نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

ليست نهايي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در نشست خبري امروز مرتضي حاجي اعلام شد.

نویدنو:11/9/1385

ليست نهايي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در نشست خبري امروز مرتضي حاجي اعلام شد.


به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مرتضي حاجي، سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان از نجفي, ابتكار, مسجد جامعي, افشين حبيب‌‏زاده, پيروز حناچي, هادي ساعي, تقي‌‏زاده, اعظم نوري, شهاب طباطبايي, الهه راستگو, عباس ميرزا ابوطالبي, حسن كريمي, علي نوذرپور, كامل تقوي‌‏نژاد و اسماعيل دوستي به عنوان نامزدهاي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در انتخابات دور سوم شوراهاي شهر تهران ياد كرد و گفت: اين ليست متعلق به همه اصلاح‌‏طلبان است و با نگاه به صلاحيت‌‏هاي فردي و تخصص‌‏هاي مرتبط با وظايف شوراها و با پايبندي به ضوابط كار جمعي و فعاليت مشترك تيمي انتخاب شده‌‏اند.
وي اظهار داشت: از ده‌‏ها نفر انسان‌‏هاي شريف و كارآمد كه براي خدمت به مردم توانايي‌‏شان را عرضه كرده‌‏ و ثبت نام كرده‌‏اند و به دليل محدوديت تعداد در فهرست جاي نگرفته‌‏اند، عذرخواهي مي‌‏كنيم. همچنين از جهانگيري و بروجردي كه به درخواست ما براي نامزدي پاسخ مثبت دادند‏ و با تمايل خود انصراف داده‌‏اند، تشكر مي‌‏كنيم.
حاجي تصريح كرد: از نامزدهايي كه ثبت نام كرده‌‏اند و تا امروز تاييد صلاحيتشان اعلام نشده و جايشان در رقابت خالي است، ياد مي‌‏كنيم. علي‌‏رغم اينكه پيگيري شد تا نتايج تاييد صلاحيت‌‏ها زودتر اعلام شود اما تا امروز اين اتفاق نيفتاده است البته گله‌‏مند نيستيم چون فرصت قانوني هنوز براي اعلام نتايج صلاحيت‌‏ها باقي است.
ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان همچنين از دبيران كل و مسوولان احزاب و تشكل‌‏هاي اصلاح‌‏طلب كه از سهم‌‏خواهي صرف نظر كرده‌‏ و فعاليت جمعي و مشترك را يپذيرفتند، گفت: اين 15 كانديداي اعلام‌‏شده كانديداي همه آنها هستند. اين حوصله, دقت, سعه صدر و فداكاري براي گذشتن از حقي كه هر تشكل براي خود متصور است، دستاورد مهمي در اين انتخابات است و اميدواريم در آينده هم استمرار داشته باشد.
حاجي افزود: همچنين تشكر مي‌‏كنيم از احزاب و تشكل‌‏هايي كه روز تاسيس ستاد ائتلاف حضور نداشتند اما در طول فعاليت‌‏ها به ستاد پيوستند و تا امروز به اين همراهي ادامه داده‌‏اند كه اين وظعيت تجربه‌‏هايي را براي همكاري‌‏هاي آينده به دست داده است.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در ادامه با بيان اينكه برنامه‌‏اي براي مديريت شهر تهران با رايزني با متخصصان و بهره‌‏گيري از اساتيد تدوين شده است، گفت: طبعا براي تعيين هر برنامه، مقدماتي لازم است و آنچه تدوين كرده‌‏ايم با نگاه به نارسايي‌‏هاي ملموس شهر تهران تدوين شده است.
وي افزود: با تشكيل شوراهاي شهر و شوراهاي محلي، امكان مشاركت مردم براي شناخت مشكلات و رفع آنها افزايش يافته است. عملكرد شهرداري و شوراهاي شهر بعد از تشكيل شوراها با همه نقاط ضعف، اميدهاي نسبي را براي حل مشكلات به وجود آورده است.
حاجي از ايمني و سلامت شهروندان, تامين آرامش و امنيت رواني شهروندان, ساماندهي اقتصاد شهري مبتني بر منابع پايدار, تامين فضا و امكانات براي اوقات فراغت, حل مشكل ترافيك شهر و تلاش براي گسترش شبكه حمل و نقل عمومي, ساده‌‏سازي و روان‌‏سازي مقررات اداري براي پاسخگويي سريع به مردم, سازماندهي سيماي شهر, توسعه مشاركت مردم در امور و بها دادن به سرمايه‌‏هاي انساني و مالي و مادي, تشويق بخش خصوصي, حمايت از سرمايه‌‏گذاران و جلب سرمايه‌‏هاي خارجي و توجه به امور اجتماعي، فرهنگي و آموزشي، توسعه فرهنگسراها، ايجاد تنوع بيشتر در لوازم فرهنگي و هنري و توجه ويژه به مناطق حاشيه‌‏اي را به عنوان محورهاي برنامه ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان براي مديريت شهرتهران نام برد.
وي همچنين گفت: ستاد ائتلاف برنامه‌‏هايي را براي كمك به تهيه مسكن زوج‌‏هاي جوان، توليد مسكن‌‏هاي استيجاري با قيمت مناسب و ترويج فرهنگ مسكن‌‏سازي دارد.
مرتضي حاجي، سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در ادامه كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، وي با تاكيد بر اينكه تمام كساني كه در ليست ائتلاف قرار گرفته‌‏اند، صلاحيت‌‏شان به طور قطع تاييد شده است، گفت: ستاد ائتلاف از اين به بعد بر روي تبيين برنامه‌‏ها، معرفي كانديداها، برگزاري مراسم‌‏ها، گفت‌‏وگوهاي رودررو و بي‌‏واسطه با مردم و تاسيس ستادها تمركز خواهد كرد.
وي افزود: برخي از تشكل‌‏ها ممكن است بخواهند ستادهاي مستقل تاسيس كنند كه ما از اين امر استقبال مي‌‏كنيم. اين فهرست مشترك از زبان گروه‌‏هاي متعدد اصلاح‌‏طلب در قالب فعاليت‌‏هاي تبليغاتي بيان خواهد شد.
حاجي در پاسخ به سوالي در مورد اينكه اصلاح‌‏طلبان چگونه به ائتلاف رسيده‌‏اند، گفت: اصلاح‌‏طلبان مقداري پا روي دلشان گذاشته‌‏اند و با توجه به اين گفته كه دست خدا با جمع است، به اين جمع‌‏بندي رسيده‌‏اند كه كار جمعي كردن صحيح‌‏تر است بنابراين از منافع صد درصدي براي تشكيلات خود به منافع مشترك رسيده‌‏اند.
وي افزود: به نظر ما فهرست ارايه‌‏شده منطقي است. تلاش ما اين بوده است كه افرادي در فهرست قرار بگيرند كه سوابق كاري و تخصص مرتبط با وظايف شوراها را داشته باشند.تمامي اين افراد به لحاظ تخصص يا پشتوانه تجربي با وظايف شوراها مرتبط است. تلاش شده است افرادي در ليست قرار بگيرند كه ملتزم به كار در محدوده فعاليت شوراها باشند بنابراين چهره‌‏هاي كاري هستند و كمتر رنگ و بوي حزبي و سياسي دارند.
حاجي تصريح كرد: تصور ما اين است كه انتخاب خوبي داشته‌‏ايم و اين تيم انسجام خوبي دارد و كانديداها در اين دوره با دقت به انجام وظايفشان مي‌‏پردازند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در پاسخ به اين سوال كه چه ميزان تصميم اصلاح‌‏طلبان در دور دوم انتخابات رياست‌‏جمهوري در تشكيل ائتلاف فعلي موثر بوده است، گفت: براي رسيدن به هر تصميمي يك پيشينه تجربي وجود دارد كه در آن هم نتايج تلخ و هم نتايج شيرين وجود دارد، بنابراين از نتايج گذشته استفاده شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چه تضميني وجود دارد كه نامزدهاي اصلاح‌‏طلبان مانند شوراهاي اول، اين نهاد را براي مناصب ديگر ترك نكنند، گفت: ما با كانديداهايمان اين مطلب را در ميان گذاشته‌‏ايم كه شوراها اهميت و جايگاه خود را دارند و همه با باور به اين جايگاه ثبت نام كرده‌‏اند و تا پايان دوره بايد بر اين باور بمانند. بر اساس تصميم شوراي هماهنگي اصلاح‌‏طلبان اگر اكثريت شوراها با اصلاح‌‏طلبان باشد و كسي بخواهد استعفا دهد, نمايندگان اصلاح‌‏طلب به استعفا راي نخواهند داد اما اگر اين اتفاق بيفتد، اصلاح‌‏طلبان از آن فرد در انتخابات بعدي حمايت نخواهند كرد.
خبرنگار ديگري از حاجي در مورد جنبش مردمي اصلاحات و تعامل ستاد ائتلاف با اين جنبش سوال كرد و حاجي پاسخ داد: ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان بر اساس تصميم شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كه از 30 تشكل اصلاح‌‏طلب تشكيل شده است، در طول فعاليتش بيش از 10 گروه از بيرون از مجموعه با آن همكاري كرده‌‏اند. حزب اعتماد ملي كه تشكيلات بزرگي است، دعوت به همكاري شد و اين دعوت به نتيجه رسيد و فهرست اين حزب با فهرست ائتلاف مشترك شد.
وي افزود: از همه اصلاح‌‏طلبان براي همكاري با ستاد دعوت كرده‌‏ايم و باز هم دعوت مجدد مي‌‏كنيم تا همراهي را غنيمت بشمارند و با هم اين گام بزرگ را برداريم اما اگر وضعيت را طور ديگري ديدند، براي ما قابل احترام است.
حاجي با بيان اينكه آيا اگر شوراي آينده از يك فهرست و يك جناح تشكيل نشود مشكلي پيش نمي‌‏آيد، گفت: مسائل شهر و روستا به طور مشترك براي همه مردم اهميت دارد. مشكلات شهر تهران فصل مشترك همه مردم اعم از اصلاح‌‏طلب و غيراصلاح‌‏طلب است. اين فصل مشترك مي‌‏تواند همكاري خوبي را به وجود آورد و از اين تجربه و دستاورد جاهاي ديگري كه كارهايش بيشتر رنگ و بوي سياسي دارد، استفاده شود بنابراين اين بد نيست كه شوراها از گروه اصلاح‌‏طلب و اصولگرا تشكيل شود.
وي، مجددا فهرست اعلام‌‏شده اصلاح‌‏طلبان را متعلق به همه افراد اصلاح‌‏طلب بيان كرد و گفت: اين فهرست به حزب اعتماد ملي، حزب كارگزاران سازندگي، جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي, انجمن اسلامي معلمان, همه گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب است.
حاجي در پاسخ به سوالي در مورد چگونگي حضور اصلاح‌‏طلبان در انتخابات خبرگان، گفت: ستاد ائتلاف در مورد انتخابات خبرگان فعاليت نمي‌‏كند اما گروه‌‏ها و احزاب مختلف اصلاح‌‏طلب يا حتي ستادهاي شهرستان‌‏ها و استان‌‏ها به طور مستقل با تصميم خود عمل مي‌‏كنند و جايي كه كانديدايي وجود داشته باشد، خود براي حضور تصميم مي‌‏گيرند.
حاجي با بيان اينكه فهرست منتشرشده نهايي است و اگر حادثه‌‏اي به وجود نيايد، تغيير نمي‌‏كند، گفت: براي معرفي شهردار اين 15 اعلام‌‏شده بايد دور هم جمع شوند و برنامه‌‏ها را مرور كنند تا يك مجري براي اين برنامه معرفي شود كه هم توانا باشد و هم به اين برنامه باور داشته باشد. اين مساله قابل بررسي است كه آيا شهردار قبل از انتخابات اعلام شود يا بعد از آن.
وي افزود: شوراها اگر از نامزدهاي اصلاح‌‏طلبان تشكيل شود، به انجام برنامه مديريت شهري پايبند خواهد بود اما همه چيز در دست شوراها نيست و گاهي شوراها به همكاري با نهادهاي ديگر از جمله مجلس و دولت احتياج دارند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در پاسخ به سوالي در مورد نقش خاتمي,كروبي و هاشمي در فهرست ائتلافي اصلاح‌‏طلبان، گفت: آقاي كروبي، دبيركل يك حزب است كه ما با آن به تفاهم رسيده‌‏ايم بنابراين در تصميم‌‏گيري نهايي در مورد اين فهرست و توافق ستاد ائتلاف و حزب اعتماد ملي نقش مستقيم داشته است اما خاتمي و هاشمي نه در تنظيم فهرست و نه در تفاهم به وجود آمده نقشي نداشته‌‏اند. البته ما ديدارهايي با آقاي خاتمي داشته‌‏ايم و برجسته‌‏ترين صحبت ايشان توصيه به تفاهم بوده كه بعد از آن براي رسيدن به ائتلاف كامل جدي‌‏تر عمل كرديم.
وي در پاسخ به اين سوال كه احتمال راي آوردن اين ليست چه ميزان خواهد بود، گفت: ما فكر مي‌‏كنيم اين ليست راي اكثريت را بياورد البته اين بستگي به روزهاي آينده و رقابتي شدن فضا دارد. نظرسنجي‌‏هاي انجام‌‏شده نشان مي‌‏دهد كه كمتر از 40 درصد مردم تصميم به مشاركت در انتخابات دارند.
حاجي افزود: معتقديم برنامه‌‏هايمان خوب است و افراد معرفي‌‏شده قابليت لازم را دارند و مردم هم درست تصميم مي‌‏گيرند بنابراين دليلي براي راي نياوردن اين ليست وجود ندارد مگر اينكه اتفاقات ديگري بيفتد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا منتظر نشديد تا نتايج صلاحيت‌‏ها اعلام شود و بعد ليست را معرفي كنيد، گفت: منتظر شدن، امضا كردن سند راي نياوردن است چون از روزي كه فرصت اعلام نهايي تاييد صلاحيت‌‏ها پايان مي‌‏يابد تا روز آغاز تبليغات تنها 48 ساعت فرصت است كه اين به كسي فرصت تشكيل ستاد و انجام كارهاي تبليغاتي را نمي‌‏دهد.
وي با بيان اينكه سعي كرده‌‏ايم به مسوولان اجرايي و نظارت انتخابات اعتماد كنيم، گفت: آنها را دعوت كرده‌‏ايم به اينكه در مورد همه نامزدها مشابه عمل كنند. ظرفيت‌‏هاي پيش‌‏بيني‌‏شده در قانون براي نظارت نامزدها بر فرآيند انتخابات امكاناتي را فراهم كرده و ما هم تلاش مي‌‏كنيم از آن استفاده كنيم و با استفاده از حق نظارتي كه براي كانديداها وجود دارد كه مي‌‏تواند بر سر صندوق‌‏هاي راي نماينده‌‏اي داشته باشد، بر صندوق‌‏ها نظارت كنيم تا همانطور كه رهبري گفته است انتخابات بدون حاشيه برگزار شود. ما حاشيه‌‏اي را به وجود نمي‌‏آوريم، هيات‌‏هاي نظارت و اجرايي هم بايداز ايجاد حاشيه بپرهيزند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در مورد ردصلاحيت‌‏هاي گسترده در شهرستان‌‏ها، گفت: در برخي از استان‌‏ها مشكل جدي است. در شيراز ستاد ائتلاف نتوانسته است يك ليست ارايه كند. بعضي جاها ستادها ناچار شده‌‏اند به افراد رده‌‏هاي بعدي قناعت كنند. اين مشكل بزرگي است كه به دست هيات‌‏هاي نظارت حل مي‌‏شود.
حاجي گفت: در نظرسنجي‌‏هاي صورت‌‏گرفته درصد قابل توجهي از مردم گفته‌‏اند كه در انتخابات شركت نمي‌‏كنند يا هنوز تصميمي به شركت نگرفته‌‏اند. ما فكر مي‌‏كنيم قهر كردن با صندوق‌‏هاي راي و كنار كشيدن نتيجه‌‏اي ندارد. ممكن است دلخوري‌‏هايي در برخي وجود داشته باشد و به اين ترتيب بخواهند نارضايتي‌‏شان را نشان دهند اما اين دستاوردي ندارد. ما همه را تشويق مي‌‏كنيم كه پاي صندوق راي بيايند و به هر كسي كه علاقمندند، راي بدهند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ائتلاف با كارگزاران ادامه مشي دوران سازندگي است، گفت: اگر منظور از سازندگي اين است كه بايد كشور پيشرفت كند و توسعه سياسي، فرهنگي و عمراني انجام شود كه اين به دوره خاصي ربط ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics