نویدنو:08/11/1388                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

تاملات فیدل کاسترو

ما دکتر می فرستیم ، نه سرباز

فیدل کاسترو-برگردان: مهرگان

 در تاملات 14ژانویه ، دو روز پس از فاجعه هائیتی ،که آن ملت برادر همسایه را ویران کرد، نوشتم : کوبا – علیرغم کشوری فقیر ودر معرض تحریم بودن- در عرصه مراقبت های بهداشتی وسایر موارد، با مرد م هائیتی همیاری کرده است . در حدود 400پزشک وکارشناسان بهداشت در حال ارائه خدمات  رایگان به مردم هائیتی هستند. پزشکان ما روزانه در 227محله از337 محله کشور کار می کنند. ازسوی دیگر ، حداقل 400هائیتیایی جوان بعنوان پزشک در کشور ما آموزش دیده اند. آنها اکنون خواهند توانست همراه با  گروه تقویت شده ای که دیروز برای نجات حان ها در این شرایط بحرانی اعزام شده اند همکاری کنند. بنا براین بدون انجام هیچ تلاش ویژه ای ، بیش از 1.000 دکتر وکارشناسان بهداشت می توانند بسیج شوند ، تقریبا تمام کسانی که از قبل در آنجا بودند مایلند با هر کشوری که خواهان نجات جان مردم هائیتی ودرمان زخمیها هستند همکاری کنند"

سرکرده گروه پزشکی ما گزارش کرده است: " اوضاع دشوار است،اما نجات جان مردم را شروع کرده ایم." "

کارشناسان بهداشت کوبا، ساعت به ساعت ، روز وشب ، بی وقفه در تاسیسات اندکی که سرپا بودند ، واز آنجایی که مردم از پس لرزه ها ی جدید هراسان بودند، در چادرها ، پارک ها وفضای باز ، به کار پرداخته اند.   

 شرایط بسیار وخیم  تر از آن چیزی بود که درابتدا تصورمی شد.ده ها هزارزخمی فریادگرکمک درخیابان های پورتو پرنس ،افراد بیشماری مرده یا زنده زیر گل وخشتی که برای ساخت خانه هایی که اکثریت جمعیت درداخل آنهازندگی می کردند ، مدفون بودند. ساختمان ها ، حتی ساختمان های محکم ، فروپاشیده بود.علاوه برآن،ضروری بود که درمحلات کاملا ویران شده در جستجوی پزشکان هائیتیایی که ازدانشکده پزشکی امریکای لاتین (کوبا) فارغ التحصیل شده بودند باشند.بسیاری ازآنها مستقیم یاغیر مستقیم از مصیبت متاثر شده بودند. 

 برخی از مقامات سازمان ملل درمقر هایشان گیرافتاده بودند وده ها نفر، ازجمله چند نفر از سران مینوستاه ( نیروی حافظ ثبات در هائیتی ) وسربازان سازمان ملل جان خودرا از دست داده بودند.سرنوشت صدها نفر از اعضا ستاد آن نامعلوم بود.

 کاخ ریاست جمهوری هائیتی فرو ریخته بود.بسیاری از تاسیسات عمومی، از جمله چندین بیمارستان نابود شده بود. 

فاجعه سراسر جهان را که از میان تصاویر ارسالی شبکه های تلویزیونی مهم بین المللی  شاهد فاجعه بود شگفت زده کرد.دولت ها از سراسر کره زمین اعزام کارشناسان نجات ، غذا، دارو، ابزار وسایر کمک ها را اعلام کردند. 

 در هماهنگی با موضع عمومی اعلام شده از سوی کوبا ،ستادهای پزشکی ازکشورهای مختلف - مثلااسپانیا، مکزیک وکلمبیا، از میان سایرکشورها- همراه با پزشکان کوبایی درتاسیساتی که آنها بازسازی کرده بودند به شدت همکاری می کردند. سازمان هایی نظیرPAHO (سازمان بهداشت کشورهای امریکایی) وسایرکشورهای دوست مثل ونزوئلا ودیگر ملیت ها دارو وسایر مایحتاج را تامین کردند. رفتار بی عیب ونقص  متخصصان کوبایی ورهبران آنها کاملا فارغ از شوونیسم ودور از خودنمایی باقی ماند.    

 کوبا در شرایط مشابهی چنین کاری را انجام داده بود، زمانی که طوفان کاترینا سبب ویرانی عظیمی در شهر نیو اورلئان شد وزندگی هزاران شهروند امریکایی درخطر بود، کوبا اعزام بریگاد کامل پزشکی رابرای یاری به مردم ایالات متحده ، کشوری که، همچنان که معروف است منابع گسترده ای دارد، پیشنهادنمود.چون درآن زمان پزشکان کارآزموده ومجهزبرای نجات جان ها لازم بود.با توجه به موقعیت جغرافیایی نیو اورلئان ، بیش ازیک هزار پزشک وابسته به"هنری ریو"برای اعزام به آن شهردرهر زمانی از شبانه روز بسیج شدند،که ابزارهاوداروهای موردنیازرا نیزبه همراه داشتند.هیچ وقت به مغزما خطور نکرد که رئیس جمهورآن کشورممکن است پیشنهاد مارارد کند واجازه دهد تعدادی از امریکائیانی که می توانستند نجات یابند بمیرند.اشتباه آن دولت شاید ناشی از عدم درک این امر بود که مردم کوبا مردم امریکا را دشمن تلقی نمی کنند ، مردم کوبا آنهارا به خاطر رنجی که میهن ما از تجاوزات تحمل کرده است سرزنش نمی کند.

آن دولت هرگز قادر به درک این امر نبود که کشور ما به عذرخواهی یا بخشش آنهایی که تاکنون به مدت نیم قرن ، نه برای یاری کردن، که برای به زانو در آوردن ما تلاش کرده اند نیازی ندارد.  

 کشور ما در مورد هائیتی هم بلافاصله به درخواست مقامات امریکایی برای پرواز در فضای بخش غربی کوبا ونیز استفاده از سایر تسهیلاتی که برای انتقال کمک نیاز داشتند ،به خاطر شهروندان هائیتیایی وامریکایی که اززلزله آسیب دیده بودند، درکوتاه ترین زمان ممکن پاسخ مثبت داد

 رفتار اخلاقی ملت ما دارای چنین مشخصات اصولی بوده است. این اصول همراه با متانت واستحکام ، خصوصیات همیشگی سیاست خارجی ما بوده است . واین اصول تنها از سوی آنهایی که دشمنان ما در عرصه بین المللی بوده اند به خوبی شناخته شده است. 

 کوبا براین نظر که فاجعه رخ داده در هائیتی ، فقیرترین ملت نیمکره غربی، چالشی برای کشورهای بسیار ثروتمند و بسیارقدرتمند جهان است  با استواری پافشاری خواهد کرد. 

 هائیتی محصول خالص استثمار، سرمایه داری وسیستم امپریالیستی تحمیل شده بر جهان است. بردگی هائیتی وفقر متعاقب آن از خارج تحمیل شده بود. آن زلزله وحشتناک پس از همایش کپنهاگ رخ داد ، که بسیاری از حقوق ابتدایی 192 کشور عضو سازمان ملل در آن پایمال گردید.

 پی آمد فاجعه، مسابقه ای عجولانه وغیر قانونی برای پذیرش دختران وپسران هائیتی  به فرزند خواندگی آغاز شده است. یونیسف اقدامات پیشگیرانه ای علیه بی ریشه کردن کودکان بسیاری که نزدیکان آنهارا از حقوقشان محروم خواهد کرد اتخاذ کرده است.    

 بیش از صد هزارقربانی فاجعه مرگباردر هائیتی وجود دارد.تعداد کثیری از شهروندان بازو وساق پای خودرا ازدست داده اند، یامتحمل شکستگی هایی شده اند که مستلزم توانبخشی است تا آنها بتوانند کارکنند یا خودشان را اداره نمایند.

 هشتاد درصد کشور نیازمند باز سازی است. هائیتی نیازمند اقتصادی به اندازه کافی رشد یافته متناسب با ظرفیت تولیدی خویش است. مقایسه باز سازی اروپا یا ژاپن،که باظرفیت تولیدی وسطح فنی جمعیتش متناسب بود، کار نسبتا ساده ای برای  برآورد تلاش های مورد نیاز جهت انجام دادن در هائیتی است.  در هائیتی ونیزدربسیاری از کشورهای آفریقا ویا هرجای دیگری در جهان سوم ، ایجاد شرایطی برای توسعه قابل تحمل حتمی است. بشریت تنها در عرض 40سال بیش از9میلیارد سکنه تولید خواهد نمود، ولی درست هم اکنون با چالش تغییرات آب وهوایی که دانشمندان آن را به عنوان واقعیتی گریزناپذیر پذیرفته اند مواجه است.

 در میانه ی فاجعه هائیتی، بدون آنکه کسی بداند به خاطر چی وچرا، هزاران سرباز دریایی، سربازان هوابرد تیپ 82وسایر نیروهای نظامی آمریکاهائیتی رااشغال کرده اند. واقعیت بدترهم آن است که نه سازمان ملل ونه دولت امریکا هیچ تلاشی برای توضیح این جابجایی نیروها به افکار عمومی جهان نداده اند.  

.بسیاری از دولت ها شکایت کرده اند که به هواپیمای آنان که برای انتقال کمک های انسانی وفنی به هائیتی فرستاده شده بودند اجازه فرود داده نشد.

 بعضی از کشورها ، به سهم خود اعلام کرده اند می توانند تعداد بیشتری سرباز وابزار نظامی ارسال نمایند. به نظر من ، چنین رخ دادهایی اوضاع را پیچیده خواهد کرد ودر مشارکت بین المللی که از قبل پیچیده است هرج ومرج ایجاد خواهد نمود. ضروری است این امر به صورت جدی مورد بحث قرار گیرد. نقش رهبری سازمان ملل باید برای موضوعات این چنین حساس مورد حمایت قرار گیرد. 

 کشورما در حال انجام ماموریتی به شدت بشردوستانه است. با توجه به امکانات خود ، کمک های انسانی ومادی خودراصرف خواهد کرد. اراده ملت ما، که به پزشکان وکارکنان تعاونی خود افتخارمی کند که خدمات حیاتی را تدارک می بینند،عظیم است وبسته به موقعیت افزایش خواهد یافت.

 هر مساعدت قابل توجهی که به کشور ما عرضه شود رد نخواهد شد ، اما پذیرش آن کاملا به اهمیت وتعالی مساعدتی بستگی دارد که از منابع انسانی وطن ما درخواست می شود. 

 کاملا منصفانه است گفته شود که تا این لحظه ، هواپیماهای نسبتا کم ما ومنابع انسانی مهمی که کوبا برای مردم هائیتی تدارک دیده است بدون هیچ مشکلی به مقصد خود رسیده اند.

ما دکتر می فرستیم ، نه سرباز 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست