نویدنو:27/01/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

حکایت کارگران لاستیک پارس

کارگران لاستیک البرز بازداشت شدند/خبر ویژه

 

خبر - شاهدان عینی گزارش کرده اند که پلیس پس از بازداشت کارگران معترض و بازسازی دیوارهای تخریب شده، حتی نرده های این کارخانه را نیز دوباره رنگ زده است تا تمامی شواهد تخریب ساختمان و هجوم به کارگران از بین برود.

پس از یک روز اعتراض خیابانی کارگران لاستیک البرز و مسدود کردن جاده تهران-اسلامشهر، شب گذشته - شنبه - پلیس ضد شورش برای ورود آسان به کارخانه، دیوارها و ساختمان نگهبانی کارخانه را تخریب کرد و پس از حمله و بازداشت کارگران معترض، برای پنهان ساختن این حرکت خشونت آمیز در عرض چند ساعت با کمک ماموران شهرداری دوباره دیوارهای تخریب شده را ساخت.
تا این لحظه هیچ خبری از سرنوشت کارگران بازداشتی لاستیک البرز در دست نیست و منابع خبری "دسترنج" اینک در بازداشت پلیس به سر می برند اما برخی تشکل های صنفی نزدیک به این کارگران محل نگهداری کارگران بازداشتی را پاسگاه احمد آباد مستوفی گزارش کرده اند.

شاهد عینی :

ساعت 6.30 عصر یگان ویژه با بلدزر دیوار و در شرکت را خراب کرده و وارد شرکت شد و شروع به ضرب و شتم کارگران نمود,که کارگران ابتدا درمقابل انها مقاومت کردند ولی نیروهای یگان ویژه با خشونت ,کاملا انها را سرکوب نموده,و تعداد زیادی از انها را بازداشت و توسط 2 اتوبوس به مکان نامعلومی انتقال دادندو بقیه کارگران که از صحنه در گیری گریخته بودند و در اتاقها و سالن تولید مخفی شده بودند بعد از چند ساعت توانستند از شرکت فرار کنند,در حال حاضر شرکت لاستیک البرز در تصرف نیروی انتظامی می باشد

.

 آخرين وضعيت کارگران لاستيک البرز تشريح شد

مسوولان فرمانداري اسلامشهر از پرداخت شدن 2 ماه از حقوق معوقه كارگران لاستيك البرز و پرداخت مابقي مطالبات كارگران در چند روز آينده خبر دادند.

مسوولان فرمانداري اسلامشهر از پرداخت شدن 2 ماه از حقوق معوقه كارگران لاستيك البرز و پرداخت مابقي مطالبات كارگران در چند روز آينده خبر دادند.
به گزارش دسترنج، يكي از كارگران لاستيك البرز نيز با تاييد اين ادعا گفت: از امروز صبح كارگران توانستند اين مطالبات را از حساب‌هاي خود خارج كنند.
به گفته مسوولان فرمانداري اين پرداخت در راستاي تعهداتي بوده است كه اين اداره از سال گذشته در قبال حل مشكلات كارخانه متقبل شده است و هيچ ارتباطي با اعتصاب چند روز پيش كارگران اين كارخانه ندارد.
همچنين فرمانداري اسلامشهر در تكذيب ادعاي اعتصاب كنندگان مبني بر نبود مواد اوليه توليد، مدعي است كه در سال گذشته با پيگيري‌هاي انجام شده همواره مقدار ناچيزي مواد اوليه براي كارخانه لاستيك البرز فراهم شده است.
كارگران لاستيك البرز با رد اين ادعا تاكيد دارند يكي از دلايل اعتصاب‌هاي آنها بي‌توجهي مديران كارخانه و مسوولان مربوطه نسبت به اتمام مواد اوليه توليد بوده است.
در خصوص آخرين وضعيت بازداشت شدگان اعتصاب اخير كارگران البرز نيز، مسوولان فرمانداري اسلامشهر اعلام كردند که حتي آنهايي كه به عنوان عامل تحريك‌كننده شناخته شده‌اند نيز با ضمانت و صدور قرار آزاد مي‌شوند.

ادامه رايزني‌هاي خانه کارگر برای آزادی کارگران لاستيک البرز

اقدام نيروي انتظامي مبني بر ورود به درون كارخانه كه از نظر قانون حريم اعتصاب به حساب مي‌آيد، اقدامي است كه مي‏تواند به منزله شكستن قداست محيط كار و حريم نيروي كار تلقي شود.

يك روز پس از آنكه عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در واكنش به برخورد اخير نيروي انتظامي با كارگران لاستيك البرز، با تذكر آيين‌نامه‏اي خود خواستار پاسخگوي وزير كشور شد، وي از رايزني با فرمانداري اسلامشهر براي آزاد كارگران بازداشت شده لاستيك البرز خبر داد.
به گزارش دسترنج، دبيركل خانه كارگر صبح امروز در مصاحبه مطبوعاتي كه به مناسبت هفته كارگر در دفتر كارش واقع در خيابان دانشگاه برگزار شده بود، گفت: براي آزاد شدن بازداشت شدگان درحال پيگيري هستيم.
به گفته رييس فراكسيون كارگري مجلس شوراي اسلامي، مسوولان فرمانداري اسلامشهر وعده داده‏اند تمامي كساني را كه به دليل پيگيري مطالبات صنفي خود در جريان برخورد دو روز پيش نيروي انتظامي با كارگران اعتصاب كننده لاستيك البرز بازداشت شده‏اند آزاد خواهند شد.
شنبه شب پس از آنكه بخشهايي از جاده ساوه توسط كارگران اعتصاب كننده لاستيك البرز مسدود شد، برخي از عوامل نيروي انتظامي با تخريب بخشهايي از ديوارهاي اين كارخانه براي آرام كردن‏كارگران وارد كارخانه شدند كه در نتيجه آن تعداد قابل توجهي ازكارگران اين كارخانه بازداشت شدند.
به عقيده محجوب هر چند كارگران لاستيك البرز در جريان اعتصاب روز شنبه با كشيدن دامنه حركت‏هاي اعتراضي خود به‏بيرون از محل كار برخلاف قانون عمل كرده‏اند اما اقدام نيروي انتظامي مبني بر ورود به درون كارخانه كه از نظر قانون حريم اعتصاب به حساب مي‌آيد، اقدامي است كه مي‏تواند به منزله شكستن قداست محيط كار و حريم نيروي كار تلقي شود.
وي افزود: ما از اقدامات خارج از قانون كارگران كه تحت فشار و مشكلات اقتصادي ممكن است مرتكب شده باشند دفاع نمي‏كنيم. همچنين با ماموران وظيفه و كادري نيروي انتظامي كه با دستورمقامات مسوول پس از حضور در محل كارخانه براي آرام كردن‏كارگران اعتصاب كننده داخل شده‏اند مساله‏اي نداريم، مساله ما باكساني است که در چنين مواقعي با دستورات خود محيط كار و حريم نيروي كار را مي‏شكنند.
وي گفت: هر چند در رابطه با اين موضوع طرح پرسش ازمسوولان مربوطه بسيار ضروري است اما با توجه به وقت رو به‏اتمام مجلس هفتم، دادن تذكر به مسوولان تنها و بهترين واكنش ممكن بود.
محجوب به نقل از مسوولان فرمانداري اسلامشهر تنها راه پايان يافتن مشكلات كارخانه لاستيك البرز (كيان تاير) را استقرار موقتي مديران دولتي اعلام كرد و گفت: با توجه به خودداري بانك‏ها از پرداخت تسهيلات اعتباري به مديران كنوني اين‏كارخانه، به نظر مي‏رسد تنها راه موجود براي حل مشكلات مالي‏كارخانه استقرار مديران دولتي باشد.
كارخانه لاستيك البرز (كيان تاير) كه در منطقه 4 دانگه تهران واقع‏است از ماه‌ها پيش به دليل داشته مشكلات مالي قادر به تامين‏مواد اوليه و پرداخت مطالبات كارگران خود نيست كه اين مساله تاكنون اعتراضات گسترده 1200 كارگر اين كارخانه را به همراه‏داشته است.

تجمع خانواده‌های کارگران بازداشتی لاستیک البرز در مقابل نيروي انتظامي

خانواده‌های کارگران بازداشت شده لاستیک البرز در اعتراض به اقدام ضابطان نیروی انتظامی در بازداشت کارگران برای آزادی آنان در مقابل پاسگاه احمدآباد مستوفی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار دسترنج، خانواده‌هاي کارگران بازداشتي لاستيک البرز ابتدا در مقابل دادگاه چهاردانگه و سپس در مقابل پاسگاه احمدآباد مستوفي دست به تجمع زدند.
بنابراين گزارش، تجمع اين افراد در مقابل پاسگاه ادامه داشته و خانواده‌هاي کارگران خواستار آزادي بي‌قيد و شرط سرپرستان خود هستند.
بنا بر آخرين اخبار رسيده، تعداد کارگران بازداشتي لاستيک البرز در اين پاسگاه به 40 نفر رسيده است که برخي از منابع اين تعداد را 140 نفر اعلام کرده‌اند.

  |

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics