نویدنو:19/08/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

لحظه با شکوه تاریخی

نویسنده جارویس تینر- برگردان : مهرگان

منبع : روزنامه دنیای مردم هفتگی

در چهارم نوامبر 2008 اتفاق افتاد- باراک اوباما اولین رئیس جمهور افریقایی تبار ما شد . این لحظه چه لحظه تاریخی ای است .ملتی که مردم افریقا را مدت 300سال مورد بردگی قراردادوحقوق شهروندی آنان را تحت قوانین  جیم کرو(1) بیش از یک قرن انکار کرد ، رئیس جمهوری سیاه بر گزید.

این انتخابات به یکی از مهیج ترین انتخابات تاریخ تبدیل شد چون انتخاباتی تغییردهنده بود که پایان دادن به حاکمیت جمهوری خواهان راست افراطی وآغاز موج جدید دموکراتیکی را که می تواند کشور مارا در جهتی مترقی به حرکت درآورد نمایندگی می کرد.

این که نامزد نمایندگی  تغییرات دموکراتیک افریقایی تبار بود نیر موضوع بی اهمیتی  نیست .این امر مبارزه علیه نژادپرستی را به صورت واقعی در مرکز مباحثات انتخابات سراسر کشورقرار داد.

انتخاب باراک اوباما باد تندی علیه نژادپرستی وبرای دموکراسی را نشان می دهد.بدون یک مبارزه نیرومند علیه نژادپرستی، اوباما نمی توانست پیروز شود.ده ها میلیون رای دهندگان سفید پوست، برای رای به اوباما بر تاثیرات نژادپرستی غلبه کرده اند. پویش اوباما – بایدن سبب شده است تا میلیون ها نفر درک کنند که نژادپرستی نه تنها از نظر اخلاقی غلط است بلکه سدی در برابر یک زندگی بهتر برای همه است .

به مقتضای زمان ، اوباما نسبت به ال گور وجان کری برنامه پیشرفته تری برای طبقه کارگر داشت ، وآرای بسیاری از رای دهندگان سفید را دریافت کرد.بسیاری از کارگران سفید پوست باید برنده می شدند تا درک کنند که مسائل بنیادی طبقه ، اقتصادوصلح نمی تواند بدون شکست دادن نژادپرستی پیشرفت کند. این می تواند پلاتفرم جدیدی برای پیشرفت کامل مبارزه باشد .

این لحظه با شکوهی برای سیاه پوستان امریکا است . (دراین انتخابات )رای سیاهان بزرگترین رای تاریخ بود، واوباما وبایدن بدون وجود این آرا نمی توانستند انتخاب شوند.این  رای ای است که هرگز نباید مسلم تلقی گردد.

این"معما" که اوباما با فرض پیشاپیش فاقد حمایت سفید پوستان است خیلی زود به معمای  تاریخی حمایت بسیار اندک  سیاه پوستان ولاتینی ها از مک کین - پلین تغییر جهت داد- چیزی که رسانه ها هرگز آن را به صورت واقعی نیازموده بودند.

اوباما گسترده ترین وفراگیرترین ائتلاف انتخاباتی چند نژادی  در تاریخ امریکا را با ترکیبی ازطیف گسترده ی چپ  تا تعداد کثیری از رای دهندگان جمهوری خواه وبسیاری از شخصیت های ملی تشکیل داد. امریکائیان افریقایی تبار،جوانان وکارگران متشکل نبروهای کلیدی این  ائتلاف بودند. 

انتخاب اوباما ادامه مبارزه بزرگ مدنی قرن گذشته است. بدون قوانین حق رای و حقوق مدنی ، که در اثنای قیام کبیر دهه  1960 به پیروزی دست یافت ،پیروزی اوباما نمی توانست ممکن باشد .پویش /جنبش اوباما به ایجاد صحنه ای برای تهاجم علیه نژادپرستی وبرای صلح وعدالت اقتصادی کمک می کند.

من وضع روانی میان افراد سیاه پوست ودر کشور را پس از راهپیمایی بزرگ واشنگتن در 1963 برای کار وآزادی را بیاد دارم . بسیار هیجان انگیز بود.اکنون ، اعتماد به نفس افراد سیاه ، امیدها ورویا های آنها برای آزادی واحساس این که " ما پیروز می شویم " باز گشته است .

مردمی که ساعت ها در صف منتظر ماندند، تصمیم گرفتند به رای خود ارزش بگذارند.آن روز به افریقای جنوبی 1994 زمانی که رای دهندگان افریقایی برای اولین بار رای دادند شبیه بود. میلیون ها اقریقایی تباربه صورت کتبی برای رای دادن ثبت نام کردند وتوده وار آرا خودرا به صندوق ها ریختند.

در هارلم زمان ثبت نام برای رای ، من بسیاری از رای دهندگان سالخورده را دیدم که برای اولین بار ثبت نام می کردند.من از یکی از سالخورده ترین رای دهندگان پرسیدم ،"چرا حالا؟" واو گفت " بعد از آیوا من احساس کزدم ما شانس یک مبارزه برای تغییر واقعی چیزها را داریم ومن باید بخشی از این مبارزه باشم " یک کارگر عضو پویش اوباما به من از تاثیر کارگری  مهاجرمی گفت که به او گفته بود "از رای دادن شما متشکرم چون وقتی شما روز سه شنبه به اوباما رای می دهید ، در حقیقت برای افرادی مثل ما رای می دهید که نمی توانیم رای دهیم "

افراد بسیاری در خیابان ها می گویند"امروز واقعا روز جدیدی است ، من هر گز فکر نمی کردم تا دیدن رئیس جمهوری سیاه پوست زنده باشم " خیلی ها می پرسند،"آیا این شخص بود یا جنبش که این پیروزی را مقدور ساخت ؟" من فکر می کنم هر دو

پس از این انتخابات امور به جای اول خود باز نخواهد گشت .نمی توانید ژن مبارزه را به بطری بر گردانید.مردم از این انتخابات برای بازگرداندن کشورشان ازسرمایه داری آدمکشی که تنها بدنبال سود است ونه مردم، استفاده کرده اند.آنها به دولت وکنگره جدید وکالت ترقی خواهانه ای داده اند.

پی آمدهای انسانی دشوارناشی از فروپاشی اقتصادی ، بحران انرژی، وفشار جهانی سازی باید با برنامه ای در اندازه وچشم انداز، هماورد "نیو دیل" تجلی یابد.این چیزی است که مردم به خاطر آن رای دادند.

امروز اشک شوق در جامعه ما جاری است چون نیروهای نژادپرستی وجنگ در انتخابات شکست داده شدند.در میان کارگران از همه نزادها وملیت ها نیز اشک سرور جاری است چون مردم می توانند شاهد روز جدیدی باشند که طلوع می کند، روزی که عدالت اقتصادی ، صلح وبرابری می تواند تحقق یابد. این است آن چیزی که ما باید برای آن مبارزه کنیم .

 

 

1-توضیح بر گرداننده : جیم کرو قوانین دولتی ومحلی بودند که بین سال های 1876تا 1965در امریکا به تصویب رسیدند.این قوانین در اماکن عمومی با شعار " جدا اما برابر" به جدا سازی سیاه پوستان امریکا وسایر رنگین پوستان اجازه  می داد.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics