نویدنو:14/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

کودتا در کودتا

سؤالاتی از نماینده جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین

 عدالت

 

منبع: عصرما، ارگان حزب کمونیست آلمان، ۲٩ ژوئن ۲٠٠٧

 

 

س: فلسطینی‌ها بر روی فلسطینی‌ها آتش می‌گشایند. آیا راه برون رفتی از این شکاف عظیم در جامعه فلسطین وجود دارد؟

ج: مطمئناً يک راه خروج از این وضعیت اسفناک وجود دارد. نیروهای دمکراتیک در این زمینه فعالیت می‌کنند. در هفته گذشته شورای مرکزی در رام‌الله نشستی داشت. اکنون نفوذ جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین افزایش می‌یابد. آنچه که به تصویب رسید دقیقاً قرینه مواضع ما می‌باشد. در سازمان حماس نیز جریان‌هايی وجود دارند که دارای مواضع منطقی هستند. ما با آن‌ها به گفتمان خواهیم نشست، همان‌طور که با افراد منطقی الفتح نیز حاضر به مذاکره می‌باشیم. پس از آن از خلق یاری خواهیم طلبید که رأی خود را به حماس و الفتح داده. یعنی: انتخابات جدید در نواره غزه و در نواحی غربی رود اردن تا وحدت مجدداً تأمین گردد.

 

س: من این احساس را داشتم که «کودتايی در کودتا» رخ داد، که جریانی در درون سازمان حماس خارج از دولت هنیه، قدرت در غزه را برای خود غصب کرد.

ج: بنا بر تحلیل ما سه جریان در درون حماس وجود دارد. رادیکال‌ترین بخش توسط «بريگاد الاقصا»، یعنی بازوی مسلح حماس مورد پشتیبانی قرار دارد. سپس جریانی که اسماعیل هنیه بدان تعلق دارد که نسبتاً معتدل است. جریان سوم از خارج، یعنی از درون اردوگاه‌های مهاجرین نشأت می‌گیرد. اگر اطلاعیه‌های آن‌ها را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که اختلافاتی وجود دارد.  این اشتباه است اگر بگويیم که «حماس» کودتا کرد و یا «الفتح» چنین و چنان کرد. این کاربه بحث برداشت اشتباه می‌گردد. متأسفانه روزنامه‌های چپ آلمان نیز این طرز برخورد را اشاعه دادند. این روشن است که بخش‌هايی از سازمان الفتح، مثلاً ريیس سازمان امنیت نوار غزه در آتش بیاری معرکه نقش داشتند، گذشته از نیروی اشغالگر که ریشه اصلی این وضعیت بد است.

شرایط زندگی در نوار غزه فاجعه‌بار است و خشونت در بین مردم را تشدید می‌کند، چون هر روز به معنای مبارزه بر سر بقای وجود است. بعد اختلافات سیاسی نیز بدان اضافه می‌شود و در اینجا بایستی گفت که سازمان الفتح همه کاری کرد تا این اختلافات را دامن زند.

 

س: آیا می‌توانی دقیق‌تر بگويی؟

ج: حماس و الفتح قراردادی امضا کرده بودند. آن‌ها بین خود مناصب و امکانات را تقسیم کرده و نیروهای دیگر از طیف سیاسی را به کنار گذاشته بودند. ولی علیه اشغالگران ما محتاج وحدتیم، یعنی این‌که کلیه نیروها بایستی به کار گرفته شوند. جبهه دمکراتیک از ابتدا این اقدام را شدیداً محکوم کرد. اگر کار این‌طور آغاز شود که این مال تو و این مال من، تخم بحران کاشته شده است. وحدت خلق، جواب به اشغالگران است و برای این‌ کار تفاهم مابین کلیه نیروهايی که برای آزادی فلسطین مبارزه می‌کنند، ضروریست. یک سال پیش یک برنامه مشترک تهیه شد و به امضای ۱٣ سازمان مختلف رسید که طی آن سازمان حماس برای اولین بار حاضر شد تا استقرار یک کشور فلسطینی در کنار کشور اسرائیل در نوار غزه و نواحی غربی رود اردن را بپذیرد. یک روز بعد از آن یک سرباز اسرائیلی ربوده شد چون بخشی از سازمان حماس با این قرارداد مخالف بود.

 

س: نقش سازمان شما چیست؟

ج: وظیفه ما بازسازی پل مابین دو طرف بحران است و تقویت نفوذ خود، تا به اصطلاح نیروی سوم، یعنی نیروهای دمکراتیک هم سرانجام بتوانند نقشی به عهده گیرند. مردم فقط دو قطب حماس و الفتح را می‌بینند و فراموش می‌کنند که  نیروهای چپ نیز وجود دارند که دارای کلید وحدت خلق فلسطین می‌باشند. ما برنامه‌ای برای یک راه‌حل سیاسی آماده کرده‌ایم، برنامه‌ای که همان طور که گفته شد به امضای حماس و الفتح نیز رسیده است. ولی یکی از مشکلات ما این است که به دلایل مشخص و روشن هیچ کشور عربی و طبیعتاً همین‌طور کشور ایران حاضر به کمک به ما نیست. پرزیدنت عباس از طرف ایالات متحده آمریکا مورد پشتیبانی قرار دارد و حماس از طرف «اخوان المسلمين». ما بایستی که افراد خوب از دو جبهه را گرد هم آوریم و نیروهای دیگر را که مسؤول روند فعلی هستند، به کنار بگذاریم.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics