نویدنو:14/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

به كدامين گناه...! گناه زن بودن ؟

نويسنده : مصطفی معین

 

وبلاگ دکتر معین:(وچون يكي ازايشان راازدختر"زادن"همسرش خبردهند،چهره اش"ازخشم وتا سف" سياه شود وتاسف خود را فروخورد!- سوره نحل- 58 و نیز سوره تکویر- 8 و 9 ).
سهميه بندي جنسي يا تبعيض مضاعف برای زنان؟!
در خبرها بود كه نمايندگان مجلس مجدداً
"طرح سهميه بندي جنسيتي" براي ورود به دانشگاهها را در دستور كار خود قرار ميدهند! اين طرح در اصل از سوي نمايندگان اقليت محافظه كار مجلس ششم پيشنهاد شده بود كه در آن زمان به دليل اعترض شديد نمايندگان اصلاح طلب از دستور خارج و به بايگاني سپرده شد. يادآوري مي كنم كه در همان دوران، مصوبه قانوني مجلس ششم در خصوص الحاق جمهوري اسلامي ايران به پيمان نامه (كنوانسيون) رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نيز با مخالفت شوراي نگهبان روبرو شد و متوقف گرديد. اگرچه پيگيري اينگونه طرح ها از سوي نمايندگان مجلس هفتم كه در انتخاباتي استصوابي گزينش شده اند دور از انتظار نيست ولي ظاهراً سوگند خورده اند كه "پايبند به حفظ حقوق مردم" و "دفاع از قانون اساسي" (اصل 67 ) باشند و نه پايبند به گرايش فكري حاكم بر شوراي نگهبان !

*****
آموزش عالي - يك حق يا امتياز؟
برخورداري از فرصت هاي برابر آموزش بدون هيچگونه محدوديت و تبعيض از مهم ترين حقوق اساسي شهروندان است كه از مباني محكم قرآني (دستور به خواندن و نوشتن و آموختن در اولين آيات وحي- سوره علق) و ديني (فريضه بودن علم آموزي براي هر مرد و زن مسلمان- پيامبر "ص") و قانوني (اصول 3، 19، 20، 21، 30 و ... قانون اساسي) و
خردجهاني (مواد 1، 2،7،8،26،27و ... اعلاميه جهاني حقوق بشر) برخوردار است.
بر پايه مباني فوق نتيجه مي گيريم كه حتي با پشتوانه قانون هم نمي توان فرد و يا اجتماعي (حداقل نصف افراد جامعه) را از حقوق اساسي خود محروم كرد! در 2 دهه قبل شعار سازمان جهاني يونسكو: "آموزش و پرورش عمومي براي همه" بود و امروزه : "آموزش عالي براي همگان" راهبرد اين سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي است. پس دستيابي يكسان به آموزش عالي حقي براي همه زنان و مردان است و نه امتيازي كه حكومت بر ايشان تعيين كرده باشد تا بتواند آنرا پس گرفته و يا محدود نمايد!

*****
عدالت جنسيتي ، عدالت آموزشي ، عدالت شغلي، عدالت سياسي، عدالت فرهنگي، عدالت اقتصادي، عدالت صنفي، عدالت قوميتي، عدالت مذهبي، عدالت نسلي و ... همگي حلقه هاي بهم پيوسته اي از عدالت اجتماعي هستند كه براي تحقق كامل آن حكومت موظف است حتي قوانيني مبتني بر "تبعيض مثبت" را براي رفع ستم و حقوق تضييع شده تاريخي زنان در يك جامعه و فرهنگ مردسالار تا مدت ها به اجرا درآورد. يعني در صورت ضرورت حتي سهميه هايي براي زنان در نظر گرفته شود تا براي ادامه تحصيل تشويق شوند و بتوانند با تسهيلاتي به رشته هاي دانشگاهي مورد علاقه خود و مورد نياز كشور راه يابند. اما خوشبختانه طي سال هاي اخير دختران سخت كوش ما در يك رقابت فشرده بدون بهره گيري از امتياز و يا سهميه اي و فقط با تلاش علمي خودشان گوي سبقت رااز پسران ربوده وبا ورود به دانشگاه وكسب توانمندي علمي به بخشي ازحقوق اجتماعي خوددست يافته اند. البته افزايش اقبال به آموزش عالي و پذيرش زنان در دانشگاه يك روند جهاني است و نشان از گسترش آگاهي و فراگيري جنبش اجتماعي زنان در دنياي جديد دارد.
جالب است بدانيد (و مي دانيد!) كه فقط از نيمه دوم سده نوزدهم ميلادي به بعد بود كه زنان توانسته اند به آموزش عالي راه يابند ولي هنوز هم از نظر دسترسي كافي و برابر با مردان در همه رشته ها و مقاطع تحصيلي، پذيرش در تحصيلات تكميلي، عضويت در هيات علمي دانشگاهها و مراكز پژوهشي و شرايط استخدام و اشتغال در مسئوليت هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و اجرايي و از همه مهم تر در محيط خانواده از تبعيض و بيعدالتي فراوان رنج مي برند؟!

*****
حال خودتان داوري كنيد، و اين فرصت شناسي را تحسين كنيد! در آستانه بيست و نه سالگي انقلابي مردمي، ضد استبدادي و عدالتخواهانه كه زنان در پيروزي آن نقش تعيين كننده اي داشته اند، در آستانه اتمام مهلت تعيين شده در قطعنامه تحريم و به دنبال محكوميت هاي پي در پي كشور در آژانس انرژي هسته اي و شوراي امنيت و اخيراً مجمع عمومي سازمان ملل (به اتهام نقض حقوق بشر) و .....ناگاه
"طرح سهميته بندي جنسيتي" مطرح مي شود!؟.
هزينه هاي اين وقت ناشناسي ها ، واپس گرايي و عقب ماندگي از زما نه را چه كسي خواهد پرداخت؟ جز ملت شريف ايران؟!
باز هم خود شما داوري كنيد و دلايل موافقان طرح در مجلس شوراي اسلامي را ملاحظه بفرماييد:
1- هدر دادن بيت المال !
2- افزايش سن ازدواج !
3- بالا رفتن آمار طلاق !
4- ضربه غير قابل جبران به قداست خانوادگي و "قداست جنسيتي"؟!
5- ناتواني جسمي زنان در رشته هايي مانند مهندسي معدن !
6- عقب ماندن پسرها در تحصيل !!
7- و اينكه شيوه فعلي ورود دختران به دانشگاه موجب خطرات بسيار براي كشوراست!!؟

*****
اگرچه بي پايگي دلايل فوق از نظر عقل، منطق و واقعيت هاي موجود براي خودم روشن است، اما براي اطلاع از ديدگاههاي شما دوستان عزيزم و يا پاسخگويي به سوالهايي كه ممكن است در اين زمينه داشته باشيد / پست بعدي را هم به اميد خدا به "حقوق زنان" اختصاص مي دهم، بخصوص كه كم كم به "روز جهاني زن": در 17 اسفند ماه نيز نزديك مي شويم.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics