نویدنو:09/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

توضیح لازم: دیدگاه های حماس همواره در ایران علیرغم هواداران فراوان ، حتی در نشریات روزانه ایران ، وحتی از جانب مجامع رسمی حامی این جریان ، از منابع دست دوم اخذ ومنتشر شده است .مقاله زیر دیدگاه مشاور ارشد اسماعیل هنیه است که در نیویورک تایمز درج شده است . برای آشنایی مستقیم با مواضع این سازمان بعد از وقایع غزه ، بهتر دیده شد که اصثل مقاله ترجمه ودر اختیار خوانندگان قرار گیرد. در همین شماره بیانیه حزب مردم فلسطین نیز درج گردیده است . غلاقمندان را به مطالعه هر دو مطلب دعوت می کنیم .

نویدنو

 

ما حامیان خودرا بدست آوردیم

نوشته:احمد یوسف مشاور سیاسی ارشد اسماعیل هنیه- برگردان: هاتف رحمانی

 

اقتدارملی فلسطینی ها ظاهرا به لیست دولت های منتخبی که در طی سده گذشته با مداخله هدف سرنگونی قرار گرفته یا سرنگون شده اند ملحق شده است: ملت هایی که درمواجهه با لفاظی های امریکا شجاعت حفظ ارزش وانتخاب کسانی راکه مایل بودند داشتند.شکی نیست که برخی ها در واشنگتن براین توهم که ایالات متحده "نقشه راه" دموکراسی برای فلسطینیان را تعقیب می کند پافشاری می کنند،‌ همانطورکه برخی دیگر اعتقاد دارند جنگ عراق تجربه ای صمیمانه درراستای ملت سازی بوده است .استراتژیست های نو محافظه کاردر محاسباتشان اشتباه کرده اند وحماس قوی تر از همیشه است .‌

 غزه در طی ماه ها برای اولین بار امن است . شاید آرامش زودگذری باشد چراکه اسرائیل در تدارک حمله برای بازپس گیری بخش هایی ازغزه است.با این حال نه قدرت آشکار ونه حیله های امریکا هیچ یک قادر به خاموش کردن اشتیاق خود مختاری وآزادی از دخالت خارجی فلسطینیان نخواهد شد .

عملیات حماس برای حفظ غزه از خشونت های ناگوارمخالفین فلسطینیان دفاع ازخود بوده است.کشتار مقامات حماس وهواداران آن،سوء قصد به جان نخست وزیر منتخب، وآدم ربایی وبمب گذاری توسط افرادشبه نظامی محمود عباس باید متوقف شود.اقتدار فلسطین حق قانونی آشکاری دارد، در واقع تعهد جلوگیری از خشونت جاری وحفاظت از مردم فلسطین (حتی) در صورت لزوم با زور.

این حماس نیست که دولت را "غیرقانونی"اعلام کرده است.( کی حزب منتخبی با اکثریت بی نظیر آرا دولت را از ادامه راه خود باز داشته است ؟)موفقیت دربهسازی وتغییرحزب نه خیال واهی است ونه خطای زودگذراستدلال برآرای بخشی از رای دهندگان.بلکه(این موفقیت) نتیجه چهاردهه کارشاق درجامعه فلسطینی است.(و) اعتماد مردم بازتاب آن است .کسانی که برای اجتناب از روند انتخابات با اشغالگران همدستی می کنند موفق نخواهند شد ."دولت اضطراری"عباس وبازوهای امریکایی واسرائیلی آن درتسلط برغزه یافرونشاندن اشتیاق برای آزادی سیاسی در ساحل غربی پیروزنخواهند شد. 

برخی منتقدین پرچم سرخ القاعده راعلم کرده واعلام می کنند که حماس ومجلس برای جهاد سلفی یکه تازی می کنند. من آنهارابرای نشان دادن حتی یک نمونه ازعمل تشکیلات نظامی حماس که برعلیه نیرویی خارج از صحنه اشغال به کار گرفته شده باشد به مبارزه می خوانم.مبارزه ماهمیشه علیه طرح پاک سازی قومی  وسلطه طلبی اسرائیل جریان داشته است . آری،حماس جنبش آزادیبخش ملی-اسلامی فلسطین است، اما دردریای ایمان های ستیزنده ای که وطن مجازی است ، کجاعشق به کیش توحید گناه است؟  

علاوه بر این کسانی که مقاومت علیه اشغال را بعنوان عامل ایران،سوریه یاحزب الله تحقیرمی کنند از تاریخ غافلند.فلسطینیان بردبار باحق شناسی،از دیرباز یاری همسایگان دور ونزدیک اعم ازعرب ،غربی ، مسلمان یا غیر مسلمان را پذیرفته اند.ناچیز شمردن خیرخواهی کسانی که با فلسطین همدردی می کنند، تظاهر مسلمی برای اسرائیل دربرابر کمک های میلیاردها دلاری سالانه امریکا است، پولی که (تاکنون) تنها فاجعه خریده است.

فلسطینیان به نوبه خود،خواهان همان چیزهایی هستند که جوامع غربی خواستار آن است.خودگردانی ، مدرنیته، دسترسی به بازارها وقدرت اقتصادی خود،وآزادی برای رشدجامعه مدنی.آنهایی که نسبت به"اظهارات شکست خورده" و"حماسستان" بعنوان آمایش زمین برای تروریسم هشدارمی دهند ، فراموش می کنند مقصرین اصلی را – درآستان دولت امریکا ، که منزوی کردن را بر رفتار با دولت برگزیده ترجیح داده است - سرزنش کنند.

دولت بوش هرگزقصد احترام به نتایج انتخابات بی طرفانه وشفاف در سرزمین های اشغالی رانداشت.تحریمی که برای تنبیه رای دهندگان به خاطر انتخابشان طراحی شد،اولین گام به سوی گذاشتن چوب لای چرخ نهادهای دموکراتیک بود.فدم دوم پیداکردن همدستانی برای اجرای طرح امریکا وآماده کردن آنها با مشاوره، پول واسلحه برای عملیات بی ثبات سازی بوده است.گام نهایی جداکردن غزه از هردولت مفروض فلسطینی وساختن زندانی مشروع برای تمام چهره های "نامطلوب" ملی گرایی فلسطینی خواهد بود.این امر تحریکات طراحی شده برای چکاندن پاسخ نظامی از سوی اسرائیل را به اوج خواهد رساند،و جنگ در غزه را" توجیه" خواهد کرد.این روند می تواند برای تمام کسانی که نگرانند فاجعه بار باشد وجوامع جهانی به ویژه اتحادیه عرب ،نباید به چنین سرانجامی اجازه دهند.

    (هنگامی که)کسانی که دولت را منحل کرده وبا اشغالگران متحدشده اند از سوی دولت های بوش واولمرت ، که درآمدهای مالیاتی فلسطین را آزاد نموده وگام های دیگری برای گسترش مشروعیت دولت عباس برمی دارند وآن راقطع مزاحمت غزه درآینده فلسطین اعلام می کنند پذیرفته شده اند. از لاشه سیستم چند حزبی چه چیزی را می توان نجات داد؟  اماهنوز این امید باقی است که حماس با فتح وسایر احزاب جهان مشترکی دارد .همه آنها دارای اهداف مشترکی هستند- پایان دادن به اشغال،آزادی زندانیان سیاسی،حق بازگشت تمام فلسطینیان،وآزادی ملتی مساوی در میان ملت ها بودن، امنیت مرزهاوصلح.  فلسطینیان بیش از 60سال در برابر دیوار ها وایستگاه های بازرسی که خواهان جدایی آنها بودند مقاومت کرده اند.اکنون آن ها باید دربرابرانگیزه های مسموم برای جنگ با یکدیگرمقاومت کرده وجبهه واحدی علیه اشغالگران تشکیل دهند.  ما میل داریم دولت امریکا اشتباهاتی را که به انگ عملیات امریکا در خاورمیانه تبدیل شده است تکرارنکند.به ملت فلسطین برای تعیین مسیر خود، فارغ از تاثیر کسانی که اندکی بیش ازجاودانه کردن وضعیت موجود راطلب می کنند اجازه دهد.آلترناتیو(بدیل) قابل پذیرش نیست .

 احمد یوسف مشاور سیاسی ارشد اسماعیل هنیه است که به انفصال خود از نخست وزیری توسط عباس اعتراض دارد.

منبع : نیویورک تایمز

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics