نویدنو:13/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو:

سخنرانی کاتریناکونسینا عضوگروه GUE/NGL  در شورای اروپا، عضو حزب کمونیست بوهم وموراویا وعضو هیئت رئیسه مجلس جمهوری چک در مباحثات کوسوو در نشست پارلمانی شورای اروپا (21تا25 ژانویه 2008)

=====================

کوسوو بخشی از صربستان است

سخنرانی کاترینا کونسیناعضو حزب کمونیست بوهم وموراویا در پارلمان اروپا

 

خانم ها و آقایان گرامی

 

اجازه دهید سخنانم را با یاد آوری این نکته آغاز کنم که کشور من – جمهوری چک- در گذشته یک جدایی تحمیلی از خاک خود را تجربه کرد.تلاش های تند تجزیه طلبانه مورد حمایت خارجی قرار گرفت و فشار وارده از سوی بخش هایی از جوامع بین المللی آن را تشدید کرد که ما همه آن را تحت عنوان پیمان مونیخ می شناسیم . اجازه دهید همچنین یاد آوری کنم که سیاست های آشتی جویانه منجر به صلح نشد.

 

راه حل وضعیت  کوسوو باید در محدوده قوانین بین المللی  جستجو شود.ما نمی توانیم به کشور دارای حق حاکمیت  پیمان ها یی  را تحمیل کنیم .کوسوو نه تنها مطابق  تمام هنجارهای جاری قوانین بین المللی ، بلکه به تبعیت از قطعنامه شماره 1244 شورای امنیت و موافقت نهایی هلسینکی نیز بخشی از صربستان است. ادعای این که ماموریت اتحادیه اروپا در کوسوو مطابق با قطعنامه 1244 شورای امنیت  به تایید سران صربستان نرسیده است  صحیح نیست . این ادعا در حقیقت  در مغایرت مطلق با ایده قوانین بین المللی که اشعار می داردکه تمام موافقت نامه ها باید به نحو خیر خواهانه ای تفسیر شوند، قرار دارد. 

 

شگفت انگیز است که طرفداران تلاش های تجزیه طلبانه از استدلالی  تجدید کننده خشونت و در گیری مسلحانه در منطقه بالکان استفاده و سوء استفاده می کنند. این امر در واقع  نوعی باج خواهی مطلق است که در زمانی که ما با تهدید تروریسم بین المللی رودررو هستیم  نمی تواند قابل تحمل باشد.

 

مطمئن باشید که جدایی استان کوسوواز صربستان از سوی دیگر کشور ها نمی تواند صرفا بعنوان یک نمونه مورد ملاحظه قرار گیرد و این جدایی بیش از واقعیت یک رویا است و به معنی آن است که یکبار دیگر بازهم سیاست استاندارد دوگانه به کار گرفته می شود :اگر جدایی آلبانیایی تبار ها از صربستان امکان دارد چرا این امکان برای صربستان برای جدایی از بو سنی – هرز گوین وجود ندارد؟ و ما چگونه می توانیم با تمام ادعاهای تجزیه طلبانه در اروپا و خاک شوروی سابق برخورد کنیم؟

 

بند 6 پیش نویس قطعنامه که می گوید که " در حال حاضر پتانسیل یافتن یک توافق منتفی شده است " تنها نظر اظهار شده از سوی شورای اروپا را رونویسی می کند- من چنین ادعایی را مطلقا غیر قابل پذیرش ارزیابی می کنم.آن بند تنها بی کفایتی و اکراه مذاکره کنند کان اتحادیه اروپا را که میانجی موافقت نامه بین پریستینا و بلگراد بوده اند بازتاب می دهد.چگونه کسی می تواند اظهار کند که پتانسیل برای موافقت منتفی شده است ؟تعیین ضرب العجل ساختگی شکل دیگری از باج خواهی است. ایا تمام احتمالات ممکن در رابطه با قبرس یا فلسطین مورد ملاحظه قرار گرفته اند؟چرا ما باید همیشه احساس کنیم مجبور به همنوایی با خودخواهی های افرادی چون خاویر سولانا نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت عمومی اروپا هستیم ؟ که رویکرد او در رابطه با بالکان نیازمند توجیه سهمی که  او در کشتار بیش از 2000 نفر از شهروندان  بیگناه یوگسلاوی در طی بمباران بربرانه یوگسلاوی بازی کرد ، منجر شده است .

 

این دلایل مرا به ارائه قطعنامه ای در پارلمان کشورم در ارتباط با مسئله یکپارچگی خاک صربستان هدایت کرد.اکنون ما در شورای اروپا باید از کنش تحت فشار خودداری کنیم و قطعنامه نهایی باید دو اصل زیر را مد نظر قرار دهد:

- ما تمام امکانات را برای یافتن  یک توافق به کار نگرفته ایم 

- واصل مورد تاکید از سوی رئیس جمهور جمهوری چک واسلان کلاوس : که پتانسیل استقلال استان کوسوو باید به تایید تمام طرف های درگیر برسد.

از توجه شما سپاسگزارم .

 منبع : سولید نت

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics