نویدنو:14/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

لاريجاني:

مراد از جشن هسته‌‏اي حمایت مردمی از برنامه هسته ای کشور در 22 بهمن است

 

بير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر استقبال ايران از مذاكره با كشورهاي درگير با مساله هسته‌‏اي ايران گفت: هيچ وقت نگفتيم با هيچ كس مذاكره نمي‌‏كنيم.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" علي لاريجاني پس از ديدار و گفت‌‏وگو با وزير خارجه هند در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسي روابط دوجانبه ايران و هند در اين ديدار گفت: بحث‌‏هايي درباره مسائل هسته‌‏اي داشتيم، نگاه وزير خارجه هند به موضوع هسته‌‏اي ايران داهيانه و مثبت است و بر اين نكته تاكيد داشت كه نبايد با زبان زور با ايران صحبت شود.
وي، با بيان اين كه هند بر بررسي پرونده در آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي تاكيد دارد، گفت: وزير خارجه هند به اين نكته اشاره كرد كه بررسي پرونده هسته‌‏اي ايران نبايد از طريق قطعنامه باشد. همچنين درباره مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌‏اي نيز بحث و بررسي‌‏‏هايي صورت گرفت.
لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا وزير خارجه هند پيشنهاد خاصي براي مساله هسته‌‏اي ايران مطرح كرد، گفت: پيشنهاد خاصي نبود، وزير خارجه هند تنها ديدگاه خود را مطرح كرد. همچنين بحث‌‏هايي نيز درباره آينده فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي هند صورت گرفت.
وي درپاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه با توجه به راي هند عليه برنامه هسته‌‏اي ايران، چگونه مي‌‏توانيم همچنان به هند اعتماد كنيم، گفت: اين سوال در مورد بسياري از كشورها مطرح مي‌‏شود. ما بايد از همه ظرفيت‌‏هاي ديپلماسي در دنيا استفاده كنيم، ممكن است در جايي همفكر باشيم و در جايي نباشيم.
وي، با بيان اين كه موضع هند دربرابر قطعنامه شوراي امنيت مثبت بود، گفت: نسبت به رفتارهايي كه در شوراي امنيت شاهد آن هستيم، يك رفتار مثبت از سوي هند است و ما بايد قسمت پر ليوان را ببينيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي، درباره ربوده شدن دبير دوم سفارت ايران در بغداد گفت: وزارت خارجه تلاش‌‏هايي در اين زمينه داشته كه تا حدي نتيجه داده است. ما پيش از اين نيز شاهد اتفاقات اين چنيني در بغداد بوده‌‏ايم، به نظر مي‌‏رسد با دو ماجراي اخير، آمريكا به دنبال ماجراجويي در عراق است اما اين كار براي خود آنها هم مفيد نيست. اگر هدف آمريكا حمايت از دولت مالكي و ايجاد امنيت در عراق است و اين موضوع براي آنها يك موضوع كليدي است، بايد بدانند اين كارها دولت مالكي را تضعيف مي‌‏كند و به نفع خودشان هم نيست.
وي با اشاره به احضار سفراي سوييس و عراق در تهران به وزارت امور خارجه گفت: ما موضوع را از طريق سفارت سوييس و عراق منتقل كرديم و وزارت خارجه در حال پيگيري ماجراست، با عبدالعزيز حكيم و عادل عبدالمهدي نيز صحبت‌‏هايي شد.
لاريجاني با بيان اين كه ما ردپايي از گروههاي تروريستي در اين ماجرا نديديم، تصريح كرد: برداشت ما اين است كه آمريكايي‌‏ها در اين قضيه نقش دارند.
وي درباره برنامه‌‏هاي ايران براي كنفرانس مونيخ و احتمال مذاكره با آنگلا مركل گفت: كنفرانس مونيخ مربوط به حل مسائل امنيتي بين‌‏المللي است، البته مذاكراتي در كنار آن وجود دارد، شما صبر كنيد ببينيد كه چه مذاكراتي مي‌‏شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين اظهارات به معناي عدم مذاكره با آمريكا و مذاكره با اروپاست، گفت: ما هيچ وقت نگفتيم با هيچ كس مذاكره نمي‌‏كنيم، شما هم بهتر است كمي صبر كنيد.
لاريجاني درباره جشن هسته‌‏اي در 22 بهمن نيز گفت: 22 بهمن جايي است كه اراده ملي درباره مساله هسته‌‏اي در آن نمايان مي‌‏شود و مراد از جشن هسته‌‏اي نيز همين است.
وي درخصوص خبري مبني بر راه اندازي دو آبشار ديگر ازسانتريفوژها گفت: مسير تحقيق و توسعه ما روشن است. اقدامات ما زير نظر آژانس است و چيز پنهاني در اين زمينه وجود ندارد. ما مشغول فعاليت‌‏هاي خود هستيم و انشا الله در آينده با همكاري آژانس و تغيير نحوه نظارت شكل دقيق‌‏تري مي‌‏يابد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي، با بيان اين كه اميدوارم موضوع از طريق مذاكرات حل شود، درباره گزارشي كه قرار است آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در خصوص فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران بدهد، گفت: طبق مقررات اعضاي آژانس بايد از همكاري صلح‌‏آميز برخوردار باشند، درخواست‌‏هاي آمريكا در اين زمينه زياده‌‏خواهانه است و آژانس بايد طبق مقررات رفتار كند.
وي در خصوص اظهارات نخست وزير انگليس مبني بر اين كه اصرار ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌‏اي احمقانه است، گفت: اين واژه‌‏ها مستحق خودشان است، اين گونه حرف‌‏هاي نسنجيده كمكي به حل مسائل نمي‌‏كند و اگر حرفي دارند، بايد درچاچوب نظام بين الملل مطرح شود.
لاريجاني درباره اظهارات وزير خارجه تركيه مبني بر برگزاري كنفرانس مشترك وزراي خارجه همسايه عراق با حضور وزير خارجه آمريكا نيز گفت: نشست‌‏هايي كه در سطح وزراي خارجه و وزراي كشور همسايه عراق براي حل مساله امنيت در اين كشور برگزار مي‌‏شود، مثبت است.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics