نویدنو:17/04/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

ما پیروزیم ...

حسن رحمانی

مطلب دریافتی

ماپیروزیم

سرکوب وحشیانه مردم توسط ایادی کودتاگران  یعنی نیروهای ضد شورش،  سپاه،  بسیج  و لباس شخصی ها در خیابان وخبرها وشایعات ناشی از شکنجه وسیع، گسترده و انزجارآور دستگیرشدگان در تعزیرگاه های وزارت اطلاعات وسپاه از تعداد شرکت کنندگان در تجمع ها و تظاهرات خیابانی کاسته و می کاهد . جز این هم انتظاری متصور نبوده و نیست . ماشین سرکوب قصد آن را داشته ودارد که با هزینه سنگین بی آبرویی داخلی و جهانی برای نظام ، خیابان ها را بنا بر دستور ولی فقیه پاکسازی کند ، اما ادامه این اعتراضات به صورت خشمی فروخورده و پیگیری خبرها و نظرهای رسانه ای و پشتیبانی از هزاران مبارز زخم خورده ادامه یافته است. امروز اجتماعات مردم چه در محیط کار و چه در خانه و خیابان و ...  به محلی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و پیگیری مبارزات علیه کودتا گران تبدیل شده که اثرش را به صورت بحرانی بزرگ در بدنه حاکمیت نشان می دهد .  

اینکه این مبارزات عظیم و کارساز با افت و خیزهای ذاتی و طبیعی اش چه سیری را در تحولات آینده طی کند و کی و چگونه به اهدافش نایل شود ، اگر چه دغدغه ای مهم در گفتمان حاکم بر ماست، اما به نظر می رسد لازم است  قبل از چنین پیش بینی هایی ، لحظه ای تامل کنیم و ببینیم که مردم تا کنون چه کرده اند و چه دست آوردهایی نصیب جنبش شان شده است .

دست آوردهای تا کنونی جنبش اعتراضی عبارت است از :

 

1-  دودستگی و تفرقه عمیق بین مردم ما یعنی بین نسل انقلاب و جوانان و نوجوانان نسل های کنونی پرشمار کشور برای اولین بار برچیده شد و وحدتی عمیق مابین مادران ، پدران ، دختران و پسرانمان ایجاد شد که همه حسرت آن را می کشیدیم و راهی برای غلبه بر آن نمی یافتیم . این رخداد نشان می دهد که تجربه ی ارزشمند انقلاب شکست خورده بهمن علیرغم سانسور، خونریزی های ددمنشانه ودیکتاتوری به تاراج برندگان انقلاب در کسوت " ذوب شدگان درولی فقیه" از یک سو و نارسایی ها، کاستی ها ، و مطلق اندیشی های دردناک از سوی دیگر، قابلیت انتقال تاریخی می یابد .

2-  پراکندگی نیروهای  سیاسی مخالف رژیم و بویژه دوگانگی اصلاح طلبان حکومتی و مخالفان برون حکومتی که خود را در شکل تحریم و شرکت در انتخابات نشان می داد ، جایش را به یک وحدت عملی کارا و موثری داده است که برای جنبش دمکراسی خواهی یک الزام واقعی بوده وهست. امروز دهه ها پس از انقلاب بهمن همه و همه در صحنه ی مقابله با اقتدارگرایی چنان یکدل و یک داستان اند که بحث ها حول نیروهای تشکیل دهنده جبهه مردم اساسا از صحبت ها رخت بر بسته است .

3-  شکل گیری یک جنبش دمکراسی خواهی بزرگ توده ای از دل ده ها و صد ها مبارزه تاریخی محدود و بویژه 18 تیر، که این بار تا اعماق اجتماع رسوخ کرده و فرهنگ و رفتارهای اجتماعی را دگرگون می کند و مهر خود را بر آن می کوبد. جنبشی که آموزه های بزرگ تاریخی در باره ی تنوع و جابجایی لازم در شکل مبارزه در مراحل مختلف را در طی مدت کوتاهی از ته دل فراگرفته است و به توانایی عملی خود در صحنه مبارزه باوری واقع بینانه دارد . 

4-  بیرون کشیدن و رونمایی از چهره سیاسی ولی فقیهی که برخی امامان جمعه اش کلام او را برای چپاول اموال مردم و حفظ موقعیت های به یغما برده خود تا آیه های قرآن بالا می برند و شکستن قداست دروغین روحانیتی که دین فروشی را اساس تفکر ماکیاولیستی خود برای تحکیم حاکمیتش قرارداده است .

5-  پایه ریزی فضای رسانه ای مستقل از حکومت با تلفن، اس ام اس (اگرچه امروز در بسیاری شهر ها از کار افتاده)، اینترنت و نیز بهره گیری آگاهانه از رسانه های جهانی که هرچه می گذرد، دقت و سرعت آن در انتقال اطلاعات افزایش می یابد و هیچ صحنه و رویداد مهمی را بی بازتاب نمی گذارد .

6-  به بار نشستن تلاش ها برای ایجاد رهبری فردی (میر حسین موسوی) و جمعی (دیگر رهبران ملی و اپوزیسون حامی جنبش) که برنامه عملی مورد قبول بخش بزرگی از مردم را به کارپایه انتخاباتی بدل ساختند و قاطعیتشان در پیگیری وحفظ حقوق مردم به آن ها جایگاه ویژه ای بخشیده است.

7-  افشای مردم گرایی دروغین ایدئولوژیک احمدی نژادی بویژه در منطقه و آشکار ساختن چهره سرکوبگر و مردم کش متکی به سرنیزه ای که داعیه برافراشتن پرچم آزادی و عدالت جهانی و محو نظام های ضد مردمی را در بوق و کرنا می کند ، اما تصاویر هفته ها سرکوب ها و کشتارهای خیابانیش سخت در جهان کم نظیر است .

8-  برگرداندن آبرو و حیثیت بربادرفته ایرانیان در سراسر جهان به علت رفتارهای افراطی و تخریب کننده حاکمیت ،  به شکلی که امروز وسیع ترین جنبش همبستگی جهانی با مبارزات آزادیخواهانه مردم یک کشور به نام مردم ایران رقم می خورد و برای اولین بار در تاریخ ، بخش بسیار بزرگی از مردم جهان را با مردم ما به همدردی جلب می کند .

 

به این لیست بسیار می توان افزود ، اما اگر درک کنیم که بسیاری از این دستاوردها با گذشت زمان تعمیق می شود و علیرغم حنجره درانی های دستگاه های تبلیغاتی صدا و سیما ، قابلیت بازگشت پذیری چندانی ندارد ،  با همه وجود خواهیم دانست ما در طی این چند هفته ای که ایران را لرزاند ، به چه موفقیت بزرگی نائل گشته ایم و چرا مردم تا اینجای کار یگانه پیروز این کارزارند...

9/4/1388تهران

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

                            


Free Web Counters & Statistics