررات کشور ساحلي را رعايت نکند به موجب ماده 33 کنوانسيون 1958 ژنو و احتمالا عرف موجود به او اخطار مي شود که آب هاي ساحلي آن کشور را ترک کند.

خب اين در شرايط عادي است. در شرايط حاضر؟
خب در شرايط تنش و بحران مساله متفاوت است. به هر حال آنها بازداشت شدند.

به گمان شما انگيزه سپاه پاسداران از اين اقدام چه بوده؟
به موجب قطعنامه شوراي امنيت، نيروهاي ائتلاف مسئوليت کنترل و بازرسي کشتي هايي را که معتقدند ممکن است قاچاق تسليحات و... به عراق انجام دهدف بر عهده دارند. اين مسئوليت آنها بوده است. گمان مي کنم نيروهاي انگليسي براي نظارت به آبهاي ايران نزديکتر شده اند و اين اتفاق افتاده است. واقعيت اين موضوع را بايد يک کميسيون حقيقت ياب تائيد کند.

برخي معتقدند اين اقدام ضرب شصتي بوده از سوي سپاه پاسداران به طرف مقابل. با توجه به نوع پايان اين مساله، آيا اهداف جمهوري اسلامي در اين مورد تامين شده است؟
خب اين را گفته بودند که اگر بخواهند تصميمات "غير قانوني" بگيرند ما هم مي توانيم چنين اقداماتي را انجام دهيم. در صورتي که ما اين اقدام را "غير قانوني" تلقي کنيم، مي شود جواب طرف مقابل. اين اقدام دو اثر داشته است. يکي اينکه در عرصه داخلي، جناح بنيادگرا ابراز قدرت کرده و توانسته کليه توجه داخلي و بين المللي را به اقدام خود معطوف کند.

يعني صداي نيروهايي را که موضعي متفاوت با موضع رسمي در برابر مساله هسته اي جمهوري اسلامي دارند براي مدتي کم اثر تر کند؟
از هر گونه بحث و اظهار نظر داخلي در اين مورد جلوگيري به عمل آورده است و صداي گروههايي را که مخالف استراتژي جمهوري اسلامي در قبال پرونده هسته اي و مخالف اقدامات شوراي امنيت در اين مورد هستند منحرف کرده و نگذاشته انتقاد بيشتري وارد شود. از لحاظ منطقه اي هم شايد ابراز جسارتي تلقي شود که در زماني که قدرت هاي بزرگ در منطقه هستند و در اطراف ايران نيروهاي نظامي آمريکا مستقر شده اند، علي رغم شرايطي که براي ايران بوجود آورده اند، اظهار وجودي صورت گرفته باشد. اين مساله در عرصه منطقه اي براي مردم اين کشورها مانند کشورهاي عربي بي اثر نيست. اما در بلند مدت پيامد هاي منفي خود را نشان مي دهد. ما شاهد تظاهرات مختلفي در غرب عليه اقدامات احتمالي نظامي عليه ايران هستيم، اما اين اقدام جمهوري اسلامي و نمايش ملوانان در تلويزيون، تا حدودي منجر به جريحه دار شدن افکار عمومي غرب و خصوصا انگلستان شده است. اين اقدان باعث شده مردمي که تا پيش از اين مخالف اقدام نظامي عليه ايران بودند در مواضع خود تا حدودي تجديد نظر کرده و با مواضع دولت هاي خود همسو شده اند. نکته مثبتي هم در پايان اين مساله وجود داشت که نشان داد استفاده از اقدامان نرم افزاري و ديپلماتيک با آرامش، بهتر مي تواند به نتيجه برسد.

تقويت موضع جنگ طلبان

در روزهاي گذشته، روزنامه ديلي تلگراف با انتشار کارتوني به قلم "گارلند" در رابطه با مساله بازداشت ملوانان بريتانيايي، احمدي نژاد را نشان داد که دم شيري را به علامت امپراتوري بريتانيا گره زده و خود ترسان پشت درختي پنهان شده است تا ببيند واکنش اين شير خشمگين چه خواهد بود. آيا مي توان گفت رويکرد کلي بريتانيا در قبال جمهوري اسلامي در سالهاي اخير تغيير کرده است؟
به هر حال توني بلر شکل پايان اين مساله را براي خودش يک موفقيت سياسي و ديپلماتيک تلقي مي کند، دولت آقاي احمدي نژاد هم شکل پايان اين مساله را براي خودش موفقيت تلقي مي کند. ولي همانطور که اشاره کردم شايد در کوتاه مدت دستاورد محدودي براي جمهوري اسلامي باشد ولي در بلند مدت نتيجه هاي متفاوتي براي ايران خواهد داشت. البته آنها در مقام انتقام جويي بر نمي آيند و روي منافع خودشان خيلي پراگماتيستي فکر مي کنند. آنها بيشتر روي اين بعد مساله تکيه مي کنند که خط مشي ديپلماتيک در شرايط بحراني خاورميانه مي تواند کارساز باشد. به همين دليل هم از استفاده از واژگاني مانند "گروگان گيري" و... خوددداري کردند. چون اگر اين عنوان مطرح مي شد، گروگانگيري جزو "جنايات بين المللي" است و نتيجه فرق مي کرد. آنها سعي کردند پيشوند و پسوندهاي تحريک آميز به کار نبرند و مساله را حل کنند. اما مساله اين است که اقدام جمهوري اسلامي، افکار عمومي انگلستان را که مخالف جدي اقدامات نظامي بود تا حدودي تغيير داد و به مواضع دولت وقت خودشان، حال چه بلر و چه شخصيت ديگري از حزب کارگر، نزديک کرد.

در ماههاي اخير، بحث "اقدام نظامي" عليه ايران بارها محور جنگ رسانه اي ميان جمهوري اسلامي و طرف غربي بوده است، با توجه به شرايط حاضر، به گمان شما چنين اقدامي چقدر محتمل است؟
امکان حمله نظامي به ايران به طور مکرر از سوي مقامات آمريکايي رد شده است. کشورهاي اروپايي هم همگي نسبت به گزينه نظامي نظر منفي دارند، ولي اين نکته را هم بايد ببينيم وقتي که کنگره آمريکاتاکيد مي کند که حمله نظامي به ايران بايد با اجازه کنگره باشد، حاکي از آن است که مساله "جنگ" در دستور کار است ولي زمان اجرا و چگونگي اجراي آن بايد با موافقت و اجازه کنگره باشد. حضور ناوگان هاي آمريکا، بخصوص ناو هواپيمابر سومي هم که عازم خليج فارس است فراتر از مساله امنيت يک پهنه آبي محدود مانند خليج فارس مي باشد. اين ناوها معمولا بايد در درياي عرب يا درياي عمان باشند، حضور آنها در خليج فارس و هزينه سنگيني که در بر دارد حاکي از يک نمايش صرف نيست. حمله نظامي براي آمريکا يک گزينه نهايي است. من بر اين باورم که اگر تحولات منطقه به طور شديدتري عليه دولت بوش در نيايد، بر آن است که از مشروعيت تصويب قطعنامه با اتفاق آرا استفاده کند و با ايجاد سناريو هاي تدريجي شرايط را از لحاظ افکار عمومي آمريکا و کنگره همسوي خود کند. اقدام جمهوري اسلامي درباره ملوانان بريتانيايي هم سناريوي لازم را براي آنهايي که بدنبال بهره برداري از اين حرکات به منظور استفاده احتمالي در آخرين مرحله براي "اقدام نظامي" هستند، آماده کرد.

سپاسگزارم

 

دیلی تلگراف :سیرک رسانه ای لندن با بازیگری 15 نظامی انگلیسی

 

روزنامه ایندیپندنت نیز با انتقاد از تصمیم وزارت دفاع انگلیس درسرمقاله امروز دوشنبه خود به این موضوع اعتراض کرد که نظام انگلیس برای کسی که در عملیاتی کشته می شود غرامتی به اندازه هیچ پرداخت می‌کند اما به زندانیان آزاد شده اجازه می دهد با تشریح خاطرات و تجربه شان چند برابر دستمزد سالانه شان دریافت کنند.

 وزارت دفاع انگلیس باپذیرفتن فروش خاطرات 15 نظامی انگلیسی که در آبهای جمهوری اسلا‌می ایران بازداشت شده بودند , جنجالی در این کشور براه انداخت .

خبرگزاری فرانسه , وزارت دفاع انگلیس در اقدامی غیرمعمول اعلام کرد, قوانینی راکه نظامیان را از امضای قرارداد مالی با رسانه ها منع می کند , به علت شرایط استثنایی این چند نظامی لغو کرده است.

به نوشته مطبوعات انگلیس , این گروه از نظامیان دریایی انگلیس احتمالا تا حدود 250 هزار لیر استرلینگ " معادل 371 هزار یورو " درآمد خواهند داشت که 100 هزار لیر آن نصیب فی ترنی تنها زن گروه خواهد شد.

ترنی که ازدواج کرده و مادر یک فرزند است برای مصاحبه با نشریه سان و مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی خصوصی ای تی وی که آن هم امروز " دوشنبه " پخش خواهد شد مبالغی دریافت کرد که رقم آن فاش نشد.

در این حال وزارت دفاع انگلیس در بیانیه ای برای دفاع از واکنشهای منفی اعلام کرد, خاطراتی که این افراد برای گفتن دارند در هر صورت و هرگونه تصمیمی که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس گرفته باشد از طریق خانواده و دوستان آنها منتشر می شود.

این وزارتخانه افزود: رسانه هامستقیما با شماری از 15 نظامی انگلیس و نزدیکانشان تماس گرفته و با دادن اجازه به آنها مصاحبه آنها را زیرنظر می گیرند.

این درحالی است که سلی وک که دخترش هفته گذشته در انفجاری در عراق کشته شده است , گفت: شرم آور است اگر یکی ازاین نظامیان آزاد شده خاطراتش را بفروشد.

وی افزود: اگر شما عضو ارتش هستید وظیفه تان خدمت به کشور است‌, نباید منتظر پول فروش خاطراتتان باشید.

دو تن از تفنگداران دستگیر شده به نام فلیکس کرمن و کریس ایر هم علنا اعلام کردند که برای شرح وقایع دریافت پول را نخواهند پذیرفت.

روزنامه ایندیپندنت نیز با انتقاد از تصمیم وزارت دفاع انگلیس درسرمقاله امروز دوشنبه خود به این موضوع اعتراض کرد که نظام انگلیس برای کسی که در عملیاتی کشته می شود غرامتی به اندازه هیچ پرداخت می‌کند اما به زندانیان آزاد شده اجازه می دهد با تشریح خاطرات و تجربه شان چند برابر دستمزد سالانه شان دریافت کنند.

دیلی تلگراف هم انتقادهای مشابهی کرد و با اختصاص سرمقاله خود به این‌موضوع نوشت اجازه دادن به این نوع سیرک رسانه ای خارج‌از معیارهایی است که می توان از وزارت دفاع انتظار داشت .

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics